15 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

“Ραμόνα”, η ελληνική εκδοχή της Μπλανς Ντιμπουά

Mια κοπέλα από το Διδυμότειχο είναι η Ραμόνα, που πειθαρχεί στην αιτιότητα της αληθινής ομορφιάς. Για τον σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη είναι «ένα συγκινητικό ταξίδι πίστης, ένα ταξίδι όπου το θαύμα είναι το τελικό ζητούμενο και η πίστη σ’ αυτό η μόνη αποσκευή». Για τους θεατές που παρακολουθήσαμε την υπέροχη παράσταση, είναι ένα πνεύμα στιλπνό, μεταξένιο, που πετάει άγιο, υγρό, προκλητικό στο βάθος ενός ονειρικού κόσμου. Η ιστορία της είναι η ιστορία του τόπου της. Η Ραμόνα είναι και Μήδεια και Αντιγόνη και αφίσα σε σκυλάδικο και συνθηκολογημένη του Εμφυλίου και κάτι οικείο και κάτι μυθικό μαζί. Βλέπουμε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη – Ραμόνα στη σκηνή και μόνο το θαυμαστικό και η μαγεία μας έρχονται στο νου. Η Ραμόνα της Γλυκερίας Μπασδέκη ταξιδεύει αιώνες τώρα αυτή την ίδια διαδρομή. Γεννιέται και πεθαίνει και πάλι απ’ την αρχή. Ακολουθεί την ίδια ρώτα καλοκαίρια και χειμώνες. Είναι η Ελλάδα, μικρή και μεγάλη, απλή και σύνθετη. Κλέος και μουντζούρα. Είναι ενέργεια, υπεροχή, άνθρωπος, αγάπη, επικήδειος, δόξα, μνήμη, άγονη γραμμή και προτομή σε κεντρική βορειοελλαδίτικη πλατεία. Η γλώσσα της έχει το γρατσούνισμα του έρωτα, της ξενιτιάς, της ορφάνιας, της ανάγκης. Είναι μια βαθιά ελληνική γλώσσα που ταξιδεύει κι αυτή αιώνες, αλλάζοντας κατευθύνσεις και συνεπιβάτες. Η «bijoux de kant» μας παρέδωσε τη δραματουργική της προσέγγιση σ’ ένα έργο σκληρού ρομαντισμού και εμείς με τη σειρά μας του παραδοθήκαμε. Ο Γιάννης Σκουρλέτης σκηνοθέτησε ένα ταξίδι στη χώρα της καλοσύνης, του θαύματος, του ορατού και του πανταχού απόντος. «Ραμόνα Travel», μια παράσταση που την ακούς, τη μυρίζεις, τη γεύεσαι. Μια παράσταση ουσιαστική, δυναμική, όξινη, διαπεραστική, που αντιστρέφει το βάρος των πραγμάτων, διακωμωδεί τον εφιάλτη, καλοπιάνει τον θρύλο και τον μεταμορφώνει σε ύλη που πλάθεται.

