37.7 C
Athens
Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

«ενΥδρείο (Κατηγορούμαι)». Μια παράσταση της Κατερίνας Μπουζάνη για το μέλλον του κόσμου και της ελευθερίας του λόγου

Γράφει η Θεατρολόγος Μαρία Μαρή

Η φετινή δουλειά της Κατερίνας Μπουζάνη με τη Θεατρική Ομάδα ΚΛΕΨύΔΡΑ, το έργο «ενΥδρείο (Κατηγορούμαι)» είναι μια παράσταση που προβληματίζει για το μέλλον του κόσμου, της σκέψης και της ελευθερίας του λόγου.
Μια παράσταση που μας εισάγει σε ένα θεατρικό κόσμο που έχει πολλές τομές με τον πραγματικό.

Είναι γνωστό ότι η Θεατρική Ομάδα ΚΛΕΨύΔΡΑ έχει έντονο ενδιαφέρον για τα κοινωνικά θέματα, την ευαισθητοποίηση των ηθοποιών και κατά συνέπεια των θεατών απέναντι στα καίρια κοινωνικά θέματα και τις απειλές που δέχεται το κοινωνικό σώμα και η «δημοκρατία».

Στην παράσταση που είδα στο Θέατρο «Χώρος», η Έλα για κάποιο λόγο βρίσκεται στην απομόνωση. Έχει κάτι συμβεί που όμως αρνείται να το θυμηθεί. Το μυαλό της θέτει αντιστάσεις προφυλάσσοντάς την από τον πόνο.

Βρίσκεται εγκλωβισμένη σε ένα ενυδρείο. Απόλυτη στέρηση ελευθερίας. Δεν μιλά. Κινείται μέσα στη μεγάλη γυάλα και ασφυκτιά μέσα στο νερό. Ένας επιστάτης την επιβλέπει και τη ρωτά πληροφορίες για εκείνη, για τη ζωή της, χωρίς να παίρνει καμία απάντηση. Της φέρνει φαγητό, το οποίο εκείνη δεν αγγίζει.

Ο επιστάτης μιλά μόνος του «Τι ωραίο θα ήταν αν τα παιδιά διάλεγαν το όνομά τους μόνα τους. Προς το παρόν τα φωνάζουν με ένα απαγορευτικό «Μη». Ο και η «Μην τρέχεις!», «Μην παίζεις!», «Μην χτυπήσεις!».

Παράλληλα με ό,τι συμβαίνει στη σκηνή συνδυαστικά εκτυλίσσεται μια ιστορία στην οθόνη. Ο θεατής δέχεται ένα σύνθετο θέαμα, πολυμορφικό και πολυσημαντικό. Ένα ζευγάρι άντρας – γυναίκα, παίζουν με ένα ψαράκι στη γυάλα, το κατοικίδιό τους.
«Α ρε καημένο, λέει εκείνος, σε ταΐζει για να σε τηγανίσει».
Μια ειρωνεία, ένας συσχετισμός που αφορά και την Έλα, το φαγητό που της προσφέρει ο επιστάτης και βέβαια την άρνησή της να το φάει.
Ο επιστάτης νιώθει σα να έχει την ευθύνη της. Την παρακαλεί να τρώει και να κοιμάται. Η κοπέλα έχει σπασμούς πανικού μέσα στο νερό.

Το μουσικό χαλί, μια δυστοπική μουσική του Σταύρου Κατσούλη συνοδεύει όλη την παράσταση. Είναι μουσική θρίλερ και μυστηρίου. Ακούγεται πιο καθαρά με στίχο η μουσική των Λ.Τ. (Λόγος Τιμής), που κάνει πια ξεκάθαρη την πρόθεση της συγγραφέα και της σκηνοθέτιδας.

Ο δεσμώτης της, έχει ανάγκη να της μιλήσει. Της λέει ότι ο ίδιος δεν είναι και πολύ καλός άνθρωπος. Είχε γυναίκα και κόρη και αναρωτιέται τι έχει κάνει η Έλα για να είναι εκεί μέσα.
Η παρουσία του επιστάτη – δεσμώτη γίνεται απαραίτητη για την Έλα. Η αργοπορία του είναι εμφανής και τον επιπλήττει. Δημιουργείται μια σχεδόν σχέση δεσμώτη και κρατούμενου, όπως αυτή του ζευγαριού στην οθόνη, που επιδίδεται σε τρυφερές περιπτύξεις… Οι περιπτύξεις δεν είναι άλλο από έκφραση της ανάγκης του άλλου.

