32.3 C
Athens
Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

Ανοιχτή διαμαρτυρία για τα νέα δεδομένα στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Τον έντονο προβληματισμό τους εκφράζουν οι Έλληνες ηθοποιοί για τα νέα δεδομένα στο Φεστιβάλ Αθηνών, όπως αυτά διαμορφώνονται μετά τη συνέντευξη Τύπου και τις ανακοινώσεις του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή Γιαν Φαμπρ για τη συγκρότηση του φετινού προγράμματος.

Υπενθυμίζουμε ότι το σχέδιο του Βέλγου καλλιτέχνη για το φετινό φεστιβάλ είναι ν’ αποτελέσει ένα αφιέρωμα στον πολιτισμό της χώρας του και να επικεντρωθεί σε παραγωγές που θα έρθουν από εκεί, καθώς -όπως παραδέχτηκε ο ίδιος- δεν είχε το χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις…

Στο πλαίσιο αυτό, ύστερα από πρωτοβουλία πολλών γνωστών ηθοποιών, οργανώνεται ανοικτή πρόσκληση την Παρασκευή 1η Απριλίου στις 13.00 θέατρο “Σφενδόνη” (Μακρή 4, Μακρυγιάννη), προκειμένου να ακουστούν απόψεις και να αναζητηθεί ένας κοινός τρόπος αντίδρασης.

Το “βελγικό πνεύμα”

Ανακοινώθηκε, εν τω μεταξύ, την Τρίτη 29 Μαρτίου 2016, ο προγραμματισμός για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για τα έτη 2016 – 2019, από τον Γιαν Φαμπρ. Το φετινό πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στο Βέλγιο, τον πολιτισμό και τους καλλιτέχνες του.

Ο Γιαν Φαμπρ στο τιμόνι του Ελληνικού Φεστιβάλ με αφορμή τη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος, μεταξύ άλλων δήλωσε: «Οι γνώσεις μου από τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή είναι ανεπαρκείς. Θέλω να προσελκύσουμε νέες ιδέες.

Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο από την ώρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο και σιγά σιγά να χτίσουμε μαζί, χρόνο με τον χρόνο, το περιεχόμενο και την κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, του οποίου δηλώνω επιμελητής», πρόσθεσε.

Στόχος του είναι να μετατρέψει το Φεστιβάλ σε έναν τόπο διαφορετικών εθνικοτήτων, πολιτισμών, γλωσσών και εμπειριών. Τα τέσσερα χρόνια που θα το επιμελείται κύριο μέλημά του είναι να χτίσει γέφυρες και να αναπτύξει τον διάλογο μέσα από την ποικιλομορφία «που αποδεικνύεται ότι δεν είναι πρόβλημα αλλά υπόσχεση», επισημαίνει.

Ο υπουργός Πολιτισμού από την πλευρά του, καλωσόρισε στο τιμόνι του Φεστιβάλ τον Φλαμανδό καλλιτέχνη αιτιολογώντας την επιλογή του αυτή λέγοντας: «Δεν είμαι ειδικός», τόνισε ο Αριστείδης Μπαλτάς, «όμως ο Φαμπρ είναι ο άνθρωπος που καινοτομεί ταυτόχρονα σε όλες τις μορφές της τέχνης. Ξέρει τι σημαίνει παγκοσμιοποίηση και προσπαθεί με το έργο του να μεταφέρει ιδέες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ο Γιαν Φαμπρ καλείται να φέρει την Ελλάδα στο επίκεντρο του παγκοσμίου γίγνεσθαι, ως ισότιμο εταίρο».
Επίσης για το οργανωτικό μέρος του φεστιβάλ συνεργάζεται με καταξιωμένους καλλιτέχνες ανά τον κόσμο μεταξύ όπως τους: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ρομέο Καστελούτσι, Μπομπ Ουίλσον, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, αλλά και τον Θεόδωρο Τερζόπουλο που χαρακτήρισε ως Greek Master.

Για τον Φλαμανδό, διεθνούς φήμης, εικαστικό, χορογράφο, Γιαν Φαμπρ, «το βελγικό πνεύμα» είναι η σύλληψη του προγράμματος της πρώτης χρονιάς του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Το φετινό φεστιβάλ αλλά και τα επόμενα τρία της θητείας του που θα ακολουθήσουν επικεντρώνονται στην έννοια της σύμπραξης.
Το 2017 η θεματική του φεστιβάλ θα επικεντρωθεί σε εικαστικούς, παραστατικούς καλλιτέχνες και συγγραφείς που έχουν συνεργαστεί ή εξακολουθούν να συνεργάζονται με τον Γιαν Φαμπρ. Επίσης το ένα τρίτο των καλλιτεχνών που θα παρουσιάσουν δουλειές του θα είναι Έλληνες οι οποίοι θα επιλεχθούν κατόπιν αξιολόγησης αιτήσεων.
Το 2018 ο συγγραφέας και ο ηθοποιός θα είναι στο επίκεντρο καθώς και μια νέα παράσταση με την Ιζαμπέλ Ιπέρ.
Η θητεία του θα ολοκληρωθεί το 2019 παρουσιάζοντας τη θεματική «Ελληνικό Matrix» μια πρωτότυπη παραγωγή που θα φέρει την υπογραφή του, εμπνευσμένη από το κλασικό ελληνικό θέμα. Επιπλέον Έλληνες καλλιτέχνες θα έχουν κεντρική θέση καθώς ο Φαμπρ θα περνάει τη σκυτάλη του Φεστιβάλ σε νέους επιμελητές καθώς και σε μια νέα γενιά εγχώριων καλλιτεχνών.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μεταξύ άλλων που θα ανακοινωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα, περιλαμβάνει:

Την έκθεση Stigmata που θα εγκαινιαστεί το Μουσείο Μπενάκη στις 15 Ιουνίου η οποία θα λειτουργήσει ως η είσοδος του κοινού στο Φαμπριανό σύμπαν των διαφορετικών μορφών τέχνης και της ποιητικής του σώματος.

Στις 28 Ιουνίου ο Φαμπρ δίνει ραντεβού με το κοινό για μια γνωριμία ως συγγραφέα, τα γραπτά του οποίου αποτελούν τη βάση της καλλιτεχνικής του έκφρασης.

Mount Olympus

Στις 29 Ιουνίου θα γίνουν τα εγκαίνια έκθεσης Βελγικής Τέχνης σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (ΜΗΚΑ) στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στις 30 θα παρουσιαστεί η παράσταση του Γιαν Φαμπρ «Preparatio Mortis» με την Αναμπέλ Σαμπόν.
Παραστατικές τέχνες: καταξιωμένοι διεθνώς Βέλγοι καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν δουλειές τους. Επίσης στις 9 και 10 Ιουλίου θα παρουσιαστεί η επιτυχημένη παράσταση του Φαμπρ «Mount Olympus. To glority the cult of tragedy. A24h performance».

Λογοτεχνία και ιδέες: πολυδιάστατο καλλιτεχνικό φεστιβάλ επικεντρωμένο στο δημόσιο διάλογο. Φέτος θα εστιάσει στη βέλγικη λογοτεχνία που Βέλγοι θα ανοίξουν διάλογο με Έλληνες συναδέλφους τους. Επίσης λογοτεχνικές βραδιές, συζητήσεις και ανάγνωση κειμένων.

Μουσική και κινηματογράφος: πλατφόρμα συνάντησης καλλιτεχνών με ελληνικά και βέλγικα ποπ και τζαζ μουσικά σχήματα.

