23.3 C
Athens
Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Ο Placido Domingo μιλάει για την Κασσάνδρα Δημοπούλου και τον Φίλιππο Μοδινό

Ο Placido Domingo μιλάει για το καλλιτεχνικό έργο της Κασσάνδρας Δημοπούλου και του Φίλιππου Μοδινού: της Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος (Skull of Yorick Productions), του Φεστιβάλ Όπερας Ελλάδος, του Στούντιο Όπερας Skull of Yorick Productions και της Opera da Camera Oscura, υποστηρίζοντας ένθερμα την παρουσία και τη δράση τους στην Ελλάδα τα τελευταία 5 χρόνια.
Η ομάδα τους δημιουργήθηκε το 2011 κι από το 2013 έχει μόνιμη βάση τη Θεσσαλονίκη. Συνεργάζεται με όλους τους πολιτιστικούς φορείς της πόλης (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Δήμο Θεσσαλονίκης, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης της Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος) και από το 2012 διατηρεί συνεχόμενη συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων (Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας, Δημοτικό Ωδείο Λάρισας). Από το 2017 συνεργάζεται και με την ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής Opera Classica Europa (Γερμανία).
Η ομάδα έχει εστιάσει και σημειώνει τεράστια επιτυχία στα εξής:
– Την παραγωγή έργων λυρικού ρεπερτορίου.
– Την αξιοποίηση, ανάδειξη, στήριξη και προώθηση του ελληνικού καλλιτεχνικού δυναμικού καθώς και την προβολή του σε διεθνές επίπεδο.
– Τη διεύρυνση του κοινού της Όπερας στη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία αλλά και σε όλη την Ελλάδα με παραγωγές όπερας, όχι μόνο σε θέατρα αλλά και σε άλλους χώρους (σχολεία, αρχαία μνημεία, εξωτερικούς χώρους κ.ά.).
– Την παραγωγή λυρικών έργων υψηλού επιπέδου με εισιτήρια πολύ προσιτά σε ευρύ φάσμα κοινού ή/και δωρεάν: Οι παραστάσεις στο Ωδείο Αρχαίας Ρωμαϊκής Αγοράς στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Όπερας Ελλάδος ήταν και είναι δωρεάν για το κοινό.
– Την πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη μέσω της Όπερας και την επικοινωνία μεταξύ καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο.

Δείτε το βίντεο:

Τα μέλη και οι συνεργάτες της Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος ευχαριστούν θερμά τον μαέστρο Placido Domingo για τον χρόνο που αφιέρωσε να ενημερωθεί για το έργο τους και για τη θερμή του υποστήριξη με αυτό το βίντεο.

Η λήψη έγινε στο Λονδίνο, τη Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2018, στο προσωπικό καμαρίνι του μαέστρου Domingo, λίγο πριν από την έναρξη της όπερας “Τόσκα” την οποία διεύθυνε στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Royal Opera House).

Placido Domingo και Φίλιππος Μοδινός

Συζητήσαμε με την Κασσάνδρα Δημοπούλου (μέτζο-σοπράνο και τσελίστα) για τη γνωριμία της με το μαέστρο Πλάσιντο Ντομίνγκο και τους σταθμούς της συνεργασίας τους.

Μαδρίτη/ Μάρτιος 2008

Βρίσκομαι στο Teatro Real της Μαδρίτης όπου συμμετέχω σε ένα πρότζεκτ για νέους τραγουδιστές και μελετάω τον ρόλο μου σε μια αίθουσα του θεάτρου. Ξαφνικά ανοίγει η πόρτα και βλέπω με την άκρη του ματιού μου τον σταρ Ισπανό τενόρο Placido Domingo ο οποίος… ζητάει συγγνώμη για την ενόχληση και, κλείνοντας βιαστικά την πόρτα, φεύγει. Σηκώνομαι και βγαίνω στον διάδρομο: “Συγγνώμη, είστε ο κύριος Domingo;”. Γυρνάει και βλέπω ότι όντως είναι αυτός, “μπορώ να σας βοηθήσω με κάτι;” λέω, μην έχοντας τι άλλο να πω. Πολύ άμεσα και απλά μου απαντάει: “Συγγνώμη, δεν ήθελα να ενοχλήσω, ήθελα να κάνω μερικά vocalize πριν από την παράσταση”. Του λέω να χρησιμοποιήσει την αίθουσα, με ευχαριστεί, περιμένω στον διάδρομο και βγαίνοντας μου δίνει την κάρτα με το όνομα και το τηλέφωνο του βοηθού του, λέγοντάς μου: “Θα ήθελα να σας ακούσω”. Έτσι και γίνεται, ύστερα από λίγες μέρες. Ο ίδιος με συνοδεύει στο πιάνο (ως εξαιρετικός πιανίστας) εγώ τραγουδάω την άρια της Ροζίνα από τον “Κουρέα της Σεβίλλης”, το έργο στο οποίο έπαιρνα μέρος. Μου λέει: “Έχεις μια φωνή που μπορείς να τραγουδήσεις και ρόλους μεσοφώνου και υψιφώνου. Να πάρεις μέρος στον διαγωνισμό μου (Operalia)”. Εγώ δυστυχώς είμαι κάτι μήνες επάνω από το όριο ηλικίας και του απαντώ ότι οι κανονισμοί δεν μου το επιτρέπουν και συνεχίζω με μια κίνηση ματ: “Έχω κάνει πολλούς διαγωνισμούς στη ζωή μου, τους περισσότερους τους έχω κερδίσει. Δεν μου αρέσουν οι διαγωνισμοί. Καλύτερα να μου δώσετε εργασία, αν μπορείτε”. Και μου λέει αυτονόητα: “Κι εμένα δεν μου αρέσουν. Για την ακρίβεια, δεν έχω πάρει μέρος σε κανέναν”, λέει γελώντας. Μιλήσαμε και για άλλα πολλά, σα να ήμασταν παλιοί φίλοι -μια αμεσότητα που έχει γενικότερα σαν άνθρωπος- κάνοντας και οι δύο τη διάγνωση ότι “γνωριζόμαστε από… παλιά”. Μετά ο καθένας πήρε τον δρόμο του, αυτός της δόξας κι εγώ του… πολέμου, τον οποίο έχασα εκείνη τη χρονιά σε όλα τα επίπεδα.

Από τις πρόβες της όπερας “Rigoletto” στη Μάντοβα. Η Κασσάνδρα Δημοπούλου με τον μαέστρο Zubin Mehta

Στουτγάρδη, Μάρτιος 2009

Δεν υπήρξε καμία άλλη επικοινωνία με τον μεγάλο σταρ. Μια μέρα όμως χτύπησε το τηλέφωνο και ήταν ο ίδιος αυτοπροσώπως, ο οποίος με ρώτησε αν θα ήθελα να παρακολουθήσω τον “Parsifal” στο Βερολίνο, στον οποίο τραγουδούσε ο ίδιος τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Πήγα στο Βερολίνο, είδα την παράσταση -ήταν η πρώτη φορά που άκουγα τον Placido Domingo ζωντανά- και πραγματικά, εντυπωσιάστηκα από τη δύναμη της φωνής του, η οποία υπερίσχυε όλων των υπολοίπων και της ορχήστρας όπως κι από τη μελωδικότητά της, αλλά κι από τη σκηνική του παρουσία. Την επόμενη μέρα ξαναπέρασα από ακρόαση. Μου είπε ότι έχει κάτι να μου προτείνει “όχι πολύ σπουδαίο”, όπως είπε ο ίδιος… απολογητικά: τη συμμετοχή μου στην υπερπαραγωγή της RADA Film Productions στην Ιταλία, στο ανέβασμα της όπερας του G. Verdi, “Rigoletto”. Η παραγωγή αυτή θα γινόταν στα αληθινά μέρη και τις ώρες που αναγράφονται από τον συνθέτη: ένα τεράστιο πρότζεκτ που η ιταλική εταιρεία παραγωγής είχε ξεκινήσει το 1990 με την “Τosca” που γυρίστηκε όλη στη Ρώμη. Η ζωντανή αναμετάδοση γίνεται πάντα μέσω RAI1 σε όλο τον κόσμο. Ο ρόλος που μου προτάθηκε ήταν πράγματι πολύ μικρός, αλλά ήταν δίπλα σε μεγαθήρια: Μαέστρος ο Zubin Mehta, ο Placido Domingo αυτή τη φορά σε ρόλο βαρύτονου, ο Ruggero Raimondi, σκηνοθεσία του Marco Bellocchio (γνωστό έργο του σε μας “Κρυφή ερωμένη”), ο κινηματογραφιστής ο βραβευμένος με Όσκαρ Vittorio Storraro (“Ο τελευταίος αυτοκράτορας”, “Αποκάλυψη τώρα”) και άλλοι νέοι ανερχόμενοι σολίστ. Έτσι κι έγινε, έναν χρόνο μετά. Ο παραγωγός με πέρασε κι αυτός από συνέντευξη και με δέχτηκαν κι αυτοί στην παραγωγή τους. Ίσως η ερώτηση που να μου έδωσε το πράσινο φως ήταν “με τι θέλεις να ασχοληθείς στη ζωή σου” στην οποία απάντησα “θα γίνω παραγωγός όπερας” και είδα μια λάμψη στα μάτια του παραγωγού, ο οποίος αναγνώρισε τον εαυτό του πιο νέο. Βέβαια, μέχρι και την τελευταία στιγμή, η μοίρα μου μέσα εκεί παιζόταν κορόνα-γράμματα. Υπήρχαν κι άλλες που πολεμούσαν για τη θέση αυτή. Για καλή μου τύχη, ο παραγωγός είχε νύφη Ελληνίδα και νιώθω ότι κι αυτό έπαιξε τον ρόλο του για να μην αναντικαταστηθώ από κόρες δημοσιογράφων, πλουσίων και άλλων ντόπιων παραγόντων που πίεζαν για ένα κοντινό πλάνο στα κορίτσια τους (κομπάρσοι ή χορωδούς). Αισίως φτάσαμε στις παραστάσεις, οι οποίες έγιναν τον Σεπτέμβριο 2010 στην πόλη Μάντοβα της Ιταλίας, έτσι όπως το είδε ο Verdi στο μυαλό του: σε όλα τα μέρη και τις ώρες που αναγράφονται στην παρτιτούρα του Rigoletto. Μου έκοψαν αρκετά πλάνα για να δείξουν και τις κόρες, αλλά αυτό ήταν μικρό τίμημα που πλήρωσα προκειμένου να είμαι στην παραγωγή φαίνεται! Η όπερα προβλήθηκε ζωντανά σε 138 χώρες στον κόσμο κι από εκεί και πέρα, το όνομά μου γράφτηκε δίπλα σε αυτό μεγαθηρίων.
Η συνέχεια ήταν ότι μπόρεσα να δικτυωθώ μέσω αυτής της εμφάνισης με διάφορα θέατρα, ανθρώπους και παραγωγές, κάνοντας σημαντικές επαφές μέσα στον διεθνή χώρο της όπερας και κάποιες ενδιαφέρουσες συνεργασίες. Η συνεργασία με τον μαέστρο Zubin Mehta μου χάρισε μια άμεση επικοινωνία με την όπερα της Φλωρεντίας (Maggio Musicale Fiorentino) στην οποία μελέτησα με τον βοηθό του την όπερα “Οθέλλος” του Verdi, κάνοντας το ντεμπούτο μου με τεράστια επιτυχία στην Αμερική το 2012. Από εκεί και πέρα χάθηκαν για λίγο αυτές οι επαφές, λόγω μεγάλης οικονομικής δυσχέρειας που αντιμετώπισα μετά τη μετακόμισή μου στο Λονδίνο για να κάνω μεταπτυχιακό.

“Ριγκολέτο” στη Μάντοβα. Μουσική πρόβα με την Κασσάνδρα Δημοπούλου και όλο το καστ, μεταξύ άλλων και ο Placido Domingo – στην οθόνη ο μαέστρος Z. Mehta.

