Τα «Γράμματα στη Μίλενα» ρίχνουν φως στον φλογερό έρωτα του Φρανς Κάφκα

Όποιος παρακολουθήσει στο «Θέατρο Παραμυθίας» την παράσταση «Γράμματα στη Μίλενα» της Μαρίας Μαραγκουδάκη θα καταλάβει την ποιότητα της ασυνήθιστης σχέσης του Φρανς Κάφκα με τη Μίλενα Γιεσένκα, που ξεκινά δειλά το 1920, μετατρέπεται σε φλογερό έρωτα και σβήνει άδοξα δύο χρόνια αργότερα.

 

Στο έργο συμπεριλαμβάνονται αποσπάσματα από το βιβλίο «Μίλενα από την Πράγα», της Μαργαρέτε Μπούμπερ – Νοϋμαν, σε μετάφραση της Τούλας Σιετή. Από τις Εκδόσεις «Κίχλη και Τα Πράγματα».

 

Την 1η Ιανουαρίου του 1920, ο Κάφκα προήχθη σε γραμματέα της ασφαλιστικής εταιρείας στην οποία εργαζόταν (επισήμως Anstaltsekretär), ωστόσο η κακή πορεία της υγείας του, τον οδήγησε στην απόφαση να πάρει μία αναρρωτική άδεια στα τέλη του επόμενου μήνα. Η άδειά του διήρκεσε περίπου δύο μήνες, διάστημα κατά το οποίο επισκέφτηκε το Μεράνο της Ιταλίας, όπου γνώρισε τη Μίλενα Γιεσένκα.

 

 

Ο Φρανς Κάφκα και η Μίλενα Γιεσένκα.

 

 

Η αλληλογραφία του μαζί της, προσφέρεται για συγκρίσεις με εκείνη που είχε αναπτύξει με τη Φελίτσε, αν και είναι σημαντικά συντομότερη. Το γεγονός πως η Μίλενα ήταν παντρεμένη και δίσταζε να εγκαταλείψει το σύζυγό της για ένα νέο γάμο με τον Κάφκα, συντέλεσαν στη διάλυση της σχέσης τους, η οποία συντηρούνταν κυρίως με την αλληλογραφία
Ο Κάφκα γνώρισε τη Μίλενα όταν μετέφραζε τα πρώτα σύντομα διηγήματά του.

 

 

Τη μεταβολή αυτής της γνωριμίας σε φλογερό δεσμό μπορεί να την παρακολουθήσει κανείς στα γράμματά του από το Μεράνο το 1920: στην πραγματικότητα συντελέστηκε σε μια στιγμή -τη στιγμή που ο Κάφκα συνειδητοποιεί πως δεν είναι πια ελεύθερος να κάνει ό,τι θέλει, πως δεν μπορεί να περάσει από το Μόναχο γυρίζοντας από το Μεράνο στην Πράγα ή να πάρει κάποια άλλη γραμμή ή να επισκεφτεί μια βοημική λουτρόπολη, πως τώρα πρέπει να ταξιδέψει μέσω Βιέννης, όπως του ζητούσε η Μίλενα, που ο γάμος της διαλυόταν σιγά σιγά στην αυστριακή πρωτεύουσα

 

 

Εδώ παρακολουθούμε τη συνομιλία του θεατρικού λόγου και της μουσικής, στα σκοτεινά μονοπάτια της ιδιαίτερης προσωπικότητας του Φραντς Κάφκα και η εναγώνια πορεία του στο φως, την ελπίδα και την αγάπη σε μια ταραγμένη εποχή.

 

 

***

 

 

 

 

Μαρία Μαραγκουδάκη, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Είναι αριστούχος απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Ίασμος (2016) και της Οδοντιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (2002). Έχει συμμετάσχει σε εργαστήρια υποκριτικής με τους Θεόδωρο Τερζόπουλο, Σάββα Στρούμπο (Θέατρο Άττις, 3 κύκλοι, 2015), Θωμά Μοσχόπουλο, Περικλή Μουστάκη και Ρούλα Πατεράκη. Έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες: Μαριτίνα Πάσσαρη, Γρηγόρη Χατζάκη, Τάσο Μπουλμέτη, και με τον Πάνο Κοκκινόπουλο (στην τηλεοπτική σειρά «Ου φονεύσεις»). Συμμετέχει από το 1998 σε θεατρικές παραστάσεις, με πιο πρόσφατη την «Μητρούτσκα μου», σε σκηνοθεσία Άρη Πλιου, στο Θέατρο Παραμυθίας, 2019.

 

 

***

 

 

 

 

Ιωακείμ Μπαλτσαβιάς, γεννήθηκε στο Βόλο το 1978. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Δημοτικό Ωδείο της πόλης του. Συνέχισε τις σπουδές του στη διεύθυνση ορχήστρας και χορωδίας με υποτροφία του Ιδρύματος Αλ. Ωνάσης στη Μουσική Ακαδημία του Έσσεν της Γερμανίας, αποφοιτώντας με άριστα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην μουσική ερμηνεία και υποψήφιος διδάκτωρ του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει διευθύνει πολλές συμφωνικές ορχήστρες σε ευρύ ρεπερτόριο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έχει συνθέσει πρωτότυπη μουσική για θεατρικές παραστάσεις και όχι μόνο.

 

***

 

«Γράμματα στη Μίλενα»

Του Φρανς Κάφκα

Θεατρικός Μονόλογος
Δραματοποιημένη Λογοτεχνία

Σε Μετάφραση: Παύλου Παπασιώπη
Δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία, ερμηνεία: Μαρία Μαραγκουδάκη
Πρωτότυπη μουσική: Ιωακείμ Μπαλτσαβιάς

Διάρκεια 60’

*

Β’ Κύκλος παραστάσεων:
Από την 1η Σεπτεμβρίου 2019
Κάθε Κυριακή στις 6.30 μ.μ.

*

Θέατρο Παραμυθίας
Παραμυθίας 27, Αθήνα

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ κανονικό, 5 ευρώ φοιτητές, άνεργοι, ατέλειες, Α.μ.ε.α., άνω των 65 ετών.

Τηλέφωνα κρατήσεων: 6974-077.214 και 210-345.79.04