Ακαδημία νέων καλλιτεχνών: καθ’ όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ ο Γιαν Φαμπρ επιθυμεί να διασφαλίσει τη δυνατότητα της διά βίου μάθησης μέσω της διοργάνωσης σεμιναρίων κι εργαστηρίων με κάποιους από τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες και σε διαφορετικούς τομείς. Στην παρούσα φάση οι καλλιτέχνες θα κάνουν σεμινάρια, εργαστήρια ή /και διδασκαλία.

Κύριο χαρακτηριστικό του φετινού φεστιβάλ αποτελεί η ποικιλομορφία που, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή, «δεν είναι πρόβλημα, αλλά υπόσχεση για μία καλύτερη τέχνη, ένα καλύτερο μέλλον και έναν καλύτερο κόσμο».

Γιαν Φαμπρ – ποιος είναι

* Αξίζει να σημειωθεί πως ο μανιώδης καπνιστής Γιαν Φαμπρ προ τετραετίας ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων όταν σε ένα βίντεο που ήθελε να γυρίσει είχε ως πρωταγωνίστριες γάτες οι οποίες εκσφενδονίζονταν στον αέρα. Τα δύστυχα ζώα έβγαζαν σπαρακτικές κραυγές, κάτι που προκάλεσε τις φιλοζωϊκές οργανώσεις του Βελγίου οι οποίες προσπάθησαν να σταματήσουν την κακοποίησή τους. Τα γυρίσματα έγιναν τον Οκτώβριο του 2012 στο δημαρχείο της Αμβέρσας. Οι συνεργάτες του Γιαν Φαμπρ πετούσαν τις γάτες στον αέρα με σκοπό να προσγειωθούν στα σκαλοπάτια της εισόδου του κτηρίου… Όσο διαρκούσαν τα γυρίσματα, συγκεντρώθηκε πλήθος κόσμου που διαμαρτυρόταν για τη βάναυση αυτή συμπεριφορά. Τελικά, διακόπηκαν τα γυρίσματα και ο Γιαν Φαμπρ κατηγορήθηκε για την απαράδεκτη αυτή συμπεριφορά του από φορείς και προσωπικότητες της Αμβέρσας. Ωστόσο, ο ίδιος απέδωσε τον θόρυβο που προκλήθηκε εις βάρος του σε συνωμοσία των πολιτικών του εχθρών από το κεντροδεξιό κόμμα.

* Ενδεικτικά, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γιώργος Νανούρης γράφει στο χρονολόγιό του στο F/b:

“Προσπαθώ να καταλάβω πώς ένας άνθρωπος δέχεται να αναλάβει μια θέση για την οποία ο ίδιος ομολογεί μετά πως δεν είναι ικανός γι’ αυτήν.
Προσπαθώ να καταλάβω πώς αναλαμβάνει να βγάλει καλλιτεχνικό πρόγραμμα για το Φεστιβάλ μιας χώρας της οποίας το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι του είναι παντελώς άγνωστο, όπως ο ίδιος ομολογεί.
Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δέχτηκε! Πόσο σοβαρά μπορεί να πάρει κανείς έναν τέτοιο άνθρωπο; Ποιος του δίνει το δικαίωμα να αλλάζει το όνομα σε έναν κρατικό θεσμό, ποιος του δίνει το δικαίωμα να παίξει μπάλα (!) όπως μας είπε χωρίς όμως να του έχουν δοθεί κανόνες για το παιχνίδι, ποιος του δίνει το δικαίωμα να αποκαλεί εθνικιστές τους πολίτες μιας χώρας επειδή θέλουν να δουλέψουν σε αυτήν και ποιος του δίνει το δικαίωμα με τα δικά μας χρήματα να πληρώνει μόνο τους δικούς του ανθρώπους σε μια χώρα που ψυχορραγεί οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί μετά από αυτές τις δηλώσεις δεν του είπε κανείς τίποτα.
Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν είμαστε ήδη όλοι στους δρόμους!”.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Τελευταία άρθρα

- Advertisement -