30 C
Athens
Σάββατο 20 Ιουλίου 2024

Ο Φίλιπ Γκλας, ο Τρότσκι, τρεις πίθηκοι κι ένα χάδι στην καρδιά από τους «ΑΤΟΝΑλ»…

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

H αγάπη, η μοναξιά, το νόημα της ύπαρξης, η ματαιότητα! Οφείλουμε να σκεφτόμαστε τα μεγάλα ερωτήματα της ζωής αλλά, δυστυχώς, έχουμε διαρκώς δουλειές να κάνουμε. Έτσι καταλήγουμε να τα σκεφτόμαστε περιστασιακά, όπως σε μια παράσταση. Μια παράσταση που μας δίνει την ευκαιρία να τα αναλογιστούμε ενώ ταυτόχρονα γελάμε. Λέγεται «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί» και παρουσιάζεται στην όμορφη κεντρική σκηνή του θεάτρου «104». Την ευγνωμονούμε για τη ζεστασιά και τη φιλόξενη διάθεσή της απέναντι στο κοινό.
Η Oμάδα Θεάτρου «ΑΤΟΝΑλ» και η Σοφία Μαραθάκη παρουσιάζουν, σε συμπαραγωγή με το θέατρο “104”, για δεύτερη χρονιά φέτος την παράσταση «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί». Ο μπολσεβίκος επαναστάτης και θεωρητικός του μαρξισμού Λέων Τρότσκι με ένα τσεκούρι καρφωμένο στο κεφάλι πεθαίνει σε παραλλαγές και συζητά με την πιστή του σύζυγο τα αυτονόητα. Τρεις πίθηκοι με ονόματα συγγραφέων γράφουν στη γραφομηχανή τον Άμλετ, ενώ ένας από τους μεγαλύτερους και γνωστότερους συνθέτες του 20ού αιώνα, ο ιδρυτής του κινήματος του μινιμαλισμού στη μουσική, Φίλιπ Γκλας, αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί από το αρτοποιείο της γειτονιάς του. Την ίδια στιγμή ένα ζευγάρι ερωτεύεται, προσπερνώντας τις λάθος ατάκες, κάθε φορά που ο ήχος ενός κουδουνιού επαναλαμβάνει τη μεταξύ τους συνάντηση. Η όλη σκηνή διαδραματίζεται σε μια καφετέρια όπου προσπαθούν να διαβάσουν τη «Βουή και τη Μανία» του Ουίλιαμ Φόκνερ. Μπορείς σε μια καφετέρια να διεισδύσεις στο μεγαλείο της τέχνης του Φόκνερ, στην έκταση και στο βάθος του παντοδύναμου οράματός του; Στο βιβλίο που αποτελεί άθλημα πνευματικό, συντροφιά ισόβια του αναγνώστη, τεκμήριο και πιστοποιητικό ως προς τη δεκτικότητα και τη νοημοσύνη του; Μάλλον όχι αλλά εκεί είναι το διασκεδαστικό και το οξύμωρο.

Ο Άμλετ, ο Κάφκα, ο Δαρβίνος, ο Τρότσκι, ο Φόκνερ, ο Γούντι Άλεν, ο Django και ο Φίλιπ Γκλας μαζί με το σομπρέρο ενός κομμουνιστή κηπουρού, τη βεντάλια μιας ήδη χήρας και λευκές καρέκλες σε διάφορα στυλ, όλοι και όλα σε μια παράσταση. Σουρεαλισμός και μια τάση για πολιτικοποιημένη τέχνη του εσκεμμένου παραλογισμού που αντιμάχεται την αγκύλωση.

Μονόπρακτα

O David Ives με επιρροές από τον Ζορζ Φεϊντό, τον Έντουαρντ Άλμπι, τον Ντέιβιντ Μάμετ, την Αγκάθα Κρίστι αλλά και τον Ντέιβιντ Κόπερφιλντ έχει γράψει μια συλλογή από άγριες, απίθανες και θεότρελες κωμωδίες.

Τα μονόπρακτα «Λόγια, λόγια, λόγια», «Παραλλαγές στο θάνατο του Τρότσκι», «Κανένα πρόβλημα» και «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί», που δίνει και τον τίτλο στην παράσταση, δημιουργήθηκαν και σχεδιάστηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 έως τις αρχές του 1990 (1987 – 1993). Αν και κάθε ιστορία στέκεται από μόνη της, συχνά ανεβάζονται μαζί. Φλερτάρουν με το Θέατρο του Παραλόγου, είναι στο σύνολο έξι και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη το 1993, υπό τον γενικό τίτλο «Το κάθε πράγμα στην ώρα του» (All in the Timing).
Ο συγγραφέας Ντέιβιντ Άιβς είναι ευρύτερα γνωστός για το γεμάτο παιχνίδια υποταγής και δύναμης ανάμεσα σε μια ηθοποιό κι έναν σκηνοθέτη, θεατρικό του έργο «Η Αφροδίτη με τη γούνα», που έγινε και ταινία σε σκηνοθεσία Ρομάν Πολάνσκι. Εκτός από την «Η Αφροδίτη με τη γούνα», στο παρελθόν έχουν παρουσιαστεί στην ελληνική θεατρική σκηνή κάποια από τα μονόπρακτά του, καθώς και το έργο του «Ο Δον Ζουάν στο Σικάγο».

Ευχάριστη και ουσιαστική

H παράσταση της ομάδας «ΑΤΟΝΑλ» και της Σοφίας Μαραθάκη είναι μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Ανεπιτήδευτη, φρέσκια, πικάντικη αλλά βαθιά ουσιαστική. Καταπληκτική σκηνοθεσία, απολαυστικό κείμενο, ζωντανές ερμηνείες, ρυθμός και ομαδικότητα. Όλα μαζί μάς άφησαν μια δροσερή επίγευση καλού θεάτρου. Μας ζωντάνεψαν, μας συναρπάσανε, μας ενθουσίασαν.

Αθόρυβα, χωρίς προβολή στα μέσα, η παράσταση διαδόθηκε από στόμα σε στόμα και προσήλκυσε τους ελεύθερους σκοπευτές – θεατρόφιλους.

Με ρυθμό, ρομαντισμό και ενέργεια πραγματεύεται την αδυναμία επικοινωνίας των σημερινών ανθρώπων, την παρανόηση, την παρερμηνεία, την παρεξήγηση και τον κυκεώνα των σχέσεων.
Η κατάλληλη στιγμή, η ευκαιρία, η ειρωνεία της τύχης, ο καταλυτικός ρόλος του χρόνου στις ζωές μας είναι οι θεματικές που απασχόλησαν σκηνοθετικά την παράσταση. Στον Ντέιβιντ Άιβς αυτές οι θεματικές βρίσκουν πραγμάτωση ταυτόχρονα στη φόρμα και στο περιεχόμενο. Και στη συγκεκριμένη παράσταση η εικόνα συμβαδίζει με το νόημα, το μέσο με το μήνυμα. Οι ίδιες λέξεις και φράσεις επαναλαμβάνονται σε αέναους ρυθμούς και με διαφορετικούς και ευφάνταστους τρόπους.

Οι συντελεστές

O David Ives
Οι συντελεστές δούλεψαν χωρίς μεμψιμοιρία. Με πολλή όρεξη και αγάπη. Αυτό είναι φανερό διότι δημιούργησαν μια παραστασιακή δραματουργία με λεπτομέρεια στην κίνηση, απόλυτη ακρίβεια και πολύ καλή τεχνική υποστήριξη. Με μια παιδική αθωότητα αντιμετώπισε τα μονόπρακτα η ομάδα. Τα αγκάλιασε με παιχνιδιάρικη διάθεση και χιούμορ, προσθέτοντας μια γοητευτική αλαφράδα στο αποτέλεσμα.
Χαριτωμένοι και πλήρως ενταγμένοι στο πνεύμα της παράστασης οι ηθοποιοί Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Γιώργος Σύρμας, Σοφία Μαραθάκη. Ήταν και οι τέσσερις άψογοι. Πραγματικοί υποκριτικοί χαμαιλέοντες.
Το υπέροχο σκηνικό του Κωνσταντίνου Ζαμάνη που ενέταξε στη σκηνή τα παράθυρα και τη θέα του κήπου, η κομψή κίνηση της Βρισηίδας Σολωμού, το απρόσμενο ηχητικό περιβάλλον και η μαγευτική μουσική του Βασίλη Τζαβάρα έπαιξαν σημαντικό ρόλο προκειμένου να δημιουργηθεί μια παράσταση ενιαία και όχι τέσσερα μεμονωμένα σκετς.
Σε αυτή τη δουλειά όλα ήταν εξίσου σημαντικά, οι χειρονομίες, οι φωτισμοί του κορυφαίου Σάκη Μπιρμπίλη και οι αλλαγές τους, το κείμενο και η δραματουργία της Ελένης Τριανταφυλλοπούλου, τα πανέμορφα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα.

Η εκπληκτική μετάφραση της Αιμιλίας Αλεξάνδρας Κρητικού πέτυχε να αποδώσει αφενός τους τέσσερις διαφορετικούς κόσμους των μονόπρακτων, αφετέρου δε να τους ενώσει σε ένα κοινό υφολογικό σύμπαν.
Η ευαισθησία, η ευρηματικότητα και η φαντασία συντονίζονται με το πνεύμα του συγγραφέα και οδηγούν σε μια ιδιαίτερη θεατρική γλώσσα, που -παρά τη μικρή κλίμακα της παράστασης- μεθάει τις αισθήσεις του θεατή.

Φλερτ με το παράλογο

Τα μονόπρακτα του Άιβς είναι κωμωδίες που φλερτάρουν με το παράλογο, βασισμένες στη γλώσσα και το παιχνίδι των λέξεων, τις υπαρξιακές αναζητήσεις και την πολυπλοκότητα της κοινωνίας μας.
Εξερευνούν τους ανθρώπινους δεσμούς, τις συναντήσεις, τις συμπτώσεις, με ρομαντισμό και ειλικρίνεια αλλά και με κυνισμό μερικές φορές.

Οι ίδιες απλές φράσεις του διαλόγου χρησιμοποιούνται επανειλημμένα με συνοχή αλλά με διαφορετική διατύπωση, εξωτερίκευση και λεκτικούς τρόπους.

Τα αστεία της παράστασης δείχνουν μια γοητευτικά περίεργη και ιδιόμορφη αντίληψη του κόσμου. Η απελπισμένη προσπάθειά μας να προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας, δίχως στην ουσία να επικοινωνούμε, σατιρίζεται με σκληρότητα και αφέλεια.
Αξιοσημείωτη η λεκτική επιδεξιότητα της Ομάδας Θεάτρου «ΑΤΟΝΑλ», η σκηνική της ετοιμότητα, τα θεατρικά ευρήματα και το καυστικό χιούμορ.
Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι η ακριβής ενορχήστρωση που απαιτούν τα μονόπρακτα έχει πετύχει απόλυτα.
Παράλογα διασκεδαστική και βαθιά συγκινητική η παράσταση έχει την πυκνότητα της θετικής σκέψης και τον αγέρα της ποίησης. Πρωτότυπη, ανανεώνει το κουρασμένο μας θέατρο.
Το «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί» είναι θέατρο – ερέθισμα για το μυαλό, χάδι για την καρδιά.
Ο συγγραφέας Ντέιβιντ Άιβς είναι δεξιοτέχνης στους νοηματικούς διαξιφισμούς και η Σοφία Μαραθάκη μια σκηνοθέτις με ιδέες, τις δικές της ιδέες.
Καθίστε αναπαυτικά, χαλαρώστε και απολαύστε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας. Μια παράσταση ονειρική κι ονειρεμένη, με πνευματώδη σχόλια και οξυδερκείς ασκήσεις ύφους, που λειτουργεί απενοχοποιητικά, που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, που απευθύνεται σε εκείνους που είναι επάνω στη σκηνή αλλά και σε όσους παραδινόμαστε αμαχητί στη μαγεία του θεάτρου.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Αιμιλία Αλεξάνδρα Κρητικού
Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη
Δραματολόγος: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας
Κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Λήδα Κουτσοδασκάλου
Φωνητική προετοιμασία: Αθηνά Τρέβλια
Κατασκευή σκηνικού: Αδριανός Ζαχαριάς
Ειδικές κατασκευές: Σαββίνα Πατρικίου
Μοδίστρα: Ελένη Μελισσού
Φωτογραφίες: Andrea Bonetti
Ηχογράφηση/Μίξη: DNA lab/ Φίλιππος Μαρινέλλης (Smart Audio Services)
Σχεδιασμός αφίσας, προγράμματος και flyer: Λίλα Σιμιτζή
Ερμηνεύουν οι: Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Γιώργος Σύρμας, Σοφία Μαραθάκη

Πληροφορίες

Μέρες και ώρες παράστασης: Παρασκευή 21.15, Σάββατο 19.00
Γενική είσοδος: 12 ευρώ / φοιτητικό 8/ ατέλειες 5
Διάρκεια παράστασης: 75’
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα- Στάση Μετρό Κεραμικός
Τηλ. επικοινωνίας 2103455020 – 6940290312

* Η Ομάδα Θεάτρου «ΑΤΟΝΑλ» ιδρύθηκε το 2012 απ’ την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Σοφία Μαραθάκη. Κατά τη θεατρική περίοδο 2012/2013 παρουσίασε την -εμπνευσμένη απ’ το ομώνυμο παραμύθι των Γκριμ- παράσταση «Το κόκ(κ)αλο που τραγουδούσε» (KNOTgallery, Θέατρο του Νέου Κόσμου, σκην. Σοφία Μαραθάκη). Το καλοκαίρι του 2014 συνεργάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών με την ομάδα «DOT» του Θέμελη Γλυνάτση παρουσιάζοντας το έργο της Ανχέλικα Λίντελ «Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους» (σκην. Θέμελης Γλυνάτσης). Κατά τη θεατρική περίοδο 2013/2014 ανέβασε το έργο του Μωρίς Μαίτερλινκ «Εσωτερικό» (Θέατρο του Νέου Κόσμου, σκην. Σοφία Μαραθάκη). Η παράσταση αυτή παίχτηκε σε επανάληψη και την επόμενη χρονιά, ενώ επελέγη από το «Σύστημα Αθήνα 2014», πλατφόρμα που οργανώνεται από το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, με στόχο την προβολή της ελληνικής θεατρικής και χορευτικής παραγωγής στο εξωτερικό.
Το καλοκαίρι του 2016 παρουσίασε την παράσταση “La Dispute μια παράσταση βασισμένη στη Φιλονικία του Μαριβώ” στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -