Cat Is Art

Ταχίνι – πώς παρασκευάζουμε μια υπερτροφή

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Αν δεν έχετε ήδη δοκιμάσει το ταχίνι σε κάποια από τις εκδοχές που υπάρχουν στο εμπόριο, σίγουρα θα το έχετε δει ως επιλογή σε κάποιο πρόγραμμα διατροφής ή θα έχετε ακούσει από άτομα που νηστεύουν να το καταναλώνουν στο πρωινό τους γεύμα. Και πολύ καλά κάνουν καθώς το πρώτο γεύμα της ημέρας πρέπει να είναι δυναμωτικό και να μας προσφέρει την απαιτούμενη ενέργεια για να ξεκινήσουμε την ημέρα μας.

Το ταχίνι είναι φυσικό προϊόν και αποτελείται από αλεσμένο σουσάμι που ψήνεται είτε με το φλοιό του -το ολικής άλεσης- είτε χωρίς αυτόν. Θα έχετε δει ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία ταχινιού στο εμπόριο που μπορεί να ικανοποιήσει ακόμα και τον πιο απαιτητικό ουρανίσκο: ταχίνι με μέλι, με κακάο, με πορτοκάλι, με μαστίχα, είναι μόνο μερικές από τις επιλογές. Μπορεί στην Ελλάδα να έχει γίνει αγαπητό τα τελευταία χρόνια, ωστόσο σε χώρες της Μέσης Ανατολής αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινής τους διατροφής. Και όχι άδικα, καθώς τα οφέλη για την υγεία είναι πάρα πολλά και σημαντικά

Πέρα από τα βαζάκια με το ταχίνι στα ράφια του σούπερ μάρκετ και των παντοπωλείων σίγουρα θα έχετε μπει στον πειρασμό να δοκιμάσετε όλα τα εδέσματα που έχουν σαν κύριο συστατικό το ταχίνι, όπως η γνωστή ταχινόσουπα, ο δημοφιλής νηστίσιμος χαλβάς και τα διάφορα αρτοσκευάσματα, όπως κουλουράκια με ταχίνι, κέικ νηστίσιμα, ταχινόψωμο, ταχινόπιτες και διάφορα dressings που το περιέχουν! Αν δεν τα έχετε δοκιμάσει ακόμα, μια δοκιμή θα σας κάνει να τα αγαπήσετε.

Διατροφική αξία

Το ταχίνι είναι πλούσιο σε ωφέλιμα λιπαρά, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Πιο αναλυτικά, μια κουταλιά της σούπας είναι υπεραρκετή για να προσδώσει στον οργανισμό αρκετή ποσότητα από ασβέστιο, κάλιο, ψευδάργυρο καθώς και μαγγάνιο και σελήνιο, που είναι αναγκαία για την αντιοξειδωτική προστασία του οργανισμού και την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών. Ακόμα, προσδίδει πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που είναι απαραίτητα για το ανθρώπινο σώμα καθώς δεν μπορεί να τα παράγει μόνο του και τα παίρνει μόνο από την τροφή και είναι γνωστή η δράση του κατά της αθηρωμάτωσης, καθώς εμποδίζει την οξείδωση της LDL ( κακής χοληστερόλης). Μάθετε και αυτό. Το ταχίνι περιέχει φυτική πρωτεΐνη που όταν συνδυαστεί με όσπρια, ο συνδυασμός προσδίδει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας όπως αυτές του κρέατος.

Και αν ερευνήσετε στη βιβλιογραφία θα βρείτε πολλά οφέλη ακόμα, για αυτό και πολλοί το κατατάσσουν στην κατηγορία των υπερτροφών (super foods). Ωστόσο να μην ξεχνάτε πως είναι πλούσιο και σε θερμίδες καθώς μία κουταλιά της σούπας (15 γρ.) προσδίδει περίπου 90 θερμίδες, για αυτό απαιτείται μέτρο στην κατανάλωσή του. Ειδικά αν βρίσκεστε σε πρόγραμμα διατροφής για να χάσετε αυτά τα 2-3 κιλάκια που πήρατε στις διακοπές και δεν φεύγουν με τίποτα, μία κουταλιά της σούπας είναι υπεραρκετή!

Πώς να το καταναλώσετε

Με όλες τις παραπάνω πληροφορίες γίνατε και εσείς φανατικός στο ταχίνι αλλά δεν ξέρετε πώς να το εντάξετε στη διατροφή σας χωρίς να το παρακάνετε. Δοκιμάστε, λοιπόν, τους εξής τρόπους:

– Μπορείτε να αλείψετε 1-2 κουταλάκια γλ. ταχίνι στις φρυγανιές ή στο ψωμί το πρωί ή στη δουλειά ως σνακ.

– Κόψτε φρούτα και συνοδέψτε τα με 1 κουταλάκι γλ. ταχίνι ως απογευματινό ή δεκατιανό γεύμα για να ξεφύγετε από τη μονοτονία.

– Δοκιμάστε να φτιάξετε ντιπ για τα λαχανικά ή τα κρακεράκια, ταιριάζει τόσο με μέλι όσο και με σκόρδο, λεμόνι, μπαχαρικά, καθώς και με ρεβίθι (θυμηθείτε το χούμους…).

– Αν σας αρέσουν οι πιο gourmet γεύσεις, δοκιμάστε να αναμείξετε μία κουταλιά σούπας ταχίνι με μία κουταλιά ελαιόλαδο, 1 κ. σ. μηλόξυδο και χυμό λεμονιού και να το περιχύσετε στη σαλάτα. Στην ίδια συνταγή μπορείτε να προσθέσετε μπαχαρικά όπως κόκκινο πιπέρι ή μυρωδικά όπως ο άνηθος. Μη φοβάστε τους πειραματισμούς.

– Μπορείτε ακόμα να το χρησιμοποιήσετε σε μπισκότα ή κέικ αντί για βούτυρο και ζάχαρη (αλλά προσοχή με την ποσότητα).

– Τέλος, δοκιμάστε να κάνετε τους δικούς σας γευστικούς πειραματισμούς με συστατικά όπως το αβοκάντο, οι ελιές, ο λιναρόσπορος και το τζίντζερ. Είναι τρόφιμα που ταιριάζουν πολύ.

  • Μπορείτε ακόμα να παρασκευάσετε μόνοι σας ταχίνι. Ιδού πώς:

Υλικά:
– 1 κούπα βιολογικό σουσάμι
– 1/4 της κούπας βιολογικό ελαιόλαδο ή σησαμέλαιο
– Αλάτι προαιρετικά

Εκτέλεση:
Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς C.

Απλώνουμε το σουσάμι σε μια λαδόκολλα και το ψήνουμε για περίπου 6 λεπτά.

Ανακατεύουμε και ξανααπλώνουμε το σουσάμι για να το ψήσουμε για 6 με 8 λεπτά ακόμη, έως ότου αρωματιστεί και ροδίσει.

Τοποθετούμε το ψημένο σουσάμι στο μπλέντερ και το αφήνουμε να αλεστεί για περίπου ένα λεπτό ή έως ότου δούμε ότι οι σπόροι έχουν σπάσει.

Με το μπλέντερ ενεργοποιημένο, περιχύνουμε με ελαιόλαδο ή σησαμέλαιο και το αφήνουμε να δουλέψει για ακόμα περίπου δύο λεπτά, έως ότου γίνει αλοιφή.

Προαιρετικά εάν κρίνουμε ότι χρειάζεται, προσθέτουμε λίγο αλάτι. Προτιμότερο είναι όμως να το αποφύγουμε.

Τοποθετούμε το ταχίνι σε ένα βάζο και το αποθηκεύουμε στο ψυγείο, στο οποίο διατηρείται για περισσότερο από ένα μήνα.

Συμβουλές:
– Το μυστικό της επιτυχίας βρίσκεται στο ψήσιμο του σουσαμιού, το οποίο του δίνει ένα ιδιαίτερο άρωμα και γεύση.

– Εάν το μείγμα μας βγει ξηρό, συμπληρώνουμε σταδιακά λίγο λάδι (ένα κουταλάκι του γλυκού τη φορά).

– Μεγάλη προσοχή στο ψήσιμο του σουσαμιού, γιατί μπορεί να σας αρπάξει εύκολα και να το κάψετε.

Άλλοι τρόποι για να το καταναλώσουμε

• Ως προϊόν επάλειψης σε ψωμί, φρυγανιές ή σε ψωμάκι σαν τοστ μόνο του ή με λίγο μέλι, που μπορεί να αποτελέσει ένα χορταστικό πρωινό ή ένα νόστιμο νηστίσιμο σνακ για το γραφείο.

• Ντιπ: για ένα υγιεινό σνακ προσθέστε σε λίγο ταχίνι, χυμό λεμονιού, αλάτι και πιπέρι και συνοδεύστε το με ωμά λαχανικά, π.χ. καρότα, αγγουράκια, πιπεριές κομμένα σε στικς.

• Νοστιμέψτε τις σαλάτες σας προσθέτοντας αυτή τη σος: βάλτε στο μίξερ 3 κουταλιές ταχίνι, 3 κουταλιές ελαιόλαδο και 2 κουταλάκια μηλόξυδο, 2 κουταλάκια χυμό λεμονιού και 2 κουταλάκια τζίντζερ.

• Σαν συστατικό σε σπιτικά γλυκά όπως το κέικ και τα μπισκότα.

* Το σουσάμι μπορούμε να το αγοράσουμε από κατάστημα μπαχαρικών, θα το βρούμε φθηνότερο.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΤαχίνι – πώς παρασκευάζουμε μια υπερτροφή

Related Posts