Η Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εγκαινιάζει το Σάββατο 23 Ιουνίου 2018 από τις 8 έως τις 10 μ.μ. την εικαστική έκθεση “Σχισμές – Συρραφές. Η αιωνιότητα
είναι το αντίθετο του αφανισμού“ του Ιταλού καλλιτέχνη Αλφρέντο Ρομάνο στο πλαίσιο του φεστιβάλ Συνοικισμός. Η φετινή πρώτη έκδοση του φεστιβάλ Συνοικισμός επικεντρώνεται
στο προσφυγικό, ένα κεντρικό ευρωπαϊκό ζήτημα της εποχής μας, που είναι ταυτόχρονα η βάση της συλλογικής μνήμης του Συνοικισμού.
Το έργο του Αλφρέντο Ρομάνο έρχεται να συμπληρώσει αυτό το προβληματισμό μέσα από νέα έργα που γεννήθηκαν με την επίσκεψή του στην Ελευσίνα και παλαιότερα έργα, τα οποία είχαν παρουσιαστεί με αφορμή την έκθεση “Angelis suis mandavit de te” στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών και στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στην Αθήνα. Εστιάζει στο δράμα της μετανάστευσης, της απώλειας και της πείνας, το οποίο είναι συνυφασμένο με το μεσογειακό πολιτισμό. Ο Ρομάνο αναμοχλεύει το τραύμα, τον πόνο, τη μνήμη του ξεριζωμού και μας παραπέμπει αναπόφευκτα στη σημερινή μεταναστευτική κρίση. Η μετανάστευση και η ετερότητα είναι έννοιες που ταυτίζονται με το ιστορικό και μυθολογικό παρελθόν της Ελευσίνας.
O ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει:
“Η επαφή μου με την Ελευσίνα ήταν ιδιαίτερα συγκινητική. Πάντα με γοήτευε αυτός ο μαγικός τόπος που ανακαλεί μύθους και μυστήρια. Το πρότζεκτ παρουσιάζει, πέρα από το Κωφό γεύμα, τους Κ-ΟΜΒΟΥΣ και τα Λινά με ποιητικά αποσπάσματα Αράβων ποιητών της Σικελίας του 1200, νέες εγκαταστάσεις, ειδικά φτιαγμένες για το χώρο. Βρίσκω ενδιαφέρουσα τη δυνατότητα, σε αυτήν την περίσταση, της επικοινωνίας των νέων έργων που δημιούργησα για την Ελευσίνα με τα παλαιότερα. Τα έργα συνδέονται μεταξύ τους με κοινές θεματικές, όπως: η πολυπλοκότητα της σημερινής ιστορικής κατάστασης, η πείνα, η υπαρξιακή δυσφορία. Ιδανικός κεντρικός άξονας, πλούσιος νοημάτων, είναι η αόρατη γραμμή στην οποία παρατάσσονται τα περισσότερα έργα. Στο ύψος των ματιών, των βλεμμάτων.
Οι Κ-ΟΜΒΟΙ, μέσω του ήχου, δημιουργούν ανακλητικές εικόνες. Οι καρέκλες είναι παρουσίες τις οποίες μπορεί κανείς να ακούσει πέρα από τις να δει. Τα κύπελλα κρεμασμένα στον τοίχο και καλυμμένα με μαύρο λινό ύφασμα, πνιγμένη κραυγή που παραπέμπει στο κωφό γεύμα, συμβολίζουν το γεύμα της κοινότητάς μας που αδυνατεί να αντιδράσει, να μεγαλώσει, να υπομείνει, να αγαπήσει.
Οι λαβίδες, που αποδίδουν πίσω στο χώρο το δράμα του εκτοπισμένου, σε μια προσπάθεια ανάκτησης μιας δραματικότητας συνυφασμένης με τη μεσογειακή κουλτούρα μας, εκφράζουν τη δύναμη μιας φωνής που παίρνει μορφή. Ανακαλούν το σημείο θραύσης, το όριο ως δραματική αφετηρία. Το δέρμα σφιγμένο στη λαβίδα παραπέμπει καθαρά στο
σώμα και στην πληγή.
Τα μικρά δρεπάνια με λευκό λινό μιλούν για τη βία, τη σύγκρουση, τη στενότητα αντίληψης και, ταυτόχρονα, για την προσπάθεια εξάλειψης της αγριότητας στην ανθρώπινη
συμπεριφορά. Το λευκό επικαλείται την εκμηδένιση, τον εξαγνισμό, τη διάλυση κάθε ασχήμιας, κάθε πόνου.
Τα μάρμαρα είναι αφιερωμένα στην Ελευσίνα: φόρος τιμής σε έναν τόπο πλούσιο σε ομορφιά, μυστήριο και ιερότητα. Είναι τυλιγμένα με δέρματα και χρυσό σατέν. Πρόκειται για μεσογειακά μάρμαρα. Παραπέμπουν στην έννοια της αιωνιότητας σε σαφή αντίθεση με την έννοια του αφανισμού. Είναι τοποθετημένα κατά μήκος μιας οριζόντιας γραμμής που
διασχίζει το χώρο.
Τα λευκά λινά, ξεπερασμένα από χρυσό νήμα, παραθέτουν ποιητικά αποσπάσματα Αράβων ποιητών. Λεπτές οι συρραφές των λινών, μάρτυρες μιας δυναμικής προσπάθειας για
αποκατάσταση, για επανένωση.
Τα χαρτιά, συλλογή φύλλων: κώδικες επικοινωνίας, ιδεολογιών, μνήμης, σημειωμένοι σε θραύσματα ενός φανταστικού φύλλου χωρίς σύνορα. Φωνή και αναπνοή, τμήματα ενός
ανοιχτού ημερολογίου (κείμενα, σημειώσεις, λέξεις, φωτογραφίες, ποιήματα, αναλαμπές μνήμης). Στιγμές ενός ταξιδιού στο χρόνο, στο χώρο και στην ιστορία. Μεταξύ αποκάλυψης
και απόκρυψης, φωτός και σκιάς, αιωνιότητας και αφανισμού, διατήρησης και διάλυσης”.
Ο Αλφρέντο Ρομάνο γεννήθηκε στις Συρακούσες όπου ζει και εργάζεται. Από το 1985, έχει συμμετάσχει σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ιταλία και στο εξωτερικό. Τα
έργα έχουν παρουσιαστεί σε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, σε μουσεία και στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών. Το έργο του, που εκπροσωπείται από την
ιστορική Galleria Giorgio Persano του Τορίνο, ήταν το επίκεντρο της προσοχής μερικών από τους σημαντικότερους κριτικούς τέχνης της Ιταλίας, όπως οι Achille Bonito Oliva, Francesco Gallo, Giovanni Iovane και Enzo Fiametta.
Ημερομηνίες και ώρες λειτουργίας:
Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 23 Ιουνίου 2018 μετά τις 8 μ.μ. έως τις 10 μ.μ. και θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018. Το καλοκαίρι η έκθεση θα παραμείνει κλειστή από τις 20
Ιουλίου έως τις 28 Αυγούστου. Οι ώρες λειτουργίας εκτός εγκαινίων είναι οι εξής: Τρίτη έως Παρασκευή 10:00 -13:00 και 17:00 -20:00 , Σάββατο 11:00 -16:00, Κυριακή 11:00 – 14:00.
Χώρος: Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίνας «Λεωνίδας Κανελλόπουλος”
Διεύθυνση: 1η είσοδος: Δραγούμη 37, Παραλία Ελευσίνας και 2η είσοδος: Χαριλάου 48-Παραλία Ελευσίνας
* Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ιδρύματος.