Cat Is Art

«Η απαγωγή της Τασούλας». Όταν το αστυνομικό και δικαστικό ρεπορτάζ γίνονται ποίηση

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

 

Μια από τις ασκήσεις στις σχολές δημοσιογραφίας είναι και αυτή: Πάρτε αυτό το κείμενο των 2.000 λέξεων και να το ξαναγράψετε μόνο με 200 λέξεις.

Για να το πω πιο απλά: Ο Αλέκος Φιλιππόπουλος, ο μεγαλύτερος Έλληνας εφημεριδάς, έλεγε πως «και ο Παγκόσμιος Πόλεμος γράφεται με 100 λέξεις».

Εδώ βέβαια δεν είχαμε Παγκόσμιο Πόλεμο, είχαμε κάτι πιο σοβαρό:

Πόλεμο για τον έρωτα.

Πόλεμο που ξέσπασε ανάμεσα σε δύο οικογένειες στην Κρήτη.

Πόλεμο ανάμεσα στο Λαϊκό Κόμμα και στο Κόμμα των Φιλελευθέρων.

Πόλεμο που λίγο κόντεψε να γίνει εμφύλιος. Λίγο κόντεψε να αλλάξει το πολιτικό σκηνικό της χώρας.

 

***

Είναι ένα πραγματικό γεγονός που διαδραματίστηκε πριν από 70 χρόνια, το καλοκαίρι του 1950 και πιο συγκεκριμένα στις 20 Αυγούστου 1950, τότε που η Κρήτη απειλήθηκε με αιματοκύλισμα εξαιτίας μιας απαγωγής.

Όλα ξεκίνησαν έξω από τον κινηματογράφο «Όασις» στο Ηράκλειο όταν ο Κώστας, αδελφός του βουλευτή του Λαϊκού Κόμματος Μανόλη Κεφαλογιάννη, «έκλεψε» την όμορφη Τασούλα (που ζει ακόμα), κόρη του βουλευτή των Φιλελευθέρων, Γιώργη Πετρακογιώργη.

 

«Η απαγωγή της Τασούλας». Η Ελένη Στεργίου και ο Δημήτρης Καπετανάκος.

 

 

Ένα τυχαίο βλέμμα που αντάλλαξαν οι δύο νέοι στάθηκε αφορμή για να γίνουν πρωταγωνιστές μιας απίστευτης ιστορίας.
Ίσως να διαβάσατε ότι πρόκειται για έναν σύγχρονο «Ερωτόκριτο» ή για μια τραγωδία όπως το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Μάλιστα στις εφημερίδες τότε χαρακτηρίστηκε ως «Ο Νέος Τρωικός Πόλεμος».

Όμως καμία σχέση…

Τίποτα από αυτά…

Είναι κάτι ακόμα πιο δυνατό: Είναι ο έρωτας του Κώστα και της Τασούλας που ανθεί μέσα στα ερείπια που άφησε ο πόλεμος.

Ένα γεγονός που συνέβη στα χρόνια μας και για το οποίο γράφτηκαν σελίδες επί σελίδων στις εφημερίδες της εποχής.

 

***

 

O Kώστας Kεφαλογιάννης ή Kουντόκωστας, ο ηρωικός αντάρτης της ομάδας Aνωγείων επί Kατοχής, «έκλεψε» στις 20 Αυγούστου 1950, την Tασούλα Πετρακογιώργη, την τρίτη κόρη του πιο σημαντικού ίσως αρχηγού της Αντίστασης στην Kρήτη. Η απόφαση των «Κεφαλογιάννηδων» έγινε αφορμή για να αρθούν 9 άρθρα του Συντάγματος, να επιβληθεί στρατιωτικός νόμος στην Κρήτη, αλλά και προληπτική λογοκρισία του Τύπου, και αφορμή να στραφούν τα φώτα της δημοσιότητας στον Μυλοπόταμο.

Για την ιστορία αυτή γράφτηκαν δύο βιβλία. Το γεγονός προκάλεσε το διεθνές ενδιαφέρον από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία που μετέδιδαν συστηματικά τις εξελίξεις για το θέμα. Σύμφωνα με τον Τάσο Κοντογιαννίδη, συγγραφέα ενός από τα βιβλία που έχουν γραφεί για την απαγωγή (το άλλο είναι της Ρέας Γαλανάκη), η εξέλιξη της απαγωγής παιζόταν σε γραφείο στοιχημάτων του Λονδίνου: 2 προς 1,5 ο γάμος, 7 προς 1 ο χωρισμός και 3 προς 1 η εμφύλια σύρραξη!

 

***

 

Η ανάγνωση του βιβλίου και η κατόπιν διασκευής παρουσίασή του στη θεατρική σκηνή ίσως ήταν το αναμενόμενο. Εδώ όμως χτίστηκε ένα ποίημα, ένας ύμνος στον αληθινό έρωτα. Εδώ χτίστηκε μια ποιητική και συνάμα μια μελωδική μυθιστορία.

Εδώ έγινε η απρόσμενη και πιο δύσκολη επιλογή. Έγινε αυτό ακριβώς που περιέγραψα στον πρόλογο αυτού του θέματος: Οι 2.000 λέξεις έπρεπε να γίνουν 200. Να γίνουν 200 διαμαντάκια…

Για τον λόγο αυτό ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος μετατράπηκε σε ποιητή ο οποίος επιστρέφει, με τη λήξη του πολέμου, από την εκούσια αυτοεξορία του, στην πόλη όπου γεννήθηκε. Εκεί συλλαμβάνει την ιδέα να «συνθέσει» ένα Ποίημα – ύμνο στον αληθινό Έρωτα, σε μια προσπάθεια να χτίσει πάνω στα ερείπια που άφησε πίσω του ο πόλεμος μια νέα Μυθολογία: τη Μυθολογία του Έρωτα και της Ζωής.

Ο Μάρκελλος και η ηθοποιός Ελένη Στεργίου – με το δημιουργικό πάθος που τους διακρίνει – πλάθουν ένα σύγχρονο ποιητικό έργο, γραμμένο σε έμμετρο στίχο, στα πρότυπα των Τραγωδιών και των Μυθιστοριών της Κρητικής Αναγέννησης.

Στην ποιητική μυθιστορία που «κέντησε» ο Μάρκελλος προσθέτω και τη λέξη μελωδική από τη στιγμή που την πρωτότυπη μουσική της παράστασης συνέθεσε ο Νίκος Ξυδάκης.

***

Ο πόλεμος αυτός όμως είχε κι άλλους πρωταγωνιστές σε όλα τα μέτωπα: Ο Γιώργος Μπλάνας ως φιλολογικός σύμβουλος έθεσε τα σωστά θεμέλια στο οικοδόμημα του Μάρκελλου. Τα λιτά σκηνικά και τα δωρικά κοστούμια είχαν την υπογραφή του Κωνσταντίνου Ζαμάνη. Τον υποβλητικό σχεδιασμό φωτισμών δημιούργησε δευτερόλεπτο το δευτερόλεπτο η Μελίνα Μάσχα. Σε άκρως δύσκολη αποστολή ο Νίκος Γαλιενάνος με τη φωνητική διδασκαλία και η Λαμπρινή Γκόλια στην επιμέλεια κίνησης.

Επί σκηνής ο Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος, είχε να σηκώσει το βάρος της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης του Νίκου Ξυδάκη. Κάτι όχι και τόσο εύκολο. Όμως ο έμπειρος μουσικός με την παρουσία του πρόσθεσε στην ουσία τον έβδομο ρόλο της παράστασης.

 

 

«Η απαγωγή της Τασούλας». Από αριστερά: Δημήτρης Καπετανάκος, Νικολής Αβραμάκης, Κωνσταντίνος Μάρκελλος, Ελένη Βλάχου, Ελένη Στεργίου.

 

 

Στη συνέχεια έχουμε αυτούς που κυριολεκτικά έπρεπε να γίνουν μαραθωνοδρόμοι με ταχύτητες σπρίντερ ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ρόλων τους. Ανάγκες όχι μόνο ερμηνευτικές αλλά και απόδοσης – απομνημόνευσης των έμμετρων στίχων. Ο Δημήτρης Καπετανάκος, η Ελένη Στεργίου, η Ελένη Βλάχου, ο Νικολής Αβραμάκης και ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος ασφαλώς θα έχουν πολύ ψηλά στο βιογραφικό τους αυτή την παράσταση. Υπήρξαν άψογοι. Μας έδωσαν την ευκαιρία να ζήσουμε μαζί τους αυτό το θεατρικό όνειρο με το τίτλο: «Η απαγωγή της Τασούλας».

 

***

 

«Η απαγωγή της Τασούλας: Μια Ποιητική Μυθιστορία»

Κείμενο-Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Φιλολογικός Σύμβουλος: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Σχεδιασμός Φωτισμών: Μελίνα Μάσχα
Φωνητική Διδασκαλία: Νίκος Γαλιενάνος
Επιμέλεια Κίνησης: Λαμπρινή Γκόλια
Βοηθός Σκηνογράφου: Βίκυ Πάντζιου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Photos graphic designer-Δημιουργία Αφίσας: Ειρήνη Ματθαίου
Trailer: Κώστας Στάμου & Χάρις Καρακουλίδου | ArtLabor Productions
Κατασκευή Σκηνικών: Γαβριήλ Τσακλίδης

***

Παίζουν

Δημήτρης Καπετανάκος, Ελένη Στεργίου, Ελένη Βλάχου, Νικολής Αβραμάκης, Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Μουσικός επί σκηνής: Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος

 

***

Οι This Famous Tiny Circus theater group ευχαριστούν ιδιαιτέρως τον Ανδρέα Στάικο και τη Μαρία Χατζηεμμανουήλ για τις συμβουλές τους, καθώς επίσης τον Γιώργο Χριστοδούλου και την Αμαλία Καβάλη για τη συνεργασία τους.

***

Παραγωγή: This Famous Tiny Circus theater group
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού

***

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Από 8 Μαΐου ως και τις 20 Ιουνίου 2019
Κάθε Τετάρτη & Πέμπτη στις 9 μ.μ.

Θέατρο Σταθμός

Βίκτωρος Ουγκώ 55
Στάση Μετρό Μεταξουργείο
Διάρκεια παράστασης: 150’ (με διάλειμμα 10’)
Τιμές Εισιτηρίων: 15 ευρώ (Ολόκληρο), 12 ευρώ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ), 10 ευρώ (Ανεργίας)
Τηλέφωνο Κρατήσεων: 210-52.30.267

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ “ΚΛΙΚ”

***

ΕΔΩ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΜΑΡΚΕΛΛΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

***

ΕΔΩ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΞΥΔΑΚΗ

Εκτύπωση
Παναγιώτης Μήλας«Η απαγωγή της Τασούλας». Όταν το αστυνομικό και δικαστικό ρεπορτάζ γίνονται ποίηση

Related Posts