Η “Πόρτα” φιλοξενεί φέτος για δεύτερη φορά τη μουσική. Οι Τρίτες Παράλληλες μετά την πρώτη τους έκδοση πέρυσι επαναλαμβάνουν το εγχείρημα επιχειρώντας να στεγάσουν ένα μεγάλο κομμάτι της κλασικής μουσικής ξεκινώντας από τον Μεσαίωνα και φτάνοντας στη σύγχρονη πρωτοπορία, χωρίς να παραβλέπονται γλώσσες όπως η τζαζ ή το τόσο προσφιλές στο ελληνικό κοινό, τραγούδι. Τριάντα δύο συναυλίες που εκτείνονται έως τις 24 Μαΐου του 2016 αφήνουν ένα αποτύπωμα και φιλοδοξούν να δημιουργήσουν ένα προηγούμενο στην τέχνη της ακρόασης στην Αθήνα.
Οι Τρίτες Παράλληλες που έρχονται:
Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015
Now Happiness | Λευτέρης Μουμτζής
O Κύπριος τραγουδοποιός Λευτέρης Μουμτζής παρουσιάζει τον πρώτο του προσωπικό δίσκο “Now Happiness” ο οποίος κυκλοφορεί τον Δεκέμβριο. Ο Μουμτζής, γνωστός στην Ελλάδα από τα γκρουπ του J.Kriste, Master of Disguise και Trio Tekke καθώς και από τις συνεργασίες τους με τον Μιχάλη Σιγανίδη και το Φώτη Σιώτα, θα παίξει κιθάρα και πιάνο και θα συνοδεύεται από τον Δημήτρη Χατζηζήση στο βιολί και την ηλεκτρική κιθάρα. Η μουσική του δανείζεται ήχους και ηχοχρώματα από την folk, την blues, την rock, την jazz και την ambient μουσική, και με την ένταξη εφέ και λουπαδόρων δημιουργεί μια μοναδική μυσταγωγική μουσική παράσταση.
Ο Λευτέρης Μουμτζής γράφει και τραγουδά στην αγγλική γλώσσα. Θα ακουστούν επίσης και διασκευές από κομμάτια των Nick Drake, Beatles κ.α.
Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015
doc-fic-oh | Μιχάλης Σιγανίδης
doc-fic-oh είναι η δημιουργία “μουσικών συνάψεων” μεταξύ καταγραμμένου ηχητικού υλικού (document) και ζωντανής μουσικής δράσης (fiction). Ο αυτοσχεδιασμός – απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη αυτής της μουσικής σκέψης – μεταμορφώνει κάθε φορά “το ίδιο πάντα τραγούδι”, σε νέο υλικό.
Στις 22.12.15 ο Μιχάλης Σιγανίδης κάνει την πρώτη του ζωντανή εμφάνιση στην “Πόρτα” με το κουιντέτο Siganidae 5.
Θα παιχτούν κομμάτια από όλη του τη δισκογραφία και θα ακουστούν ποιήματα των:
Μ. Σαχτούρη, Ν.Α. Ασλάνογλου, Ο. Καγιάμ, Α. Εμπειρίκου, Λ. Κουκούλα, Π. Ελυάρ, Σ. Μπέκετ, Γ. Σιγανίδη και στίχοι του συνθέτη, μαζί με ηχητικά θραύσματα. Θα προβληθούν ακόμα τα μικρού μήκους βίντεο που επιμελήθηκε ο Γιάννης Πειραλής: Οι μπαγκέτες του Κώστα Αναστασιάδη, Σκύμνοι ωρυόμενοι, Das Phaenomen, Audition Παπαδιαμάντη, Κοιμάστε σαν πουλάκι;, bio, Lacrimae No 9480967824659.
Συμμετέχουν οι μουσικοί:
Μιχάλης Σιγανίδης, κοντραμπάσο/ηλεκτρική κιθάρα/φωνή/tapes
Λευτέρης Μουμτζής, φωνή/ηλεκτρικό μπάσο/ηλεκτρική κιθάρα
Χάρης Λαμπράκης, πλήκτρα/tapes/νέι)
James Wylie, άλτο σαξόφωνο
Τάκης Κανέλος, τύμπανα
Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015
Dirty Polly/Holly Jenny | Νάντια Κοντογεώργη/Γεράσιμος Ευαγγελάτος
Πόσο αθώα είναι μια αθώα παιδίσκη; Kαι πόσο διεφθαρμένη είναι μια δηλωμένη πόρνη; Κι αν ο Έρωτας καταργεί τα όρια, γκρεμίζει τα τείχη και μας μεταμορφώνει από αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε σε αυτό που ευχόμασταν να μη γίνουμε ποτέ;
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, βασισμένος στις δυο ακραία αντίθετες ηρωίδες των Bertolt Brecht και Kurt Weill ψάχνει, βρίσκει και βάζει στη σειρά τραγούδια από το μουσικό θέατρο (ελληνικό και ξένο), jazz standards και απρόβλεπτες επιλογές, αναζητώντας σε ποιο σημείο ακριβώς συντελείται η μεταμόρφωση του αγγέλου σε τέρας (και το αντίστροφο).
Στο ρόλο της κεντρικής ερμηνεύτριας, η Νάντια Κοντογεώργη αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να περάσει απ’ όλα τα στάδια διαφθοράς κι εξαγνισμού / εξαγνισμού και διαφθοράς μπροστά στα μάτια του ανυποψίαστου κοινού.
Συμμετέχουν:
Νάντια Κοντογεώργη, τραγούδι
Tba, πιάνο
Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016
Contemplation | Κατερίνα Κωνσταντούρου
Ένα ρεσιτάλ πιάνου εσωτερικό και μυστηριώδες: νυκτερινές μουσικές, μονόλογοι κι ένα ταξίδι μύησης στην αρχή του νέου χρόνου.
Θα ακουστούν τα έργα Suite no. 10 (“Ka”) του Giacinto Scelsi, Κέλαδος και Τοκκάτα του Γιάννη Ιωαννίδη, Night thoughts (Homage to Ives) του Aaron Copland, Variations on a theme of A. Corelli op. 42 του Sergei Rachmaninoff, La lugubre gondola του Franz Liszt.
Η Κατερίνα Κωνσταντούρου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Πήρε τα πρώτα της μαθήματα πιάνου από την Ελεονώρα Βάζα και συνέχισε στο Εθνικό Ωδείο με την Άννα Αδάμη. Πήρε δίπλωμα πιάνου στο Εθνικό Ωδείο με τον Ίγκορ Ταρασάνσκι, που την επηρέασε καθοριστικά κι έπειτα master’s στο Κονσερβατόριο της Ουτρέχτης με τον Martyn van den Hoek – έναν ακόμη εμπνευσμένο δάσκαλο. Σπούδασε επίσης Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και δίδαξε σε δημόσια σχολεία.
Η Κατερίνα ζει από το 2004 στην Ολλανδία, όπου δρα ως πιανίστα εστιάζοντας στη σύγχρονη μουσική. Συνεργάζεται συχνά με νέους συνθέτες (Θανάσης Δεληγιάννης, Miranda Driessen, Νίκος Ιωακείμ, Frank Nuyts, Μιχάλης Παρασκάκης, Petra Strahovnik). Από το 2010 είναι η πιανίστα του Utrechts Blazers Ensemble που προωθεί κυρίως την ολλανδική μουσική σκηνή.
http://katerinakonstantourou.com/
Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016
Σώμα + | Ατζακάς/Ανισέγκος/Wylie
Το ντουέτο ΣΩΜΑ δημιουργήθηκε στο Βερολίνο το 2005, μέσα από τη μακρόχρονη καλλιτεχνική συμβίωση των μουσικών Αντώνη Ανισέγκου και Θύμιου Ατζακά.
Η εργασία του ντουέτου επικεντρώνεται στο δημιουργικό συγκερασμό σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού, χτίζοντας –και γκρεμίζοντας– τις γέφυρες μεταξύ βιωμένου και ιδεατού ήχου.
Tα τελευταία πέντε χρόνια, δίπλα στο ΣΩΜΑ έχουν εμφανιστεί ζωντανά πολλοί εξαιρετικοί μουσικοί – εκπρόσωποι διεθνώς αναγνωρίσιμων μουσικών παραδόσεων, όπως ο Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικη λύρα), ο Ιρανός Βijan Chemirani (tombak), ο Κινέζος Wu Wei (sheng), η Σαβίνα Γιαννάτου (τραγούδι), ο Μιχάλης Σιγανίδης (μπάσο), η Μαρία Θωίδου (τραγούδι) και ο κορυφαίος Γιαπωνέζος αυτοσχεδιαστής Soji Hano (τύμπανα).
Με αφορμή τις Τρίτες Παράλληλες καθώς και μία επικείμενη δισκογραφική εμφάνιση ως trio, το ΣΩΜΑ παρουσιάζει κομμάτια των Ανισέγκου, Ατζακά και Wylie, καθώς και αυθόρμητες συνθέσεις.
Συμμετέχουν:
Αντώνης Ανισέγκος, Πιάνο
Θύμιος Ατζακάς, Κιθάρες, Ούτι
James Wylie, Σαξόφωνο
Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016
Duetti | Φαίδων Μηλιάδης/Ευγένιος Ζημπάι
Η ανατολή συναντά τη δύση σε 38 σύντομα έργα για δύο βιολιά
Επιλογή από τα ντουέτα του Béla Bartók (1881-1945) και του Luciano Berio (1925-2003) για δύο βιολιά.
Σε αυτά τα δύο σετ μικρών έργων για δύο βιολιά, ανακαλύπτουμε έναν μικρόκοσμο δομών, χρωμάτων, και εντυπώσεων, στη συσκευασία του μικρότερου δυνατού ensemble μουσικής δωματίου. Δύο από τους σημαντικότερους αλλά και εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους συνθέτες του 20ού αιώνα, αφήνουν τις μεγάλες φόρμες και καταπιάνονται με μια απλούστερη γραφή για να αναδείξουν, μέσα από κάτι που ξεκίνησε ως σπουδές παιδαγωγικής χρήσης, επιρροές και εμπνεύσεις από τα γεωγραφικά και καλλιτεχνικά άκρα της Ευρώπης.
Συμμετέχουν:
Φαίδων Μηλιάδης και Ευγένιος Ζημπάι, Βιολί.
Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016
Kobane Quintet | Τηλέμαχος Μούσας/Νάσια Γκόφα
Οι Kobane Quintet είναι το νέο μουσικό project του Τηλέμαχου Μούσα και της Νάσιας Γκόφα όπου η Jazz συναντά το Μπαρόκ. Η ηλεκτρική κιθάρα & το κοντραμπάσο συναντούν το βιολοντσέλο και το theremin, το βιολί εναλλάσσεται με το μουσικό πριόνι και την ανθρώπινη φωνή και τα Jazz standards μεταλλάσσονται σε Arie Antiche και το αντίστροφο! Ο Claudio Monteverdi φλερτάρει με τον Duke Ellington και το “All the things you are” μετουσιώνεται σε φούγκα του Bach!
Συμμετέχουν:
Τηλέμαχος Μούσας, Κιθάρα/Μουσικό πριόνι/Theremin
Νάσια Γκόφα, Τραγούδι
Αλέξανδρος Κασαρτζής, Βιολοντσέλο
Θέμης Νικολούδης, Βιολί
Χρυσόστομος Μπουκάλης, Κοντραμπάσο
Interactive Visual Art, Λευτέρης Ζημιανίτης
Special Guest:
Nίκος Γιούσεφ, Μουσικό Πριόνι
Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016
In the clear/Mark Blitzstein | Ραφή
Ο συνθέτης-λιμπρετίστας Μarc Blitzstein αποτελεί μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του πρώτου μισού του 20ου αιώνα στην Αμερική. Γεννήθηκε το 1905 στη Φιλαδέλφεια. Σπούδασε μουσική στην Αμερική και στην Γαλλία, μαθητεύοντας δίπλα στη Νάντια Μπουλανζέ και τον Άρνολντ Σένμπεργκ. Οι διαλέξεις του Χανς Αϊσλερ και κυρίως το έργο του Μπέρτολτ Μπρέχτ έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού του στίγματος : Οι οπερέτες του, ένα μίγμα κοινωνικοπολιτικής σάτιρας, καυστικής ειρωνείας και ευρηματικής διάχυσης των νέων μουσικών ρευμάτων και της αβάνγκαρντ στο λαϊκό μουσικό θέατρο, γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στο προοδευτικό κοινό της Νέας Υόρκης (υπήρξε άλλωστε ο μεταφραστής του λιμπρέτου στην «Όπερα της πεντάρας»). Μετά το τέλος του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου η κοινωνική του κριτική και η «στρατευμένη» του δημιουργικότητα ρίχνει αρκετά τους τόνους -Ο Blitzstein αφοσιώνεται στη συμφωνική μουσική και σε πιο πειραματικές συνθέσεις, συμπράττοντας με τον Leonard Bernstein. Η επιτροπή Μακάρθυ τον συμπεριέλαβε στη λίστα των υπόπτων και τον ανέκρινε για την παλιά του πολιτική δραστηριότητα (μέλος του κομμουνιστικού κόμματος την περίοδο του μεσοπολέμου, φιλοσυνδικαλιστική δράση) αλλά ο Blitzstein αρνήθηκε να κατονομάσει τους παλιούς του συντρόφους. Δολοφονήθηκε σε ηλικία 58 ετών κατά την περίοδο των διακοπών του στη Μαρτινίκα, από τρείς ναύτες στους οποίους έκανε σεξουαλικές προτάσεις.
Σύλληψη: Ομάδα Ραφή
Μουσική επιμέλεια: Μιχάλης Παπαπέτρου
Μάσκες-κατασκευές: Φίλιππος Βασιλείου
Συμμετέχουν:
Μιχάλης Παπαπέτρου, πιάνο
Λητώ Μεσσήνη, σοπράνο
Αναστασία Κότσαλη, μέτζο σοπράνο
Δημήτρης Ναλμπάντης, τενόρος
Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016
Qua’SH | Κουαρτέτο των αισθήσεων και παραισθήσεων
Το Κουαρτέτο Qua’SH ανιχνεύει τις συγγένειες ανάμεσα στον Μάνο Χατζιδάκι και το έργο τριών πολύ σημαντικών νεότερων συνθετών (Michael Kamen, Nicola Piovani και René Aubry), που επηρεάστηκαν από τον μεγάλο Έλληνα δημιουργό.
Τέσσερις Έλληνες αναγνωρισμένοι σολίστες με ανεξάρτητες αναζητήσεις στα μονοπάτια της μουσικής συναντώνται τα τελευταία χρόνια σε επίλεκτες σκηνές και φεστιβάλ για να παρουσιάσουν με τη χρήση των τεσσάρων «ετερόκλητων» οργάνων τους σε ανέκδοτο συνδυασμό πρωτότυπες μεταγραφές που αναδεικνύουν την πνευματική συγγένεια του κορυφαίου έλληνα δημιουργού με κάποιους εμπνευσμένους επιγόνους του.
Σκηνικές ή «καθαρές» ορχηστρικές μουσικές, διάσημες ή ξεχασμένες, αριστουργήματα που εκτελούνται σπάνια ζωντανά επειδή απαιτούν πολυπληθή ή εξειδικευμένα σύνολα, αποδίδονται με την αμεσότητα και την πληρότητα του μικρού αλλά ανάγλυφου αυτού
πολυφωνικού συνόλου: Μάνος Χατζιδάκις: Το χαμόγελο της Τζοκόντας και μουσικές από τα έργα Καίσαρ και Κλεοπάτρα, Sweet Movie, Παραμύθι χωρίς όνομα, Οδός Ονείρων Michael
Kamen: Stromness (από την ταινία Winter Guest) Nicola Piovani: Μουσική από τον κινηματογράφο (από τις ταινίες Kaos, Chiari di luna, Caro Diario, Domani Accadra, Strana la vita, La vita è bella) René Aubry: Après la pluie (από την ταινία Killer Kid) και μουσικές για παραστάσεις μπαλέτου και μαριονέτας από τις συλλογές Invités sur la terre, Plaisir d’amour, Ne m’oublie pas, Projection privée
Συμμετέχουν:
Θόδωρος Κοτεπάνος πιάνο
Πάνος Δημητρακόπουλος κανονάκι
Κώστας Ράπτης μπαγιάν
Γιώργος Αρνής κοντραμπάσο
Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016
Polifonia in due | Duo Goliardi
Έργα των J.S. Bach, Δημήτρη Παπαγεωργίου (νέο έργο σε πρώτη εκτέλεση) – J. Walther – J.C. Veihlan κ.α.
Το Duo Goliardi ιδρύθηκε το 2003 από τον φλαουτίστα Δημήτρη Κούντουρα και τον ακκορντεονίστα Κωνσταντίνο Ράπτη. Με αυτόν τον ιδιαίτερο συνδυασμό, χωρίς ιστορικό προηγούμενο, το duo προσεγγίζει ένα μεγάλο εύρος ρεπερτορίου από τον όψιμο Μεσαίωνα μέχρι τη σύγχρονη μουσική δημιουργία και από ιστορικές ταραντέλες μέχρι την μουσική για όργανο του Γ. Σ. Μπαχ. Στόχος του είναι από τη μια πλευρά να εκφράσει μουσική παλαιότερων εποχών μέσα από μια διαφορετική ηχητική προοπτική πιστή στο μουσικό κείμενο και ύφος (με διαφορετική βεβαία ενορχήστρωση) και από την άλλη πλευρά να προβάλει καινούργια έργα γραμμένα γι’ αυτό το συνδυασμό. Συνεργάζεται με σημαντικούς συνθέτες της νεότερης γενιάς και έχει παρουσιάσει έργα σε πρώτη εκτέλεση. Στη μέχρι τώρα πορεία του το Duo Goliardi έχει εμφανιστεί στο διεθνές Φεστιβαλ Γ.Σ. Μπαχ της Ρίγα, στην Alte Schmiede της Βιέννης, στο Φεστιβάλ του Μπάρι, στο διεθνές φεστιβάλ του Μπαχρέιν, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στη σειρά μουσικής δωματίου του Burgwendel κ.α.
Συμμετέχουν:
Δημήτρης Κούντουρας, φλάουτο με ράμφος
Κωνσταντίνος Ράπτης, μπαγιάν
Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016
The Wonderfall Quartet
Μετά την εμφάνισή τους στο φετινό Athens Technopolis Jazz Festival, όπου εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη 15η διοργάνωση του φεστιβάλ, το Wonderfall Quartet θα παρουσιάσει τη μουσική του στην “Πόρτα”. Θα ακουστούν κομμάτια απ’ τους δύο δίσκους του γκρουπ αλλά κυρίως από το δεύτερο cd με τίτλο HORIZON, το οποίο βραβεύτηκε ως το καλύτερο Ελληνικό τζαζ άλμπουμ της χρονιάς 2014.
Το νέο άλμπουμ HORIZON διατηρεί τον ατμοσφαιρικό ήχο της ευρωπαϊκής σκηνής της τζαζ και καταδεικνύει την επιρροή του κουαρτέτου από το αγαπημένο τους Esbjorn Svensson Trio (e.s.t.)
Η ατμοσφαιρικότητα και η μελωδικότητα των συνθέσεων, η αέρινη και συνάμα βαθειά ερμηνεία των στίχων, το απόλυτα δεμένο interaction όλων των μελών μεταξύ τους σε συνδυασμό με το έντονο στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και τα ξεσπάσματα ενέργειας, διαμορφώνουν ένα ηχητικό περιβάλλον εσωτερικότητας, λυρισμού, εκφραστικότητας και ταυτόχρονα μια αίσθηση ελευθερίας, δυναμισμού και εξάρσεων!
Το μινιμαλιστικό αλλά ταυτόχρονα δυναμικό στυλ παιξίματος, το συνεχές interplay που δημιουργεί την αίσθηση ενός εσώτερου μουσικού διαλόγου μεταξύ των τεσσάρων μουσικών και τέλος η διάθεσή τους να κινούνται ανάμεσα σε διαφορετικά περιβάλλοντα, ατμόσφαιρες και δυναμικές, καθιστά κάθε συναυλία τους μια μυσταγωγική εμπειρία για κάθε ακροατή, που αναζητά πάντα κάτι παραπάνω από μια κατά τα άλλα «σύγχρονη vocal jazz» performance.
Συμμετέχουν:
Ειρήνη Κωνσταντινίδη, φωνή/στίχοι
Γιάννης Παπαδόπουλος, πιάνο
Κωνσταντίνος Μάνος, κοντραμπάσο
Θάνος Χατζηαναγνώστου, τύμπανα/συνθέσεις
www.thewonderfallquartet.com
Τρίτη 1 Μαρτίου 2016
3. 7. 6. 8. | Ventus
Το Ventus Ensemble παρουσιάζει ένα πρόγραμμα αριθμητικής χάριτος και μεγάλης μουσικής ευαισθησίας για πνευστά όργανα. Οι μουσικοί αυξάνονται κλιμακωτά επί σκηνής και δίνεται βήμα σε ορισμένες από τις πιο ευαίσθητες σελίδες μουσικής δωματίου για σύνολο πνευστών. Στο 3.7.6.8 παρουσιάζονται έργα του 20ου αιώνα στην άκρη της πρωτοπορίας και στην ουσία μιας μουσικής ευαισθησίας που ακουμπά ακόμη στον 19ο αιώνα χωρίς να θεωρείται επ’ ουδενί αναχρονιστική. Η σονάτα του Francis Poulenc για τρομπέτα κόρνο και τρομπόνι, το Σεπτέτο του Paul Hindemith για πνευστά, η «Νιότη» του Leoš Janáček για έξι πνευστά όργανα και το Μικρό Κοντσέρτο για πνευστά τσέμπαλο και κρουστά του Carl Orff παρουσιάζονται σε μια συναυλία από τους σπουδαίους δεξιοτέχνες του Ventus Ensemble.
Συμμετέχουν:
Όθωνας Γκόγκας, Φλάουτο
Κώστας Γιοβάνης, Όμποε
Δημήτρης Ντακοβάνος, Φαγκότο
Σπύρος Τζέκος, Κλαρινέτο
Κωνσταντίνος Τζέκος, Μπάσο Κλαρινέτο
Γιάννης Γούναρης, Κόρνο
Μάνος Βεντούρας, Κόρνο
Σπύρος Βέργης, Τρομπόνι
Δημήτρης Μαρίνος, Πιάνο
Μάριος Μουζακίτης, Κρουστά
Νίκος Μεταλληνός, Κρουστά
Τρίτη 8 Μαρτίου 2016
Στη δίνη του έρωτα | Michael Chance
Με την Ιωάννα Βρακατσέλη και το Σύνολο Παλαιάς Μουσικής Sinfonia
Το θέατρο “Πόρτα” έχει την τιμή να φιλοξενεί στο πρόγραμμά του ένα πρόγραμμα με ιταλική μουσική του 17ου αιώνα με τον διεθνούς φήμης Άγγλο κόντρα-τενόρο Michael Chance, την εξαιρετική μέτζο Ιωάννα Βρακατσέλη και το σύνολο παλαιάς μουσικής Sinfonia.
Τα θυελλώδη συναισθήματα είναι η κινητήρια δύναμη για ζωή, από την τρυφερότητα στο φλεγόμενο πάθος, από τον σπαρακτικό θρήνο στην απόλυτη ευδαιμονία και από την προδοσία στα παιχνιδιάρικα πειράγματα και σκιρτήματα. Το ερωτικό παιχνίδι ενέπνευσε την καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία ανά τους αιώνες.
Μέσα από τη μουσική του 17ου αιώνα η έκρηξη των συναισθημάτων αυτών μετουσιώνεται ίσως καλύτερα από κάθε άλλη μουσική περίοδο. Συνθέτες όπως οι C. Monteverdi, G. Caccini, F. Caccini, B. Stozzi, C. Merulo κ.α. ζωγραφίζουν μουσικά πάνω στον καμβά της εκφραστικής ποίησης της εποχής.
Συμμετέχουν:
Michael Chance, Κόντρα-τενόρος
Ιωάννα Βρακατσέλη, Μέτζο-σοπράνο
και το Σύνολο Sinfonia:
Φανή Γκάρτζου, Φλάουτο με ράμφος
Εφη Μηνακούλη, Λαούτο/Θεόρβη
Γιάννης Παπαγιάννης, Φλάουτο με ράμφος/Μπαρόκ όμποε
Κατερίνα Κτώνα, Τσέμπαλο/Όργανο
Άγγελος Ρεπαπής, Βιόλα ντα γκάμπα
Τρίτη 15 Μαρτίου 2016
Ο Συνθέτης επιλέγει | Δημήτρης Καμαρωτός
Ο συνθέτης Δημήτρης Καμαρωτός επιλέγει από το σύνολο του έργου του για το θέατρο μια συλλογή από τραγούδια και οργανικές συνθέσεις δημιουργώντας μέσα στην Πόρτα μια συναυλία που συγγενεύει με μία ηχητική εγκατάσταση ή με ένα μουσικό κουτί όπου το χρώμα του ήχου είναι εξίσου σημαντικό με αυτό το υλικό της μουσικής.
Το έργο του Δημήτρη Καμαρωτού για το θέατρο εκτείνεται στη σύνθεση μουσικής για πάνω από εκατό παραστάσεις με ένα πλήθος διαφορετικών σκηνοθετών σε ένα πλήθος διαφορετικών έργων. Ο συνθέτης επιλέγει μέσα από αυτό τον πλούτο της εργασίας του με γνώμονα το παρόν. Στέκεται στα κομμάτια που τον ενδιαφέρουν να επεξεργαστεί εκ νέου και δημιουργεί ένα καινούριο έργο μέσα από αυτή τη διαδικασία.
Χρησιμοποιώντας μόνο φυσικά όργανα χωρίς άλλη ηχητική επεξεργασία ο Δημήτρης Καμαρωτός μεταγράφει ειδικά για αυτή τη συναυλία τις επιλογές του για ένα μικρό σύνολο και μετασχηματίζει τη συμβατική τελετουργία της συναυλίας σε μία διαρκή εναλλαγή υλικών και διαθέσεων.
Τρίτη 22 Μαρτίου 2016
Trio | Γιώργος Κοντραφούρης
Ο Γιώργος Κοντραφούρης επισκέπτεται τη σκηνή της “Πόρτας” για δεύτερη φορά και παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με αποκλειστικά δικές του συνθέσεις με το εμβληματικό σχήμα της Jazz το τρίο. Με ένα πιάνο, ένα κοντραμπάσο κι ένα drum set σχηματίζεται μία ενότητα από τρία όργανα με τόσο διαφορετικούς χαρακτήρες που έχουν θα λέγαμε τη λειτουργία των προσώπων μιας θεατρικής πράξης καθώς ο ρυθμική, η αρμονική και η μελωδική φύση της μουσικής διαρκώς διασπάται, επανενώνεται και μεταμορφώνεται σε τολμηρά και περιπετειώδη σχήματα.
ΣυμμετέχουνZ_(モサ__・・ü:
Γιώργος Κοντραφούρης, Πιάνο
Tba, Κοντραμπάσσο
Tba, Ντραμς
Τρίτη 29 Μαρτίου 2016
Tirsi Morir Volea | Κέντρο Παλαιάς Μουσικής – Ωδείο Αθηνών
Με αφορμή ένα πολύ γνωστό έργο του 16ου αιώνα το μαδριγάλι Tirsi morir volea (Ο Θύρσις επιθυμούσε να πεθάνει), η συναυλία είναι αφιερωμένη στη συναρπαστική περίοδο ανάμεσα στην Αναγέννηση και το Μπαρόκ, ανάμεσα στη prima και τη seconda pratica. Από τους “συντηρητικούς” συνθέτες όπως ο Palestrina στον τολμηρό Monteverdi και τους συγχρόνους του που αναθεώρησαν τη σχέση κειμένου και μουσικής.
* Κέντρο Παλαιάς Μουσικής – Ωδείο Αθηνών
Το Κέντρο Παλαιάς Μουσικής συνεργάζεται με το Ωδείο Αθηνών και προσφέρει τον διετή κύκλο σπουδών “Η φωνητική μουσική από το Μεσαίωνα έως το Μπαρόκ”.
Πρόκειται για ένα πρωτότυπο για την ωδειακή ελληνική παιδεία κύκλο σπουδών με στόχο τη μελέτη του φωνητικού ρεπερτορίου από το Μεσαίωνα και την Αναγέννηση μέχρι και το Μπαρόκ με έμφαση στην ιστορική ερμηνεία και τη μελέτη των πηγών.
Αφορά τελειόφοιτους καθώς και νέους επαγγελματίες τραγουδιστές που ενδιαφέρονται για το σχετικό ρεπερτόριο.
Διδάσκουν οι Αρης Χριστοφέλλης – ερμηνεία φωνητικής μουσικής, Δημήτρης Κούντουρας – ιστορική ερμηνεία, μουσική του Μεσαίωνα & σύνολα παλαιάς μουσικής και Ιάσων Μαρμαράς συνοδεία στο τσέμπαλο και φωνητικά σύνολα.
Τρίτη 5 Απριλίου 2016
Volkslieder-Abend | Ιάσων Μαρμαράς
Johannes Brahms – Επιλογή από τα 49 Deutsche Volkslieder, WoO 33 τυπωμένα το 1894
Το πρώτο Lieder-Abend του Ιάσονα Μαρμαρά, η πρώτη βραδιά ρομαντικού τραγουδιού, στην οποία με θαυμαστή δεξιοτεχνία τραγουδά και συνοδεύει τον εαυτό του στο πιάνο γεννήθηκε κάτω απ’ τα πλατάνια του Αγίου Λαυρεντίου, μέσα στο Μουσικό Χωριό.
Η συνέχεια δόθηκε πέρυσι στην Πόρτα όπου ο Μαρμαράς ερμήνευσε μοναδικά τα Diechterliebe του Schumann σε ένα πιάνοφόρτε της εποχής.
Αυτή τη φορά ο λεπταίσθητος και μοναδικός καλλιτέχνης τραγουδά μελωδίες από τα αχανή δάση της Γερμανίας, παραμύθια από τις όχθες του Ρήνου που το 19ο αιώνα έσφυζαν ακόμα από φαντάσματα κι οπτασίες.
Σύμφωνα με τον ερμηνευτή: «Η εργασία του Μπραμς πάνω στα λαϊκά τραγούδια τα μεταμορφώνει σε μικρά διαμάντια, αποκτούν μια σχεδόν ανεξιχνίαστη διάσταση μέσα στην σπηλαιώδη αρμονική γραφή του: Οι μελωδίες τους σκοτεινιάζουν μέσα σ’ ένα ιδιαίτερο σκοτάδι, εκείνο ενός σπηλαίου που οι σταλακτίτες του λαμπυρίζουν στο παραμικρό φως, και που στο βάθος του βυθίζεται και χάνεται κι η πιο μεγάλη λάμψη».
Τρίτη 12 Απριλίου 2016
Πνοή | Έλενα Κρασάκη/Ventus Ensemble
Το πρόγραμμα της Πνοής είναι μία συλλογή από Ελισαβετιανά τραγούδια και Μαδριγάλια των Henry Purcell, William Byrd, Thomas Morley, John Dowland ξαναγραμμένα για σύνολο πνευστών και μία γυναικεία φωνή που επέλεξαν η σοπράνο Έλενα Κρασάκη και ο συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής.
Το πρόγραμμα της Πνοής είναι μία σπουδή για τον ήχο που παράγεται όταν μια ποσότητα αέρα διασχίζει ένα σωλήνα και καταλήγει σε μία στενή δίοδο. Αυτός ο ήχος είναι οξύς ή βαθύς ανάλογα με την αντίσταση που συναντά στην άκρη της διόδου -στην έξοδο- και ανάλογα από το μήκος της διαδρομής που κάνει μέσα στο σωλήνα.
Στο πρόγραμμα της πνοής τα πνευστά όργανα λειτουργούν σαν ένας μεγάλος οργανισμός που αναπνέει, σαν τον πνεύμονα της τραγουδίστριας.
Το πρόγραμμα της Πνοής είναι ένα πρόγραμμα που οι γαλήνιες συνθέσεις του 16ου αιώνα εναλλάσσονται με ιντερμέδια γεμάτα ενέργεια γραμμένα το 2016 από νέους συνθέτες.
Στο πρόγραμμα της Πνοής πρόκειται να χρησιμοποιηθούν περίπου 30 μέτρα σωλήνα από ξύλο και χαλκό.
Συμμετέχουν:
Κώστας Γιοβάνης, Όμποε
Σπύρος Τζέκος, Κλαρινέτο
Δημήτρης Ντακοβάνος, Φαγκότο
Κώστας Τζέκος, Μπάσο κλαρινέτο
Γιάννης Γούναρης, Κόρνο
Μάνος Βεντούρας, Κόρνο
Δημήτρης Γκόγκας, Τρομπέτα
Φάνης Βερνίκος, Τρομπέτα
Σπύρος Βέργης, Τρομπόνι.
Τραγουδά η Έλενα Κρασάκη
Τρίτη 19 Απριλίου 2016
Περί ύψους | Δημήτρης Σκύλλας
Χρόνος. Σύμπαν. Έρωτας. Θάνατος. Θεός.
Πέντε Μεγάλες Ιδέες συγχρονίζουν την ενέργεια εξαιρετικών καλλιτεχνών και σηματοδοτούν μια συνθήκη: την έκφραση του Ύψους. Ο συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας προσκαλεί δημιουργούς και ερμηνευτές από τον χώρο της μουσικής, της λογοτεχνίας και του θεάτρου, με σκοπό να εκφράσουν ατομικά και συλλογικά τη δική τους αίσθηση για τις Μεγάλες Ιδέες.
Έχοντας ως πυρήνα τη μουσική σύνθεση, από τον Bach, τον Lizst και τον Kurtag μέχρι τον Κουμεντάκη, τον Σκύλλα και τον Σελαμσή, οι ερμηνευτές πιάνου και σαξοφώνου προσεγγίζουν τον παλμό αυτών των Ιδεών σε συνδυασμό με πέντε μικρές συγγραφικές πρεμιέρες και πέντε ηθοποιούς σε σόλο ερμηνεία, όλοι μαζί στα πλαίσια μιας κοινής εννοιολογικής τριβής.
Το ΠΕΡΙ ΥΨΟΥΣ δεν είναι μόνο μια μουσική συναυλία, αλλά ούτε παράσταση! Είναι ένα ψηφιδωτό πνευματικών και προσωπικών εντυπώσεων με άξονα το άπιαστο…
ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας παρουσιάζονται στο θέατρο “Πόρτα” δύο συναυλίες με φωνητικά έργα θρησκευτικής πνοής αλλά και ένα ρεσιτάλ πιάνου που φιλοδοξεί να μετατρέψει την αίθουσα του θεάτρου σε χώρο ενατένισης και διαλογισμού.
Δευτέρα 25 Απριλίου 2016
Άριες | Αλέξης Καραϊσκάκης
Η πρώτη συναυλία της Μεγάλης Εβδομάδας στο θέατρο “Πόρτα” είναι αφιερωμένη στον Ιωάννη Σεβαστιανό Μπαχ και το βιολοντσέλο πίκολο, για το οποίο συνέθεσε μια σειρά από τα καλύτερα έργα του. Ο βιολοντσελίστας Αλέξης Καραϊσκάκης επιστρατεύει ένα σπάνιο και παράδοξο όργανο του 18ου αιώνα και με τη σύμπραξη ενόργανου συνόλου παρουσιάζει μια συναυλία στην οποία εναλλάσσονται άριες από τις θρησκευτικές Καντάτες για βιολοντσέλο πίκολο και η 6η Σουίτα για το ίδιο όργανο.
Η εξέλιξη των μουσικών οργάνων, ανά τους αιώνες, δεν είναι μία γραμμική και ενιαία υπόθεση. Ειδικά από την επόχή της Αναγέννησης μέχρι την εποχή του Ροκοκό, τα όργανα διαμορφώνονταν και άλλαζαν ριζικά σύμφωνα με τις απαιτήσεις των έργων που γραφόντουσαν. Στο πλαίσιο αυτής της παράδοσης το 1731 ο J.S. Bach παρήγγειλε στον οργανοποιό J.C. Hoffmann την κατασκευή ενός μπάσου όργανου με μία σοπράνο χορδή, έτσι ώστε να μπορεί και να συνοδεύει, αλλά και να τραγουδά τις υπέροχες μελωδίες των εβδομαδιαίων καντατών που έγραφε. Ο μεγαλοφυής συνθέτης δεν αρκέστηκε μόνο στις Καντάτες και στις Άριες, αλλα αφιέρωσε και την τελευταία Σουίτα του για βιολοντσέλο σόλο στο ιδιαίτερο αυτό όργανο.
Τρίτη 26 Απριλίου 2016
Ένα Ρεσιτάλ | Ανώνυμος πιανίστας
…πιστεύω ότι πρέπει να παρέχεται στον καλλιτέχνη ανωνυμία, για το καλό το δικό του αλλά και του κοινού του…
…όταν ο κόσμος πηγαίνει στην εκκλησία για να ακούσει μια Καντάτα του Μπαχ, θεωρεί ότι το χειροκρότημα θα καταστρέψει την ερμηνεία. Κι ωστόσο, το ίδιο βράδυ μπορεί να παρακολουθήσει την ίδια ερμηνεία σε μια αίθουσα συναυλιών και να ενοχληθεί αν δεν το αφήσουν να χειροκροτήσει…
…όταν δεν χρειάζεται να νιώθει κανείς υπεύθυνος για την οπτική ικανοποίηση του ακροατή, η συγκέντρωση του ερμηνευτή επιτυγχάνεται πολύ ευκολότερα…
…η τέχνη βρίσκει τη δικαίωσή της στην εσωτερική φλόγα που ανάβει στην καρδιά των ανθρώπων, και όχι στις ρηχές, εξωτερικευμένες δημόσιες εκδηλώσεις της. Σκοπός της τέχνης δεν είναι η στιγμιαία έκκριση αδρεναλίνης, αλλά, αντίθετα, η σταδιακή και διά βίου δημιουργία μιας κατάστασης θαυμασμού και γαλήνης…
Σχεδόν μισό αιώνα μετά την απόπειρα του Γκλεν Γκουλντ να εφαρμόσει στην πράξη τις ιδέες του περί ζωντανών εμφανίσεων στο Φεστιβάλ του Στράτφορντ το 1962 -όπου ζήτησε εκ των προτέρων από το κοινό να μη χειροκροτήσει στο τέλος του ρεσιτάλ του- ο Στέφανος Θεοδωρίδης, δοκιμάζει στις Τρίτες Παράλληλες να επαναλάβει το ίδιο εγχείρημα, διευρυμένο, με την ελπίδα να πλησιάσει το ιδανικό του πουριτανού Καναδού: να μετατρέψει την αίθουσα σε ναό, τον ερμηνευτή σε ιερέα, τους ακροατές σε εκκλησίασμα και τη συναυλία σε ιεροτελεστία, σε ένα ρεσιτάλ πιάνου δίχως χειροκρότημα, με άγνωστο ερμηνευτή και πρόγραμμα.
* Θα προηγηθεί διάλεξη του Στέφανου Θεοδωρίδη για τον Γκλεν Γκουλντ
Τετάρτη 27 Απριλίου 2016
Ύμνοι | Νέλη Μαυροειδή
Οι Ύμνοι είναι το τελευταίο πρόγραμμα της Μεγάλης Εβδομάδας στην Πόρτα. Ένα κουαρτέτο εγχόρδων και η σοπράνο Νέλη Μαυροειδή συνυπάρχουν σε μια σειρά έργων που δεν είναι σε καμία περίπτωση θρησκευτικής λειτουργίας αλλά αντίθετα είναι ύμνοι στην αγάπη και το ανθρώπινο πάθος.
Η εμβληματική Λυρική Σουίτα του Alban Berg, έργο εκρηκτικής συναισθηματικής φόρτισης, κωδικοποιημένο ντοκουμέντο του ανεκπλήρωτου και αδιέξοδου έρωτα του συνθέτη με τη Hanna Fuchs, παρόλο που είναι γραμμένο στην φαινομενικά περιοριστική τεχνοτροπία της δεύτερης σχολής της Βιέννης, καταφέρνει να αναδείξει την εσωτερικότητα της αγάπης και συνάμα την έκρηξη του πάθους. Ο συνθέτης και βιολίστας Μάριος Δαπέργολας συνδέει αριστοτεχνικά 5 τραγούδια της Fanny και του Felix Mendelssohn με γνώριμα έργα του Felix. Ένα έργο που έγινε κατά παραγγελία και ακούστηκε πρώτη φορά στο Mozarteum του Salzburg θα παρουσιαστεί σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση και θα μας ξεδιπλώσει τις πολυδιάστατες πτυχές της ρομαντικής γερμανικής ποίησης. Ο Γερμανός συνθέτης Christian Jost επιλέγει μία σύγχρονη Ελληνίδα ποιήτρια την Κική Δημουλά, για να παντρέψει δύο πολύ ζωντανές αξίες, τη σύγχρονη ποίηση με τη σύγχρονη μουσική. Ο συνθέτης δίνει έμφαση στο κείμενο μέσα από τη μελωδική γραμμή της φωνής, ενώ το κουαρτέτο ανεβάζει την ένταση μέσω μιας πολύ πυκνής ρυθμικά ενορχήστρωσης.
Τρία έργα “Ύμνοι” με κοινό παρανομαστή τη ποίηση, μας καθηλώνουν με την εσωτερικότητα και τη μοναδική τους ενέργεια.
ΤΡΙΤΕΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ
Τον Μάιο οι Τρίτες Παράλληλες επενδύουν στην ευεξία και την αίσθηση εγγύτητας που τα οικεία ακούσματα προκαλούν. Οι Τρεις Τελευταίες Τρίτες του έτους είναι ένα ανθολόγιο από τραγούδια ξένα και κυρίως Ελληνικά, με το Duo Krousma, τους Σχεδόν διάσημους, και μία σπουδαία νέα Ελληνίδα ερμηνεύτρια της οποίας την ταυτότητα αρνούμαστε πεισματικά να αποκαλύψουμε έως την ώρα της συναυλίας.
Τρίτη 10 Μαΐου 2016
Percussongs | Duo Krousma και Γιούλα Μιχαήλ
Το Duo Krousma που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη επισκέπτεται την “Πόρτα” για να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα τραγουδιών που καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό και αισθητικό φάσμα με μόνο περιορισμό τη χρήση των κρουστών οργάνων ως μιας πολύχρωμης ορχήστρας. Στα Percussongs θα ακουστούν μεταξύ άλλων διασκευές τραγουδιών της Bjork, του David Bowie, του Sebastian Schuller, των Radiohead, των Red Hot Chilly Peppers, του Astor Piazzola, του Kurt Weill, των Pink Floyd, του Thelonius Monk.
Ένα μουσικό ταξίδι, όπου εναλλάσσονται οι εποχές και τα είδη, μέσα από αγαπημένα κομμάτια, ειδικά διασκευασμένα για αυτό το τρίο, με τη φωνή να συναντά την πολυχρωμία των κρουστών. Μια βραδιά με ενορχηστρωτική φαντασία και αυτοσχεδιαστική διάθεση.
Συμμετέχουν:
Γιούλα Μιχαήλ, Τραγούδι
Και το Duo Krousma
Νταβίνα Φλωρεντίν,
Ντόλλυ Λιανά, Μαρίμπα/Βιμπράφωνο/Κρουστά
Τρίτη 17 Μαΐου 2016
Μοντέρνα Τραγούδια | Σχεδόν Διάσημοι
Οι Σχεδόν Διάσημοι, δηλαδή η Δάφνη (Φαραζή) και ο Μήτσος (Δημήτρης Τσεσμελής), είναι φίλοι εδώ και πολλά, πάρα πολλά, χρόνια. Το 2014 αποφάσισαν να ενώσουν τις κατά κάποιον τρόπο “μαγικές” τους δυνάμεις για να χαρίσουν χαμόγελα κι ανεμελιά σε οικείους, φίλους, συγγενείς, γνωστούς και αγνώστους. Εν ολίγοις γέλιο, τραγούδι, χορός.
Εκείνη έχει σπουδάσει κινηματογράφο (Τμήμα Κινηματογράφου, Καλών Τεχνών, ΑΠΘ) κι εκείνος θέατρο (Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών/Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ) αλλά και οι δύο από μικροί σπουδάζουν κι ασχολούνται με την μουσική, η οποία ήταν πάντα η μεγάλη τους αγάπη.
Μαζί απολαμβάνουν να διασκευάζουν ρετρό ελληνικά τραγούδια που χαρακτηρίζονται από ξενόφερτους ρυθμούς ρούμπα, μάμπο και σουίνγκ αλλά και νεότερα, καθώς επίσης να γράφουν και τα δικά τους τραγούδια σε παρόμοιο στυλ. Με ένα γιουκαλίλι, μια πιανίκα και τις χαρακτηριστικές τους διφωνίες δημιουργούν τον προσωπικό τους ήχο.
Θα τους ακούσετε να τραγουδούν στους δρόμους της Αθήνας και σε όμορφα στέκια της πόλης.
Τρίτη 24 Μαΐου 2016
ΚΙΒΩΤΟΣ | Ανώνυμος Ερμηνευτής(τρια)/Γεράσιμος Ευαγγελάτος
Η Κιβωτός είναι η τελευταία Τρίτη Παράλληλη. Στην τελευταία Τρίτη Παράλληλη παρουσιάζεται ένα πρόσωπο πολύ οικείο στο κοινό της Αθήνας. Στο κοινό της Ελλάδας. Ένα πρόσωπο εξαιρετικά αγαπητό στο ελληνικό κοινό. Ένα πρόσωπο αγαπητό που η εργασία του/της είναι το Τραγούδι. Τόσο αγαπητό και οικείο είναι αυτό το πρόσωπο που το θέατρο “Πόρτα” και οι Τρίτες Παράλληλες επιθυμούν να διατηρήσουν μυστική την ταυτότητά του/της ως την ώρα της συναυλίας.
Το πρόσωπο αυτό μέσω του εκπροσώπου του μας έστειλε το εξής γράμμα:
Είναι το τέλος του κόσμου. Έχουν απομείνει μια θάλασσα τραγούδια, ένα πιάνο και μια φωνή για να σωθεί ό, τι τραγουδήθηκε στα ελληνικά. Ό, τι αγαπήθηκε και σημάδεψε το συλλογικό ασυνείδητο μιας χώρας μέσα στα χρόνια.
Παραδοσιακά τραγούδια, νανουρίσματα και λαϊκές προσευχές, ανοίγουν διάλογο με εμβληματικές δημιουργίες σπουδαίων δημιουργών της νεότερης ελληνικής μουσικής. Από τους μεγάλους του ρεμπέτικου και του ελαφρού τραγουδιού μέχρι τους σπουδαίους συνθέτες και τραγουδοποιούς του 20ου αιώνα.
Τα τραγούδια επιλέγει και βάζει σε σειρά: ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος.