Cat Is Art

Γιώργος Γάλλος, ένας αδιαφιλονίκητα ξεχωριστός Στρεψιάδης στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Ο Στρεψιάδης, ένας αγρότης από την Αττική που το όνομά του παραπέμπει στη στρεψοδικία, είναι παντρεμένος με μια μεγαλοαριστοκράτισσα Αθηναία και έχει έναν μοναχογιό, που σπαταλά ό,τι έχει και δεν έχει, για να ικανοποιήσει το πάθος του για τα άλογα και τις αρματοδρομίες. Ο δυστυχής πατέρας πνίγεται στα χρέη και αναζητά τρόπο να ξεφύγει από τους δανειστές. Για να πετύχει τον σκοπό του, αποφασίζει, παρά την ηλικία του, να καταφύγει στο φροντιστήριον (πιο πολύ “διανοητήριο” παρά “φροντιστήριο”) του Σωκράτη, όπου, όπως έχει ακούσει, διδάσκεται η τέχνη να κερδίζει κανείς τις δίκες είτε έχει δίκιο είτε άδικο. Ο Σωκράτης επιχειρεί να τον μυήσει, αλλά ο όχι ιδιαιτέρως ευφυής Στρεψιάδης είναι δυσμαθής. Παρ᾽ όλα αυτά δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια. Καταφέρνει και πείθει τον γιο του να πάει εκείνος στο φροντιστήριο, όπου, έχοντας να επιλέξει ανάμεσα στο “πρόγραμμα” του Δίκαιου και στο “πρόγραμμα” του Άδικου Λόγου, επιλέγει το δεύτερο, εμπεδώνει όσα διδάσκεται και τα εφαρμόζει πάνω στον πατέρα του δέρνοντάς τον. Ο Στρεψιάδης, μετανιωμένος και αγανακτισμένος, πυρπολεί με τη βοήθεια ενός δούλου το φροντιστήριο.
Τις αριστοφανικές “Νεφέλες” και το τραγούδι τους παρακολουθήσαμε στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία του εξαίρετου Δημήτρη Καρατζά.

 

 

Μια ξεχωριστή υποκριτική νίκη πέτυχε σ’ αυτή την παράσταση ο σημαντικότατος ηθοποιός μας Γιώργος Γάλλος, υποδυόμενος τον Στρεψιάδη.
Η ερμηνεία του είχε ένταση αδιάπτωτη, καταπληκτική ζωντάνια και τη χαρακτήριζε ένα καλλιεργημένο και ευαίσθητο αισθητήριο. Αισθητήριο που έχουμε διακρίνει σχεδόν σε όλες τις παραστάσεις που πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Γάλλος. Μία από αυτές ήταν και ο «Βόιτσεκ» του Μπίχνερ, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, που παίχτηκε τον περασμένο χειμώνα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Ο Στρεψιάδης είναι ένας ρόλος με μεγάλες απαιτήσεις και κυρίως δυνατές εκρήξεις. Ο Γιώργος Γάλλος με τη μαστοριά, τη σεμνότητα και το ένστικτό του έκανε μια πολύ καλή δουλειά. Τα ταλέντα του και η αφοσίωσή του στην τέχνη του, η συνεχής δουλειά, η άριστη τεχνική του, του εξασφάλισαν ένα ευκρινές περίγραμμα του ήρωα και μια αδιατάρακτη επικοινωνία με το πολυπληθές κοινό της Επιδαύρου.

Παρακολουθήσαμε έναν πραγματικά εύφορο ηθοποιό, κωμικό με δραματικά στοιχεία και αυτοσχεδιαστικό οίστρο. Έναν ηθοποιό με χιούμορ ατίθασο, μια απίθανη δονκινχωτική μορφή, μια γοητευτική φυσιογνωμία που βρισκόταν σε διαρκή μετασχηματισμό. Έναν ηθοποιό με το μάτι να αστράφτει, με μια πολύτιμη αυθάδεια και άνεση, που η φαντασία και η ευρηματικότητά του πρόσφεραν απροσδόκητο πλούτο θεατρικής απόλαυσης και στον πιο δύσκολο θεατή της Επιδαύρου.

Ο Γιώργος Γάλλος γεννήθηκε στη Βοστόνη (ΗΠΑ). Μεγάλωσε στα Τρίκαλα. Έχει σπουδάσει οικονομικά και έχει εργαστεί επί έξι χρόνια ως βοηθός του εικαστικού Νίκου Αλεξίου. Βρίσκεται στο ελληνικό θέατρο από το 1999, που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου. Έκτοτε έχει απολαύσει πολλές προσωπικές καλλιτεχνικές κατακτήσεις. Αγαπά να εξελίσσεται, αναζητώντας ξεχωριστές κάθε φορά εμπειρίες και συναντήσεις.
Τα τελευταία χρόνια τον έχουμε θαυμάσει σε ποικίλους δραματικούς και κωμικούς ρόλους στις μεγαλύτερες σκηνές της χώρας μας, ενώ έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους σκηνοθέτες αλλά και νέους δημιουργούς. Αν αναλογιστούμε όλες αυτές τις επιτυχίες του, κι αν τον είδαμε ως Στρεψιάδη, θα αντιληφθούμε την αξιοσύνη του και το πάθος του για το θέατρο.

Ο μεγάλος μας κωμωδιογράφος, ο Αριστοφάνης, στις “Νεφέλες” του, καυτηριάζει τα φροντιστήρια των σοφιστών στην Αθήνα και την “προοδευτική” παιδεία που παρείχε την εποχή εκείνη ο Σωκράτης. Εκθέτει τις αρνητικές συνέπειες που είχε η σύγχρονη σοφιστική κίνηση σε ιδιωτικό επίπεδο, τις επιδράσεις της σοφιστικής επιχειρηματολογίας στον χώρο της οικογένειας και παρουσιάζει την υπονόμευση των πατροπαράδοτων ηθών και κανόνων, αναλύοντας την κρίση της ηθικής και της πολιτικής στην αθηναϊκή κοινωνία, την παρακμή του παλαιού εκπαιδευτικού συστήματος και την πάλη των δύο γενεών.
Η κωμωδία σατιρίζει τους σοφιστές της Αρχαίας Αθήνας και, ιδιαίτερα τον Σωκράτη, που διαφθείρει υποτίθεται τους νέους με τη διδασκαλία του, παρόλο που ο Σωκράτης δεν δίδαξε ποτέ την σοφιστεία. Το όνομα του έργου οφείλεται στις Νεφέλες (τις νεφελώδεις δηλαδή ιδέες της φιλοσοφίας), τις οποίες, κατά τον ποιητή, ο Σωκράτης θεωρεί θεές, μαζί με το Χάος και τη Γλώσσα, και μ’ αυτές αντικαθιστά τους θεούς της πόλης.
Η κωμωδία Νεφέλες παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στα Μεγάλα Διονύσια το 423 π.Χ. όπου κι απέσπασε τρίτο βραβείο. Ο Αριστοφάνης που πίστευε ότι οι Νεφέλες είναι από τα καλύτερα έργα του, το διόρθωσε ριζικά με σκοπό να το παρουσιάσει ξανά στο κοινό. Οι Νεφέλες που μας σώζονται έως σήμερα είναι η δεύτερη εκδοχή.
Πρόκειται για ένα από τα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα έργα του Αριστοφάνη, ο άλυτος γρίφος μέσα σ’ ολόκληρη την αριστοφανική παραγωγή κι ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά στην ιστορία της λογοτεχνίας.

Αν δεν είδατε ακόμη την παράσταση του Δημήτρη Καραντζά, σας πληροφορούμε ότι τον Σεπτέμβριο θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο και θα ακολουθήσει μια μικρή περιοδεία στην Αττική. Οπότε μην τη χάσετε!

  • Διαβάστε επίσης:

“Νεφέλες”: η πολυσυζητημένη παράσταση του καλοκαιριού στο Ηρώδειο και σε όλη την Αττική

***

Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες του Γιώργου Γάλλου από συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο ηθοποιός στο catisart.gr το 2013. Φωτογραφίες: Αντώνης Ψαρράς

 

Γιώργος Γάλλος, κολόνα δωρική – ποτάμι ακάθεκτο

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΓιώργος Γάλλος, ένας αδιαφιλονίκητα ξεχωριστός Στρεψιάδης στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου

Related Posts