Η Ραμόνα, ως Ελληνίδα Μπλανς Ντιμπουά, επιστρέφει στο σπίτι της αδελφής της Στέλλας, που είναι παντρεμένη με τον Βούλγαρο (αντί για Πολωνό) Κοβάλσκι, τον Ζλατάν, φέροντας τα σημάδια, τις μνήμες και τα σύμβολα της διαχρονικής λογοτεχνικής της προσωπογραφίας, της Μπλανς -με την προσπάθεια εγκλεισμού της σε φρενοκομείο ή το βιασμό της. Έρχεται για να αποκαταστήσει τα πράγματα. Ως τιμωρός, ως Νέμεσις. Αρχαία και νεοελληνική, άγρια και ερωτική. Δολοφονεί έτσι τον Ζλατάν, απαλλάσσοντας την αδελφή της από τον ανάξιο σύζυγο και στη θέση του, πριν αυτοκτονήσει, της αφήνει το νεαρό Μάρκο που φέρει μαζί της κατάκοιτο και που -ως εκ θαύματος- ανασταίνεται για να αναλάβει το νέο του ρόλο – αντίδωρο και αντίτιμο της δολοφονίας. Όλοι μας έχουμε μια μικρή ή μεγάλη αναπηρία, την οποία κουβαλάμε. Ο ωραίος Μάρκος είναι το κουσούρι της Ραμόνας. Η δική της αναπηρία.
Η Ραμόνα είναι μια ευγενικής ψυχής ύπαρξη με μια πολύ ιδιαίτερη βιογραφία. Δεν ξέρουμε τι τραυματικό έχει συμβεί στο παρελθόν της. Κακοποιήθηκε; Η σχέση της με την αδελφή της μέσα στα χρόνια αλλάζει. Η μια δραπετεύει απ’ τον γενέθλιο τόπο για να ξεχάσει και η άλλη προσπαθεί να δραπετεύσει από τον εαυτό της. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων, που αποκαλύπτουν πως οι νεότερες γενιές εξαρτώνται και υποφέρουν από γονείς και παππούδες. Η Ραμόνα είναι κάποιο πρόσωπο που επιλέγει να δραπετεύσει μέσα από τη μυθοπλασία, όπως ακριβώς και η συγγραφέας, υποθέτω. Μέσα από τη μυθοπλασία χτίζει και ζει τη ζωή της.
Άλλο ένα ταξίδι. Τα ίδια πρόσωπα με άλλα ονόματα. Ένα λεωφορείο που διασχίζει τα Βαλκάνια. Άλλη γη, άλλα μέρη, οι ίδιες πάντα γδαρμένες επιθυμίες, οι ίδιες ουλές. Μια παλιά τηλεόραση, στολισμένη με σεμέν, παίζει το «Λεωφορείον ο πόθος», με τη Βίβιαν Λι και τον Μάρλον Μπράντο. Το απόλυτο αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς. Η «Ραμόνα travel / η γη της καλοσύνης» είναι οι αναμνήσεις, τα λόγια, οι εικόνες, τα αφιερώματα, τα ξόρκια, τα μαγικά δεσίματα που όλοι μας ψελλίσαμε ή ονειρευτήκαμε. Οι γκάιντες, τα χάλκινα και ο Αττίκ. Τα σκυλάδικα και η Βέμπο. O Βελουχιώτης και η Παναγία της Τήνου. Η νεότερη ελληνική ιστορία του καθενός, δηλαδή η παγκόσμια. Άλλο ένα ταξίδι της «bijoux de kant» στη χώρα του διηνεκούς ρομαντισμού. Στη χώρα που επιτελούνται θαύματα, στη χώρα που όλοι πρέπει να πιστέψουν με τη διαδικασία του επείγοντος. Η ελληνική απάντηση στην ατάκα της Μπλανς: «Εγώ πάντοτε στηρίχτηκα στην καλοσύνη των ξένων!».
Η «Ραμόνα travel» είναι αντάρτικο και εμφύλιος, παράδοση, βάρος από θύμησες και οικογένειες, γεμάτες αποσκευές, ένα δημοτικό τραγούδι που υποδύεται άλλη μια παράσταση. Μας μετακίνησε, τοποθέτησε την καρέκλα μας στην άλλη γωνία, πιο δεξιά πιο αριστερά, άνευ σημασίας. Σε σταθερό σημείο δεν μείναμε. Ανοίξαμε σύνορα, παρασυρθήκαμε, ακολουθήσαμε, κερδίσαμε…
Η παράσταση όντως ασκεί γοητεία στο θεατή. Εντυπωσιάζει με την ποίησή της που αποδίδεται σε θρακιώτικη διάλεκτο και εναλλάσσεται με τα αισθαντικά λαϊκά τραγούδια που αποδίδει με ιδιάζουσα δυναμική και πηγαία απλότητα η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Η οποία ακολουθώντας βαθιές διαδρομές, εσωτερικές οδούς και ψυχικά ρεύματα, διαμορφώνει μια ηδυπαθή, εμμονική, πονετική αλλά και δαιμονική ταυτόχρονα γυναίκα.
Η Λένα Δροσάκη με τις συναισθηματικές μετακινήσεις και τις μεταμορφώσεις της μας συγκινεί βαθύτατα. Είναι σαν όραμα, σαν οπτασία και επιπλέον ένα πλούσιο ταλέντο.
Ο Κρις Ραντάνοφ ήταν ακριβώς ο Ζλατάν. Ένα αρσενικό σκληροτράχηλο, άνδρας ορμητικός, σκαιός, βάναυσος, που ωστόσο κρύβει τα δικά του τραύματα και μυστικά, τη δική του κρυμμένη ιστορία.
Ο Δημήτρης Μοθωναίος είναι επίσης εξαιρετικός. Δίνει μια αληθοφάνεια στο θαύμα και μια διάσταση οσιότητας στο χαρακτήρα του Μάρκου.
Το έργο έχει άξιους συντελεστές που συνταιριάζουν την ελληνικότητα και τους διάσπαρτους μύθους της με τη σύγχρονη θεατρικότητα. Η μουσική του Κώστα Δαλακούρα κάνει για μιαν ακόμα φορά την υπέρβαση. Η βοηθός σκηνοθέτη Ηλέκτρα Ελληνικιώτη κρατάει ουσιαστικό ρόλο στο πλευρό του σκηνοθέτη. Η σκηνογραφία των Γιάννη Σκουρλέτη, Δήμητρας Λιάκουρα, Περικλή Πραβήτα, άκρως αντιπροσωπευτική σε κάθε της λεπτομέρεια της ελληνικής λαϊκής αισθητικής. Η κίνηση του Τάσου Καραχάλιου δίνει εκφραστικότητα στους χαρακτήρες. Οι φωτισμοί της Χριστίνας Θανάσουλα, ένα παιχνίδι με την ακρίβεια και το ρεαλισμό. Το ολοζώντανο ακορντεόν του Βασίλη Ζιάκα προσθέτει έναν ακόμα ταξιδιάρικο τόνο στη θεατρική ατμόσφαιρα.
Αν την προλαβαίνετε, δείτε την. Μια παράσταση σαν πρόσκληση σε θαύμα.

Συντελεστές

Κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη
Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Μουσική: Κώστας Δαλακούρας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης, Δήμητρα Λιάκουρα, Περικλής Πραβήτας
Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Ακορντεόν (ζωντανά): Βασίλης Ζιάκας
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

* Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λένα Δροσάκη, Δημήτρης Μοθωναίος, Κρις Ραντάνοφ

ΡΑΜΟΝΑ travel / η γη της καλοσύνης
Mια παράσταση της «bijoux de kant»
video trailer: https://www.youtube.com/watch?v=47-p-2DRa2g
Παρουσιάζεται στο θέατρο της “Oδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής”

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -