17.3 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Η Ραφίκα Σαουίς ανάμεσα στους επιλεγμένους καλλιτέχνες για το φεστιβάλ Berliner Herbstsalon

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Πρόσκληση από το Θέατρο Μαξίμ Γκόρκι (Maxim Gorki Theater) στο Βερολίνο έλαβε η ηθοποιός, περφόρμερ και σκηνοθέτις Ραφίκα Σαουίς για να συμμετάσχει στην πλατφόρμα Young Curators Program. Πρόκειται για μια διακαλλιτεχνική πλατφόρμα όπου θα συμμετάσχουν επιλεγμένοι καλλιτέχνες, θέτοντας νέους τομείς έρευνας που ενισχύουν την ισοτιμία και τη δημιουργία πλατφορμών στην Τέχνη χωρίς διακρίσεις.

 

Ραφίκα Σαουίς. Φωτογραφία: Βασίλης Διαμαντόπουλος

 

Το φεστιβάλ Berliner Herbstsalon διοργανώνεται κάθε χρόνο από το θέατρο Maxim Gorki στο Βερολίνο και επιλέγονται διακεκριμένοι καλλιτέχνες και επιμελητές από όλο τον κόσμο, με προσανατολισμό την εικαστική και θεατρική τέχνη καθώς και τη διαλογική και κριτική σκέψη. Το φεστιβάλ διεξάγεται για ένα μήνα σε όλη την πόλη του Βερολίνου. Φέτος τέλη Οκτωβρίου διοργανώνεται το 4ο φεστιβάλ στο οποίο επελέγη να συμμετάσχει, στο Young Curators Academy, η περφόρμερ, ηθοποιός και σκηνοθέτις Ραφίκα Σαουίς.

 

“Ατρείδες – Τετράδια Κρίσης”, Ίδρυμα Κακογιάννη, 2016. Φωτογραφία: Μαρίλια Φωτοπούλου

 

Το Young Curators Academy είναι ίσως το πιο σημαντικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ καθώς θα χρησιμεύσει ως καλλιτεχνική και ακτιβιστική πλατφόρμα για την έρευνα και σύσταση κοινοτήτων, τη διερεύνηση κοινών τόπων και την εδραίωση της ανταλλαγής εργαλείων μεταξύ καλλιτεχνών στην προσπάθεια δημιουργίας μιας διεθνούς καλλιτεχνικής κοινότητας. Μια κεντρική ενδυνάμωση αυτής της διεθνούς συνάντησης θα είναι η ανταλλαγή πρακτικών αποτρεπτικοποίησης, επιτρέποντας τη διακαλλιτεχνική δημιουργία και παραγωγή.

 

“Citizen Allien” μακράς διαρκείας περφόρμανς, Μεξικό, 2018. Φωτογραφία: Astrid Rondero

 

Την περίοδο των δύο εβδομάδων, η Ακαδημία Young Curators σκοπεύει να καλλιεργήσει τον δημόσιο διάλογο, στον οποίο οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες θα συστήσουν τη δική τους μεθοδολογία και πρακτική και σχετικά με το πώς αυτή λειτουργεί ως πράξη αντίστασης δημιουργώντας νέες φόρμες.

Οι καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν είναι δημιουργοί -καλλιτέχνες, στοχαστές και ακτιβιστές- οι οποίοι με το έργο τους έχουν δημιουργήσει νέες πρωτοποριακές πρακτικές στην εικαστική και θεατρική τέχνη σε μεγαλύτερο ή μικρότερο πλαίσιο και θέτουν ριζοσπαστικά ερωτήματα σε σχέση με τα όρια της τέχνης και την απενοχοποίησή της.

 

“Τρωάδες – Anima Captus” (Οργανισμός Πολιτισμού Νεον, ΕΜΣΤ, Μουσείο Μπενάκη. Μακράς διαρκείας περφόρμανς μέσα σε εγκατάσταση, 2018). Φωτογραφία: Μαρίλια Φωτοπούλου

 

Η πλατφόρμα θα διεξαχθεί στο Βερολίνο από τις 24 Οκτωβρίου 2019 (ημερομηνία άφιξης) μέχρι τις 5 Νοεμβρίου 2019 (ημερομηνία αναχώρησης). Η αγγλική γλώσσα θα είναι η γλώσσα επικοινωνίας. Οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες θα συμμετάσχουν σε ανοιχτό διάλογο με διεθνείς επιμελητές, παρουσιάζοντας το συνολικό τους έργο.

Και σε μια δημόσια εκδήλωση οι συμμετέχοντες θα παρουσιάσουν ένα από τα έργα τους που επαληθεύουν τον όρο έρευνας “απελευθέρωση από την έννοια της κτήσης” καθώς και μια περφόρμανς γι’ αυτό. Η παρουσίαση και η περφόρμανς είναι σε παραγωγή του Maxim Gorki.

 

“Citizen Allien” μακράς διαρκείας περφόρμανς, Μεξικό, 2018. Φωτογραφία: Astrid Rondero

 

Η Ραφίκα Σαουίς (Rafika Chawishe) θεωρείται μια από τις νεότερες και ιδιαίτερες εκπροσώπους του Πρωτοποριακού Θεάτρου στη χώρα μας με σημαντικές διεθνείς διακρίσεις και βραβεύσεις. Υποστηρίζει και προωθεί τη συνέργεια και τη δημιουργία διακαλλιτεχνικών και πολυπολιτισμικών πλατφορμών και κοινοτήτων μεταξύ καλλιτεχνών καθώς επίσης είναι ακτιβίστρια αγωνιζόμενη για τα δικαιώματα των παιδιών.

Έχει εγείρει με τα έργα της ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει “Εθνικότητα, Πολίτης και Ανήκειν” και για τη μετα-αποικιοκρατία.
Είναι μια διακεκριμένη περφόρμερ, ηθοποιός, σκηνοθέτιδα θεάτρου, δημιουργός site-specific και μακράς διαρκείας περφόρμανς. Οι παραστάσεις της και οι μακράς διαρκείας περφόρμανς της λειτουργούν σαν ένας μεγεθυντικός φακός πάνω στην ανθρώπινη εμπειρία που αποκτά πολιτική υπόσταση, ενώ ανάγεται σ’ ένα μανιφέστο ζωής.

 

“Τρωάδες – Anima Captus” (Οργανισμός Πολιτισμού Νεον, ΕΜΣΤ, Μουσείο Μπενάκη. Μακράς διαρκείας περφόρμανς μέσα σε εγκατάσταση, 2018). Φωτογραφία: Μαρίλια Φωτοπούλου

 

Η ίδια παρατηρεί και καταγράφει μέσα από το βίωμα τη μετα-αποικιοκρατική πολιτική στη λεκάνη της Μεσογείου. Το Θέατρο που δημιουργεί είναι ένα αμάλγαμα διαφόρων Τεχνών που ανατρέπει διάφορους κώδικες και φόρμες, ενώ αναπτύσσεται κάθε φορά μέσα από μια έντονη διαδικασία διερεύνησης, έχοντας ως αποτέλεσμα μια πολύχρωμη ζώνη ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία.

Το τμήμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, του περίφημου NYU, καθώς και το Εθνικό Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο έχει προσκαλέσει το 2018 και το 2019 στη Νέα Υόρκη και στο Πουέρτο Ρίκο τη διακεκριμένη καλλιτέχνιδα ώστε με μια σειρά εργαστηρίων και διαλέξεων να παρουσιάσει το συνολικό της έργο και τη διαδικασία διερεύνησης, καταγραφής και σωματοποίησης της ανθρώπινης εμπειρίας και να μιλήσει για το Θέατρο ως καταφύγιο με αφορμή τις δύο τελευταίες δουλειές της που θεωρήθηκαν ανατρεπτικές και ριζοσπαστικές. Την περφόρμανς μακράς διαρκείας «Τρωάδες- anima captus» που παρουσίασε με την υποστήριξη του ΝΕΟΝ στο Μουσείο Μπενάκη τον Μάιο του 2018 καθώς και την περφόρμανς μακράς διαρκείας που επιτέλεσε σε δική της εγκατάσταση στο Μεξικό τον Σεπτέμβριο του 2018 με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ. Το νέο της έργο «Europeana» που έχει ήδη βραβευθεί ως δραματουργία και σύλληψη από τα Βραβεία Ίψεν, παρουσιάζεται τον Σεπτέμβριο του 2019 στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ενώ μετά ακολουθεί περιοδεία στο εξωτερικό.

Η βραβευμένη ηθοποιός, σκηνοθέτης, περφόρμερ Ραφίκα Σαουίς γεννήθηκε το 1986 στην Αθήνα. Σπούδασε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδος, στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Φιλολογίας και Γλωσσολογίας). Έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός με το Εθνικό Θέατρο Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών, Abbey Festival, την Μπιενάλε Αθηνών, τη Βασιλική Ακαδημία Θεάτρου στο Λονδίνο. Ως σκηνοθέτης ασχολείται με το πολιτικό θέατρο και το θέατρο ντοκουμέντο. Το 2015 δημιούργησε την Zlap Collective με την οποία παρουσίασε στα Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, Μπιενάλε Αθηνών, Mixer Festival στο Βελιγράδι, τη Σπουδή Ι και ΙΙ του έργου Ατρείδες, Τετράδια κρίσης, μιλώντας για το προσφυγικό, εξετάζοντας την αμφισημία των ανθρωπιστικών πρακτικών της Δύσης. Η Σαουίς παρουσίασε έργο της στο Εθνικό Θέατρο της Νορβηγίας, στο Φεστιβάλ του Ίψεν στην πλατφόρμα «Monsters of Reality – The Mimesis Machine». Έχει επιλεγεί και συμμετείχε στη Biennale Teatro, Venice Biennale 2017 στους 30 καλύτερους νέους δημιουργούς από όλον τον κόσμο. Έχει επίσης κερδίσει το Grant του Οργανισμού ΝΕΟΝ και το βραβείο Υποτροφίας Ίψεν. Είναι μέλος του Directors Lab στο Lincoln Theater Center στη Νέα Υόρκη.

Berliner Herbstsalon – Διαβάστε εδώ

  • Αρχική φωτογραφία: Βασίλης Διαμαντόπουλος

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -