30.2 C
Athens
Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Ο “Πορτοφολάς” (Pickpocket, 1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν στο Σχολείο του Σινεμά

Ο Πορτοφολάς (Pickpocket, 1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν:

Προβολή με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση το Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016 στο Σχολείο του Σινεμά

Η αριστουργηματική ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν και μία από τις σημαντικότερες ταινίες της ιστορίας του κινηματογράφου θα προβληθεί, αναλυθεί και συζητηθεί το Σάββατο 8.10.2016 στις 18.15 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) με ελεύθερη είσοδο στο πλαίσιο της παρουσίασης – ανοιχτού μαθήματος του σεμιναρίου “121 Χρόνια Κινηματογράφου σε 12 μαθήματα” που θα ξεκινήσει στις 16.15. Θα παρeyρεθούν, θα συμμετέχουν στη συζήτηση που θα ακολουθήσει την προβολή της ταινίας και θα βοηθήσουν στην ανάλυσή της ο σκηνοθέτης του ελληνικού κινηματογράφου Δήμος Θέος και ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιάννης Γεράσης αδελφός του Δήμου Θέου και έγκριτος αναλυτής του έργου του.

* Ο Πορτοφολάς (Pickpocket, 1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν

Σινεφίλ 1959 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 75′
Γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Ρομπέρ Μπρεσόν με τους: Μαρτίν Λασάλ, Μαρίκα Γκριν, Πιέρ Λεϊμαρί, Ζαν Πελεγκρί
Ο Μισέλ, ένας νεαρός άνδρας που ζει σε μια τρώγλη, μαθαίνει την τέχνη του πορτοφολά κι επιδίδεται σ’ αυτή ως εθισμένος. Παρά το κατρακύλισμά του στα χαμηλά, η παρουσία της Ζαν, της κοπέλας που τον αγαπά, θα αποδειχθεί το ισοδύναμο της Θείας Χάριτος που στο τέλος θα τον απολυτρώσει. Μια ταινία–σταθμός στην ιστορία του σινεμά.

* [Συνοπτική κριτική (Αθηνόραμα, 5/5)
Η εικόνα και ο ήχος ως τα μόνα εκφραστικά εργαλεία, το Καλό και το Κακό σε αιώνια διαμάχη, ο εκκωφαντικός θρίαμβος της σιωπής, κάθε πλάνο και μια ηθική (άρα και αισθητική) επιλογή. Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του παγκόσμιου σινεμά μας συστήνει το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα κινηματογραφικά όνειρα… ]
Μία πανέμορφη σπουδή πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και την κινηματογραφική τέχνη. Ο Μπρεσόν συνεχίζει και διευρύνει τη μορφική εξέλιξη των προηγούμενων ταινιών του, παρουσιάζοντας ολοκληρωμένα το όραμά του για έναν «καθαρό» (όπως έλεγε ο ίδιος) κινηματογράφο, ελλειπτικό, αφηγηματικά λιτό (στα όρια της αφαίρεσης) απαλλαγμένο από τις θεατρικές και λογοτεχνικές καταβολές του. Ο Μπρεσόν διεκδικεί μία ντοκουμενταρίστικη πιστότητα για το εγχείρημά του, με κοντινά πλάνα και διερευνητικό βλέμμα. Πριν από χρόνια, η βρετανική Ακαδημία του σινεμά κατέληγε: κανένα κινηματογραφικό έργο δεν είναι στην πραγματικότητα ολοκληρωμένο –εκτός, ίσως, από εκείνα του Μπρεσόν.
Πριν από την εναρκτήρια σεκάνς, ο σκηνοθέτης προετοιμάζει κατάλληλα τον θεατή: η ιστορία που θα ακολουθήσει δεν είναι άλλο ένα αστυνομικό δράμα. Ο Μισέλ, ένας ευγενικός αλλά ανήσυχος νέος, επιλέγει να βγάζει τα προς το ζην από μικροκλοπές παρά από κάποια νόμιμη εργασία. Αντιμετωπίζει την κλοπή αρχικά ως έναν τρόπο για να βελτιώσει τα οικονομικά του, σύντομα όμως γίνεται αυτοσκοπός του και την ανάγει σε τέχνη. Συλλαμβάνεται από την αστυνομία και αυτό τον κάνει να αναλογιστεί τις ηθικές προεκτάσεις της παρανομίας. «Πώς θα κριθούμε; Υπάρχει κάποιος κώδικας;», ρωτά ο Μισέλ τη Ζαν, σε μία από τις ελάχιστες στιγμές του ρομάντζου τους…
Η διασημότερη ίσως ταινία του Robert Bresson. Γυρισμένη στο Παρίσι, η ιστορία του ερασιτέχνη πορτοφολά, Μισέλ, κερδίζει το κοινό παγκοσμίως στα τέλη της δεκαετίας του ’50, συμπεριλαμβάνεται στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου το 1960 και καθιερώνει τον Bresson στο κινηματογραφικό στερέωμα. Για πρώτη φορά ο Γάλλος δημιουργός σκηνοθετεί και γράφει ο ίδιος το σενάριο, αντλώντας έμπνευση από τα υπαρξιακά διλήμματα του σύγχρονου ανθρώπου.
Με αλληγορίες και συμβολισμούς ο Bresson ακολουθεί τον ήρωα, Μισέλ, στην αναζήτηση της ελευθερίας, μέσα από την “τέχνη” του πορτοφολά, φανερά επηρεασμένος από τον Ντοστογιέφσκι στο «Έγκλημα Και Τιμωρία». Πρόκειται για έναν άντρα που δρα συνειδητά εκτός ηθικής, θεωρώντας την κλοπή μοναδικό τρόπο έκφρασης. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον ερασιτέχνη ηθοποιό, Martin LaSalle, που με την ιδιαίτερη ερμηνεία του αφήνει την ίδια την ιστορία και την κινηματογραφική εικόνα να μιλήσουν από μόνες τους.

