19.9 C
Athens
Δευτέρα 16 Μαΐου 2022
 

Άλκηστις Πουλοπούλου, Λένα Δροσάκη, Χαρούλα Τσαλπαρά. «Κόρες» – διαμάντια και όχι απλά bijoux

Του Παναγιώτη Μήλα

Λαμπερές, αέρινες, νωχελικές, αισθησιακές, τρυφερές, μυρωδάτες, ανάσες ζωής, λάμψεις στο σκοτάδι, χρώματα του Παραδείσου, σελίδες αδιάβαστες, λουλούδια του αγρού, άνθη του καλού, παιχνιδιάρικα ρυάκια, ήρεμες λίμνες, φουρτουνιασμένες θάλασσες, απάνεμα λιμάνια, σκιερά φυλλώματα, χαίτες που ανεμίζουν, της καρδιάς σκιρτήματα, ήχοι του έρωτα, μισόκλειστα άστρα, άπαρτα κάστρα, αμάραντα ρόδα, κρυστάλλινες χορδές, λουλούδια, φύλλα σκορπισμένα στο πάτωμα, μετώπες αρχαίων ναών, κίονες κορινθιακού ρυθμού, πλάσματα δωρικών απόψεων και ιωνικών προκλήσεων, σαγηνευτικές, δαντελένιες, παιγνιώδεις, ηδονικές, σταγόνες της βροχής, της θύελλας μηνύματα, λύχνοι και προβολείς, ηλιαχτίδες, πυγολαμπίδες, ρόδα και αγκάθια, λαμπερές βιτρίνες, κατεβασμένα ρολά, σκοτεινά σοκάκια, φωτισμένες λεωφόροι, περίπλοκα σταυροδρόμια, φωτεινά υπόγεια, απρόσιτα ισόγεια, θεόκλειστα ρετιρέ, λοξά φεγγάρια, αστέρια της μνήμης, χορός των σαλονιών, μυρωδιές της κουζίνας, λευκά σεντόνια, κόκκινες παπαρούνες, αλύγιστες ανεμώνες, άσβεστες φλόγες, ακορντεόν που παίζουν τα χερουβείμ και οι τσιγγάνοι.

 

 

Αυτές είναι οι δύο κόρες, που είναι …τρεις: Η Νανά, η Νούλα, η Χαρούλα…
Οι κόρες που τραγουδούν και υμνούν:

«Αθήνα καινούργια του κόσμου καμάρι
καμάρι του ηλίου της νύχτας φεγγάρι
θεότρελη πόλη με ξένους πολλούς
Και δυο εκατομμύρια ντόπιους τρελούς
Σαν να ναι παγώνι φτερούγες απλώνει
Στο Σούνιο αρχίζει στη Θήβα τελειώνει»

Όμως δεν λείπει και η μαμά, που είναι πανταχού παρούσα σε ένα παιχνίδι χωρίς τέλος, ένα παιχνίδι σκληρό, ανελέητο, απάνθρωπο, ένα παιχνίδι χωρίς νικητή μέχρι τη στιγμή της κρίσιμης απόφασης.

***

 

 

Χάρμα οφθαλμών, χάρμα και όλων των αισθήσεων. Η Άλκηστις, η Λένα, η Χαρούλα κάνουν ισορροπία στο τεντωμένο σκοινί που κρατούν από τις δυο του άκρες ο Γιάννης Σκουρλέτης και η Γλυκερία Μπασδέκη. Παιχνίδι που ξεπηδά από τις σελίδες που έγραψε η Γλυκερία, παίρνει σάρκα και οστά με τις οδηγίες του Γιάννη και ολοκληρώνεται από την Πουλοπούλου, τη Δροσάκη και την Τσαλπαρά, τρεις ταλαντούχες και πανέμορφες Ελληνοπούλες που κάνουν την καρδιά μας να σκιρτά.

Όλοι μαζί φτιάχνουν ένα πανάκριβο θεατρικό κόσμημα και όχι απλά ένα bijoux.

Ξεκινούν κυριολεκτικά από το μηδέν και δημιουργούν ένα σύγχρονο έργο τέχνης. Ένα έργο που δεν μιλάει μόνο για την Αθήνα, ένα έργο που δεν κρυφοκοιτάζει τη Νανά και τη Νούλα και δεν σιγοτραγουδάει με τη Χαρούλα.

Είναι ένα ψυχογράφημα μιας καθημερινής οικογενειακής σχέσης που απλώνεται στο χώρο και στον χρόνο. Ίσως να τρέχει σε χρόνια λίγο μακρινά, όμως το τελικό αποτέλεσμα δεν παύει να είναι εντελώς σημερινό. Μπορεί το έργο να «θεμελιώθηκε» στα χρόνια ενός «πρίγκιπα», στα χρόνια του Άγγελου Σικελιάνου, όμως ο πύργος που χτίστηκε από τη Γλυκερία Μπασδέκη σε σχέδια του Γιάννη Σκουρλέτη θα αντέξει στο χρόνο. Οι πρώτες οικοδέσποινες, η Άλκηστις Πουλοπούλου και η Λένα Δροσάκη, με την ουσιαστική μελωδική συμπαράσταση της Χαρούλας Τσαλπαρά, ανέβασαν πολύ ψηλά τον ερμηνευτικό πήχη.

 

 

Δεν θα μιλήσω ξεχωριστά για τα τρία κορίτσια – Καρυάτιδες μιας και τους ανήκει όλος ο πρόλογος του κειμένου που γράφτηκε με σημειώσεις που κρατούσα την ώρα που έβλεπα την παράσταση.

«Οι κόρες» έδωσαν την ευκαιρία στον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη (Σκηνογραφία – Γλυπτικές Συνθέσεις) και στη Δήμητρα Λιάκουρα (Κοστούμια) να δώσουν μια άλλη διάσταση στο έργο.
Ασφαλώς δεν θα λησμονήσω και ένα μοναδικό εργάτη του πνεύματος και του λόγου, τον Χριστόφορο Λιοντάκη, που έκανε την ποιητική ανθολόγηση και έδωσε έτσι την απαραίτητη πρώτη ύλη για να μπουν τα θεμέλια σε αυτό το οικοδόμημα.

***

Η bijoux de kant μετά το Μικρό Χρηματιστήριο της οδού Πεσμαζόγλου, κάνει προσωρινή κατάληψη σε ένα Μεγάλο Θέατρο της οδού Κυκλάδων.
«Οι κόρες», μετά την καλοκαιρινή τους εμφάνιση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τώρα μας περιμένουν στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής για οκτώ μόνο παραστάσεις, μέχρι 22 Οκτωβρίου 2017, Πέμπτη έως Κυριακή.
Ήδη οι τέσσερις πρώτες παραστάσεις δόθηκαν και μένουν άλλες τέσσερις: Πέμπτη 19, Παρασκευή 20, Σάββατο 21 και Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017, στις 9 μ.μ.

Αντιγράφω από το δελτίο Τύπου: «Στο νέο τους σπίτι, οι Κόρες τολμούν να επαναρθρώσουν το αίτημά τους για ανακωχή και επανασύνδεση με την Αθήνα, τη Μητέρα-πόλη όλων μας.
Οι Κόρες των Αθηνών επιστρέφουν ανάλαφρες από τη σκόνη των ποιημάτων, για να διεκδικήσουν τη θέση τους στον καινούριο Λόγο που ζει και αναπνέει έξω από τις κλειστές πόρτες και τα σφραγισμένα παράθυρα. Η Νούλα και η Νανά, η Νανά και η Νούλα, ξαναπαίζουν για τελευταία φορά το παιχνίδι ΜΗΤΕΡΑ «σαν έτοιμες από καιρό» για τη μεγάλη έξοδο προς την ελευθερία τους. Μια ελευθερία με αρχαίες ρίζες και νέα ορμή.
Το Ζάππειο και η Κυψέλη, το Πεδίον του Άρεως και η οδός Αθηνάς, η Πνύκα και η πλατεία Αγίας Ειρήνης γίνονται σώματα και σήματα μιας νέας επιθυμίας, ζωής και ρυμοτομίας».

***

 

 

«Κόρες»

Συντελεστές
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη
Ποιητική ανθολόγηση: Χριστόφορος Λιοντάκης
Συνεργάτις σκηνοθέτις: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνογραφία – Γλυπτικές Συνθέσεις: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Βοηθός Σκηνογράφου: Αδριανός Μάμμας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιώργος Παπαδάκης
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Παίζουν: Λένα Δροσάκη, Άλκηστις Πουλοπούλου και η μουσικός Χαρούλα Τσαλπαρά
***
Πληροφορίες
Θέατρο της οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής
Κυκλάδων 11
Τηλέφωνο: 210-821.78.77
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό 14 ευρώ
Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων) 10 ευρώ

***

  • H Γλυκερία Μπασδέκη γεννήθηκε στη Λάρισα το 1969. Σπούδασε Ιστορία, ελληνική φιλολογία και δημιουργική γραφή. Zει στην Ξάνθη και εργάζεται ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές “Είναι επικίνδυνο ν’ ανοίγεις την πόρτα σου σε άγνωστες μικρές” (Πλέθρον, 1989), “Σύρε καλέ την άλυσον” (Ενδυμίων, 2012, β’ έκδ. Bibliotheque, 2014), “Η Θεόδωρος Κολοκοτρώνης” (Bibliotheque, 2016). Διηγήματά της συμπεριλαμβάνονται σε συλλογικές εκδόσεις. Διατηρεί το blog “Crying Game” (lifo.gr) και αρθρογραφεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο. Στο θέατρο έχουν παρουσιαστεί τα έργα της “Στέλλα travel/η γη της απαγγελίας” (σκην. Bijoux de kant/Γ. Σκουρλέτης, Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, 2013), “Ραμόνα travel/η γη της καλοσύνης” (σκην. Bijoux de kant/Γ. Σκουρλέτης , Φεστιβάλ Αθηνών, 2014), “Donna abbandonata ή Πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου” (σκην. Θ. Γκόνης, Φεστιβάλ Φιλίππων, 2014), “Αχ!/(ξανα)διαβάζοντας την κερένια κούκλα του Χρηστομάνου” (σκην. Bijoux de kant/Γ. Σκουρλέτης, Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, 2014), που εκδόθηκαν σ’ έναν τόμο (“Τέσσερα θεατρικά”, εκδ. Bibliotheque, 2015).
  • Ο Γιάννης Σκουρλέτης γεννήθηκε, ζει και εργάζεται ως σκηνοθέτης θεάτρου και εικαστικός στην Αθήνα. Σπούδασε θέατρο και ζωγραφική. Το 2010 ίδρυσε την καλλιτεχνική ομάδα bijoux de kant και την ίδια χρονιά βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με την τιμητική διάκριση «Νέος Δημιουργός». Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», το Θέατρο Χώρα, το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το Ωδείο Αθηνών, το BIOS. Ως εικαστικός έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μερικές από τις παραστάσεις του είναι: Μπολιβάρ (2018) Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αμάραντα (2017) Faust, Αντιφώνηση (2017) Θέατρο Οδού Κυκλάδων – Λευτέρη Βογιατζή, Ναπολέων (2017) Θέατρο του Νέου Κόσμου, Οι κόρες / Η νέα ποιητική της Αθήνας (2017) Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, Οι κόρες / Η νέα ποιητική της Αθήνας (2017) Θέατρο Οδού Κυκλάδων – Λευτέρη Βογιατζή, Αμάραντα (2016) Faust, Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα (2016) Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν Φρυνίχου, Περί φύσεως (2016) Bios.Tesla main, αχ! (2015) Δημοτικό θέατρο Πειραιά, Θόρυβος (2014) Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν Φρυνίχου.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
695ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art