Ανδρέας Μπόμης. Play maker, αρσιβαρίστας, libero, φοβερός γκολτζής, «κατοστάρης», μαραθωνοδρόμος…

 

Του Παναγιώτη Μήλα

«Στο δημοσιογραφικό επάγγελμα ποτέ δεν μπορείς να πεις ότι τα έχεις μάθει όλα. Όση εργατικότητα κι αν δώσεις, όση φαντασία κι αν έχεις, όσο πάθος κι αν μπορείς να διαθέσεις για δημιουργία, δεν αρκούν… Αυτό που χρειάζεται είναι η συνεχής προσπάθεια. Πρέπει να προχωράμε ακάθεκτοι διδάσκοντας καθημερινά αυτούς που ακολουθούν»…

Λόγια του Ανδρέα Μπόμη, εντός εισαγωγικών από το κείμενο που έγραψε στο λεύκωμα για την πρώτη εξαετία (1981-1987) από τότε που κυκλοφόρησε και πάλι το «Έθνος».

 

Ο Ανδρέας Μπόμης, στο λεύκωμα για την πρώτη εξαετία της εφημερίδας “‘Εθνος” (1981 – 1987).

Ο Μπόμης μας έλεγε: «Όλα τα κείμενα πρέπει να γράφονται: Δια των προσώπων»… Αυτή ήταν η συνταγή του. Έτσι και το κείμενο αυτό άρχισε με τον ίδιο τρόπο. Με δικά του λόγια…

Αυτή η συνταγή – εφιάλτης τελικά αποδείχθηκε θησαυρός για όλους μας. Για την ομάδα του αθλητικού τμήματος στην εφημερίδα «Έθνος», της δεκαετίας του ’80. Ήταν μια συνταγή του Μπόμη η οποία μας άνοιξε δρόμους και μας έδωσε τη δύναμη να βγαίνουμε νικητές σε όλους τους αγώνες, στην κανονική διάρκεια. Δεν χρειαστήκαμε ποτέ παράταση.

Ο Ανδρέας Μπόμης ΔΕΝ υπήρξε δάσκαλός μας. Ήταν κάτι περισσότερο. Ήταν αδελφός και φίλος. Κυρίως όμως ήταν πατέρας μας. Με αυτή την ιδιότητα «έχτισε» το αθλητικό τμήμα στο «Έθνος», με αυτή την ιδιότητα σμίλευσε το επαγγελματικό μας προφίλ. Με τις ανεξάντλητες ιδέες του δημιούργησε το «Εθνοσπόρ», την εβδομαδιαία πολυσέλιδη αθλητική έκδοση η οποία στήριξε την εφημερίδα στους δύσκολους καιρούς της. Με το πάθος του ο Ανδρέας Μπόμης κατάφερε να σηκώσει το βάρος του ιστορικού περιοδικού «Εικόνες» αφού πέτυχε να ξεπεράσει το πρωτότυπο της Ελένης Βλάχου και να βάλει την προσωπική του σφραγίδα στη νέα εποχή του περιοδικού.

 

***

 

Η “χρυσή ομάδα” του 1987 στο “Έθνος”. Από αριστερά: Ανδρέας Μπόμης, Νίκος Νικολαΐδης, Αλέκος Φιλιππόπουλος, Αφροδίτη Δεϊμέζη, Γιώργος Μπόμπολας, Πέλλη Κεφαλά, Γιώργος Λεβεντογιάννης, Τόλης Γαρουφαλής, Δημήτρης Βάρος.

 

ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ. Δεν άφηνε κανένα «παραθυράκι» ακάλυπτο. Και στις «εξόδους» και κάτω από τα δοκάρια ήταν ανίκητος. Σε κοιτούσε στα μάτια και δεν υπήρχε περίπτωση να τον κοροϊδέψεις…

ΣΤΗΝ ΑΜΥΝΑ; Μοναδικός ηγέτης. Βράχος. Άπιαστος στο ψηλό παιχνίδι και δεξιοτέχνης στα «κοψίματα». Δεν είχες τύχη να τον ξεπεράσεις ούτε μια στις χίλιες… Ήταν libero. Δεν άφηνε πουθενά κενό. Με τις ντρίπλες δεν μπορούσες να τον νικήσεις. Ούτε με αντιαθλητικά τάκλιν.

ΣΤΑ ΧΑΦ. Δημιουργούσε τις προϋποθέσεις στην ομάδα του για να αποτρέψει κάθε τι επικίνδυνο. Παράλληλα προετοίμαζε το έδαφος για τις επιθετικές αποστολές. Ήταν μαέστρος…

ΣΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ; Είχε το γκολ στο τσεπάκι. Γκολτζής από κάθε απόσταση. Από το κόρνερ με μπόλικο φάλτσο. Από το σημείο του πέναλτι είχε επιτυχία 100% αλλά και μπροστά από οποιοδήποτε ανυπέρβλητο τοίχος, αυτός έβρισκε το πέρασμα για τα δίχτυα. Ήξερε να ξεσηκώνει ενθουσιασμό στην εξέδρα των αναγνωστών σε κάθε έντυπο που δούλευε.

 

***

 

Ο Ανδρέας Μπόμης. ως διευθυντής ορχήστρας, στο αθλητικό τμήμα της εφημερίδας “Έθνος”. Από αριστερά: Στέλιος Σαρέσκος, Νίκος Νάρνος, Μένιος Σακελλαρόπουλος, Παναγιώτης Μήλας, Στάθης Βαρυτιμιάδης, Στέλιος Καραγιάννης. Όρθιοι από αριστερά: Στράτος Σεφτελής, Αργύρης Κοκκινάκης, Άγγελος Βουτσέλης, Κώστας Χαβέλας.

 

ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ: Πολλές ομάδες σήκωσαν την κούπα με την καθοδήγησή του. Και το «Έθνος», και οι «Εικόνες». Από την 1η Απριλίου 1984 έφτιαξε το ανίκητο αθλητικό τμήμα στην εφημερίδα με τις 12 – 16 αθλητικές σελίδες κάθε Δευτέρα.

 

Κυριακή 6 Νοεμβρίου 1988, ώρα 2.45 μ.μ. Στο Ολυμπιακό Στάδιο, για την 7η αγωνιστική του Πρωταθλήματος Α’ Εθνικής: Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός 2-1 (1-0). Ο Μπανιώτης του Ολυμπιακού αυτογκόλ στο 37’. Ισοφάρισε με κεφαλιά ο Αλεξίου στο 78’ και ο Σαραβάκος με πέναλτι (μετά από ανατροπή του Τσαλουχίδη) κάνει το 2-1 στο 80’. Ήταν το 40ο γκολ του “μικρού” με την πράσινη φανέλα. Προπονητής του Παναθηναϊκού ο Σουηδός Γκίντερ Μπένγκστον και του Ολυμπιακού ο Πολωνός Γιάτσεκ Γκμοχ. Η «Μοβιόλα του Έθνους» – που καθιέρωσε ο Ανδρέας Μπόμης – διέγραφε κάθε αμφισβήτηση των φιλάθλων για την ακρίβεια των φάσεων. Το σκίτσο είναι του Πάνου Μαραγκού. Γίνονταν σκίτσα για όλα τα γκολ. Αν ήταν πολλά τότε η «Μοβιόλα» έπιανε δύο σελίδες. Το σκίτσο και τα παραπάνω στοιχεία είναι από το βιβλίο του Ανδρέα Μπόμη “Γκολ 2000. Ένας αιώνας ποδόσφαιρο” (Εκδόσεις Πελεκάνος)

 

 

Με τη moviola όπου απεικονίζονταν από τους γελοιογράφους Πάνο Μαραγκό και Χάρη Αναστασόπουλο όλα τα γκολ της αγωνιστικής με ακρίβεια χιλιοστού. Είχε επίσης τα καθημερινά αποκλειστικά θέματα και τις ξεχωριστές συνεντεύξεις. Το «Εθνοσπόρ» ανέβαζε στα ύψη την κυκλοφορία της εφημερίδας αλλά και τη στήριξε πολύ αργότερα όταν ήρθαν οι δύσκολες εποχές λόγω των πολιτικών συγκυριών.

Ασφαλώς όλοι θυμόμαστε την εποχή που ήταν επικεφαλής στο αθλητικό τμήμα στην εφημερίδα «Απογευματινή», τότε που τους τίτλους του, τους αντέγραφαν και ιταλικές εφημερίδες ή ακόμη πιο σημαντικό όταν με τη στήλη «Τσούζουν» που καθιέρωσε άνοιξε νέους ορίζοντες στους αθλητικούς συντάκτες και στο αθλητικό παρασκήνιο.

 

***

 

Χαρακτηριστικό του Ανδρέα Μπόμη ο σεβασμός των συναδέλφων του. Εδώ με τον Χάρη Λυμπερόπουλο. Τον πρώτο του διευθυντή στο αθλητικό τμήμα στην εφημερίδα “Απογευματινή”. Την ώρα που τους φωτογράφιζα άκουσα τον Μπόμη να μιλάει στον Λυμπερόπουλο στον πληθυντικό…

 

Το άστρο του Μπόμη στο «Έθνος» δεν έσβησε ούτε όταν παρασύρθηκε από τον κυκλώνα των ημιμαθών που «πάντρεψαν» τις ανικανότητές τους για να γκρεμίσουν τα πάντα. Ο Ανδρέας Μπόμης δεν χάθηκε αφού ο μεγάλος του «αντίπαλος», ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη, ζήτησε τη βοήθειά του. Και εδώ επαληθεύθηκε – για άλλα μια φορά – η ρήση του Αλέκου Φιλιππόπουλου ότι «πάντα δουλεύουμε για τον επόμενο εργοδότη μας». Ο Μπόμης λοιπόν προσέφερε τις ιδέες του στον ΔΟΛ ως επικεφαλής του τμήματος ειδικών εκδόσεων για πολλά χρόνια πριν συνταξιοδοτηθεί.

 

 

Φεβρουάριος 2018. Η εκδήλωση της Ένωσης Συντακτών για τη βράβευση των βετεράνων αθλητικών συντακτών. Στο βήμα η πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ Μαρία Αντωνιάδου. Δίπλα της ο Ανδρέας Μπόμης, μέλος στο ΔΣ του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ.

 

***

Αν ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν ο θρυλικός «κατσαβιδάκιας» του ελληνικού κινηματογράφου, τότε ο Ανδρέας Μπόμης ήταν, είναι και θα είναι, το έντυπο google του ελληνικού ποδοσφαίρου. Τα 11 βιβλία που εξέδωσε είναι το ιερό ευαγγέλιο κάθε αθλητικού συντάκτη που σέβεται τον εαυτό του και τους αναγνώστες του. Ο Μπόμης δημιούργησε το αθλητικό google πριν καν αυτό το ανακαλύψουν τα αστέρια του ηλεκτρονικού στερεώματος.

***

Όμως ο Μπόμης είχε διαπρέψει και στον ηλεκτρονικό Τύπο. Είχε κάνει στην τηλεόραση περισσότερες από 300 εκπομπές. Αν εκείνη την εποχή υπήρχαν τα περίφημα social media ο Μπόμης θα είχε χιλιάδες followers.

***

 

Και μία selfie μετά τη βράβευση του Ανδρέα Μπόμη τον Φεβρουάριο του 2018. Δεξιά ο εξαιρετικός μπασκετικός ρεπόρτερ Τάκης Ευσταθίου.

 

Ασφαλώς πρέπει να πω ότι δεν ήταν μόνο οι αθλητές που γέμιζαν τον τηλεφωνικό του κατάλογο. Ήταν και οι καλλιτέχνες που του προσέφεραν αμέριστη την εμπιστοσύνη τους αφού βρισκόταν πάντα στο πλευρό τους, σε κάθε τους δραστηριότητα. Και από την εποχή που ήταν στο περιοδικό «Πρώτο» της εφημερίδας «Απογευματινή», αλλά κυρίως όταν ήταν επικεφαλής του περιοδικού “Εικόνες”.

***

 

Ο Ανδρέας Μπόμης έτσι όπως θα τον θυμόμαστε πάντα. Με το χαμόγελο… Εδώ με τον Λάκη Πετρόπουλο, τον διεθνή άσο του Παναθηναϊκού και προπονητή της Εθνικής, του Παναθηναϊκού και του Ολυμπιακού.

Μπορεί το ποδόσφαιρο να ήταν η μεγάλη του αγάπη αλλά δεν έπαυε να έχει και κρυφούς έρωτες…

PLAY MAKER. Όπως οι κορυφαίοι MVP στο μπάσκετ έτσι και ο Μπόμης ήταν άριστος στο μοίρασμα του παιχνιδιού. Αναγνώριζε τις αξίες και το ταλέντο των «συμπαικτών» της ομάδας του και τους έδινε assist για να πετύχουν καλάθι. Δεν έβαζε ποτέ τρικλοποδιές στους αντιπάλους του. Έπαιζε πάντα καθαρά.

ΑΡΣΙΒΑΡΙΣΤΑΣ. Πριν γίνουμε θαυμαστές του Πύρρου Δήμα μάθαμε από τον Μπόμη να σηκώνουμε κάθε βάρος. Σηκώναμε αυτό που μας αναλογούσε κι ακόμα παραπάνω. Μας είχε προπονήσει για τα δύσκολα…

«ΚΑΤΟΣΤΑΡΗΣ». Στους δρόμους ταχύτητας; Πρώτος! Χαρακτηριστική «κούρσα» του ήταν όταν κατάφερνε να ολοκληρώνει την έκδοση του πολυσέλιδου και πολύχρωμου «Εθνοσπόρ» σε φανταστικό χρόνο την εποχή που η φωτοσύνθεση δεν είχε τις σημερινές της δυνατότητες… Άριστος και στις σκυταλοδρομίες. Πάντα έδινε τη σκυτάλη στον επόμενο. Ποτέ δεν την κρατούσε για τον εαυτό του…

ΜΑΡΑΘΩΝΟΔΡΟΜΟΣ. Είχε φοβερή αντοχή. ΚΑΙ στο αθλητικό τμήμα της εφημερίδας. ΚΑΙ στις «Εικόνες». ΚΑΙ στη συμμετοχή στη διοίκηση της εφημερίδας. ΚΑΙ στον προγραμματισμό και έλεγχο κάθε διαφημιστικής καμπάνιας. ΚΑΙ στο «χτίσιμο» διαγωνισμών και χίλια δυο άλλα…

ΔΕΚΑΘΛΗΤΗΣ. Αναλάμβανε από την πιο εύκολη μέχρι και την πιο δύσκολη αποστολή. Ήταν κορυφαίος σε όλα…

***

 

Φυσικά όπως κάθε άνθρωπος είχε και τα ελαττώματά του. Μάλλον είχε ΕΝΑ ΜΟΝΟ ελάττωμα: ΔΕΝ έδινε ποτέ εντολές, ΔΕΝ διέτασσε, ΔΕΝ σε υποχρέωνε να κάνεις αυτό που ήθελε. Σε άφηνε ελεύθερο να το καταλάβεις μόνος σου…

 

***

 

Ο Μπόμης γεννήθηκε στις 3 Ιουλίου του 1938 στην Καστέλλα, έζησε όμως και σε μια γειτονιά της Αθήνας. Στον Νέο Κόσμο. Έμενε στην οδό Θεοφιλοπούλου, αριστερά από τη Λεωφόρο Συγγρού όπως κατεβαίνουμε λίγο πριν από το –τότε– εργοστάσιο του ΦΙΞ. Πέθανε ύστερα από σκληρή μάχη με τον καρκίνο, την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018.

***

Ο αποχαιρετισμός από τη σύζυγό του Μίνα, τα παιδιά του Παναγιώτη και Πέννυ, τον εγγονό του Ανδρέα και τους φίλους του, θα γίνει τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018 στις 3 το μεσημέρι από τον Ιερό Ναό της Ζωοδόχου Πηγής στα Μελίσσια.
Λεωφόρος Δημοκρατίας 57
Μελίσσια 151 27
Τηλέφωνο: 210-804.16.65

***

Η ταφή του θα γίνει στο Δημοτικό Κοιμητήριο των Μελισσίων.
Τέρμα Μουσών
Μελίσσια, 151 27
Τηλέφωνο: 213-205.00.36