* Ρομπέρ Μπρεσσόν (Robert Bresson 25/9/1901 – 18/12/1999)
Γεννημένος στο Μπρομόν λα Μοτ της Γαλλίας το 1901. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική πριν στραφεί στον κινηματογράφο, αρχικά ως σεναριογράφος και στη συνέχεια ως σκηνοθέτης. Γύρισε μόνο 14 ταινίες στη διάρκεια μιας πορείας εξήντα χρόνων, οι οποίες αποτελούν μια πολύτιμη πολιτιστική κληρονομιά, έναν πραγματικό κινηματογραφικό θησαυρό. Tο 1934 σκηνοθετεί την πρώτη του ταινία, «Δημόσιες υποθέσεις», μια μπουρλέσκ κωμωδία μεσαίου μήκους, η οποία θεωρείτο χαμένη και βρέθηκε μόλις το 1987 από τη Γαλλική Tαινιοθήκη. Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου υπήρξε αιχμάλωτος πολέμου για περισσότερο από έναν χρόνο.
Tο έργο του αποτελεί μια από τις πιο ουσιαστικές και σημαντικές σελίδες της ιστορίας του κινηματογράφου: είναι η αποκάλυψη μιας διαδρομής μοναδικής, μοναχικής και υποδειγματικής σε ό, τι αφορά το ήθος της. Tο όραμά του υπήρξε διαυγές: ένας απόλυτα λιτός και καθαρός κινηματογράφος, απαλλαγμένος από την πολυτέλεια των περίτεχνων μέσων και τα εκφραστικά δάνεια άλλων τεχνών. Oι ταινίες του χαρακτηρίζονται από την απλότητα της δομής και της σύνθεσης και η δουλειά του, βασισμένη αρκετές φορές σε γνωστά λογοτεχνικά κείμενα, εμπνέει το σεβασμό ενός κλασικού δημιουργού. Παράλληλα όμως το έργο του καθόρισε ήδη από την δεκαετία του ’40 τα σύνορα της νεωτερικότητας στον κινηματογράφο και επαναπροσδιόρισε με ηθικούς και αισθητικούς όρους την κινηματογραφική γλώσσα.
O Bresson επηρέασε ουσιαστικά όλους τους σπουδαίους σύγχρονους κινηματογραφιστές -ακόμα και τους πιο ανόμοιους- οι οποίοι βρήκαν στο έργο του μια ανεξάντλητη πηγή δημιουργικής έμπνευσης, ας δούμε τι λένε οι ίδιοι για τον Μπρεσσόν:
Ο Robert Βresson είναι ο γαλλικός κινηματογράφος, όπως ο Ντοστογιέφσκι είναι το ρώσικο μυθιστόρημα και ο Μότσαρτ είναι η γερμανική μουσική.

* ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡ ΜΠΡΕΣΟΝ

1934 «Δημόσιες Υποθέσεις»

1943 «Οι Άγγελοι της Αμαρτίας»

1945 «Οι Κυρίες του Δάσους της Βουλώνης»

1951 «Το Ημερολόγιο ενός Εφημερίου»

1956 «Ένας Καταδικασμένος σε Θάνατο Δραπέτευσε»

1959 «Ο Πορτοφολάς»

1962 «Η Δίκη της Ζαν ντ’ Αρκ»

1966 «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»

1967 «Μουσέτ»

1969 «Μια Γλυκιά Γυναίκα»

1972 «Τέσσερις Νύχτες ενός Ονειροπόλου»

1974 «Ο Λανσελότος της Λίμνης»

1977 «Ο Διάβολος Πιθανώς…»

1983 «Το Χρήμα»

* Πληροφορίες-Εγγραφές-Δηλώσεις Συμμετοχής στην προβολή της ταινίας (λόγω του περιορισμένου του χώρου) στα τηλέφωνα 2130159816, 6944143564 και στο e-mail: [email protected]

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -