25.2 C
Athens
Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

Τα αγγελικά βήματα της Μαρίας Καλλιμάνη με μια «Πεταλούδα σε Πηγάδι»

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Tις νύχτες κάποιος άγνωστος αφανίζει τις τριανταφυλλιές. Τσακίζει το λουλούδι του έρωτα. Κάποιος μισεί την αγάπη, την αρμονία, τη γονιμότητα. Η μικρή κοινωνία έχει θορυβηθεί. Στήνουν ενέδρες να τον συλλάβουν αλλά αυτός τις αποφεύγει επιδέξια και συνεχίζει το καταστροφικό του έργο.
Συμβαίνει στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα», που παρουσιάζει -έως και τις 15 Μαρτίου- το έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη «Πεταλούδα σε Πηγάδι» σε σκηνοθεσία Στηβ Κρικρή, με τους Μαρία Καλλιμάνη και Βαγγέλη Κρανιώτη. H παράσταση εντάσσεται στο 2ο Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού Έργου 21ου Αιώνα με καλλιτεχνικά υπεύθυνη τη δραστήρια Λεία Βιτάλη και παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 19:30 μ.μ. Το έργο είναι μία κωμωδία, ελαφρώς μαύρη, ένα σκοτεινό παραμύθι για ενήλικες.

Η Ευθαλία, μες στην ερημιά του παλιού επαρχιώτικου σπιτιού της, προσπαθεί να ξεκλειδώσει τα μυστικά των ονείρων της. Μιλάει με τους αγαπημένους της νεκρούς. Είναι Ψυχοσάββατο. Η επόμενη ημέρα είναι αφιερωμένη στη Δευτέρα Παρουσία, εκείνη τη φοβερή ημέρα κατά την οποία όλοι θα κριθούμε. Είναι η ημέρα των ψυχών. Είναι η μέρα κατά την οποία, σύμφωνα με μια παλαιότερη συνήθεια, τα ανύπαντρα κορίτσια τοποθετούν τα κόλλυβα κάτω από το μαξιλάρι τους και παρακαλούν τον Άγιο Θεόδωρο να φανερώσει στον ύπνο τους τον άνδρα που θα παντρευτούν. Μέρα ξεχασμένη για τους πολλούς του κόσμου. Αφού ο θάνατος για τη νοοτροπία της εποχής μας είναι το τέλος. Οι κεκοιμημένοι μάς πονούν, αλλά πρέπει να ζήσουμε. Να προχωρήσουμε. Συμπτωματικά είναι και η πιο κρύα νύχτα του χειμώνα. Ίσως η αποφασιστική νύχτα για να αντιμετωπίσει κάποιος τους φόβους και τις ανασφάλειές του. Πίσω από τις μεγαλύτερες αδυναμίες μας, άλλωστε, κρύβονται οι μεγαλύτερες δυνατότητές μας. Οι φόβοι και οι ανασφάλειες είναι κίνητρα τόλμης και δύναμης.

Προτού ξημερώσει, θα συμβεί κάτι αναπάντεχο. Ένας νέος άντρας θα βρεθεί πεσμένος στο πηγάδι της. Ποιος είναι και τι λόγο είχε να τριγυρνά σαν φάντασμα στον κήπο της; Η γυναίκα δεν θα βιαστεί να τον ελευθερώσει, τον κρατά για μέρες φυλακισμένο στα έγκατα της γης. Όπως, όταν ήταν παιδί, κρατούσε αιχμάλωτες τις πεταλούδες και μετά τις πετούσε στο ίδιο πηγάδι. Κι όταν στο τέλος τον τραβήξει επάνω, η μια αποκάλυψη διαδέχεται την άλλη. Ποτέ δεν είναι τόσο δύσκολο να μιλήσει κανείς, όσο όταν ντρέπεται για τη σιωπή του. Εξομολογήσεις, δόλιοι σχεδιασμοί αλλά και πράξεις βίας, θα τους οδηγήσουν στο μοναδικό, μα τόσο ισχυρό, κοινό στοιχείο που τους ενώνει. Μια έκπληξη για τους ίδιους και για τον θεατή. Αντιμετωπίζουν τους φόβους τους και αυτοί χάνουν τη δύναμή τους. Γιατί η δύναμη του φόβου είναι στην ουσία της φανταστική και όχι πραγματική. Την ίδια στιγμή που αντιμετωπίζουν το φανταστικό φόβο, τον αποδυναμώνουν. Τότε η ζωή και των δύο αλλάζει για πάντα. Μεταμορφώνονται όπως οι πεταλούδες. Ξετυλίγουν τα φτερά τους για να νιώσουν δυνατοί και ασφαλείς, να δουν τον κόσμο διαφορετικά, πιο καθαρά και πιο συνειδητοποιημένα. Η ζωή είναι μια εναλλαγή. Κάθε εναλλαγή είναι ένα μάθημα που παραδίδεται άλλες φορές σαν φιλί κι άλλες φορές σαν χαστούκι, αλλά είναι πάντα ωφέλιμο για την εξέλιξη.

