«Οθέλλος: Μια τραγωδία με φόντο το ρατσισμό, τη ζήλεια και τη μανία για εξουσία»

Κριτική από την Βαρβάρα Παναγούλια [*]

Ο άλλος, ο ξένος, ο διαφορετικός. Αυτές είναι οι τρεις έννοιες που απαρτίζουν την παράσταση του Οθέλλου, κάνοντάς την δικαίως μια από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού.
Η σκηνοθετική ματιά των Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις κεντρικές ιδέες του έργου, όπως το μίσος για το διαφορετικό, η κοινωνική υποκρισία και η «δηλητηριώδης» επίδραση της ζήλειας, γεγονός που ενισχύθηκαν με διάφορα σκηνικά ευρήματα όπως ο σχηματισμός των λέξεων με γράμματα επί σκηνής, η αντίθεση λευκού-μαύρου στο μακιγιάζ και η σκηνική αναπαράσταση της ζήλειας του Οθέλλου.
Ένα ξεχωριστό στοιχείο στην παράσταση αποτέλεσε η έναρξη και η λήξη της με το μοτίβο του tableaux vivant, το οποίο λειτούργησε ως προοικονομία της τραγωδίας καθώς όλοι οι ήρωες ζωντανεύουν μέσα από τον πίνακα ξετυλίγοντας επί σκηνής την υπόθεσή της.
Ο Γιάννης Μπέζος στον ομώνυμο ρόλο είχε ακριβώς τις αποχρώσεις ενός ισχυρού ανθρώπου ο οποίος τυφλωμένος από ζήλεια οδηγήθηκε στην παράνοια και κατ’ επέκταση στο έγκλημα, σκοτώνοντας τη μόνη γυναίκα που τον αγάπησε τη Δυσδαιμόνα και τον εαυτό του.
Ο Αιμίλιος Χειλάκης κέντησε στο ρόλο του Ιάγου παρουσιάζοντάς μας επί σκηνής έναν σκοτεινό χαρακτήρα που επιθυμούσε διακαώς τέχνασμα της ζήλειας. Η υποβλητική φωνή του γεμάτη εναλλαγές, οι εσωτερικοί μονόλογοι και η υποκριτική μαεστρία του Χειλάκη διαμόρφωσαν έναν Ιάγο σατανικό και αδίστακτο που φλερτάρει με την εξουσία με κάθε κόστος ,κάνοντας τα πάντα για να το πετύχει.
Η Μάιρα Γαβράνη στο ρόλο της Δυσδαιμόνας αποτύπωσε πολύ σωστά το πρόσωπο της ερωτευμένης γυναίκας που είναι πιστή στον άντρα της, πάει κόντρα στις εντολές του πατέρα της, παντρεύεται εκείνον που αγαπά και τελικά θυσιάζεται για τον έρωτα.
Ο Αλέξανδρος Βάρθης ήταν ένας εξαιρετικός Κάσσιος, αφού καταφέρνει να ενσαρκώσει το εξιλαστήριο θύμα του Ιάγουο οποίος μπλέκεται άθελά του στα πανούργα σχέδια του δεύτερου και καταστρέφεται.
Ο Κωνσταντίνος Γαβαλάς στο ρόλο του Ροδρίγου έδωσε μια ωραία πινελιά ως ανταγωνιστή του Κάσσιου αλλά και ως δεξί χέρι του Ιάγου συμμετέχοντας ενεργά στα σατανικά σχέδια του δεύτερου με αποτέλεσμα να σκοτώνεται.
Ο Κώστας Κορωναίος ως Βραβάντιος απέδωσε εξαιρετικά τον ρόλο του αυστηρού πατέρα της Δυσδαιμόνας που εναντιώνεται στον έρωτα της κόρης του για τον Οθέλλο.
Η Μυρτώ Αλικάκη ενσάρκωσε πολύ καλά το ρόλο της Αιμιλίας, παρουσιάζοντας μας μια γυναίκα που εν αγνοία της εμπλέκεται στα σκοτεινά σχέδια του συζύγου της και όταν αντιλαμβάνεται το κακό που προξένησε εκείνος στη Δυσδαιμόνα και τον Οθέλλο συνειδητοποιεί ότι οι γυναίκες είναι υποχείρια των ανδρών και δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτή την κατάσταση. Μέσα από τον συγκεκριμένο ρόλο σκιαγραφείται ξεκάθαρα η θέση της γυναίκας στην αναγεννησιακή Βενετία προσδίδοντας διαχρονικές διαστάσεις.
Ιδιαίτερη ήταν η συμβολή και των ρόλων του Μοντάνου, του Δόγη, της Μπιάνκα και του Λουδοβίκου από τους Κρις Ραντάνοφ, Μανώλη Δούνια, Ελευθερία Κοντογεώργη και Νίκο Τσιμάρα αντίστοιχα, οι οποίοι άφησαν το δικό τους στίγμα στην παράσταση προωθώντας παράλληλα τη δράση και την πλοκή της.
Η παράσταση «Οθέλλος» σίγουρα κατορθώνει να παρουσιάζει στοιχεία διαχρονικά όπως ο ρατσισμός, η εμμονή για εξουσία και η κοινωνική υποκρισία, δίνοντας πολλές σύγχρονες προεκτάσεις γύρω από αυτά χωρίς ταυτόχρονα να αλλοιώνεται η ταυτότητα του σαιξπηρικού έργου, γεγονός που την κάνει αγαπητή στο ευρύ κοινό.

[*] Η Βαρβάρα Παναγούλια, είναι θεατρολόγος και ηθοποιός.

***

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

«Οθέλλος»
Του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Διασκευή: Μανώλης Δούνιας
Σκηνοθεσία: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας
Πρωτότυπη Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός
Σύλληψη σκηνικού χώρου: Αιμίλιος Χειλάκης
Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Κατερίνα Χάρου
Κοστούμια: Makis Tselios Atelier
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός Σκηνοθετών: Νίκος Τσιμάρας
Αγωγή Λόγου: Ηλίας Παπαθανασίου
Ερμηνεύουν:
Οθέλλος: Γιάννης Μπέζος
Ιάγος: Αιμίλιος Χειλάκης
Αιμιλία: Μυρτώ Αλικάκη
Βραβάντιος: Κώστας Κορωναίος
Κάσσιος: Αλέξανδρος Βάρθης
Δυσδαιμόνα: Μάιρα Γραβάνη
Ροδρίγος: Κωνσταντίνος Γαβαλάς
Μοντάνος: Κρις Ραντάνοφ
Δόγης: Μανώλης Δούνιας
Μπιάνκα: Ελευθερία Κοντογεώργη
Λουδοβίκος: Νίκος Τσιμάρας
*
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Artwork: Πέτρος Παράσχης
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Αναστασία Καμβύση
Γραφείο Τύπου: Μαρία Τσολάκη – Ευαγγελία Σκρομπόλα
Υπεύθυνη περιοδείας: Αλεξάνδρα Κούζουνα
Υπεύθυνη επικοινωνίας στην επαρχία: Μαργαρίτα Σίσιου
Διαφήμιση – Social Media: Renegade Media / Βασίλης Ζαρκαδούλας
Διεύθυνση παραγωγής: Έφη Πανουργιά
Βοηθός παραγωγής: Γιάννης Κουλούρης
Παραγωγή: ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΟΣ ΕΕ
***
ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

«Οθέλλος». Ένας παράφορος έρωτα στο Ηρώδειο και σε περιοδεία