23.4 C
Athens
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

ΗΟΜΕ? μικρό-μικρό σπίτι σε αρχοντικό της Σύρου

 

Εν δυνάμει, ομάδα τέχνης και δημιουργίας

 

Μπορεί το διαφορετικό να κραυγάσει την αποδοχή του; 

Η ομάδα «Εν δυνάμει» αποτελείται από νέους καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία, που επιθυμούν να παραμείνουν ανήσυχοι, ενεργοί και ευαίσθητοι σε διαρκή μετακίνηση μεταξύ των τεχνών. Μια ζωή εν κινήσει!

Η σύσταση της ομάδας, αυτή η παράδοξη συνεύρεση με ανήσυχο και πολλές φορές επαναστατικό πνεύμα και η απόκλιση από την «κανονικότητα», σε συνδυασμό με το νεαρό της ηλικίας, ακροβατούν ανάμεσα στην πνευματική και σωματική δυνατότητα του καθένα και συνθέτουν μία «τέχνη των εκπλήξεων». Μέσα στην Τέχνη είμαστε όλοι ίσοι.

 

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ελένη Δημοπούλου

ΗΟΜΕ? το μικρό-μικρό σπίτι

 

Τι είναι σπίτι;

Πού θα ήθελες να ζεις;

Ποιος είναι ο χώρος των ονείρων σου;

Πού αισθάνεσαι ευτυχία;

 

Το μικρό-μικρό σπίτι είναι μια προσπάθεια να προσδιοριστεί ο εαυτός, οι επιθυμίες, τα όνειρα, έξω από το κοινωνικό πλαίσιο που επιβάλλει σε όλους μας τρόπους να βλέπουμε τον εαυτό μας, τις επιθυμίες μας, τα όνειρά μας, τον χώρο μας.

Το έργο, όπως προτείνεται για το Eye’s Walk Festival 2015, είναι ένα τρίπτυχο, που ερευνά το ζήτημα του προσωπικού χώρου, σε τρία στάδια.

 

my home is…

 

Η κοινωνία συζητά την έννοια του σπιτιού. Άνθρωποι απαντούν σε ερωτήσεις και συζητούν για το ζήτημα του προσωπικού χώρου, σε παράλληλες αντιπαραβαλλόμενες προβολές.

 

rooms to dream

 

Το άτομο στον ονειρεμένο, ιδεατό του χώρο. Το σπίτι ως αναζήτηση και προέκταση του εαυτού. Δέκα στερεοσκοπικά 3D βίντεο βάζουν τον θεατή μέσα στα ονειρεμένα δωμάτια, που κατασκευάστηκαν, στο πλαίσιο του έργου, για τα μέλη της ομάδας και κινηματογραφήθηκαν τρισδιάστατα, ώστε να αποτυπωθεί η πρώτη επαφή του ατόμου με τον χώρο που ονειρεύτηκε και σχεδίασε.

 

rooms to live

 

Ο χώρος των ονείρων βιωμένος από την κοινωνία. Το κάθε μέλος της ομάδας ζει, προσκαλεί και μοιράζεται τον ονειρεμένο προσωπικό του χώρο με τους ανθρώπους που επιλέγει. Η συμβίωση κινηματογραφείται και παρουσιάζεται σε έναν ενιαίο χώρο με τρεις παράλληλες, συγχρονισμένες προβολές.

 

* Η εγκατάσταση παρουσιάστηκε στην πρώτη της μορφή στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης (29/01-15/02 2015).

 

Συντελεστές

 

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ελένη Δημοπούλου

Εικαστική επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου

Υπεύθυνοι εικαστικού εργαστηρίου-Σκηνογραφική εφαρμογή εγκατάστασης: 

Richard Anthony-Μαρία Καβαλιώτη

Κινηματογράφηση-βιντεοπροβολές: Δημήτρης Ζάχος

Σχεδιασμός 3D, ψηφιακή εγκατάσταση: Μπάμπης Βενετόπουλος

Κινηματογράφηση-μοντάζ συνεντεύξεων: Γιώργος Κόγιας

Σχεδιασμός οπτικής επικοινωνίας: Ιωάννης Εργελετζής

Κείμενα-σύνθεση: Ελένη Ευθυμίου

Μουσική-Σχεδιασμός ήχου: Οδυσσέας Γκάλλιος

Υπεύθυνη φωτογραφικού υλικού: Ευαγγελίνα Καριοφύλλη

Φωτογράφιση making of: Λάμπρος Φλιούκας

Οργάνωση παραγωγής: Κωνσταντίνος Ιορδάνου

Επιστημονική σύμβουλος: Πωλίνα Γιολτζόγλου

Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Κολλιοπούλου

Βοηθός παραγωγής: Κάριν Καζεπίδου, Bruce Willis

Ειδικές κατασκευές: Laura Anna Lucas

 