Η μεταμόρφωση από κάμπια σε χρυσαλίδα και τελικά σε πεταλούδα, είναι η μεγαλύτερη και εντυπωσιακότερη μεταμόρφωση που παρατηρείται στο ζωικό βασίλειο. Όσο εντυπωσιακή και μοναδική μπορεί να είναι και η εσωτερική μας μεταμόρφωση. Έτσι κάπως θα μεταμορφωθεί κι η συμπαθής Ευθαλία. Από γεροντοκόρη σε… σειρήνα.

Σύμφωνα με τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη -που μας έχει δώσει κι άλλα θαυμάσια έργα, όπως το “Λα Πουπέ” και τη “Λάσπη”- το να ζει κανείς και στα δύο άκρα και να υπάρχει σε κόσμους τελείως διαφορετικούς είναι απολύτως θεμιτό. Η πραγματικότητα μας συνθλίβει, όμως έχουμε μέσα μας τη δυνατότητα της ίασης. Οι ήρωές του έχουν ο καθένας το δικό του έλλειμμα. Αυτό αναδεικνύει περισσότερο μια έλξη προς το αλλόκοτο παρά κάποιο μήνυμα για τη διαφορετικότητα. Ένας αγώνας με τους δαίμονές μας είναι η ζωή, μια πάλη συνεχής.
Το έργο σε σαγηνεύει με την πλοκή του, σε παρασύρει με τη γλαφυρότητα της αφήγησης. Ταυτόχρονα όμως διεκδικεί αυτό που χαρακτηρίζουμε “σύγχρονη αξία γραφής”, και σαν αίσθημα, και σαν λογοτεχνική ορμή, και μέσα από το δύσκολο χτίσιμο ενός λόγου που ρέει φαινομενικά απλά, αβίαστα και ρυθμικά. Οι ήρωες βιώνουν μια ειρωνική και σκηνοθετημένη ζωή που ανατρέπεται με τη συνάντησή τους. Καθώς εξελίσσεται η γλυκόπικρη αυτή ιστορία, μια μαγική συνταγή κάνει το θαύμα της κι ο θεατής μπλέκεται κι αυτός στο μυστήριο της θεατρικής δημιουργίας.

Οι συντελεστές

Ο σκηνοθέτης Στηβ Κρικρής έφτιαξε μια παράσταση κλειστοφοβικού αισθητισμού, με το μυστήριο να κρύβεται στο καθημερινό, το θαυμαστό και το παράξενο στη λιτότητα και την οικονομία των εκφραστικών τρόπων. Μια παράσταση σαν σκοτεινό, ερωτικό όνειρο που απειλεί να μας καταπιεί.
Τα Σκηνικά – Κοστούμια του Γιώργου Γεωργίου πολύ επιτυχημένα και ευφάνταστα, συνδυάζουν το υπερφυσικό και τη σκοτεινή οπτική.
Στους Φωτισμούς ο Στέλιος Πίσσας τόνισε τη γλυκιά μελαγχολία και το σασπένς της υπόθεσης. Με παραμυθένια αύρα και η μουσική του Λεωνίδα Μαριδάκη. Ως βοηθός σκηνοθέτη συνέβαλε με τον νεανικό του ενθουσιασμό ο Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης.

Ο Στιβ Κρικρής δημιούργησε και το βίντεο στο οποίο οι νεκροί συνομιλούν με την Ευθαλία. Μοιάζει λοιπόν στη συγκεκριμένη παράσταση να συναντιέται με έναν τρόπο το σινεμά με το θέατρο. Συμμετέχουν στη βιντεοπροβολή οι Δημήτρης Καταλειφός (πατέρας), Όμηρος Πουλάκης (αρραβωνιαστικός) και ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης (αδελφός). Καταπληκτικοί και οι τρεις. Ιδιαίτερη μνεία χρειάζεται να κάνουμε στη «μάγισσα» της Ράνιας Οικονομίδου που κυριολεκτικά μας μάγεψε…
Η παράσταση έχει την τύχη να διαθέτει δύο πολύ καλούς ηθοποιούς επί σκηνής οι οποίοι διανύουν σημαντικά στάδια στην καριέρα τους. Ο Βαγγέλης Κρανιώτης είναι ηθοποιός εντυπωσιακής λάμψης και με ρεαλιστικό παίξιμο. Ερμήνευσε τον νεαρό Αντώνη με αμεσότητα, δύναμη και φαντασία. Είχε θαυμάσια επικοινωνία και σε πολλά σημεία έδειξε την κωμική πλευρά του.
Η Μαρία Καλλιμάνη, που ανοίγει κάθε φορά νέα μονοπάτια ερμηνείας με βήματα αγγελικά, υποδύθηκε την Ευθαλία, μια γυναίκα που ζει μόνη της και συνομιλεί με τους νεκρούς συγγενείς της μέσα από τις προσωπογραφίες τους. Μια γυναίκα σκληρή, ξεχωριστή, εκκεντρική. Κοιμάται την ημέρα και είναι ξύπνια όλη τη νύχτα. Ένας ιδιότυπος χαρακτήρας. Είναι καθαρή απόλαυση να αισθάνεσαι ότι υπάρχει αυτή η ηθοποιός πάνω στη σκηνή. Απόλαυση που σημαίνει απελευθέρωση και λύτρωση. Άφημα, λύσιμο και επομένως ανάταση, κραδασμός, πλήρωση. Για ακόμα μια φορά ανακάλυψε τα κατάλληλα εργαλεία να μας αφηγηθεί όμορφα μια ιστορία. Ηθοποιός διεισδυτική, σε συναρπάζει αφάνταστα με τη θηλυκή της δύναμη.
Φέτος πρωταγωνιστεί σε τρεις ταινίες (Νοτιάς, Interruption, Suntan), ενώ ξεχώρισε και στα «Παιδιά του Ήλιου» σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη, στο Θέατρο Τέχνης, μία από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν, που πήρε επανειλημμένα παρατάσεις, λόγω διαρκούς sold out.

* Η παράσταση «Πεταλούδα σε Πηγάδι» μεταφέρει κάτι από το σύμπαν του Τιμ Μπάρτον. Το υπερβατικό στοιχείο μπλέκεται με την οικείο, το ψυχολογικό υπόβαθρο είναι έντονο, η σκηνογραφία υποβλητική και οι ερμηνείες απολαυστικές. Μια μαύρη κωμωδία, με ιδιαίτερο χιούμορ, σκοτεινή, τρυφερή και συγκινητική. Να τη δείτε!

Ταυτότητα παράστασης

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΣΤΗΒ ΚΡΙΚΡΗΣ
ΔΙΑΝΟΜΗ: ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΡΑΝΙΩΤΗΣ
ΣΚΗΝΙΚΑ/ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΙΣΣΑΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΜΑΡΙΔΑΚΗΣ
SOUND DESIGN: ΛΕΑΝΔΡΟΣ ΝΤΟΥΝΗΣ
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
HAIR STYLIST: DANIEL BABEK
ART WORK: AKHΣ HΤΟΣ E/F ADV
Συμμετέχουν σε βιντεοπροβολή:
Μάγισσα: ΡΑΝΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΟΥ
Πατέρας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ
Αρραβωνιαστικός: ΟΜΗΡΟΣ ΠΟΥΛΑΚΗΣ
Αδερφός: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
Συνεργείο Γυρισμάτων
Σκηνοθέτης – Στηβ Κρικρής
Διευθυντής Φωτογραφίας – Δημήτρης Mαυρομμάτης
Σκηνογράφος – Γιώργος Γεωργίου
Ηχολήπτης- Λευτέρης Καμπαλώνης
Μake up – Σίσσυ Πετροπούλου
Μοντάζ- Κωστής Νικολόπουλος.
Τα γυρίσματα των βίντεο έγιναν στο Πλατώ Πετράκη.

Πληροφορίες

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
ΘΕΑΤΡΟ «ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ»
2ου Φεστιβάλ διαρκείας Ελληνικού θεατρικού έργου 21ου αιώνα
Καλλιτεχνικά υπεύθυνη: Λεία Βιτάλη
Σατωβριάνδου 36, Στάση μετρό Ομόνοια
Τηλ. 210 52 42 211
Από 8 Φεβρουαρίου έως 15 Μαρτίου 2016 κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 19.30
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (κανονικό), 8 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65), 5 ευρώ (ανέργων)

* Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1967. Είναι Έλληνας πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και υποκριτική στη Σχολή Βεάκη.
Η συλλογή διηγημάτων του «Φυσικές ιστορίες» ήταν υποψήφια για το βραβείο διηγήματος στα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας του 2007. Συμμετείχε σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις, όπως την “Αντιγόνη” του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Μίνωα Βολανάκη.
Το 2011 ανέλαβε τη δραματουργική επεξεργασία της θεατρικής παράστασης της Θεατρικής Ομάδας Pequod, που βασίστηκε στο έργο «Το διπλό βιβλίο» του Δημήτρη Χατζή και ανέβηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ξανθόπουλου.
Τον Φεβρουάριο του 2012, ήταν ένας από τους συγγραφείς που έλαβαν υποτροφίες εν όψει του προγράμματος χρηματοδότησης του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και του αντίστοιχου οργανισμού της Γαλλίας, με σκοπό την προώθηση του λογοτεχνικού έργου Ελλήνων δημιουργών, μεταφραστών και εκδοτών.
Τον Οκτώβριο του 2013, θεατρικό του έργο ανέβηκε σε παράσταση στο πλαίσιο ενός πρότζεκτ συνολικά 8 δραματουργών του Θεάτρου Τέχνης.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -