Του Παναγιώτη Μήλα
[email protected]
Πάντα άκουγα ραδιόφωνο την ώρα που δούλευα στο σπίτι. Ειδικά όταν έκανα γελοιογραφίες είχα ανάγκη από κάτι διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Έτσι στο τέλος της δεκαετίας του ’70 και συγκεκριμένα από το 1976 μέχρι και το 1980 παρακολουθούσα κάθε μέρα μια… παιδική εκπομπή στο Γ’ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Μια παιδική εκπομπή για μεγάλους. Ήταν τότε που ο Μάνος Χατζιδάκις είχε αναλάβει τη διεύθυνση του Τρίτου έχοντας δίπλα του εμπνευσμένους νέους δημιουργούς. Μιλάω για τη μοναδική «Λιλιπούπολη», την οποία υπηρέτησαν τα πιο μεγάλα ονόματα του ελληνικού θεάτρου. Ανάμεσα στους ηθοποιούς που ακούγονταν στη σειρά ήταν οι Σταμάτης Φασουλής, Άννα Παναγιωτοπούλου, Λυδία Κονιόρδου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ράνια Οικονομίδου, Πέπη Οικονομοπούλου, Μίνα Αδαμάκη, Θόδωρος Μπογιατζής, Νίκος Τσιλούνης και Σταύρος Μερμήγκης. Επίσης οι Λευτέρης Βογιατζής, Βασίλης Μπουγιουκλάκης, Λάμπρος Τσάγκας, Σαπφώ Νοταρά, Αλέκα Παΐζη και Μίμης Χρυσομάλλης.
Η Μαριανίνα Κριεζή ήταν η στιχουργός των τραγουδιών και μια σειρά νέων καλλιτεχνών: Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Λένα Πλάτωνος, Νίκος Κυπουργός και Νίκος Χριστοδούλου συνέθεταν τις μουσικές των τραγουδιών τα οποία τραγουδούσαν οι Σπύρος Σακκάς, Σαβίνα Γιαννάτου, Αντώνης Κοντογεωργίου και Νένα Βενετσάνου.
Στη συγγραφική ομάδα εκτός από τη Ρεγγίνα Καπετανάκη, και την παιδοψυχολόγο Ελένη Βλάχου γνωρίσαμε και την Άννα Παναγιωτοπούλου. Όλοι αυτοί δέχτηκαν τότε τις επιθέσεις μερίδας του Τύπου αλλά και κάποιων πολιτικών λόγω του περιεχομένου της εκπομπής.
Σύμφωνα με τον συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλο, «…η Λιλιπούπολη υπήρξε ένα πρόγραμμα τολμηρό και ανατρεπτικό για την εποχή του σε όλα τα επίπεδα, απ’ το πολιτικό μέχρι το οικολογικό…».
Την περίοδο εκείνη, σύμφωνα με το σενάριο της σειράς, ο Δυστροπόπιγκας, ένας από τους ήρωες της σειράς, αποφάσισε να διεκδικήσει την εξουσία της Λιλιπούπολης από τον δήμαρχό της Χαρχούδα. Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε πολιτικά προβλήματα. Ο Χαρχούδας συνδέθηκε με τη Δεξιά κυβέρνηση ενώ ο Δυστροπόπιγκας με την Αριστερά αντιπολίτευση. Μάλιστα τα κόμματα, κυρίως η τότε κυβέρνηση, και μία μερίδα του Τύπου άρχισαν να σχολιάζουν έντονα τη σειρά, κατηγορώντας την ως κομμουνιστική προπαγάνδα… Ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος προσθέτει: «…Αυτό που κυρίως ενόχλησε ήταν οι συχνές αναφορές στην επικαιρότητα. Μπορεί να μην κάναμε επιθεωρησιακή εκπομπή, ωστόσο οι διάλογοι που έθιγαν τις σχέσεις των παιδιών με τους γονείς ή με την κοινωνία θεωρήθηκαν ιδιαιτέρως τολμηροί…».
Από όλα τα παραπάνω συγκρατήστε για την ώρα τα ονόματα της Ρεγγίνας Καπετανάκη και του Δημήτρη Μαραγκόπουλου.
Επιστρέφοντας τώρα στις αρχές του ’80 και συγκεκριμένα στο 1981 συναντάμε το στήσιμο της πιο επιτυχημένης εφημερίδας της μεταπολίτευσης. Μιλάω για το «Έθνος». Δημιουργός της ήταν ο Αλέκος Φιλιππόπουλος, ο οποίος λίγα χρόνια πριν είχε φτιάξει και την «Ελευθεροτυπία». Ο Φιλιππόπουλος τόλμησε να επιλέξει το μικρό σχήμα ταμπλόιντ για το νέο του παιδί ενώ δεν δίστασε να καθιερώσει σελίδες και στήλες που δεν υπήρχαν μέχρι τότε στον ελληνικό Τύπο. Μια από τις σελίδες αυτές ήταν και οι… «Λιλιπούπολοι». Πήρε δηλαδή ο Φιλιππόπουλος τον τίτλο της επιτυχημένης εκπομπής, τον έβαλε στον πληθυντικό αριθμό και εκεί δημοσίευε τα παραλειπόμενα της κοινωνικής ζωής του τόπου. Τα κείμενα αυτής της σελίδας περνούσαν από σαράντα κύματα μέχρι να δοθεί το «πράσινο φως» για τη δημοσίευσή τους. Μετά άρχιζε το…μαρτύριο για την κατασκευή της σελίδας από τον συντάκτη ύλης και από τον γραφίστα. Μέχρι να ολοκληρωθεί αυτό το έργο περνάγαμε ακόμη και τα “μαύρα μεσάνυχτα”. Τότε ήταν που εγώ, ως συντάκτης ύλης στην εφημερίδα, γνώρισα τον Βασίλη Ρίσβα, ο οποίος ήταν ένας από τους καλύτερους νέους γραφίστες. Ένας άνθρωπος με άποψη και με ιδέες. Ένας τελειομανής που έδινε τον καλύτερο εαυτό του 100% και όχι “50-50″… Τα χρόνια πέρασαν, οι δρόμοι μας με τον Βασίλη Ρίσβα χώρισαν. Εκείνος επέλεξε το χώρο του θεάτρου για να εκφραστεί. Στην αρχή ως ηθοποιός και στη συνέχεια και ως συγγραφέας. Ήρθε όμως στη ζωή όλων μας και μέσω της τηλεόρασης με τις πολύ επιτυχημένες σειρές «Μαύρα μεσάνυχτα» και «50-50». Φέτος, ο Ρίσβας αποδεικνύει για άλλη μια φορά και την αγάπη του στο θεατρικό σανίδι. Έτσι τον είδαμε στο έργο του Γρηγόρη Ξενόπουλου «Μυστικοί αρραβώνες» με το Εθνικό Θέατρο στη σκηνή του θεάτρου «Κοτοπούλη – Rex». Εκεί, στα παρασκήνια, μιλήσαμε και μου είπε τα νέα του…
Ανακαλούμε, λοιπόν, τα δύο πρώτα ονόματα της αρχής του κειμένου: Τη Ρεγγίνα Καπετανάκη και τον Δημήτρη Μαραγκόπουλο. Προσθέτουμε σε αυτά το όνομα του Βασίλη Ρίσβα και δημιουργούμε αμέσως τον κεντρικό πυρήνα της ομάδας που μας παρουσιάζει στη σκηνή του «Κοτοπούλη – Rex» το καινούργιο έργο του κύκλου παραμυθιών με τον τίτλο «Το αστέρι της Λιλιπούπολης» σε κείμενα της Ρεγγίνας Καπετανάκη και του Βασίλη Ρίσβα. Τη μουσική έχει γράψει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος.
Βλέπουμε λοιπόν ότι η λέξη «Λιλιπούπολη» σαν μαγνήτης έφερε κοντά, από διαφορετικούς δρόμους, τους τρεις δημιουργούς.
«Το αστέρι» είναι η δεύτερη παιδική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου για τη φετινή περίοδο.
Η Ρεγγίνα Καπετανάκη και ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος σκέφτηκαν ότι το μουσικό ταξίδι της “Λιλιπούπολης” με την παλαιά μορφή είχε πλέον ολοκληρώσει τον κύκλο του, έτσι αποφάσισαν ότι η ανανέωση, η αναδημιουργία και η ανατροπή ήταν αναγκαίες. Με αφετηρία το δεδομένου αυτό, η Ρεγγίνα Καπετανάκη και ο Βασίλης Ρίσβας άρχισαν να επεξεργάζονται νέες ιδέες και να δίνουν μορφή σε καινούργιους ήρωες σε έναν ξεχωριστό αστερισμό, τον «αστερισμό της Λιλιπούπολης». Στο σημείο αυτό λοιπόν επιστρατεύουν τον θρυλικό Μπρίλη, ο οποίος είναι ένα ξεχωριστό αστέρι του Ουρανού. Ο Μπρίλης γεννήθηκε χωρίς τη μια του αχτίδα και αποφασίζει να επισκεφτεί τη Γη. Φτάνοντας στην υπέροχη χώρα της Λιλιπούπολης, συναντά τα παράξενα πλάσματα που ζουν εκεί. Έπειτα από πολλές περιπέτειες, καταλήγει στη θάλασσα και γνωρίζεται με τον Αστερία και τον Μέμο, το χταπόδι. Η γνωριμία αυτή θα αποτελέσει την αφετηρία μιας ξεχωριστής φιλίας. Τα δύο πλάσματα του νερού τον υποδέχονται στον κόσμο τους, εκεί όπου ο Μπρίλης θα αποκτήσει συναρπαστικές εμπειρίες, ενώ στη συνέχεια τον βοηθούν να γυρίσει πίσω στον Ουρανό, μαζί με ένα υπέροχο δώρο που ο Αστερίας προσφέρει στον αγαπημένο φίλο του.
Πληροφορίες για την παράσταση
Σκηνοθεσία – Σχεδιασμός χορού και κίνησης: Ρεγγίνα Καπετανάκη
Σκηνικά – Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Σκηνογραφική επεξεργασία: Αντώνης Κοτζιάς
Μουσική σύνθεση – Ενορχήστρωση: Δημήτρης Μαραγκόπουλος
Στίχοι τραγουδιών: Ρεγγίνα Καπετανάκη-Βασίλης Ρίσβας
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Εκτέλεση χορογραφίας: Αιμιλία Τσάμη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Δημήτρης Αγγαράι, Ασημένια Παπαδοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Δήμητρα Σπυρίδωνος
Βοηθός ενδυματολόγου: Βασιλική Τσιλιγκρού.
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης)
Δόκτωρ Δρακατώρ: Πέτρος Πετράκης
Μπρίλης, το Αστεράκι: Δημήτρης Μάριζας / Βαγγέλης Κρανιώτης
Ξωτικό της Ηχούς: Γιώργος Φλωράτος
Γερο-Σκώληξ ο Σοφός: Ευάγγελος Χαλκιαδάκης
Σουπιές: Βαγγέλης Κρανιώτης / Ασημένια Παπαδοπούλου, Μαρίλια Χαριδήμου
Αστερίας: Μαρία Δερεμπέ
Μέμος, το Χταπόδι: Γιάννης Σοφολόγης
Δράκαινα: Κλαίρη Μανιάτη
Πλανήτες, Πυγολαμπίδες: Μαρία Δερεμπέ, Βαγγέλης Κρανιώτης, Κλαίρη Μανιάτη, Ασημένια Παπαδοπούλου, Μιχάλης Πηλιχός, Κάθριν Σκαλίδου, Γιάννης Σοφολόγης, Γιώργος Φλωράτος, Ευάγγελος Χαλκιαδάκης, Μαρίλια Χαριδήμου
Κουτσομούρες: Κλαίρη Μανιάτη, Ασημένια Παπαδοπούλου, Μιχάλης Πηλιχός, Κάθριν Σκαλίδου, Γιώργος Φλωράτος, Ευάγγελος Χαλκιαδάκης
Σαλάχια: Βαγγέλης Κρανιώτης, Ασημένια Παπαδοπούλου, Μιχάλης Πηλιχός, Κάθριν Σκαλίδου, Μαρίλια Χαριδήμου
Άλλες χρήσιμες πληροφορίες
Στο “Rex”, Πανεπιστημίου 48. Τηλέφωνο 210-330.50.74 και 210-72.34.567 (με πιστωτική κάρτα). Παραστάσεις κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 11 το πρωί και στις 3 το μεσημέρι. Επίσης από Τρίτη έως Παρασκευή στις 10 το πρωί παραστάσεις για σχολεία. Τιμή εισιτηρίου 12 ευρώ και παιδικό 10 ευρώ.
(*) Στοιχεία από το παραπάνω κείμενο βρίσκονται στο δελτίο Τύπου του Εθνικού Θεάτρου και στη Βικιπαίδεια.
* Φωτογράφος παράστασης: Μαριλένα Σταφυλίδου