Στα δωμάτια κατοικούν οι: Δημήτρης Καλαγκάνης, Κίμων Καλαγκάνης, Κλειώ Αντωνοπούλου, Γιώτα Κουϊτζόγλου, Βάσω Ασίκογλου, Ηλίας Κουγιουμτζής, Νίκος Κυπαρίσσης, Ευτέρπη Κώστα, Λωξάνδρα Λούκας, Άννα Καλίντσεβα, Αναστασία Καρυοφύλλη, Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη, Παρμενίων Κυριακούλης, Μιχάλης Ντολόπουλος, Μαρία Δαχλύθρα, Ελευθερία Δρακουλίδου, Βασίλης Πέτρου, Μαργαρίτα Καϊναδά, Βαγγέλης Κοσμίδης, Θάνος Νανάσης, Δημήτρης Μέξης, Μαρία Κολτσίδα, Χρύσα Παπαδοπούλου, Μιχαέλα Παπαδημητριου, Λώρα Λούκας, Κώστας Ιορδάνου, Θεοδώρα Πέρδη, Λεωνίδας Μπειλής, Δήμητρα Τσώκου, Μπρούς Γουίλλις, Ορέστης Δημόπουλος, Στέφανος Καϊναδάς, Δημήτρης Καβαλιώτης, Μαργαρίτα Σακελλάρη, Anna Hege, Αγγελική Μούσιου

 

Στη Σύρο, θα παρουσιαστεί, επίσης, και το ντοκιμαντέρ home doc, του Κώστα Ιορδάνου, το οποίο παρουσιάζει την διαδικασία παραγωγής του έργου, καταγράφοντας την πολύμηνης πορεία που ακολούθησε η ομάδα, από τις πρώτες συνεντεύξεις και απόπειρες σχεδιασμού, μέχρι την εκτέλεση του έργου και την παρουσίασή του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

 

* Έως 29 Ιουλίου 2015

 

Σύρος

 

Ερμούπολη 1822: Η αρχή μιας νέας πόλης. Η θαλασσινή πολιτεία! Μια πολυσήμαντη παρουσία στο Αιγαίο. «Αυτό που έγινε εδώ πριν από έναν αιώνα… δεν έγινε πουθενά αλλού. Στη Σύρο ξαναγεννήθηκε η Ελλάδα…», είπε κάποτε ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Αυτή η φράση τα συνοψίζει όλα. Εδώ σ’ αυτό το βραχονήσι άνθησε ένας πολιτισμός όμοιος με τους πολιτισμούς των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων. Περπατώντας μέσα στην πόλη, στους γρανιτένιους ή πλακόστρωτους δρόμους, μπορεί κανείς να διακρίνει στις ολομάρμαρες προσόψεις των δημοσίων κτιρίων, αλλά και των σπιτιών της εποχής, την προσεγμένη λαξευτή τοιχοδομία και τον αρχιτεκτονικό διάκοσμο δουλεμένο με συνέπεια στα κλασικά ελληνικά γλυπτά. Οι Ευρωπαίοι αρχιτέκτονες (που εργάστηκαν στη Σύρο), αλλά και οι γλύπτες και οι ζωγράφοι, σεβάστηκαν τις αρχές της αρχαίας ελληνικής τέχνης του 5ου αιώνα και ακολούθησαν τα διδάγματά της. Έφεραν όμως μαζί τους και τον ρομαντισμό της Δύσης. Έτσι κατάφεραν να παντρέψουν δύο ρυθμούς και τα περισσότερα κτήρια της Ερμούπολης χαρακτηρίζονται από τον «ρομαντικό κλασικισμό».

 

Αρχοντικό Βελισσαρόπουλου

 

Ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά σπίτια της Ερμούπολης είναι το αρχοντικό Γ.Δ. Βελισσαρόπουλου. Αρχικά ανήκε στην οικογένεια Αναργύρου (ή Ανάργυρου Αναγνωστόπουλου) και μετά ήλθε στην κυριότητα της οικογένειας Βελισσαρόπουλου. Σήμερα σ’ αυτόν τον υπέροχο νεοκλασικό χώρο, στεγάζεται το «Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Κυκλάδων». Στο υπέρθυρο της εισόδου υπάρχουν τα αρχικά: Γ.Δ.Β. και η χρονολογία 1871. Είναι ένα τριώροφο, ολομάρμαρο κτίριο με αέτωμα στο κέντρο του τρίτου ορόφου. Θαυμάσια είναι τα τοξωτά ανοίγματα των καταστημάτων στο ισόγειο, αλλά και όλοι οι όροφοι έχουν ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό διάκοσμο. Περίτεχνα είναι τα κάγκελα στα μπαλκόνια και τα φουρούσια διακρίνονται για τον μοναδικό διάκοσμο της εποχής. Στο κάθε φουρούσι είναι σκαλισμένο το «Κηρύκιο» του Ερμή. Ήταν το σύμβολο των εμπόρων και των βιομηχάνων. Ο Γ. Βελισσαρόπουλος είχε το εργοστάσιο που σήμερα στεγάζει το super market «Νεώριον». Ενδιαφέρουσα είναι η εσωτερική διάταξη και διακόσμηση. Ένας μακρύς διάδρομος με τοιχογραφίες οδηγεί στη σκάλα την ξύλινη που προχωρεί ως τον τελευταίο όροφο και έχει στην οροφή ένα ωραίο οκτάγωνο οπαίο. Στο τέλος του διαδρόμου, στον τοίχο σε πλαίσιο σαν κάδρο είναι ζωγραφισμένη η Κωνσταντινούπολη και στον δίπλα τοίχο είναι η Ακρόπολη με την Πύλη του Αδριανού και το Ολυμπιείο στο βάθος. Αξιοπρόσεκτη είναι η διακόσμηση της σκάλας. Εικονίζονται Έλληνες και Ρωμαίοι ποιητές, φιλόσοφοι κ.α.: Όμηρος, Αριστοτέλης, Σωκράτης κ.α., αλλά και στο ύψος του τελευταίου ορόφου είναι ο Διογένης, ο Σοφοκλής, ο Ασκληπιός και ο Καρνεάδης. Φυσικά δεν έλειψαν επτά από τις εννέα μούσες με διακοσμητικά ανθέμια και κοντά τους οι λύρες της μουσικής. Η ωραιότερη τοιχογραφία που δεσπόζει στη σκάλα είναι η κολόνα με το κορινθιακό κιονόκρανο που βρίσκεται σε κήπο με περικοκλάδες και δένδρα και δίπλα στην κολόνα δύο νεαρές μορφές. Η μία κρατάει στεφάνι και η άλλη στάχυα. Εξίσου ενδιαφέρουσες είναι και οι οροφογραφίες που διατηρούνται τόσο στις αίθουσες υποδοχής των επισκεπτών, τα σαλόνια, όσο και στα δωμάτια που χρησίμευαν για τραπεζαρίες. Ανθεμωτά κοσμήματα, ρόδακες, ερωτιδείς, γιρλάντες και σκηνές από την ελληνική μυθολογία, αλλά και εξωτικά πουλιά και μπουκέτα με λουλούδια κοσμούν τις οροφές των σαλονιών. Σε όλα τα συριανά αρχοντικά η οροφή του κάθε σαλονιού έχει πλούσιο διάκοσμο. Σε ένα από τα δωμάτια υπάρχει η πιο ενδιαφέρουσα διακόσμηση! Στο κέντρο της οροφής είναι ο Ερμής και η Σελήνη πάνω στο άρμα της και στις πλευρές μικροί ερωτιδείς και φυτικά κοσμήματα στις γωνίες. Αξίζει να προσέξει ο επισκέπτης τη ζωγραφιστή κάτασπρη λεπτοσχεδιασμένη δαντέλα! Είναι το ωραιότερο κόσμημα της οροφής. Η δαντέλα στο ταβάνι! Η τραπεζαρία έχει να δώσει διαφορετική εικόνα. Στο κέντρο της οροφής έχει ζωγραφιστεί ένα κιγκλίδωμα με φόντο τον ουρανό κι ένα μαύρο γεράκι και οι τοίχοι προβάλλουν ζωγραφιστά δένδρα και άλλα φυτά, απ’ όπου κρέμονται ψάρια, αστακοί, πουλιά, κάνιστρα με φρούτα και άνθη. Σ’ ένα άλλο από τα δωμάτια, στην οροφή, κυριαρχούν τέσσερις μορφές αρχαίων Ελλήνων: Δημοσθένης, Φερεκύδης, Πλάτων και Περικλής. Τα ορθογραφικά λάθη στα ονόματά τους μαρτυρούν ότι ο ζωγράφος δεν ήταν Έλληνας. Γνωρίζουμε από πηγές ότι στη Σύρο είχαν έλθει ζωγράφοι, μουσικοί και γλύπτες από την Ιταλία και από άλλες χώρες της Ευρώπης του 19ου αιώνα. Σε μερικές οροφογραφίες είναι γραμμένα τα ονόματα των ποιητών ή των φιλοσόφων στα Ιταλικά. Το αρχοντικό Βελισσαρόπουλου είναι ένα ακόμη δείγμα της σπουδαίας δουλειάς του Συριανού αρχιτέκτονα Ι. Βλυσίδη, που δούλεψε για πολλά χρόνια στην Ερμούπολη και άφησε πίσω του σπίτια με μνημειακή αρχιτεκτονική. 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -