Του Παναγιώτη Μήλα
[email protected]
Τα μεγαλύτερα κατά συρροήν εγκλήματα το χειμώνα που πέρασε έγιναν με τέτοιο ηλίθιο τρόπο μιας και οι φόνισσες δεν έκαναν το τέλειο έγκλημα. Όλα όσα έκαναν έγιναν έτσι ώστε σε κάθε γωνιά της Ελλάδας να μάθουν τα καμώματά τους. Μετά την Αθήνα και την εκδίκαση της υπόθεσης σε πρώτο βαθμό, ακολούθησε η… δίκη στη Θεσσαλονίκη. Είχαν ελπίδες ότι θα μπορούσαν να ανατρέψουν την πρωτόδικη απόφαση. Το κοινό της Θεσσαλονίκης όμως δεν αστειεύεται. Εκεί όσοι είδαν και άκουσαν τις «Φόνισσες» δεν άφησαν κανένα περιθώριο για μείωση της ποινής. Αντιθέτως ομόφωνα αποφάσισαν πως πρέπει να γίνει διαπόμπευση αυτών των ευυπόληπτων κατά τα άλλα κυριών, σε όλη την Ελλάδα από τις 27 Ιουνίου μέχρι και τις 21 Σεπτεμβρίου του 2014. Διαπόμπευση λες και είναι θεατρική παράσταση. Εδώ πρέπει να σας πω ότι δεν πρόκειται για κλασικό θεατρικό έργο. Είναι ένα κέντημα πάνω σε παραδοσιακό σχέδιο. Ένα κέντημα πολύπλοκο, αλλά πανέμορφο. Εξαιρετικοί διάλογοι, συνεχείς ανατροπές, καμία προσπάθεια των συγγραφέων για να εκβιάσουν το χαμόγελο των θεατών. Οι ηθοποιοί δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας. Δεν ξέρεις ποιον να πρωτοκοιτάξεις. Ακόμη και οι σιωπές τους είναι μοναδικές. Θυμίζουν τους μεγάλους μας ηθοποιούς των παλιών ασπρόμαυρων ταινιών.
Το κείμενο σε απογειώνει. Οι συγγραφείς με γράψιμο καθημερινό, μοντέρνο, χωρίς βωμολοχίες και με πανέξυπνες ατάκες κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών. Κάτι όχι και τόσο εύκολο για μια παράσταση που διαρκεί περίπου τρεις ώρες παρά ένα τέταρτο. Με πλοκή αστυνομικού έργου, με στυλ κλασικής κωμωδίας, με πινελιές καλής επιθεώρησης και με δύο υπογραφές που χαρίζουν απλόχερα γέλιο και συγκίνηση. Ναι! Συγκίνηση. Στόχος τους δεν είναι ούτε ο χαβαλές, ούτε το χαζοχαρούμενο χοντρό γέλιο. Στόχος τους είναι ο προβληματισμός και το χαμόγελο. Ο Ρήγας και ο Αποστόλου το καταφέρνουν χωρίς να ακολουθούν τη φόρμα των έργων που έχουν γράψει στην πολύχρονη συνεργασία τους. Χρησιμοποιούν -όπως πάντα- μια νέα συνταγή. Έφτιαξαν λοιπόν ένα νέο δροσερό έργο και είχαν την τύχη να συνεργαστούν με ηθοποιούς που έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Κυριολεκτικά πετούσαν και μας οδηγούσαν λέξη λέξη, φράση φράση, παράγραφο παράγραφο σε δρόμους απόλαυσης. Σαν να είμαστε σε ανοιξιάτικη εκδρομή, με ανοιχτό αυτοκίνητο και τραγούδια της παρέας στο ραδιόφωνο. Μάλιστα σε αυτό το θεατρικό ραδιόφωνο «ακούγαμε» και γεγονότα της επικαιρότητας των ημερών, αν και το έργο είχε αρχίσει να παίζεται από τον Νοέμβριο του 2013. Οι συγγραφείς με δημοσιογραφική αμεσότητα έκαναν και κάνουν καθημερινά ανανέωση του κειμένου τους. Πράγμα ασυνήθιστο για τις μέρες