Η Έλα του ζητά ένα λεμόνι. Τον ονομάζει Εσύ και ενώ ήταν απολύτως παραιτημένη περιμένοντας το τέλος της μέσα σε αυτό το ενυδρείο, αυτός της θυμίζει ότι «Οι άνθρωποι είμαστε καταδικασμένοι να έχουμε δυνάμεις φαντασίας που υπερβαίνουν τις σωματικές ικανότητες» και τότε εκείνη αποφασίζει να ζήσει και να αντιδράσει.

Φαντάζεται μια συνταγή, μακαρόνια με κιμά. Οι σκεπτομορφές έχουν κυριεύσει το μυαλό της. Εμφανίζεται απειλητικός ο χρόνος, με μια μάσκα δημίου (Κατερίνα Μιχάλαρου). Ο προσωπικός της χρόνος είναι αδυσώπητος. Προσπαθεί από την αρχή να χτίσει την ιστορία.
Η παράσταση είναι κατά τη γνώμη μου, επηρεασμένη από τον κονστρουκτιβισμό και τον φουτουρισμό του Μέγιερχολντ. Η κίνηση είναι πολύ σημαντική. Οι αναδιπλούμενες σκάλες, όπου ψηλά κάθονται οι δικαστές, υποδηλώνουν μια εξουσία, που ενώ μοιάζει αδέκαστη, είναι μεταβλητή και υπηρετεί τις προσταγές και τα συμφέροντα της εκάστοτε εξουσίας.

Το μητρώο της Έλα είχε αμαυρωθεί γιατί είχε συμμετάσχει σε μια περίεργη συλλογικότητα.

Η ζωή δεν μετριέται με τον χρόνο, αλλά με χιλιόμετρα.

Έγινε ένα έγκλημα. Η δεκαπεντάχρονη μάρτυρας καταθέτει στο δικαστήριο και αγορεύει κατά του συστήματος. Η δίκη εξελίσσεται γύρω από σκάλες με ακροβασίες από τους ηθοποιούς, ακροβασίες και ακροβατικά και ό,τι αυτά μπορεί να συνεπάγονται. Η εισαγγελέας αμφισβητεί την αξιοπιστία της μάρτυρος, που εμπλέκεται σε σχέση με έναν αναρχικό και υποστηρίζει ότι η μάρτυρας διηγείται ένα σύμμεικτο αποτέλεσμα των εμπειριών της, χωρίς αντικειμενικότητα και αξιοπιστία, έτσι που να υπονομευτεί η κατάθεσή της για τη δολοφονία ενός νεαρού από μια ομάδα ανθρώπων και να συγκαλυφθεί το έγκλημα.

Μεγάλη η καταδίωξη, τους είδε που σκότωσαν το παιδί και αυτό το θυμάται πια και δεν μπορεί να το ξεχάσει. Η δικαιοσύνη αλλοιώνεται, ακούγεται ότι το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό και ότι αυτό είναι ο φυσικός νόμος.

Σε αυτή την κόλαση, η Έλα ακόμα και μέσα από το ενυδρείο, όπου την έχουν καταδικάσει, πρέπει με οποιοδήποτε τρόπο να υψώσει το ανάστημά της, προς υπεράσπιση όλων αυτών των αδικοχαμένων, αδικοσκοτωμένων ανθρώπων.

Το ενΥδρείο είναι ένα πολιτικό θρίλερ, πολύ κοντά –ταυτόσημο ίσως- με την πραγματικότητα που ζούμε. Άμεσες και εμφανείς οι αναφορές σε πραγματικά συμβάντα.
«Σε έναν κόσμο που η απονομή δικαιοσύνης μοιάζει με ουτοπία, το να λες την αλήθεια παραμένει μια στάση επαναστατική και επικίνδυνη».

Οι ηθοποιοί εκπαιδεύτηκαν από την σκηνοθέτιδα Κατερίνα Μπουζάνη να υπηρετήσουν το ανατρεπτικό κείμενο της Αφροδίτης Φλώρου. Εξαιρετική η διδασκαλία της κίνησης από την σκηνοθέτιδα. Η σκηνοθεσία της υπηρέτησε απολύτως το κείμενο και τις προθέσεις της συγγραφέα.

Οι ηθοποιοί απέδωσαν το δυστοπικό αυτό περιβάλλον, όπου σκοτώνονται νεαρά παιδιά, όπου τα τρένα εξολοθρεύουν τον κόσμο, όπου ο διαφορετικός λοιδορείται και γρονθοκοπείται μέχρι θανάτου, όπου η δικαιοσύνη έχει πολλά πρόσωπα και ισορροπεί σε ασταθές έδαφος και ευμετάβλητο.

Μια καταγγελτική παράσταση με άμεσες αναφορές σε πραγματικά συμβάντα. Μια παράσταση που προβληματίζει για το μέλλον του κόσμου, της σκέψης και της ελευθερίας του λόγου.

***

Ταυτότητα της παράστασης

«ενΥδρείο (Κατηγορούμαι)»
Κείμενο: Αφροδίτη Φλώρου
Σκηνοθεσία / Κινησιολογία: Κατερίνα Μπουζάνη
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Αθηνά Αποστολίδου, Κατερίνα Κωτσιοπούλου, Ελευθερία Παππά
Πρωτότυπη Μουσική / Sound Design: Σταύρος Κατσούλης
Μάσκα: Κατερίνα Μιχάλαρου
Σκηνικά / Κοστούμια: ΚΛΕΨύΔΡΑ
Φωτογραφία: Αριστέα Ανύση
Αφίσα: Σταύρος Κατσούλης
Μουσική από τους Λ.Τ. (Λόγος Τιμής)

*Πρώτο cast
Γκρέτα Ταφιλάκου, Θάνος Βέης, Απόστολος Τσακαλίκας, Εύη Κοκκοφίτη, Εύα Παπαγεωργίου, Ελευθερία Παππά, Γλαύκη Παρασκευά, Ελβίρα Βλάσση, Κατερίνα Κωτσιοπούλου, Γιώργος Καρδαμίτσης, Σοφία Λυραντωνάκη, Βασίλης Έξαρχος, Δανάη Χαβιάρα
*Δεύτερο cast
Ρούλα Κωνσταντινοπούλου, Νικόλας Μπιλάλης, Μελίτα Μουγκογιάννη, Ζωή Μιχαηλίδου, Άννα Χατζηλία, Σοφία- Ειρήνη Σιδηροπούλου, Αθηνά Αποστολίδου, Ναταλία Τσάμη, Ελίζα Σταματούλη, Κορίνα Κυριακίδου,Ελπίδα Χατήρα, Αθηνά Γκίνου, Αλέξανδρος Σακελλάρης, Αλκιβιάδης Βόβλας, Φωτεινή Μαρκάκη, Ελένη Λαπούρτα
Διάρκεια Παράστασης: 90 λεπτά

Θέατρο Χώρος, Πραβίου 6-8
Βοτανικός, Αθήνα
14.06.2024 – 20.06.2024
Πρώτο cast 14,15,16 Ιουνίου / Δεύτερο cast 18,19,20 Ιουνίου | 21:15

***

Σύντομο Βιογραφικό Ομάδας

Η θεατρική ομάδα ΚΛΕΨύΔΡΑ ιδρύθηκε από την ηθοποιό, σκηνοθέτη, δασκάλα υποκριτικής τέχνης Κατερίνα Μπουζάνη με στόχο να δοθεί η δυνατότητα σε ερασιτέχνες ηθοποιούς καθώς και σε όλους όσους θέλουν να γνωρίσουν την τέχνη του Θεάτρου, μέσα από το δρόμο της αυτό- βελτίωσης και της αυτογνωσίας, να δουλέψουν και να εκπαιδευτούν πάνω σε σύγχρονες τεχνικές υποκριτικής που επικρατούν παγκοσμίως και να δουλέψουν στα πρότυπα ενός επαγγελματικού πλαισίου.
Η ομάδα κινείται με άξονα την αλληλεγγύη, έχοντας ως στόχο την εσωτερική μετακίνηση και καταπιάνεται με κοινωνικά θέματα όπου η βάση τους στηρίζεται στο θέατρο ντοκουμέντο και το “in your face theatre”.
Η ομάδα διαθέτει στο ενεργητικό της, 40 βραβεία από συμμετοχές σε πανελλήνια φεστιβάλ θεάτρου για τις παραστάσεις: «§175», «SOSiety», «Res», «Γάζα- Αληθινές Μαρτυρίες», «Το 3ο Κύμα», και το «Σιγήν Ιχθύος», αποσπώντας βραβεία Κοινού, Καλύτερων Παραστάσεων, Σκηνοθεσίας, Χορογραφίας, Ερμηνειών, Αφίσας, Σκηνικών, Sound design, Φωτισμού κ.α.
Επίσης παραστάσεις της έχουν φιλοξενηθεί σε αθηναϊκά θέατρα και θεατρικά φεστιβάλ.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -