Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Εταιρείας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος, μεσόφωνος, σκηνοθέτις όπερας και μουσικός (τσέλο) Κασσάνδρα Δημοπούλου στέλνει την παρακάτω επιστολή προς τους επαγγελματίες καλλιτέχνες και τον δημοσιογραφικό κόσμο:
“Αγαπητοί συνάδελφοι,
Μοιράζομαι παρακάτω τη δική μου άποψη για το τι πραγματικά πρέπει να απαιτηθεί αυτή τη στιγμή από το κράτος, σχετικά με τους ελεύθερους επαγγελματίες καλλιτέχνες, κατηγορία στην οποία υπάγομαι κι εγώ προσωπικά και η οποία πλήττεται περισσότερο από ποτέ. Δεν θέλω να επισκιάσω τους δημόσιους υπαλλήλους συναδέλφους, εστιάζω όμως σε αυτό το κομμάτι, στο οποίο γνωρίζω ότι υπάγεται και η πλειονότητα από τους Έλληνες καλλιτέχνες.
Αν σας εκφράζουν τα παρακάτω, μια επιστολή στο Υπουργείο Πολιτισμού, που θα συνυπογράφαμε όλοι, είναι μία σοβαρή και ουσιαστική κίνηση που δημιουργεί ένα προηγούμενο. Το να ζητήσουμε να συμβεί κάτι που ήδη εφαρμόζεται με επιτυχία σε ένα άλλο ευρωπαϊκό κράτος είναι δικαίωμά μας ως πολίτες της Ε.Ε.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες καλλιτέχνες είναι μια ειδική κατηγορία και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοια από το κράτος. Χρειαζόμαστε άμεσα ένα Ταμείο Κοινωνικής Ασφάλισης Καλλιτεχνών, όπως ακριβώς έχει κάνει η Γερμανία (ονομάζεται Kuenstler Sozial Kasse ή αλλιώς KSK) το οποίο να εξυπηρετεί τους ελεύθερους επαγγελματίες καλλιτέχνες όλων των τεχνών: παραστατικές και εικαστικές τέχνες, κινηματογράφος, φωτογραφία, σκηνογραφία, κοστούμια, μόδα κτλ. Στη Γερμανία “πιάνει” και τους ελεύθερους επαγγελματίες δημοσιογράφους.
Διαβάστε Σχετικά:
“Το Ταμείο Κοινωνικής Ασφάλισης των Καλλιτεχνών (KSK) είναι ένα τμήμα της Ομοσπονδιακής Ασφάλισης και των Ατυχημάτων Σιδηροδρόμων. Με την εφαρμογή του Artists ‘Social Insurance Act (KSVG) διασφαλίζει ότι οι αυτοαπασχολούμενοι καλλιτέχνες και οι δημοσιογράφοι απολαμβάνουν παρόμοια προστασία στη νόμιμη κοινωνική ασφάλιση με τους υπαλλήλους. Δεν είναι ο ίδιος πάροχος υπηρεσιών, αλλά συντονίζει την καταβολή εισφορών για τα μέλη του στην ασφάλιση υγείας της επιλογής τους και στη νόμιμη ασφάλιση σύνταξης και μακροχρόνιας περίθαλψης. Όλη η νόμιμη γκάμα υπηρεσιών είναι διαθέσιμη σε ανεξάρτητους καλλιτέχνες και δημοσίους. Πρέπει να πληρώσετε μόνο τις μισές συνεισφορές από την τσέπη σας, το KSK συμπληρώνει τα ποσά από μια ομοσπονδιακή επιχορήγηση (20%) και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης από εταιρείες (30%) που χρησιμοποιούν τέχνη και δημοσιογραφία. Η μηνιαία εισφορά που καταβάλλει ένας καλλιτέχνης / δημοσιογράφος στο KSK εξαρτάται από το ποσό του εισοδήματός του. Εάν αυτό δεν υπερβαίνει το ελάχιστο όριο των 3.900,00 ευρώ ετησίως, το KSK δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά κανόνα (εξαίρεση: νέοι επαγγελματίες).
Πηγή: https://www.kuenstlersozialkasse.de
Θεωρώ ότι οτιδήποτε λιγότερο από αυτή την απαίτηση, είναι κατώτερο της αξίας μας. Θυμηθείτε ότι όλοι μας, ασχέτως αν μας αρέσει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα του κάθε ένα μας, έχουμε επενδύσει όλη μας τη ζωή σε αυτό που κάνουμε. Σε κάθε επαγγελματία καλλιτέχνη, ακόμη και τον πιο ταπεινό, ή αυτόν που θεωρούμε “όχι αρκετά καλό” για τα δικά μας προσωπικά κριτήρια, αξίζει να διασφαλίζεται από το κράτος με βιώσιμο τρόπο. Είναι υποχρέωση του κράτους μας, όπως και του κάθε κράτους που προωθεί την τέχνη ως αντικείμενο σπουδών, να παρέχει και την ανάλογη κρατική πρόνοια για τους επαγγελματίες που θα δημιουργηθούν.
Σας ευχαριστώ.
Κασσάνδρα Δημοπούλου
Καλλιτεχνική Διευθύντρια Εταιρείας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος
Μεσόφωνος/ Σκηνοθέτης Όπερας”
Η μεσόφωνος Κασσάνδρα Δημοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε μουσική στην Ελλάδα και ολοκλήρωσε τις πτυχιακές σπουδές της στη Γερμανία (Hochschule für Musik Detmold, Hochschule für Musik und darstellende Kunst Stuttgart), από όπου αποφοίτησε με Δίπλωμα Μονωδίας και Εξειδίκευση στην Όπερα με βαθμό Άριστα. Έκανε Μεταπτυχιακό (Master in Arts) στη Royal Academy of Music London, αποφοιτώντας με Άριστα και Διάκριση ως υπότροφος του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη, των Athena Scholarship και Newton Scholarship και με την υποστήριξη των Life Action Trust και Josephine Baker Trust.
Η σολιστική της πορεία στον διεθνή χώρο του λυρικού θεάτρου άρχισε με την Carmen του Bizet στο Φεστιβάλ Monschau Klassik. Την ίδια χρονιά κέρδισε το “Βραβείο Κοινού” στον Διεθνή Διαγωνισμό bel canto του Φεστιβάλ “Rossini in Wildbad”. Το ελληνικό της ντεμπούτο έγινε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με την όπερα Giulio Cesare in Egitto του Händel, για την οποία το περιοδικό ‘Opera Now’ την κατέταξε στη νέα γενιά λυρικών τραγουδιστών διεθνώς και η “Ένωση Ελλήνων Κριτικών” της έδωσε τον “Έπαινο της Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης Καλλιτέχνιδας”. Το όνομά της ξεχώρισε διεθνώς το 2008 με τη συμμετοχή της στην παραγωγή της ‘Rada Film Productions’, Rigoletto a Mantova, δίπλα στους Plácido Domingo, Ruggero Raimondi, Vittorio Grigolo κ.α., υπό τη διεύθυνση του Zubin Mehta και σε σκηνοθεσία Marco Bellocchio, που μεταδόθηκε ζωντανά από τη ‘RAI1′ σε 138 χώρες.
Έχει συνεργαστεί με μεγάλα θέατρα και φεστιβάλ διεθνώς (Staatsoper Stuttgart, Théâtre National du Luxembourg, Festival d’Opéra d’ Aix-en-Provence, Teatro Comunale Francesco Cilea di Reggio Calabria, Knoxville Opera – USA, Εθνική Λυρική Σκηνή κ.α.) και με ορχήστρες όπως οι RAI Torino, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Orchestre de Paris, Mahler Chamber Orchestra, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών/Θεσσαλονίκης, Ορχήστρα Bolshoi του Μινσκ κ.α. υπό τη διεύθυνση σπουδαίων μαέστρων. Στο ρεπερτόριό της περιλαμβάνονται μεγάλοι ρόλοι του λυρικού θεάτρου αλλά και σύγχρονες όπερες με τις οποίες έκανε παγκόσμιες πρεμιέρες.
Το 2011, μετά τη συνεργασία της με τον Στάθη Λιβαθινό ως βοηθός σκηνοθέτη στην παραγωγή της Carmen, ξεκίνησε να σκηνοθετεί όπερες. Έκτοτε έχει σκηνοθετήσει τα έργα La Serva Padrona, Otello, Suor Angelica, Pagliacci, Carmen, Norma, Il Tabarro και Antigone. Η τελευταία παίχτηκε στο 16ο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στο Κούριο Κύπρου.
Είναι συνιδρυτικό μέλος της Καλλιτεχνικής Ομάδας Skull of Yorick Productions η οποία εξειδικεύεται σε παραγωγές όπερας και από το 2013 έχει τη βάση της στη Θεσσαλονίκη όπου και ίδρυσε το 1ο ανεξάρτητο Στούντιο Όπερας, ενώ από το 2015 ίδρυσε το Φεστιβάλ Όπερας Ελλάδος.
Έχει γράψει τη λυρική επιθεώρηση Η Όπερα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο, που εκδόθηκε το 2014 από τις εκδόσεις “Ζήτρος”.
Περισσότερες πληροφορίες:
www.kassandradimopoulou.com