6.5 C
Athens
Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025

“Mala Junta”, μια κακή συναναστροφή

Θυμάμαι παιδί που με συμβούλευαν να μην κάνω κακές συναναστροφές. Υπάκουη εγώ προσπαθούσα να τις αποφεύγω. Τόσες δεκαετίες μετά όμως έτυχε, το ‘φερε η ζωή να κάνω -ευτυχώς- μία τουλάχιστον κακή συναναστροφή… Λέγεται “Mala Junta, το τελευταίο τάνγκο” και παραδόξως μου… άρεσε. Αρχίζω όμως να εξηγώ για να μην παρεξηγηθώ. Καταρχάς βρέθηκα σε μια milonga. Όπερ εστί μεθερμηνευόμενον: χοροεσπερίδα τάνγκο. Κι όταν λέμε τάνγκο εννοούμε διάλογο, διάλογο δύο σωμάτων, διάλογο της τέχνης με την πραγματικότητα, διάλογο ψυχής και σώματος, διάλογο αρσενικού – θηλυκού. Το τάνγκο γεννήθηκε προς τα τέλη του 19ου αιώνα στις λαϊκές γειτονιές του Μπουένος Αϊρες και προήλθε από συνένωση ευρωπαϊκών, νοτιοαμερικανικών και αφρικανικών επιρροών. Με την πάροδο του χρόνου απέβαλε τα έντονα αφρικανικά στοιχεία και υιοθέτησε ένα ρυθμό με περισσότερη μεγαλοπρέπεια. Το τάνγκο μιλά για τη φτώχεια, τη μετανάστευση, τη φυλακή, τον προδομένο έρωτα, τις απογοητεύσεις, τoυς πόθους των απλών ανθρώπων. Από το 1930 έως τη δεκαετία του ’50 γνώρισε μια χρυσή εποχή. Το 1955 είναι η χρονιά που ένα στρατιωτικό πραξικόπημα ανατρέπει τον Χουάν Περόν. Από τότε αρχίζει μια περίοδος πολιτικής αστάθειας και επεμβάσεων του στρατού που κρατά έως το 1983. Όταν ο Χουάν Περόν πεθαίνει το 1974, έπειτα από μια βραχύβια δεύτερη προεδρική θητεία, τα ηνία της εξουσίας αναλαμβάνει η τρίτη του σύζυγος, Ιζαμπέλ. Κατά τη σύντομη διακυβέρνησή της επικρατεί πολιτικός αναβρασμός στην Αργεντινή. Παρακρατικές οργανώσεις σπέρνουν τη βία και προκαλούν αιματηρές συγκρούσεις.

 

Το αποτέλεσμα είναι ένα νέο στρατιωτικό πραξικόπημα από τον Χόρχε Βιντέλα. Η δικτατορία αυτή φέρνει κατάρρευση των αξιών, διαφθορά, μείωση του επιπέδου ζωής, σκληρότητα και εν γένει ηττοπάθεια στη χώρα. Η χούντα θεωρεί τους στίχους του τάνγκο υπονομευτικούς και ανατρεπτικούς για το καθεστώς και το θέτει υπό διωγμόν. Η… καθωσπρέπει αστική τάξη αντιμετωπίζει εχθρικά το τάνγκο, που στα προκατειλημμένα μάτια της φαντάζει συνδεδεμένο με τον υπόκοσμο και τους οίκους ανοχής. Σ΄ αυτήν ακριβώς την εποχή τοποθετείται η πλοκή του θεατρικού έργου “Mala Junta, το τελευταίο τάνγκο” των Esther Andre Gonzalez και ‘Ελλης Καραδήμου. Mala Junta είναι μια αργεντίνικη έκφραση που σημαίνει κακή συναναστροφή, παράλληλα όμως πρόκειται και για ένα από τα δημοφιλέστερα τάνγκο όλων των εποχών. Με φόντο, λοιπόν, το ταραγμένο πολιτικά κλίμα της Αργεντινής του 1976, μία ημέρα πριν από το αιμοσταγές πραξικόπημα ο Χόρχε Μίλος, γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός, επιλέγει να κάνει ένα επετειακό αφιέρωμα στο τάνγκο του οποίου είναι λάτρης. Κατά μια τραγική ειρωνεία, ο Χόρχε Μίλος είναι Έλληνας που έχει μεταναστεύσει στο Μπουένος Αϊρες για να σωθεί από τη χούντα των συνταγματαρχών. Έρωτας, χορός, μουσική, ανατροπές και φυσικά mala junta, δηλαδή κακές συναναστροφές. Ο πρωταγωνιστής Γιώργος Νινιός αποδεικνύεται εξαιρετικός χορευτής, εκτός από εξαιρετικός ηθοποιός που είναι. Η Κωνσταντίνα Τάκαλου, που τη γνωρίζουμε κι από τη θητεία της στο “Αττις”, στο αρχαίο δράμα αλλά και στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, αποθεωτική. Ο Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, με την ξεχωριστή φιγούρα του κυνηγημένου αντιστασιακού καλλιτέχνη να γλιστά χορευτικά σαν σκιά στη σκηνή, αποδεικνύει γιατί τον εμπιστεύονται οι πιο σπουδαίοι σκηνοθέτες μας. Οι Τίνα Γιωτοπούλου, ΄Ελλη Καραδήμου, Gabriel Marino, Βαγγέλης Ανδρέου, Αγγελική Ζήση και Εύη Χατζάκη, όλοι τους ταλαντούχοι και χάρμα οφθαλμών. Επειδή δεν θέλω να αδικήσω τους ικανότατους μουσικούς που μας ταξίδεψαν θα αναφέρω τα ονόματά τους: Τζόναθαν Μπλάτυ (μπαντονεόν), Ανδρέας Σταματόπουλος (πιάνο), Σωκράτης Σταθουλόπουλος (βιολί), Ηλίας Γυφτονικολός (βιολί). Η Ester Andre Gonzalez σκηνοθετεί ένα έργο που ελίσσεται ανάμεσα στο μιούζικαλ, το ντοκιμαντέρ και τη θεατρική φαντασία, όπως φαντάζομαι ότι το ονειρευόταν όταν το έγραφε μαζί με την ΄Ελλη Καραδήμου. Κομψά και αισθησιακά τα κοστούμια και τα σκηνικά του Χρήστου Κωνσταντέλλου. Το παρακολουθήσαμε τις ημέρες των εορτών και φύγαμε γοητευμένοι από την… κακή συναναστροφή. Μια παράσταση αξιέπαινη. “Mala Junta, το τελευταίο τάνγκο”. Θέατρο ΄Ολβιο, Φαλαισίας 7 Γκάζι.

* Στην πάνω φωτογραφία Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος και Κωνσταντίνα Τάκαλου. Κάτω, όλος ο θίασος. 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -