26.6 C
Athens
Κυριακή 14 Απριλίου 2024

Επίκληση στον ήλιο από την Επίδαυρο

Μια μοναδική εμπειρία έζησαν τα ξημερώματα του Σαββάτου, στο θέατρο της Επιδαύρου, όσοι θεατές παρευρέθησαν. Στο πλαίσιο της παράστασης «Νέκυια», μίας σύμπραξης του Φεστιβάλ Αθηνών και του ιαπωνικού θεάτρου Νο σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, πραγματοποιήθηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου μία ιεροτελεστία, που αποκαλείται Κάλεσμα στον Ήλιο.

Πρόκειται για μια επίκληση του θιάσου προς τον ήλιο προκειμένου να ανατείλει. Ένα τελετουργικό κάλεσμα, που χαρακτηρίζεται από ιερότητα, αυστηρό τυπικό και αρχαίους μοναστικούς κώδικες. Η παρακολούθηση της τελετής πραγματοποιήθηκε στις 6 το πρωί, ήταν δωρεάν, αλλά η είσοδος στο θέατρο έγινε με δελτία εισόδου.

Η τελετή για το κάλεσμα του ήλιου ξεκίνησε με τον ήχο του γιαπωνέζικου φλάουτου να σκίζει την ησυχία του αρχαίου χώρου. Οι Ιάπωνες ηθοποιοί, με μουσικά όργανα, κυρίως τύμπανα, με τον χαρακτηριστικό ρυθμό της μελωδίας τους -που θυμίζει έντονα βυζαντινούς ήχους-, με τις χαρακτηριστικές μεταξωτές και βαρύτιμες στολές τους, με τις εύγλωττες σιωπές τους, περπατώντας σαν να γλιστρούν στο στιλβωμένο κυπαρισσόξυλο της σκηνής, συγκίνησαν με την ποιητικότητα και τη σπάνια λεπταισθησία τους.

Πάνω στην ίδια σκηνή που το βράδυ της Παρασκευής παρουσίασαν με περισυλλογή και γαλήνη τη «Νέκυια», τη ραψωδία λ της Οδύσσειας δηλαδή, ξεδίπλωσαν την παραδοσιακή τελετουργία τους.

Την ιεροτελεστία προς τον ήλιο πραγματοποίησε ο μεγάλος Γιαπωνέζος δάσκαλος Γκένσο Ουμεγουάκα, ακολουθώντας ένα παλαιό αυστηρά καθορισμένο τυπικό του θεάτρου Νο.

Το αμέσως προηγούμενο βράδυ έκανε πρεμιέρα στο Αρχαίο Θέατρο, η πλέον αναμενόμενη παραγωγή των φετινών Επιδαυρίων. Ο ανήσυχος και πρωτοπόρος σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός, ύστερα από βαθιά μελέτη του ιαπωνικού θεάτρου Νο, επιχείρησε μία ανάγνωση της ραψωδίας λ της «Οδύσσειας» του Ομήρου μέσα από την τεχνική του θεάτρου Νο.

Τον επικό ποιητικό λόγο του Ομήρου, έτσι όπως αποτυπώνεται στη ραψωδία λ της Οδύσσειας, τη “Νέκυια” που περιγράφει την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη, μεταστοίχειωσε με τον τρόπο του ιαπωνικού θεάτρου Νο, ο Γκένσο Ουμεγουάκα, δίνοντας τη δυνατότητα στον Μιχαήλ Μαρμαρινό να αντλήσει από τη μεταφυσική ποίηση και την ανώτερη αφαίρεση της ιαπωνικής θεατρικής γλώσσας, προκειμένου να σκηνοθετήσει μια από κοινού κατάβαση στον κόσμο των νεκρών, εξερευνώντας παράλληλα άλλους δρόμους για την προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας.

“Η τέχνη του ιαπωνικού θεάτρου μοιάζει να είναι θεμελιακά αναγκαία και ικανή να μορφοποιήσει τη βαθύτερη ουσία των νοημάτων που περικλείει η Νέκυια”, υποστηρίζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.

“Πρόκειται για μια από τις αρχαιότερες και συναρπαστικότερες στην παγκόσμια λογοτεχνία επισκέψεις του ανθρώπου στον κόσμο των νεκρών. Φαίνεται πως η μεγάλη Τέχνη έχει, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, πάντοτε να κάνει με την “άλλη” πλευρά του Χρόνου. Το θέατρο Νο είναι ένα από τα υψηλότερα επιτεύγματα του πολιτισμού στο πεδίο της μεταφυσικής ποίησης. Η βαθιά παράδοση και εκπαίδευση των ηθοποιών τούς δίνει το δικαίωμα να προσεγγίζουν την καρδιά των πραγμάτων. Με ένα τέτοιο λεξιλόγιο σωματικής φιλοσοφίας, το Νο συναντιέται για πρώτη φορά στην ιστορία του με τη δική μας Νέκυια”, αναφέρει.

Πρόκειται για τη μόνη ξένη παραγωγή του φετινού φεστιβάλ στην Επίδαυρο και παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς δύο παλαιοί πολιτισμοί συναντήθηκαν για πρώτη φορά μέσα στο αρχαίο θέατρο: 2.500 χρόνια από τη δημιουργία της Ομηρικής Οδύσσειας, 800 χρόνια από την ίδρυση του Νο.

* Φωτογραφίες: Γιώργος Ζ. για το cat is art

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -