33.5 C
Athens
Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

“Οιδίπους Τύραννος”, μια παράσταση που σηματοδοτεί την αλλαγή εποχής στην Ιστορία

Στο πλαίσιο της επιδίωξής του για συνεργασία τόσο με ελληνικούς όσο και διεθνείς θεατρικούς οργανισμούς, το Εθνικό Θέατρο συμπράττει για πρώτη φορά με το φημισμένο Θέατρο Βαχτάνγκοφ παρουσιάζοντας τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, το εμβληματικότερο ίσως δράμα της αρχαίας γραμματείας, που μιλά για τον αγώνα του ανθρώπου να αποφύγει το πεπρωμένο του. Πρόκειται για μια σπουδαία συμπαραγωγή σε σκηνοθεσία του πολυβραβευμένου Ρίμας Τούμινας, με Ρώσους και Έλληνες ηθοποιούς και τον Βίκτορα Ντομπρονράβοφ στον κεντρικό ρόλο. Η δραματουργική επεξεργασία είναι της Έλσας Ανδριανού και η μουσική του Θοδωρή Αμπαζή.

O Χορός

Μία παράσταση, που, σύμφωνα με τον δημιουργό της, επαναφέρει στο προσκήνιο την έννοια του συνόλου.
H συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και του Βαχτάνγκοφ για τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή προχωρά κανονικά με ενδιαφέρουσες και καλομελετημένες εκπλήξεις.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του σκηνοθέτη, οι Ρώσοι θα ετοιμάσουν τα επεισόδια του έργου, τα διαλογικά μέρη και τους κομμούς στη γλώσσα τους, ενώ ο Χορός θα ερμηνεύει τις παρόδους και τα στάσιμα στα ελληνικά. Στη Ρωσία συνήθως δεν χρησιμοποιούν τον Χορό όταν ανεβάζουν αρχαίες ελληνικές τραγωδίες. Ως εκ τούτου αναμένεται μια διαφορετική “συνομιλία” με έμφαση στην ψυχολογική πλευρά της ιστορίας.
Ο Χορός της παράστασης αποτελείται από έντεκα βαθύφωνους, βαρύτονους και τενόρους άνδρες ηθοποιούς, οι οποίοι επελέγησαν έπειτα από ακροάσεις και δουλεύουν πάνω στα χορικά σχεδόν δύο μήνες. Συνδετικός κρίκος ο Θοδωρής Αμπαζής, ο οποίος στη Μόσχα παρουσίασε στον Ρίμας Τούμινας μια σειρά από «μουσικές παλέτες» και αποφάσισαν από κοινού το μουσικό ύφος που ταιριάζει αρμονικότερα με τον σκηνοθετικό σχεδιασμό. Στην τραγωδία ο ρόλος του Χορού έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς είναι εκείνοι που εξυψώνουν τον Οιδίποδα από τύραννο σε βασιλιά και πιστεύουν ότι σηματοδοτεί την αλλαγή μιας εποχής, έναν πρωτοποριακό τρόπο σκέψης, όπου αμφισβητούνται οι μαντείες, οι θεϊκές παρεμβάσεις και γι’ αυτό -όταν γκρεμίζεται αυτό το φιλοσοφικό οικοδόμημα- βρίσκονται σε απόγνωση.

Σε αναλογία με τη σύγχρονη εποχή, οι «γέροντες» του Χορού θα είναι οι άνθρωποι που έχουν επωμιστεί το βάρος της κρίσης στην Ελλάδα. Οι άνθρωποι που έχασαν τις δουλειές τους στην κρίση και βρέθηκαν σε απόγνωση.

Η συμπαραγωγή του Εθνικού θα ανέβει επίσης στο Ηρώδειο και θα ταξιδέψει και στη Μόσχα, με την υποστήριξη χορηγών, τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Η τραγωδία

Τα ανάκτορα της Θήβας έχουν γεμίσει από ικέτες που ζητούν από τον βασιλιά Οιδίποδα να βοηθήσει το λαό. Ο λοιμός, που αποδεκατίζει την πόλη, έχει ανησυχήσει και τον ίδιο το βασιλιά, που έχει ζητήσει χρησμό από το μαντείο των Δελφών. Ο χρησμός του Απόλλωνα προβλέπει πως η πόλη θα σωθεί μόλις βρεθεί ο υπαίτιος για το θάνατο του βασιλιά Λάιου και αποβληθεί από την πόλη. Ο Οιδίποδας ξεκινά την έρευνα, που όσο πιο βαθιά πηγαίνει τόσο πιο κοντά τον φέρνει στην αλήθεια. Ο ίδιος που έσωσε τη Θήβα από τη μάστιγα της Σφίγγας, ο ίδιος τώρα τη μολύνει με τις πράξεις του. Ένας παλιός χρησμός επαληθεύτηκε. Όσο κι αν προσπάθησε να αποφύγει το πεπρωμένο του, κάθε πράξη του τον οδήγησε προς αυτό. Τώρα, ο μόνος δρόμος που μένει είναι αυτός της εξορίας.

Ρίμας Τούμινας

Ο Ρίμας Τούμινας είναι ο άνθρωπος που καταχειροκροτήθηκε από το ελληνικό κοινό για τις παραστάσεις του «Μασκαράτα» και «Θείος Βάνιας» στο θέατρο “Μπάντμιντον”. Ιδρυτής του Θεάτρου Mάλι στο Βίλνιους, καλλιτεχνικός διευθυντής του Eβγκένι Βαχτάνγκοφ, θεάτρου που αποτελεί σημείο αναφοράς στην πολιτιστική ιστορία της Ρωσίας μετρώντας 95 χρόνια συνεχούς λειτουργίας από τότε που το ίδρυσε ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης Ευγένιος Βαχτάνγκοφ. Το 1999 ο Τούμινας αποχώρησε από την Κρατική Ακαδημία Θεάτρου της Λιθουανίας έχοντας σκηνοθετήσει πάνω από 20 παραστάσεις σε θέατρα της πατρίδας του και του εξωτερικού. Υπό τη διεύθυνσή του το θέατρο Βαχτάνγκοφ εξελίχτηκε σε κορυφαίο θίασο της Μόσχας και ολόκληρης της Ρωσίας με παραστάσεις sold out στη Ρωσία και στο εξωτερικό.

* Δίγλωσση παράσταση στα ρωσικά και στα ελληνικά. Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Οιδίπους Τύραννος – Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθέτης: Rimas Tuminas
Σκηνογράφος: Adomas Jacovskis
Ενδυματολόγος: Maksim Obrezkov
Συνθέτης: Faustas Latenas
Σύνθετης χορικών: Θοδωρής Αμπαζής
Φωτιστής: Narek Tumanian
Χορογράφος: Andzelika Cholina
Δραματολόγος / ακαδημαϊκός σύμβουλος: Dmitry Trubothckin
Μετάφραση χορικών από τα αρχαία στα νέα ελληνικά: Έλσα Ανδριανού
Βοηθός σκηνοθέτη: Irina Gromova

Διανομή
Evgeny Knyazev, Liudmila Maksakova, Pavel Yudin, Victor Dobronravov, Ekaterina Simonova, Valery Ushakov, Vitalijs Semjonovs, Maxim Sevrinovskiy, Eldar Dzhanibekov, Artur Ivanov, Evgeny Kosyrev

Χορός
Ilya Algaer, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Θανάσης Βλαβιανός, Γιώργος Γάλλος, Δημήτρης Γεωργιάδης, Κώστας Κοράκης, Δαυίδ Μαλτέζε, Λεονάρδος Heifetz-Μπατής, Σωκράτης Πατσίκας, Γιώργος Στάμος, Σπύρος Τσεκούρας

Παιδιά: Αφροδίτη Αντωνάκη, Γεωργία Μητροπούλου

* Οιδίπους Τύραννος, του Σοφοκλή

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

29-30 Ιουλίου 2016

Ώρα 21:00

* Βίντεο παράστασης

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -