Cat Is Art

Η Τιτίκα Νικηφοράκη όπως την είδε και τη ζωγράφισε ο Νίκος Νικολάου πριν παντρευτούν

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

Στα τέλη της δεκαετίας του ’40 πίσω από τον ιερό ναό του Αγίου Γεωργίου Καρύτση, κοντά στο «Θέατρο Μουσούρη» υπήρχε μια μικρή γκαλερί με το όνομα «Στούντιο».

Εκεί ο κορυφαίος ζωγράφος Γιάννης Μόραλης υποδεχόταν τους φίλους του, τους συναδέλφους, τους μαθητές του, τους κοσμικούς της Αθήνας και ξένους διπλωμάτες.

 

Ο Νίκος Νικολάου (αριστερά) με τον αδελφικό του φίλο Γιάννη Μόραλη.

 

Στο ίδιο χώρο στεγαζόταν και το μικρό ατελιέ του Μόραλη όπου έκανε κυρίως προσχέδια για τα έργα του.

Στο «Στούντιο» ο Μόραλης εργαζόταν πολύ συχνά και με τον συνάδελφο και αδελφικό του φίλο Νίκο Νικολάου. Ο Μόραλης στο ατελιέ του είχε ως μοντέλο την Τιτίκα Νικηφοράκη που μόλις είχε τελειώσει τη Δραματική Σχολή.

Εκείνη την εποχή αρχίζει ο Νικολάου να ασχολείται με τη σκηνογραφία και να έχει επαγγελματική συνεργασία με τον κόσμο του θεάτρου.

 

Χατζιδάκις, Κουν και Νικολάου: Το 1954, στις 9 Νοεμβρίου, ο Κάρολος Κουν ανέβασε στο Θέατρο Τέχνης το έργο του Θόρντον Ουάιλντερ «Με τα δόντια». Με μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και σκηνικά – κοστούμια του Νίκου Νικολάου. Τη μετάφραση είχε κάνει ο Μίνως Βολανάκης. Έπαιζαν οι ηθοποιοί: Μηνάς Χρηστίδης, Βέρα Ζαβιτσάνου, Τασσώ Καββαδία, Θεόδωρος Κατσαδράμης, Γιώργος Λαζάνης, Νίκος Μπιρμπίλης, Δημήτρης Μπάλλας, Τάνια Σαββοπούλου, Πέτρος Φυσσούν, Κώστας Μπάκας, Αναστασία Πανταζοπούλου, Ρ. Σοφίλη.

 

Έτσι η γνωριμία του με τη νεαρή ηθοποιό είναι αναπόφευκτη. Παράλληλα η γειτνίαση του ατελιέ με το Θέατρο τον φέρνει κοντά στον θιασάρχη Κώστα Μουσούρη. Συνεργάζεται με τον θίασο το 1949-1950 και φιλοτεχνεί τα σκηνικά για το έργο του Ζαν Κοκτώ «Ανθρώπινη Φωνή». Επίσης ο Νικολάου το 1951 φιλοτεχνεί και το σήμα του θεάτρου το οποίο θα κοσμεί τα εξώφυλλα των προγραμμάτων μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Στη διάρκεια των 25 χρόνων της συνεργασίας του με τον Μουσούρη, ο Νικολάου έφτιαξε σκηνικά και κοστούμια για 25 θεατρικά έργα και χοροδράματα.

Όπως έλεγε ο ίδιος: «Η σκηνογραφία αποτελεί μια εκπληκτική περιπέτεια. Σου δίνουν ένα κείμενο, ένα χαρτί, και συ πρέπει ν’ αναστάσεις τον κόσμο, τους ανθρώπους, το χώρο που ζουν. Και να δώσεις πειστικά όλο το περιβάλλον, να δώσεις ζωή, να δώσεις χρώμα, τα σχέδια και τα κοστούμια».

 

 

Ζωή και χρώμα στη ζωή τους έβαλαν ο Νικολάου και η Νικηφοράκη που, ύστερα από χρόνια γνωριμίας, αποφάσισαν να παντρευτούν το 1952. Όμως ο γάμος αυτός κράτησε μόνο τρία χρόνια, μέχρι και το 1955.

Στο διάστημα της γνωριμίας τους, πριν παντρευτούν, ο Νικολάου αποτύπωσε την εικόνα της αγαπημένης του με καθαρό σχέδιο, γραμμή αποφασιστική και ανύπαρκτο φόντο. Πρόκειται για το σκίτσο που βλέπουμε στην αρχή του θέματος και το οποίο έχει τον τίτλο «Κοπέλα».

 

 

Ακολουθεί το σκίτσο με τον τίτλο «Γυναίκα που κρατάει ρόδι και περιστέρι» (μελάνι σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.) και τέλος το έργο του με τον τίτλο «Καθιστή γυναίκα» (1948).

Οι τεχνοκριτικοί τονίζουν ότι ο Νικολάου στα σχέδια με την Τιτίκα Νικηφοράκη «με την καθηλωμένη κίνηση και τον συμβολισμό των αντικειμένων παραπέμπει στις επιρροές του από επιτύμβιες στήλες ενώ ο τρόπος που απεικονίζεται το βλέμμα θυμίζει την ελληνιστική ζωγραφική του Φαγιούμ. Το σχέδιο με την «Καθιστή γυναίκα» είναι αυστηρό και κοντά στην πραγματικότητα και παράλληλα αποδίδει και τον χαρακτήρα του μοντέλου».

***

*Νίκος Νικολάου (Ύδρα, 1909 – Αίγινα, 1986)

***

  • Μας λέει ο ηθοποιός Σπύρος Περδίου, που μέχρι πρόσφατα ήταν κοντά της, για τη δασκάλα του Τιτίκα Νικηφοράκη: “Ξέρεις τι με σώζει; Ότι έχω Περιέργεια!” μού έλεγε μέχρι τα τελευταία της…
    Αυτή η περιέργειά της ήταν που μας ενέπνεε στη σχολή! Μαζί με ένα ενεργό μυαλό, μια καλλιτεχνική ευαισθησία και μια παιδεία κερδισμένη όχι θεωρητικά, αλλά ουσιαστικά, μέσα από την πράξη αλλά και τη συνάφεια με θρυλικά ονόματα.
    Το μεγαλύτερο, όμως, μάθημα που μας έδωσε ήταν η Ελευθερία τού νου και της καρδιάς!”.

 

Διαβάστε επίσης:

Τιτίκα Νικηφοράκη – Αποχαιρετισμός στην πολυαγαπημένη δασκάλα του ελληνικού θεάτρου

 

Τιτίκα Νικηφοράκη. Μια ολόκληρη ζωή άστραφτε… Ήταν ένα αστέρι 100 καρατίων

 

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΗ Τιτίκα Νικηφοράκη όπως την είδε και τη ζωγράφισε ο Νίκος Νικολάου πριν παντρευτούν

Related Posts