Cat Is Art

Η “Καθημερινότητα” του Αγνώστου Τσιμάρα Τζανάτου

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Με ενδιαφέρει η καθημερινότητα.
Αυτό που κάθε μέρα έρχεται
σαν να μην αλλάζει τίποτα.

Αν και κρύβει τρομακτικές αλλαγές –
που – πολύ μετά – καταλαβαίνεις πως συντελέστηκαν.

Με ενδιαφέρει η επανάληψη της ζωής.
Αν και ταυτολογία:
Ό,τι ζει, επειδή μπορεί και επαναλαμβάνεται, ζει.

Ζωή – συχνά – δεν είναι ό,τι δεν ήρθε.
Αλλά η ρουτίνα – αυτού που έρχεται.
Με ευλογημένη προβλεψιμότητα έρχεται.

Δεν ξέρω τι είναι ευτυχία.

Ξέρω όμως, ότι δυστυχία είναι
να μην έχεις καθημερινότητα.
Καμιά…

-ΑΓΝΩΣΤΟΥ-

Το παραπάνω ποίημα είναι αφιερωμένο στο catisart.gr από τον Τσιμάρα Τζανάτο. Ο Τσιμάρας Τζανάτος είναι ένας από τους πιο ζεστούς, φιλικούς, αξιαγάπητους ανθρώπους του ελληνικού θεάτρου και των ελληνικών γραμμάτων.

Προσωπικότητα πολυσύνθετη, ηθοποιός, συγγραφέας, ποιητής, φιλόσοφος, άνθρωπος με ευγένεια ψυχής, αλληλεγγύη και βαθιά υποστηρικτικότητα. Ένα πολιτικό ον –με την αριστοτελική έννοια του όρου. Βαθιά σκεπτόμενος άνθρωπος, με δυνατή άποψη, κι εκείνη τη βαθιά ανάγκη να ψάχνεται, να αλλάζει, να ανακαλύπτει… Να μην κατατάσσεται εύκολα.

Το αφήγημά του “Δεσποινίς Δυστυχία” απέσπασε, στη θεατρική του μορφή, το Βραβείο Δραματουργίας 2018 Κάρολος Κουν και συμπεριλήφθηκε φέτος στην Ιταλική Ανθολογία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων «Viaggio nel teatro greco contemporaneo» εκπροσωπώντας ανάμεσα σε άλλα την Ελλάδα στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Νάπολης.

 

Ο Τσιμάρας Τζανάτος με τη θεατρολόγο και κριτικό Λουίζα Αρκουμανέα, στη βραδιά παρουσίασης του βιβλίου “Δεσποινίς Δυστυχία”

Ο Τσιμάρας Τζανάτος γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Σκηνοθεσία Κινηματογράφου (Σχολή Σταυράκου) Θέατρο (Δραματική Σχολή Αθηνών Γ. Θεοδοσιάδη) και Ιστορία της Τέχνης (Ε. Βακαλό).

Δούλεψε αρχικά σαν ηθοποιός στο θέατρο (Δ. Ποταμίτη, Α. Αντωνίου, Ισίδωρο Σιδέρη, Σταύρο Ξαρχάκο), την τηλεόραση (Γ. Σμαραγδή. Κ. Κουτσομύτη, Κ. Αριστόπουλο, Φ. Μεσθεναίο, Π. Καρκανεβάτο, Ν. Κουτελιδάκη κ.ά) και τον κινηματογράφο (Ν. Παναγιωτόπουλο, R. Garofallo, Δ. Ινδαρέ, Μ. Σπανό κ. ά.). Από τα μέσα του ΄90 αποσύρθηκε για να επιστρέψει το 2013 επί σκηνής στα έργα «Το Δέντρο» της Μαρίας Λαϊνά και στις «Άγριες Νότες» της Νίνας Ράπη σε σκηνοθεσία Χρύσας Καψούλη/Dame Blanche, και στηρίζοντας σαν ηθοποιός το σύγχρονο ελληνικό θεατρικό έργο σε αναλόγια («Το φίλημα» της Άννας Καραμπά στο Βυρσοδεψείο/ «Μαύρος Γάμος» Βαγγέλη Ραπτόπουλου/Χλόης Κολλύρη στο Θέατρο Τέχνης) αλλά και ειδικές συνεργασίες: με τη Ρούλα Πατεράκη στο αναλόγιο της ομηρικής «Νέκυιας» στο Εθνικό Θέατρο, με τη Σίσσυ Παπαθανασίου στον «Φιλοκτήτη» του Γιάννη Ριτσου που παρουσιάστηκε στο Σαράγεβο και στη Δονούσα, τον Αιμίλιο Χειλάκη στον «Ταρτούφο» του Μολιέρου, και στη μουσική βιογραφία «Κώστας Νούρος: Ξένος δυο φορές». Τον Απρίλιο του 2018 συμμετέχει στο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Η Επίκληση της Γοητείας» σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη στο Θέατρο Θησείο, και το 2019 στον «Ιβάνωφ» του Α. Τσέχωφ σε σκηνοθεσία Α. Μπρούσκου.

Παράλληλα σαν ραδιοφωνικός παραγωγός μουσικών εκπομπών και λόγου από το 1985 (Ράδιο 5, Τικ-Τακ FM, ΕΡΑ 2, ΕΡΑ Sport, Planet) αλλά και δημοσιογραφώντας σε έντυπα και περιοδικά (Εξουσία, Κλικ, Metropolis Press, Music.gr κ.ά). Ασχολήθηκε με το σενάριο και τη στιχουργία/ποίηση. Τα τελευταία χρόνια εργάστηκε στην Τηλεόραση στην αρχισυνταξία εκπομπών ή ως κειμενογράφος (Εκατομμυριούχος, Αδύναμος Κρίκος κ.ά.).

Ως θεατρικός συγγραφέας εμφανίστηκε το 2004 με το κείμενο «Έξοδος» στο έργο «Ονείρου Οδύσσεια» (Δ. Δημητριάδη, Ν. Δήμου, Μ. Πολιτοπούλου, Ε. Πέγκα) που ανέβηκε στο Κ.Θ.Β.Ε. από τη Χρύσα Καψούλη και την ομάδα Dame Blanche –κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Univercity Press- και το «Μαζί Ποτέ» το 2009 (βασισμένο στην ταινία του Φατίχ Ακίν Gegen die Wand/Head On) το οποίο ανέβηκε και αυτό από τη Χρύσα Καψούλη/DameBlanche στο Κινητήρας Studio.

Tον Μάιο του 2013 παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο στο πλαίσιο των Αναγνώσεων υπό την επιμέλεια της Σίσσυς Παπαθανασίου το έργο του «Εκκρεμότητα» σε σκηνοθεσία Βασίλη Νούλα με την ομάδα Nova Melancholia.

Τον Δεκέμβριο του 2013 σε επαφή με κρατουμένους οροθετικούς και χρήστες των φυλακών Κορυδαλλού και την Μ.Κ.Ο ΤΕΧΝΟΔΡΟΜΩ, παρουσιάστηκε το έργο του “Κ”, που γράφτηκε, για να παιχτεί από τους ίδιους τους κρατούμενους στο χώρο της φυλακής.

Τον Μάρτιο του 2014 η Εκκρεμότητα παρουσιάστηκε στο Λονδίνο από το Theater Lab Company της Αναστασίας Ρεβή σε μετάφραση Έλσης Σακελλαρίδου με τον τίτλο Suspense σε σκηνοθεσία Jason Warren σε μορφή μονολόγου με τον Luke Shepherd στον κεντρικό ρόλο.

Η Εκκρεμότητα ανεβαίνει ως ολοκληρωμένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βασίλη Νούλα/Nova Melancholia στις 17 Νοεμβρίου του 2014 στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ και κυκλοφορεί σε δίγλωσση έκδοση εκδόσεις ΗΡΟΔΟΤΟΣ (Εκκρεμότητα/Suspense) σε μετάφραση στα αγγλικά της Έλσης Σακελλαριδου. Το 2015 μεταφράστηκε στα Γερμανικά “Die Erwartung” από την Sabine Kessel.

Στις 7 Οκτωβρίου στις Αναγνώσεις 2014 στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ – Κ. ΚΟΥΝ που επιμελείται η Σίσσυ Παπαθανασίου παρουσιάζεται η θεατρική μεταγραφή από τον ίδιο τον συγγραφέα του αφηγήματος “Δεσποινίς Δυστυχία”/”Miss Misery”, σε σκηνοθετική επιμέλεια Άσπας Τομπούλη και εκδίδεται ως αφήγημα από τις Εκδόσεις Σοκόλη (2015). Το 2018, μεταφράζεται στα αγγλικά από την Έλση Σακελλαρίδου.

Τον Ιούνιο του 2015 το «Κ», από ομάδα εθελοντών σε σκηνοθεσία Χ. Καψούλη (εκπροσωπώντας την ΜΚΟ ΤΕΧΝΟΔΡΟΜΩ), παρουσιάζεται σε διημερίδα αφιερωμένη σε εγχειρήματα κοινωνικής ευαισθητοποίησης στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών («Θέατρο και Φυλακή»). Απόσπασμα του «Δεσποινίς Δυστυχία» χρησιμοποιείται στην παράσταση της Έλλης Παπακωνσταντίνου Re-Volt Athens (2016) που παρουσιάζεται στο Βερολίνο, τη Βιέννη, το Ζάγκρεμπ και στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Το καλοκαίρι του 2017 γράφει το κείμενο του έργου «Κώστας Νούρος: Ξένος δυο φορές», συνεργαζόμενος και στη μουσική δραματουργία.

Η «Εκκρεμότητα» ανεβαίνει εκ νέου το 2018 σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βογιατζή στη σκηνή του A small Argo full of Art/Θέατρο Αργώ, και στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά στο πλαίσιο Αναλογίων σύγχρονων ελληνικών έργων, το αδημοσίευτο έως τώρα «Πόσα ζώα χωράει ένας άνθρωπος;!» σε σκηνοθετική επιμέλεια Θοδωρή Βουρνά

Το θεατρικό «Δεσποινίς Δυστυχία» την Άνοιξη του 2018 βρίσκει τον δρόμο του ως παράσταση στο θέατρο Φούρνος σε σκηνοθεσία Χρύσας Καψούλη και του απονέμεται το Βραβείο Κάρολος Κουν 2018 ελληνικής δραματουργίας.

Τον Ιούνιο του 2019 το θεατρικό “Δεσποινίς Δυστυχία” κυκλοφορεί στα Ιταλικά σε μετάφραση Maurizio De Rossa, με τον τίτλο La Donna Infellice ενταγμένο στην Ανθολογία σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, και παρουσιάζεται ως έκδοση στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Νάπολης.

Στις 19 και 21 Ιουνίου του ‘19, με το κείμενο “I.D: Αχινός” σε μετάφραση Τζίνας Καρβουνάκη, συμπράττει στην παράσταση «629: Uomimi in Gabbia” του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου της Νάπολης, σε σκηνοθεσία-ιδέα του Mario Gelardi, με πρωτότυπα κείμενα Ιταλών, Ισπανών και Ελλήνων δραματουργών.

Τον ίδιο μήνα του ’19 μεταφράζεται στα ιταλικά από την Τζίνα Καρβουνάκη και η «Εκκρεμότητα».

 

Τσιμάρας Τζανάτος και Λουίζα Αρκουμανέα

 

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ*:

I.D: Αχινός 2019 (Για την Ιταλική παράσταση 629: Uomini in Gabbia)

Κώστας Νούρος: Ξένος δυο φορές 2017

ΑΓΝΩΣΤΟΥ (Ποιήματα) 2010-17

Δεσποινίς Δυστυχία Τhe Play, 2014

-Κ- 2013

Δεσποινίς Δυστυχία-Το αφήγημα 2012

Πόσα ζώα χωράει ένας άνθρωπος;!, 2011

Εκκρεμότητα, 2010

Μαζί Ποτέ, 2009

Έξοδος/Ονείρου Οδύσσεια, 2004

*Έτος συγγραφής

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΗ “Καθημερινότητα” του Αγνώστου Τσιμάρα Τζανάτου

Related Posts