μας. Όταν είδα τις “Φόνισσες” δεν κατάλαβα για πότε πέρασε η ώρα. Στενοχωρήθηκα που πέρασε τόσο γρήγορα. Το πρόβλημα όμως είναι ακόμη πιο σοβαρό αν σκεφτεί κανείς πως όλοι οι θεατές καταδίκασαν ομόφωνα τους συντελεστές της παράστασης σε ισόβια επιτυχία. Η καταδίκη αυτή ξεκίνησε από τον Νοέμβριο και συνεχίστηκε μέχρι και τον Απρίλιο. Τότε ηθοποιοί και συγγραφείς ήλπιζαν στο Εφετείο. Πήγαν στη Θεσσαλονίκη που φημίζεται για το αυστηρό κοινό της. Πίστευαν οι «Φόνισσες» πως στο Εφετείο του θεάτρου «Αριστοτέλειο» θα τύχουν ευνοϊκότερης μεταχείρισης. Πίστευαν ότι θα ληφθεί υπ’ όψιν ο πρότερος έντιμος βίος τους και δεν θα καταδικαστούν πάλι σε ισόβια, μιας και το φορτίο της επιτυχίας είναι πολύ βαρύ. Έπρεπε να το καταλάβουν όμως από την αρχή ότι το έργο των Ρήγα και Αποστόλου στο οποίο παίζουν είναι φτιαγμένο για επιτυχία. Φτιαγμένο για να συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά. Ώστε να το απολαύσουν όλοι. Και όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι…
Μάλιστα, μετά το πέρας της διαδικασίας σε δεύτερο βαθμό στη Θεσσαλονίκη ο αρμόδιος αστυνομικός διευθυντής έκανε τις εξής δηλώσεις: Πρόκειται για έξι γυναίκες που «έχουν τόσο σώας τας φρένας…» ώστε μηχανεύονται και επικαλούνται κάθε λογής ψυχικές ασθένειες προκειμένου να αποδείξουν ότι έδρασαν χωρίς φρένα… και να αποφύγουν την καταδίκη τους. Μία εισαγγελέας – ψυχίατρος, μία βοηθός της με ειδικότητα αναπαραστάτριας φόνων που υποστηρίζει ότι είναι εγγονή του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη… και ένας αστυνομικός πολύ… ωραίος… καλούνται να σταματήσουν τα σχέδια των φονισσών και να τις αποκαλύψουν… Μετά και τη δήλωση αυτή η απόφαση του δευτεροβάθμιου λήφθηκε ομόφωνα.
Έτσι η διαπόμπευσή τους αρχίζει σε λίγες ημέρες με το παρακάτω πρόγραμμα:
Παρασκευή 27 Ιουνίου – Κηποθέατρο, Παπάγου
Τετάρτη 2 Ιουλίου – Βεάκειο, Πειραίας
Πέμπτη 3 Ιουλίου – Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη
Δευτέρα 7 Ιουλίου – Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι
Πέμπτη 10 και Παρασκευή 11 Ιουλίου – Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη», Βόλος
Δευτέρα 14 Ιουλίου – Ανοιχτό Αμφιθέατρο ΤΕΙ, Σέρρες
Τρίτη 15 Ιουλίου – Δημοτικό Θερινό Θέατρο, Ξάνθη
Τετάρτη 16 Ιουλίου – Κηποθέατρο, Αλεξανδρούπολη
Πέμπτη 17 Ιουλίου – Θερινό Θέατρο, Κομοτηνή
Παρασκευή 18 Ιουλίου – Θέατρο Λόφου, Κιλκίς
Σάββατο 19 Ιουλίου – Αμφιθέατρο Σίβηρης, Κασσάνδρα
Δευτέρα 21 Ιουλίου – Θέατρο Άλσους «Μελίνα Μερκούρη», Βέροια
Τρίτη 22 Ιουλίου – Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο, Κοζάνη
Τετάρτη 23 Ιουλίου – Υπαίθριο Θέατρο Εταιρείας Ηπειρωτικών Μελετών, Γιάννενα
Πέμπτη 24 Ιουλίου – Ανοιχτό Θέατρο, Λευκάδα
Παρασκευή 25 Ιουλίου – Δημοτικό Κηποθέατρο «Γιάννης Ρίτσος», Πρέβεζα
Σάββατο 26 Ιουλίου – Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας, Ήλιδα
Κυριακή 27 Ιουλίου – Αίθριο Θέατρο, Ζάκυνθος
Τρίτη 29 και Τετάρτη 30 Ιουλίου – Θέατρο Ανατολικής Τάφρου, Χανιά
Πέμπτη 31 Ιουλίου και Παρασκευή 1 Αυγούστου – Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης», Ηράκλειο
Σάββατο 2 Αυγούστου – Θέατρο Ερωφίλη, Ρέθυμνο
Κυριακή 3 Αυγούστου – 3ο Γυμνάσιο, Ιεράπετρα
Τετάρτη 6 και Πέμπτη 7 Αυγούστου – Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου «Μελίνα Μερκούρη», Ρόδος
Σάββατο 9 και Κυριακή 10 Αυγούστου – Κινημαογράφος «Άλεξ», Πόρτο Ράφτη
Δευτέρα 11 Αυγούστου – Ευριπίδειο Θέατρο, Σαλαμίνα
Δευτέρα 13 Αυγούστου – Προαύλιος χώρος Γυμνασίου-Λυκείου, Ραφήνα
Σάββατο 16 & Κυριακή 17 Αυγούστου – Ανοιχτό Αμφιθέατρο Πολιτιστικό & Αθλητικό Πάρκο, Νέα Μάκρη
Δευτέρα 18 Αυγούστου – Πάρκο Λαού, Χαλκίδα
Τετάρτη 20, Πέμπτη 21 & Παρασκευή 22 Αυγούστου – Θέατρο Κήπου, Θεσσαλονίκη
Σάββατο 23 Αυγούστου – Αμφιθέατρο, Νέα Μουδανιά
Κυριακή 24 Αυγούστου – Ανοιχτό Θέατρο Γαβαλιώτισσα, Έδεσσα
Δευτέρα 25 Αυγούστου – Ανοιχτό Θέατρο, Γιαννιτσά
Τρίτη 26 Αυγούστου 2014 – Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο «Φρούριο», Τρίκαλα
Τετάρτη 27 & Πέμπτη 28 Αυγούστου – Κηποθέατρο «Αλκαζάρ», Λάρισα
Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου – Κατράκειο Κηποθέατρο, Νίκαια
Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου – Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς, Χαλάνδρι
Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου – Θέατρο Βράχων, Βύρωνας
Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου – Δημοτικό Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκλης», Αχαρνές
Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014 – Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη», Βριλήσσια
Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου – Άλσος, Νέα Σμύρνη.
Δευτέρα 15, Τρίτη 16 & Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου – Κύπρος
Παρασκευή 19, Σάββατο 20 & Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου – Θέατρο «Πάνθεον», Πάτρα.
Συντελεστές
Κείμενο: Αλέξανδρος Ρήγας – Δημήτρης Αποστόλου (στην τρίτη φωτογραφία).
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ρήγας
Κοστούμια – Επιμέλεια σκηνικού: Mαρία Καραπούλιου
Φωτισμοί: Διονύσης Λαμπίρης
* Πρωταγωνιστούν: Ελένη Καστάνη, Τζέση Παπουτσή, Φωτεινή Ντεμίρη, Τζένη Μπότση, Ναταλία Δραγούμη, Κωνσταντίνα Μιχαήλ, Παρθένα Χοροζίδου, Πατρίκιος Κωστής, Σοφία Βογιατζάκη.
Πληροφορίες
Παραγωγή: Φιλοθέατον Ε.Ε.
Είσοδος: 18 ευρώ
Φοιτητικό-παιδικό: 13 ευρώ
Άνεργοι-ΑΜΕΑ: 13 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr