Η δημιουργία κινουμένων σχεδίων απαιτεί από τον καλλιτέχνη στοχοπροσήλωση και πολλές εργατοώρες μοναξιάς. Μοναχικότητας. Μοναδικότητας. Φαντασιακής συνομιλίας με το αντικείμενο σχεδιασμού, που εμπρός στα μάτια του δημιουργού του γίνεται έμψυχο υποκείμενο λόγου ζωηρού.
Σε συνθήκη καραντίνας, τα κινούμενα σχέδια που «διψούν για ζωή», απορροφούν ανενόχλητα τους δημιουργούς τους και βοηθούσης της τεχνολογίας «βγαίνουν στο φως» για να συντροφεύσουν και να μαγνητίσουν το φιλοθεάμον κοινό. Να ασκήσουν την ευεργετική επίδρασή τους διασκεδάζοντας, παρηγορώντας, εκπαιδεύοντας. Ενημερώνοντας ακόμη, για το τι είναι αυτός ο ιός, ο COVID-19, που απειλεί την ανθρωπότητα δίνοντάς του σχήμα, όψη, μορφή· σε κάποιες περιπτώσεις και προσωπικότητα. Εικονοποιώντας εν συνεχεία τους τρόπους πρόληψης και αποφυγής. Ωφέλιμα και εν καιρώ πανδημίας τα κινούμενα αποκυήματα της δημιουργικής φαντασίας, μιλάνε για αλήθειες ζωής και «αγγίζουν» μυαλό, καρδιά, ψυχή χωρίς τη διαμεσολάβηση της αφής, που έγινε στις μέρες μας ενοχική αγκωνιά.
Με ενδιαφέρον η κοινότητα των δημιουργών και των παραγωγών κινουμένων σχεδίων παρακολουθεί την πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), το οποίο ανακοίνωσε ειδικό πρόγραμμα ενίσχυσης ελληνικών ταινιών μικρού μήκους animation, που θα υλοποιηθεί μέσω των υπηρεσιών του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Η πρωτοβουλία του ΥΠΠΟΑ δεν αποτελεί τακτική δράση, αλλά κατεπείγουσα και έκτακτη ενέργεια υποστήριξης της κοινότητας του Ελληνικού Ανιμέισον λόγω της πανδημίας COVID-19.
Από τις υποβληθείσες προτάσεις ταινιών ανιμέισον θα επιλεγούν 25. Κάθε μία θα χρηματοδοτηθεί με ποσό από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως και είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, ανάλογα με την τεχνική και τη διάρκεια της ταινίας. Η αξιολόγηση και επιλογή των σεναρίων προς χρηματοδότηση θα γίνει από τριμελή επιτροπή, η οποία έχει ανακοινωθεί και θα ξεκινήσει αμέσως μετά το πέρας της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων με χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης τις είκοσι (20) ημέρες.
Η ενίσχυση αυτή έχει προδήλως χαρακτήρα συγχρηματοδότησης νέων ή υπό εξέλιξη έργων και όχι αποκλειστικής χρηματοδότησης παραγωγής των έργων. Ωστόσο, για τον κλάδο του ανιμέισον είναι σημαντικό ότι το ΥΠΠΟΑ και το ΕΚΚ, ύστερα από χρόνια προσπαθειών της Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, αναγνωρίζει τα κινούμενα σχέδια ως αυτοτελές και αυθύπαρκτο στοιχείο της τέχνης του κινηματογράφου. Σε αυτή τη βάση, στόχος της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ για το μέλλον είναι η θέσπιση τακτικού χρηματοδοτικού σχήματος των κινουμένων σχεδίων από το ΕΚΚ, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες του κλάδου μας και τη δυναμική που αυτός έχει αναπτύξει στην Ελλάδα και το εξωτερικό -ιδιαίτερα τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες- μέσα από μια πορεία 75 ετών.
Η τέχνη των κινουμένων σχεδίων, συνομιλεί ποικιλοτρόπως με την πλειοψηφία των τεχνών· του λόγου, της υποκριτικής, της ζωγραφικής, της μουσικής, του χορού κλπ., απασχολώντας και απορροφώντας πολλούς δημιουργικούς ανθρώπους σε διαφορετικά στάδια παραγωγής. Θα ήθελα λοιπόν, με αφορμή αυτό το κείμενο σκέψεων και ενημερώσεων, να απευθύνω έκκληση στους κρατούντες για ανάληψη και χάραξη υγιούς πολιτικής θέσης και πολιτιστικής στρατηγικής, κόντρα σε ένα νοσηρά ανασφαλές μέλλον για τους εργάτες της τέχνης (και όχι μόνο), υπενθυμίζοντας με τα λόγια του πολυπράγμονος καλλιτέχνη και οραματιστή Ουίλιαμ Μπλέικ πως «τα έθνη καταρρέουν ή ευδοκιμούν ανάλογα με το αν η ποίηση, η ζωγραφική και η μουσική τους καταρρέουν ή ευδοκιμούν».
∼∼∼
O Αρίσταρχος Παπαδανιήλ είναι βραβευμένος σκηνοθέτης και δημιουργός κινουμένων σχεδίων. Συγγραφέας του βιβλίου Ελληνική Πολιτική Γελοιογραφία. Η Σοβαρή Πλευρά Μιας «Αστείας» Τέχνης. Δημιουργός της σειράς φυλλοσκοπίων Σινεμά Τσέπης και του poster book Ένας Κομίστας στην TV (Syllipsis). Συνδημιουργός της βραβευμένης εκπαιδευτικής σειράς κινουμένων σχεδίων Ένα Γράμμα Μια Ιστορία (Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση, Υπουργείο Παιδείας), που εξελίσσεται σε διαδραστικό περιβάλλον μάθησης (Medea Awards, Highly commended). Βασικός ομιλητής στη σειρά βιογραφικών ντοκιμαντέρ Από το Μικρό στο Μεγάλο (Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος, Βουλή Τηλεόραση) με θέμα σπουδαίους Έλληνες γελοιογράφους. Συνεπιμελητής του βιβλίου 70 Χρόνια Δημιουργίας Ελληνικών Κινουμένων Σχεδίων (ASIFA Hellas – Greekanimation.com). Συνιδρυτής του βραβευμένου δημιουργικού γραφείου Syllipsis και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων ASIFA Hellas. Πρόσφατο έργο του το οπτικοακουστικό επίγραμμα Κ. Π. Καβάφης | Η Πόλις (Όπου Το Μάτι Μου Γυρίσω) (Athens Animfest / Βραβείο Κοινού, London Greek Film Festival / Music Video Finalist), που συνυπογράφει σκηνοθετικά με τον κινηματογραφιστή Παναγιώτη Κουντουρά.
- Φωτογράφος: Γιάννης Χλεμπάκος