Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
H αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και βαίνει προς το τέλος της. Το Off-Off Festival σε λίγες μέρες ξεκινά. Οι 34 θεατρικές ομάδες βρίσκονται επί ποδός. Το θέατρο «Επί Κολωνώ» πανέτοιμο, όπως κάθε φορά. Τέσσερις από τις ομάδες απαντούν σε επτά ερωτήσεις του catisart. Για το θέατρο, για τη συνεργασία τους, για την παράστασή τους. Πράγματα τόσο απλά αλλά και τόσο σημαντικά. Το βασικό; Όλοι όσοι κάνουν θέατρο χωρούν κάτω από τον ίδιο ουρανό. Αυτόν του “Επί Κολωνώ”.
Θα ακολουθήσουν συνεντεύξεις όλων των ομάδων.
Οι ερωτήσεις
1. Γιατί ασχολείστε με το θέατρο;
2. Ποια είναι η παράστασή σας και τι έχετε να πείτε γι’ αυτήν;
3. Τα μέλη της ομάδας είστε φίλοι, συνεργάτες, συμπαίχτες ή συνένοχοι;
4. Τι θα αλλάζατε, τι θα φτιάχνατε αν για μια μέρα γινόσασταν υπουργοί Πολιτισμού;
5. Τι προτιμάτε ΟΝ-ΟΝ ή OFF-OFF;
6. Τι προσδοκίες έχετε μετά το Off-Off;
7. Το όνομα της ομάδας σας τι συμβολίζει;
Σάββατο 30 Μαΐου στις 20:45 και Κυριακή 31 Μαΐου στις 22:00
Ελληνικός κινηματογράφος σε άσπρο μαύρο – Ομάδα Τέταρτο Κουδούνι
5η Ομάδα: Ελληνικός κινηματογράφος σε άσπρο μαύρο
Ντίνα Κουλοχέρη (κείμενα – διασκευή κειμένων, σκηνικά)
1. Γιατί μας δίνει οξυγόνο
2. Ελληνικός κινηματογράφος σε άσπρο μαύρο. Η Μαγεία της Ψυχής που δεν τελειώνει.
3. Συνένοχοι.
4. Θα καταργούσα το Υπουργείο αυτό.
5. Οff Οff.
6. Kαλές αναμνήσεις.
7. Την παράσταση.
Δευτέρα 1 Ιουνίου στις 20:45 και Τρίτη 2 Ιουνίου στις 22:00
Το Έμβρυο – Ομάδα Μίνιμαλ
7η Ομάδα Το Έμβρυο
Δημήτρης Κατσιμίρης (συγγραφέας – σκηνοθέτης)
1. Στο θέατρο επιτρέπονται τα πάντα. Αυτή ήταν η πρώτη φράση που μου είπε η δασκάλα μου πριν από χρόνια. Συμφωνεί με τη δική μου απόψη για τη ζωή που έχουμε έρθει και όχι μόνο.
2. Το “Έμβρυο” είναι το δεύτερο θεατρικό μου έργο. Μιλάει για τον φόβο και τις επιπτώσεις που έχει αυτός στον άνθρωπο. Μιλάει για αυτούς που οι φόβοι και οι προκαταλήψεις τους, τους κατατρέχουν σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσιολογικό. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε ένα νεαρό ζευγάρι που έπειτα από μία αποτυχημένη προσπάθεια, περιμένει και πάλι παιδί.
3. Μέσα σε αυτά τα χρόνια έχω συνεργαστεί με φίλους επαγγελματίες, συνεργάτες που είχαμε τυπικές σχέσεις και επιστήθιους φίλους που όμως τους κυρίευε το στοιχείο της ανευθυνότητας. Συνειδητή μου επιλογή πλέον είναι οι συνεργασίες μου να διαμορφώνονται με άτομα που εκτιμώ προσωπικά για το ήθος και την οπτική τους για το θέατρο και που τους ακολουθεί καθημερινά το βαρύ φορτίο της ευθύνης.
4. Γενικότερη αντίληψή μου είναι πως τα προηγούμενα χρόνια οι κυβερνήσεις και τα αρμόδια υπουργεία για τις τέχνες έθεταν περισσότερο προβλήματα στη δουλειά του καλλιτέχνη παρά διευκόλυναν τον ίδιο. Είναι σημαντικό σε κάθε δουλειά που κάνεις να υπάρχει ένας κύκλος γύρω σου που σε στηρίζει και σε συμβουλεύει σε οποιοδήποτε στραβοπάτημά σου με ό, τι αυτό συνεπάγεται. Μιλάω φυσικά για την εμπιστοσύνη και το βήμα που οφείλει να δίνει το υπουργείο στα ταλαντούχα παιδιά που μοχθούν καθημερινά επί χρόνια και που χάνονται τελικά λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης στον εαυτό τους.
5. Οff-Off. Mου δίνει μία πιο σκοτεινή πλευρά του θεάτρου που με βρίσκει περισσότερο σύμφωνο.
6. Κάνε ό, τι καλύτερο μπορείς εσύ και τα υπόλοιπα θα κυλήσουν μόνα τους, μου είπε ένας σημαντικός καλλιτέχνης πριν από χρόνια. Πιστεύω πως οι προσδοκίες δημιουργούν απογοητεύσεις και αγωνίες αν τελικά δεν ευοδωθούν. Οπότε μέλημά μας είναι σε αυτό το φεστιβάλ να τιμήσουμε τον χώρο που μας φιλοξενεί και τους ανθρώπους που θα μας στηρίξουν με την παρουσία τους. Αυτό και μόνο.
7. Μίνιμαλ γιατί εκεί ίσως είναι το μυστικό της ζωής για μένα. Εκεί κρύβεται η ρωγμή, η ανασφάλεια και η σκοτεινή πλευρά μας. Στο απλό και όχι στο απλοϊκό.
Σάββατο 6 Ιουνίου στις 20:45 και Κυριακή 7 Ιουνίου στις 22:00
Είναι στους κανόνες – Ομάδα nebula
12η Ομάδα: Είναι στους Κανόνες
Ομάδα nebula
1. Γιατί μας απέκλεισαν από όλες τις άλλες τέχνες (γέλια). Σίγουρα το θέατρο είναι ο φυσικός μας χώρος. Η οικειότητα που νιώθουμε μέσα σε ένα θέατρο δεν μπορεί να περιγραφεί και να περιοριστεί μέσα σε λέξεις. Είναι αυτό το έντονο αίσθημα δημιουργίας και κάθε συναίσθημα και αίσθηση που γεννιέται μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία. Φυσικά, δεν ασχολούμαστε αποκλειστικά και μόνο με το θέατρο. Είναι πολύ δύσκολο στις μέρες μας να δηλώνεις θεατράνθρωπος και αν μη τι άλλο ψέμα. Άλλωστε, ελάχιστοι βιοπορίζονται από το θέατρο. Κάνουμε χίλιες δυο άλλες δουλειές για τα προς το ζην. Και έτσι, είμαστε αναπόσπαστο μέρος της κοινωνίας αφού μοιραζόμαστε τα ίδια ακριβώς άγχη και προβλήματα με χιλιάδες άλλους. Πιστεύουμε πως η persona του star, του διάσημου ηθοποιού ή σκηνοθέτη ανήκει στο παρελθόν ή στο Hollywood (γέλια). Αυτά που φέρουμε μέσα μας από την αλληλεπίδρασή μας με την κοινωνία αποτελούν τελικά και τη θεματική των νέων ομάδων και δημιουργών. Το θέατρο είναι απλώς το μέσο για να μιλήσεις άμεσα στην κοινωνία για τα προβλήματά της και τις καταστάσεις που βιώνει και για όλα όσα απασχολούν έντονα όλους μας. Είναι η αφορμή για προβληματισμό και δημόσιο διάλογο.
2. Η παράστασή μας ονομάζεται «Είναι στους Κανόνες» και παρουσιάζεται στις 6 Ιουνίου στις 20:45 και στις 7 Ιουνίου στις 22:00. Είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ που έγραψε ο Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης και πραγματεύεται τη νοσηρή σχέση μιας ομάδας νέων, τις τραυματικές τους παιδικές ηλικίες και μνήμες καθώς και τις λεπτές διαχωριστικές γραμμές που δημιουργούν οι σχέσεις εξουσίας και εμπιστοσύνης (σχέσεις εξουσιαστή/εξουσιαζόμενου).
3. Είμαστε συνεργάτες. Η ομάδα nebula συστάθηκε το Μάρτιο του 2015 με αφορμή την παρουσίαση της παράστασης «Είναι στους Κανόνες» στο πλαίσιο του 7ου Off Off Festival του θεάτρου «Επί Κολωνώ». Τη σχέση μας τη διέπει φιλικό πνεύμα, όμως ακριβώς επειδή δουλεύουμε σε επαγγελματικό επίπεδο δε λειτουργούμε «παρεΐστικα». Τώρα, αν κάποιος από την ομάδα ομολογούσε ότι μόλις είχε διαπράξει φόνο, μάλλον θα τον συγκαλύπταμε γιατί πού να ψάχνεις συνεργάτες πάλι από την αρχή; Υποθετικά και μόνο λοιπόν, μπορείτε να μας αποκαλείτε συνένοχους (δυνατά γέλια).
4. Το πρόβλημα του Υπουργείου Πολιτισμού και του πολιτισμού στη χώρα μας εν γένει είναι ακριβώς ο τρόπος που τίθεται η ίδια η ερώτηση. Πραγματική αλλαγή δεν επιτυγχάνεται με μία ημέρα δράσης, αλλά με ένα καλοσχεδιασμένο, μακροπρόθεσμο έργο. Αρχικώς υπάρχει βιώσιμη ανάγκη διαχωρισμού των χρηματοδοτήσεων θιάσων και των θεατρικών χώρων. Σημαντικότατο στοιχείο είναι να δίνονται τα χρήματα πριν από την πραγματοποίηση των προτεινόμενων παραγωγών. Υπάρχει αυτή η επιτακτική ανάγκη ύπαρξης μιας ανεξάρτητης αρχής για το θέατρο. Δυστυχώς, η οικονομική κρίση και η μείωση του προϋπολογισμού που συνεπάγεται, έχει οδηγήσει σε πολύ συντηρητικές επιλογές στις επιχορηγήσεις. Για να μπορέσεις να επιβιώσεις στο θεατρικό χώρο -βάσει και μέσα σε αυτές τις συνθήκες- οφείλεις να είσαι ένας από τους μεγάλους θεατρικούς επιχειρηματίες ή να βγεις στο κυνήγι των ιδιωτικών χορηγιών ή να βρεις γνωστό/φίλο που να έχει θέατρο για να παρουσιάσεις τη δουλειά σου. Θεωρούμε ότι οι νέες καλλιτεχνικές ομάδες και εν γένει οι νέοι πολιτιστικοί δημιουργοί θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που στηρίζονται από το υπουργείο. Αντ’ αυτού είναι οι πιο παραγκωνισμένοι, τόσο από οικονομική ανταπόκριση όσο και στη συνείδηση του πολύ κόσμου. Εάν όντως στόχος του υπουργείου είναι να προαχθεί ο Πολιτισμός, θα πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπόψη του τους νέους θεατρικούς (και όχι μόνο) δημιουργούς. Ένας ανοιχτός διάλογος ώστε να συναντηθούμε, να γνωριστούμε και να δούμε πώς μπορούμε να δράσουμε συλλογικά, αλλά και να αλληλεπιδράσουμε καλλιτεχνικά οφείλει να γίνει θεσμός. Κάποιος δημόσιος φορέας είτε ονομάζεται Ελληνικό Κέντρο τού Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου είτε «Βάλε οποιαδήποτε ταμπέλα επιθυμείς αρκεί να λειτουργήσει επιτέλους ουσιαστικά», πρέπει επιτέλους να νοιαστεί ουσιαστικά για το νεοελληνικό θέατρο και για τους νέους δημιουργούς της χώρας μας.
5. Μα εννοείται Off-Off! Off the box – Off the rules.
6. Πιστεύουμε πως το Off Off Festival θα λειτουργήσει ως σημείο συνάντησης της δουλειάς μας με το ευρύ κοινό και τους ανθρώπους που αγαπούν το θέατρο. Είναι ένας από τους σημαντικότερους θεατρικούς θεσμούς της Αθήνας που δίνει τη δυνατότητα σε νέους δημιουργούς και ομάδες να εκφραστούν και να δημιουργήσουν έξω από νόρμες και περιοριστικά πλαίσια. Προσδοκούμε ότι θα μας φέρει σε επαφή με το κοινό και τους καλλιτέχνες που σκέφτονται και αναζητούν off the box και off the rules και θα μας δώσει την ευκαιρία και τη δυνατότητα να συνεχίσουμε να δημιουργούμε και να μοιραζόμαστε με το ευρύ θεατρικό κοινό και όχι μόνο.
7. nebula (νέμπιουλα): νεφέλωμα. Ένα διαστρικό σύννεφο σκόνης. Τα νεφελώματα είναι ο χώρος γέννησης των άστρων.
Παρασκευή 19 Ιουνίου στις 20:45 και Σάββατο 20 Ιουνίου στις 22:00
Μαρίκα – Ομάδα Πληθυντικός Αριθμός
25η Ομάδα: Μαρίκα
Μαρία Ρούση (σκηνοθέτις)
1. Πώς να αντέξει κανείς τόση ζωή χωρίς σκηνή; Πώς να κουβαλήσεις κάθε μέρα τον ίδιο εαυτό; Πώς να πεις σε μια κανονική ζωή τόσα σ’ αγαπώ τόσα σε μισώ και τόσα μείνε όσα στο θέατρο; Πώς να χωρέσεις τόσες εποχές σε μια ώρα αν δεν κάνεις θέατρο;
2. Η παράστασή μας «Μαρίκα» σε κείμενο του Απόστολου Θηβαίου και σκηνοθεσία Μαρίας Ρούση γεννήθηκε μέσα από πολλές συμπτώσεις και από τυχαία ανταμώματα. Είναι βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Νίνου. Μας άρεσε η ιστορία της Μαρίκας. Μας ένωσε. Ακούγεται τόσο επίκαιρα δυνατή η φωνή της. Το έργο θα μπορούσε να λέγεται η ζωή ενός πυροτεχνήματος …Κάπως έτσι η Μαρίκα πέρασε από τη σκηνή. Λίγο Αρμένισσα, λίγο μάνα, λίγο ακροβάτης, λίγο φιλόδοξη, λίγο τσαχπίνα, λίγο γυναίκα και τελικά πολύ πολύ παθιασμένη και τολμηρή καλλιτέχνις. Ένα πυροτέχνημα και μόλις ενωθεί με το οξυγόνο της σκηνής εκρήγνυται σε φως και σκέρτσο και φωνή.
3. Περάσαμε όλα τα στάδια. Αρχικά ξεκινήσαμε άγνωστοι, γίναμε συμπαίχτες, κατόπιν συνεργάτες που μοιράζονται την ίδια ενοχή και αν θέλει ο καιρός θα καταλήξουμε φίλοι…
4. Θα ξεκινούσα από τα σχολεία με το σύνθημα «Κανένα σχολείο χωρίς σκηνή». Να μάθουν τα παιδιά να εκτίθενται, να επικοινωνούν με τα σώματα, τις φωνές, το λόγο, την κίνηση. Να μάθουν να τσαλακώνονται.
5. Αρχικά ON-ΟΝ και όταν περάσει το ταξίδι της μεγάλης μέρας OFF-OFF. Πώς να ανάψεις αν δεν σβήσεις;
6. Καμία διαμορφωμένη προσδοκία. Χαιρόμαστε για το αντάμωμα. Χαιρόμαστε που χωράμε όλοι κάτω από τον ίδιο ουρανό του «Επί Κολωνώ».
7. Έχει αφορμή το ποίημα της Κικής Δημουλά «Πληθυντικός Αριθμός», ένα απόσπασμα του οποίου σας παραθέτω:
Ο έρωτας
όνομα ουσιαστικόν
πολύ ουσιαστικόν,
ενικού αριθμού,
γένους ούτε θηλυκού ούτε αρσενικού,
γένους ανυπεράσπιστου.
Πληθυντικός αριθμός
οι ανυπεράσπιστοι έρωτες.
Πληροφορίες
Off-Off Athens 7 – Μάιος – Ιούνιος 2015
Διάρκεια Φεστιβάλ: Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί από 26 Μαΐου έως 29 Ιουνίου 2015 με τη συμμετοχή 34 θεατρικών σχημάτων.
Τόπος: Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ.
Διάρκεια Παραστάσεων: Η διάρκεια κάθε παράστασης δεν θα υπερβαίνει τα 60 λεπτά.
Εισιτήριο: Η γενική είσοδος είναι 5, 00€ για τη μία παράσταση και 6, 00€ για τις δύο παραστάσεις της ίδιας βραδιάς.
Εισιτήριο διαρκείας: 30, 00€
Ώρα έναρξης: καθημερινά στις 20:45 για την πρώτη παράσταση και στις 22:00 για τη δεύτερη παράσταση.
Doors Open at: 19:30
Το μπαρ και η αυλή του θεάτρου λειτουργούν καθημερινά από τις 7:30 μ.μ. ως αργά το βράδυ.
* Τα κείμενα και οι φωτογραφίες παρουσίασης του προγράμματος δόθηκαν από τις ομάδες που συμμετέχουν.
* “Επί Κολωνώ”
Τηλ. 210 5138067
www.epikolono.gr
e-mail: [email protected]
Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94
Κολωνός – Αθήνα
Στάση Μεταξουργείο