 

2010 και μετά

Ο οπερατικός κόσμος στην Ελλάδα έκλεισε ερμητικά τα μάτια και τα αφτιά του στην επιτυχία μου αυτή. Πέρασε έτσι, χωρίς σχόλια κι ενώ είχα μετακομίσει στην Αθήνα για να μπορέσω να είμαι κοντά στην όπερα, δεν συνέβη τίποτε απολύτως. Ο θεατρικός όμως τα άνοιξε: ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός μου έδωσε μια μεγάλη ευκαιρία να μαθητεύσω δίπλα του ως βοηθός του, στο δεύτερο ανέβασμα της “Κάρμεν” του στο θέατρο “Κάππα” (με τη Μαρία Ναυπλιώτου στον ομώνυμο ρόλο) και με ενέπνευσε να δοκιμάσω τον δρόμο της σκηνοθεσίας, αναγνωρίζοντας ως έμπειρος σκηνοθέτης και παιδαγωγός, την ανάγκη μου να είμαι και σε αυτή τη θέση. Αμέσως μετά σκηνοθέτησα και έκανα την παραγωγή της όπερας “La serva padrona” στην Αθήνα, όπου και γνωριστήκαμε με τον άνδρα μου, τον Φίλιππο Μοδινό και ενώσαμε την τύχη μας. Το 2011 ήμασταν ήδη στο Λονδίνο και (ξανα)σπουδάζαμε κι οι δύο, όταν αποφασίσαμε να ιδρύσουμε μια ομάδα, την Skull of Yorick Productions, με την οποία να ανεβάζουμε ανεξάρτητες παραγωγές όπερας. Ο λόγος ήταν από τη μεριά μου αρχικά καλλιτεχνικός (ήθελα οπωσδήποτε να σκηνοθετήσω) αλλά βασικά ο στόχος ήταν να δουλεύουμε και οι δύο πολύ περισσότερο από 2-3 φορές τον χρόνο σε παραγωγές άλλων. Οι συνθήκες που επικρατούσαν στον χώρο της όπερας δεν μας ικανοποιούσαν: καμία αξιοκρατία, λίγα χρήματα και πάντα αργοπορημένα, πολύ ταξίδι, άσχημες συμπεριφορές από τους παράγοντες- όλα αυτά μας είχαν κουράσει και τους δύο.
Αποφασίσαμε ύστερα από πολλή σκέψη να μεταφέρουμε τη βάση μας στη Θεσσαλονίκη το 2013, αφού είχαμε ήδη ανεβάσει μια πρώτη παραγωγή εκεί και είδαμε ότι το κοινό της πόλης διψούσε για όπερα, λόγω του ότι παλαιότερα υπήρχε για κάποια χρόνια και μετά σταμάτησε. Έτσι κι έγινε. Επιστρέψαμε κι από τότε έως σήμερα δουλεύουμε ακατάπαυστα και κάτω από όλες τις συνθήκες, κερδίζοντας μέρα τη μέρα την αγάπη του κόσμου. Ξεκινήσαμε και ένα φεστιβάλ, το μοναδικό στην πραγματικότητα αμιγώς οπερατικό φεστιβάλ, στη Ρωμαϊκή Αγορά, που φέτος θα συμπληρώσει 4 χρόνια από το ξεκίνημά του. Κι ένα Στούντιο Όπερας για πιο νέους κι άπειρους από εμάς, για να τους βοηθήσουμε στο ξεκίνημά τους.

Ο Domingo με τον Andrea Andermann, παραγωγό της RADA Film Productions

Θεσσαλονίκη, Ιούλιος 2017

Ο Τζων Μοδινός

Η επαφή με τον Placido Domingo ήταν, μετά το πέρας της συνεργασίας μας, ευχές σε γενέθλια και στις μεγάλες γιορτές, μέχρι που, λίγους μήνες μετά την ίδρυση της Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος, που έγινε από τον Φίλιππο για να στηρίξουμε πια οι ίδιοι τις καλλιτεχνικές και επιχειρηματικές μας δράσεις, αποφάσισα, ως καλλιτεχνική διευθύντρια πια, να του στείλω μια επιστολή. Ο Φίλιππος εν τω μεταξύ μου είχε πει ότι ο πατέρας του, ο σπουδαίος Κύπριος βαρύτονος Τζων Μοδινός, γνώριζε τον Domingo όταν ο τελευταίος μόλις άρχιζε την καριέρα του, νεαρός ακόμη, στο Ισραήλ. Μάλιστα, όπως έλεγε ο Τζων, “τους κερνούσε συχνά μαζί με τη γυναίκα του, τη Μάρθα”. Σκέφτηκα ότι όλα αυτά δεν είναι τυχαία, έγραψα λοιπόν στην επιστολή αυτή όλες μας τις επιτυχίες στην Ελλάδα και τόνισα ότι είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ενίσχυση και βοήθεια από το εξωτερικό, για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε και να συντηρήσουμε ό,τι χτίσαμε. Ο Domingo ανταποκρίθηκε και σε λίγους μήνες κανονίσαμε μια συνάντηση για να μιλήσουμε για όλα αυτά. Έτσι κι έγινε. Ο ίδιος συγκινήθηκε με την πορεία μου, μου είπε ότι είναι πραγματικά περήφανος για μένα κι ότι “του θυμίζουμε τους γονείς του”, οι οποίοι έκαναν κι αυτοί ακριβώς αυτή τη δουλειά: τραγουδιστές και παραγωγοί.

Λονδίνο, Φεβρουάριος 2018

Ύστερα από μια συνάντηση για μεσημεριανό γεύμα, όπου ο Φίλιππος γνώρισε από κοντά τον μεγάλο τενόρο και είπαν ιστορίες για τον πατέρα του -μάλιστα, ο Domingo μας είπε ότι  είχε κάνει το ντεμπούτο του στον ρόλο του Duca di Mantova στην όπερα του Verdi “Rigoletto” με τον Τζων Μοδινό στον ρόλο του Rigoletto, φτασμένο τότε σταρ διεθνούς φήμης!- αποφασίστηκε ότι θα γίνει ένα βίντεο στο οποίο θα μιλήσει για μας και την εργασία μας. Έτσι κι έγινε. Στο βίντεο αυτό, ο Placido Domingo μιλάει για μας και την ομάδα μας, για όλους αυτούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε και χτίζουμε τον κόσμο της όπερας, πετραδάκι πετραδάκι, σε μια χώρα που καταρρέει.

Τον ευχαριστούμε με όλη μας την ψυχή για τον χρόνο που διέθεσε να ενημερωθεί για όλα όσα γίνονται εδώ και για τη γενναιόδωρη αυτή κίνηση.

***

Placido Domingo speaks about the artistic work of Kassandra Dimopoulou and Philip Modinos and their company, Hellenic Opera Corporation (Skull of Yorick Productions), the Greek Opera Festival, the Skull of Yorick Productions Opera Studio, and Opera da Camera Oscura, fervently supporting their presence and activity in Greece over the last 5 years.
The group formed in 2011 and has been based in Thessaloniki since 2013. They collaborate with all the cultural bodies of the city (Thessaloniki Concert Hall, Municipality of Thessaloniki, Antiquities Ephorate of the City of Thessaloniki, National Theatre of Northern Greece, Periphery of Central Macedonia) and since 2012 they’ve maintained a permanent collaboration with the Municipality of Larissa (Larissa Symphony Orchestra, Municipal Conservatory of Larissa). In 2017 they started to collaborate with the independent production company Opera Classica Europa (Germany).
The team has successfully accomplished the following:
– The production of Operatic repertoire.
– The support, promotion and employment of the local Greek artistic work force, as well as facilitating international exposure for the artists.
– The development of public interest for Opera in Thessaloniki, Macedonia and all of Greece with Opera productions, not only in Theatres, but other venues (Schools, ancient monuments, open air venues, etc).
– The production of high level opera with affordable ticket pricing and/or free entrance: Performances which are a part of the Greek Opera Festival at the Odeon of the Roman Forum have been free of charge and continue to be free of charge.
– Cultural and Tourist development through Opera and the communication between artists from all over the world.

The Members and Collaborators of Hellenic Opera Corporation extend their thanks to Maestro Placido Domingo for the time he devoted to inform himself of our work and especially for his fervent support through this video.

The video was made in London on Monday February 19th, 2018 in Mo Domingo’s dressing room, just before his performance of “Tosca” which he conducted at the Royal Opera House in London.

Κασσάνδρα Δημοπούλου, Φίλιππος Μοδινός. “Νόρμα” στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (2016)

 

Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας. Καλλιτεχνική και μουσική διεύθυνση: Χρήστος Κτιστάκης

 

 

Κι ένα απόσπασμα από τον Rigoletto στη Μάντοβα:

https://www.youtube.com/watch?v=FK2RkCVsjEA

Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -