Του Παναγιώτη Μήλα
Σε καιρούς δύσκολους ασφαλώς νιώθεις περηφάνια όταν έχεις την ευκαιρία να παρακολουθήσεις ένα κλασικό έργο που ανεβαίνει σε αθηναϊκή θεατρική σκηνή, όπως γίνεται αυτή τη φορά από τις «Θεατρικές Σκηνές».
Περηφάνια επίσης επειδή αυτό είναι ένα πολύ δύσκολο από κάθε άποψη εγχείρημα.
Ακόμα το ανέβασμα αυτού του έργου γίνεται χωρίς καμιά προκατάληψη αφού, όμως είπε στη συνέντευξη Τύπου, η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη, «αντιμετωπίσαμε το έργο μόνο με τη ματιά του θερμού αναγνώστη».
Επίσης η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη σε κείμενό της, που δημοσιεύθηκε στο catisart.gr, έγραψε μεταξύ των άλλων και τα εξής:
«Ο έρωτας σε τρεις διαφορετικές “στιγμές” είναι το κυρίως θέμα της διασκευής για το θέατρο του βιβλίου της Τζέιν Όστεν που πραγματοποιήσαμε με τον Άρη Ασπρούλη. Ο έρωτας που εκφράζεται ανάμεσα στους δύο – και έπειτα κάποιο τυχαίο εμπόδιο ματαιώνει. Ο έρωτας που καταπιέζεται γιατί οι δύο νιώθουν πως το αξιακό τους σύστημα δεν τους επιτρέπει να τον εκφράσουν. Και ο έρωτας που δεν τελειώνει με το θάνατο του άλλου. Δύο ζευγάρια δηλαδή, οι έρωτες των οποίων έχουν αίσιο τέλος και ένας πατέρας, μόνος, που ζει με την αεί παρούσα και ζωντανή μνήμη της συντρόφου του που έχει φύγει».
***
Σε τελική ανάλυση αυτό το ανέβασμα είναι ένα σπάνιο δώρο για το θεατρόφιλο κοινό αλλά κυρίως για τις νέες γενιές που δεν έχουν το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων μέσα στην καθημερινότητά τους.
Όπως είχε πει η Ευγενία Δημητροπούλου σε συνέντευξή της στο catisart.gr:
«Μου αρέσει να διαβάζω πολλά διαφορετικά πράγματα, από νομικά συγγράμματα και αποφάσεις μέχρι αστυνομικά. Διαβάζω ακόμη και φιλοσοφία. Έχω διάφορα αναγνώσματα στο γραφείο μου, όμως αυτό που μου αρέσει πολύ είναι να διαβάζω δύο, τρία ταυτόχρονα. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο δεν με μπερδεύει. Αντιθέτως με χαλαρώνει και με συγκεντρώνει. Δηλαδή σε περιόδους που έχω πολλή δουλειά κι όταν κάνουμε πρόβες ψάχνω διάφορα περίεργα, τότε δηλαδή που όλη η διαδικασία προκαλεί κόπωση στο μυαλό και στο σώμα εγώ διεκδικώ την αναζωογόνηση μέσα από τις σελίδες διαφορετικών βιβλίων. Μου αρέσει να έχω ερεθίσματα που φαινομενικά είναι άσχετα μεταξύ τους. Αυτό με ξεκουράζει».
***
Παράλληλα η Ελεάνα Καυκαλά μιλώντας στο catisart.gr ανέφερε:
«Είναι στοίχημα να ξαναγίνει η λογοτεχνία κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ευτυχώς, το θέατρο μπορεί να ξανα-συστήσει τη λογοτεχνία στο κοινό – και μάλιστα στο πιο νεανικό – και να δώσει αφορμές για να ξανανοίξουν τα βιβλία».
***
Τέλος, η δραματολόγος Μαριλένα Παναγιωτοπούλου επισήμανε: «Δύο αιώνες μετά τη συγγραφή και την έκδοση του βιβλίου, το ενδιαφέρον του κόσμου παραμένει αμείωτο και αυτή τη στιγμή το βιβλίο βρίσκεται στην 18η θέση της παγκόσμιας κατάταξης στις πωλήσεις».
Ενώ η Ελεάνα Καυκαλά πρόσθεσε:
«Οι ήρωες της Τζέιν Όστιν δεν έχουν δικαιωθεί στον τρόπο με τον οποίο ζούμε οι σύγχρονοι άνθρωποι τη ζωή μας. Είμαστε σε σύγχυση σε ό,τι αφορά τον έρωτα, την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας, την εικόνα που έχουμε για τους άλλους, το πώς ζούμε τη ζωή μας εντός πλαισίου καθοριζόμενου από άλλους και ερήμην των δικών μας πραγματικών αναγκών».
***
Η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου τόνισε: «Η διασκευή αυτή της κλασικής νουβέλας της Τζέιν Όστεν «Περηφάνια και Προκατάληψη» που πραγματοποιήσαμε με τον Άρη Ασπρούλη και με τη συνδρομή της δραματολόγου Μαριλένας Παναγιωτοπούλου, γράφτηκε με γνώμονα τις ανάγκες του θεάτρου ως είδος και φόρμα έκφρασης, σε σχέση με την αφήγηση μιας ιστορίας. Ανάγκες ξεκάθαρα διαφορετικές από αυτές της λογοτεχνίας ή του σινεμά.
Ταυτόχρονα, γράφτηκε και ως παραγγελία από τις «Θεατρικές Σκηνές», για τον συγκεκριμένο, φορτισμένο ιστορικά χώρο. Το καινούργιο «Θέατρο Αλκυονίς», που προϋπήρχε ως ιστορικός κινηματογράφος της Πλατείας Βικτωρίας».
***
Κάνοντας πρεμιέρα την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2020, τη νύχτα των ερωτευμένων, οι «Θεατρικές Σκηνές» παρουσιάζουν στο «Θέατρο Αλκυονίς» τη διάσημη νουβέλα της Τζέιν Όστεν «Περηφάνια και προκατάληψη» σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη. Μία από τις πιο δυνατές ερωτικές ιστορίες όλων των εποχών παίρνει σάρκα και οστά για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή, σε πρωτότυπη διασκευή της ίδιας με τον Άρη Ασπρούλη. Στο ρόλο της Ελίζαμπεθ Μπέννετ η Ευγενία Δημητροπούλου. Μίστερ Ντάρσυ ο Δημήτρης Μοθωναίος. Πρωταγωνιστούν Αγησίλαος Μικελάτος, Ελεάννα Καυκαλά και ο Κώστας Φαλελάκης.
***
«Η ανεξάρτητη Ελίζαμπεθ και η αθώα Τζέιν, οι μεγαλύτερες κόρες της οικογένειας Μπένετ, προσπαθούν να ανακαλύψουν την ευτυχία και τον έρωτα μέσα στους κοσμικούς κύκλους της επαρχιακής Αγγλίας. Όταν στη μικρή τους πόλη φτάνουν για διακοπές δύο νεαροί και πλούσιοι αριστοκράτες, ο υπερόπτης κύριος Ντάρσυ και ο δανδής φίλος του, κύριος Μπίνγκλεϋ, η μικρή κοινωνία της περιοχής αναστατώνεται και ανάμεσα στις οικογένειες που έχουν ανύπαντρες κόρες αναπτύσσεται έντονος ανταγωνισμός για το ποιες θα κερδίσουν τους δυο περιζήτητους γαμπρούς.
Ο περήφανος χαρακτήρας των ηρώων και οι κοινωνικές τους προκαταλήψεις, θα προκαλέσουν μια σειρά από παρεξηγήσεις, ματαιώσεις, αστείες και συγκινητικές στιγμές, πείσμα, μίσος, θυμό και απογοήτευση. Μέχρι τη στιγμή που η περηφάνια της μιας πλευράς και η προκατάληψη της άλλης υποχωρήσουν, μπροστά στον αληθινό, τον μεγάλο, τον ατόφιο έρωτα που γεννιέται όταν οι άνθρωποι συμφιλιωθούν με τον εαυτό τους και μπορούν να παραδεχτούν τα αληθινά τους συναισθήματα.
***
Το «Περηφάνια και Προκατάληψη» γράφτηκε το 1797 από την Τζέιν Όστεν σε ηλικία μόλις 22 ετών και παρ’ όλα αυτά αποτελεί το δεύτερο σε σειρά δημοσίευσης έργο της, μετά το «Λογική και Ευαισθησία». Είναι το διασημότερο και επιδραστικότερο μυθιστόρημα της σπουδαίας Βρετανίδας συγγραφέως, ωστόσο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1813, δηλαδή 16 χρόνια μετά τη συγγραφή του, καθώς δεχόταν συνεχώς την απόρριψη των εκδοτικών οίκων της εποχής. Ο πρώτος τίτλος -και πολύ προφητικός για την ίδια τη συγγραφέα και τις απορρίψεις που υφίστατο- ήταν «Πρώτες Εντυπώσεις».
Πέρα από κάθε ανάλυση, το «Περηφάνια και Προκατάληψη» αποτελεί κυρίως μια σπουδή της μοίρας της γυναίκας σε μια κοινωνία όπως αυτή του 18ου αιώνα, όπου ήταν αδύνατο να αντιμετωπιστεί κοινωνικά με ίσους όρους, δηλαδή ως άνθρωπος με κρίση, απόψεις και επιλογές, χαρακτηριστικά που αποδίδονταν αποκλειστικά στους άντρες.
Χαρακτηριστικότερο όλων το γεγονός ότι η ίδια η συγγραφέας αναγκαζόταν να υπογράφει τα περισσότερα από τα μυθιστορήματά της με αντρικό ψευδώνυμο για να βρίσκουν εκδοτικό αποδέκτη.
***
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
«Περηφάνια και προκατάληψη»
Της Τζέιν Όστεν
Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Πρωτότυπη διασκευή για το θέατρο: Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης
Δραματολόγος: Μαριλένα Παναγιωτοπούλου
Σκηνογραφία: Δήμητρα Λιάκουρα
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Γιάννης Χριστοφίδης
Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Βοηθός Σκηνογράφου: Έλενα Μπούγου
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Παραγωγή: Θεατρικές Σκηνές
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ
Ευγενία Δημητροπούλου
Δημήτρης Μοθωναίος
Αγησίλαος Μικελάτος
Ελεάνα Καυκαλά
Και ο Κώστας Φαλελάκης
***
Θέατρο Αλκυονίς
Ιουλιανού 42, Τηλέφωνο: 216-900.33.09.
Παραστάσεις από την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2020
Κάθε Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 και 21.00, Κυριακή 19.00
Διάρκεια παράστασης : 90’ (χωρίς διάλειμμα)
*
Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ – 15 ευρώ
Για ομαδικές κρατήσεις στο τηλέφωνο: 210-3639343 (εσωτ. 2)
Διεύθυνση Επικοινωνίας-Προβολή: Μαργαρίτα Δρούτσα
e-mail: [email protected]
***
ΔΥΟ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ “ΠΕΡΗΦΑΝΙΑ”
***