Επιμέλεια κειμένου: Ειρήνη Αϊβαλιώτου / catisart.gr
Photography by Maria Plubi
Η ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα – και τι θα γινόμασταν, αν η πνοή μας λιγόστευε;
(Από την ομιλία του Γιώργου Σεφέρη στην απονομή του Νόμπελ)
Κυκλοφορεί ήδη στα βιβλιοπωλεία η ποιητική συλλογή “Ειδωλολάτρες” της Ναταλίας Κατσού.
Η Ναταλία Κατσού με την ποίησή της πλάθει κι εκφράζει εικόνες και συναισθηματικές καταστάσεις του κόσμου. Ο αναγνώστης καλείται σε εγρήγορση, καθώς οι λέξεις της αλλάζουν δυναμικά, απελευθερώνοντας νόημα. Η σκέψη, ο μόχθος της γραφής, η αφαίρεση, η υπεροχή της ελληνικής γλώσσας, η πύκνωση των ιδεών και των νοημάτων δίνουν το “παρών” στο έργο της ποιήτριας.
“το μέλλον σχεδιάζεται
με το βλέμμα στον ουρανό, λένε”, Οι σειρήνες
Γραφή συμβολική, υπαινικτική, πυκνές ανησυχίες, ιστορίες πίσω από ανθρώπους και ζωές. Η ποίηση της Ναταλίας Κατσού έχει συντομία και ειλικρίνεια. Είναι εξελικτική και καίρια.
“Σμιλεύω το νερό που ποτέ δεν μου ανήκει”, Η μέδουσα της μνήμης.
Πόσο στοίχισε αυτή η συλλογή στην ποιήτρια; Πόση μελέτη, πόση προσπάθεια, πόση αγωνία, πόση αναζήτηση, πόσα ξενύχτια, πόσα ερωτηματικά και απογοητεύσεις; Αυτό δεν το γνωρίζουμε! Εμείς γνωρίζουμε μόνο το υπέροχο ποιητικό αποτέλεσμα αυτής της βαθιάς, βασανιστικής και συναρπαστικής περιπέτειας λογοτεχνικής δουλειάς. Αποτέλεσμα εσωτερικού διαλογισμού, καθαρό και ευκρινές, πλούσιο και διαυγές. Αποτέλεσμα εκφραστικής πραγμάτωσης.
“Γλείφουν οι όψεις τον ψίθυρο
κι απότομα γεμίζει το στόμα μου νερό”, Κομμένο ένα
Η συλλογή Ειδωλολάτρες αποτελεί το τέταρτο βιβλίο ποίησης της Ναταλίας Κατσού. Η σύνθεση περιλαμβάνει τέσσερις ενότητες, τέσσερις όψεις ενός κερματισμένου προσώπου, είδωλα σε αναζήτηση αντικειμένου λατρείας. Οι δύο πρώτες ενότητες, Νάρκισσος και Ηχώ, εμπνευσμένες από τον μύθο, επιχειρούν να λύσουν την παρεξήγηση σχετικά με τον ρομαντικό νέο που δεν αναγνωρίζει την αντανάκλασή του. Στην ενότητα Εγώ η γλώσσα και η ιστορία παλεύουν να αρθρωθούν σε ένα σήμερα αποσυντονισμένο, ενώ στην Αλβιώνα εμφανίζονται οι ξένοι, αυτοί που μας προσπερνάνε καθημερινά και μπορεί να κρύβουν μία ιστορία που μας περιέχει.
Ο Νάρκισσος λειτουργεί ως αρχικό σύμβολο για τον δημιουργό και την αυτοκαταστροφικότητά του, για να οδηγήσει τη σκέψη έξω από τον εαυτό, στον κόσμο. Ο διχασμός ανάμεσα σε δύο διαφορετικές πραγματικότητες, άλλοτε επιτρέπει την ταύτιση και άλλοτε επιβάλλει την απομάκρυνση. Η ρομαντική εξαπάτηση υποχωρεί υπέρ της συνειδητής λατρείας, όχι απλώς μετακινώντας το βλέμμα, αλλά ενσαρκώνοντας το ίδιο το κάτοπτρο. Αυτό που επείγει είναι η ανάγκη της αφιέρωσης σε έναν ιδανικό άλλο, άνθρωπο ή ιδέα. Καθώς γινόμαστε ειδωλολάτρες.
“Λάτρεψε έναν μέλλοντα εραστή στο είδωλό του
ερήμην”, Ομορφιά σαν αίμα
Το βιβλίο παρουσιάστηκε σε μια ξεχωριστή καλοκαιρινή βραδιά τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2019, ώρα 20.30, στο Πόλις Art Cafe (Πεσμαζόγλου 5).
Μίλησαν η Δήμητρα Χριστοδούλου-ποιήτρια, η Μαρία Γιαγιάννου-συγγραφέας, ο Δάνης Κουμασίδης-πανεπιστημιακός και ο Δημήτρης Τανούδης-πεζογράφος, ενώ ποιήματα διάβασαν η Στέλλα Αντύπα -ηθοποιός, και ο Τσιμάρας Τζανάτος -συγγραφέας, ηθοποιός.
Το βιβλίο κοσμείται από έργα της εικαστικού Βίβιαν Χαλκίδη, τα οποία εκτέθηκαν στην εκδήλωση.
Υπεύθυνη διοργάνωσης της επιτυχημένης εκδήλωσης ήταν η Νάσα Χατζή από την Κάπα Εκδοτική, μαζί με τον κο Χατζηϊακώβου του Polis Art Cafe.
Πληροφορίες
Ναταλία Κατσού
“Ειδωλολάτρες”
Εικονογράφηση από την εικαστικό Βίβιαν Χαλκίδη
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Διαστάσεις: 21 Χ 17
Σελίδες: 56
ISBN: 978-960-628-045-0
Χρονολογία: Μάιος 2019
Τιμή: 12,00 (συν ΦΠΑ 6%)
Βιογραφικό
Η Ναταλία Κατσού γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτος Νομικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε Υποκριτική στη σχολή «Δήλος-Δ.Χατούπη» και Θεατρικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ως υπότροφος εξωτερικού της Υποτροφίας Αλέξη Μινωτή, χορηγούμενη από το Μ.Ι.Ε.Τ., ολοκλήρωσε το διετές μεταπτυχιακό της Master of Fine Arts (MFA) στη Σκηνοθεσία Θεάτρου στο East 15 Acting School του Πανεπιστημίου του Essex. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών υπό την επίβλεψη του καθηγητή κ. Γιώργου Π. Πεφάνη. Η πρώτη της συγγραφική και σκηνοθετική δουλειά στο θέατρο ήταν ‘Το Νυφικό’ για τον Άδειο Χώρο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 2006. Από το 2011 εργάζεται ως σκηνοθέτις και καθηγήτρια δράματος και θεατρικών σπουδών στο Λονδίνο, έχοντας σκηνοθετήσει θέατρο και όπερα σε μικρότερες και μεγαλύτερες σκηνές στο Λονδίνο και στο Εδιμβούργο, στην Αθήνα, στην Κωνσταντινούπολη και στο Μικόλτς της Ουγγαρίας. Η Ναταλία Κατσού είναι καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας σύγχρονης όπερας Operaview.
Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές, ‘Μαγωδός’ (Καστανιώτης 2008 – Υποψηφιότητα Βραβείου ΔΙΑΒΑΖΩ 2009), ‘κοχλίας’ (Κέδρος 2012 -Υποψηφιότητα Βραβείου ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ 2013) ‘Νυμφαλίδες’ (Κέδρος 2015), ‘The Desert Behind’ σε συνεργασία με τον φωτογράφο Γιάννη Κατσαρή (συλλεκτική έκδοση, 2019),‘ειδωλολάτρες’ (Κάπα Εκδοτική 2019), και τα θεατρικά έργα‘Σπαράγγια με φτερά’ (Εκδόσεις Βακχικόν 2014, Blue ElephantTheatre 2011), ‘Βυθός’ (Εκδόσεις Βακχικόν 2017, 3ο Φεστιβάλ Ελληνικού Έργου- Θέατρο Αγγέλων Βήμα 2017), και ‘Αγαθό’(Εκδόσεις Βακχικόν 2017, Φεστιβάλ Αναλόγιο 2017 – Θέατρο Τέχνης Φρυνίχου και Ίδρυμα Κακογιάννης, σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ). Αποσπάσματα της δουλειάς της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά (Γιάννης Γκούμας), στα γαλλικά (Michel Volkovitch), στα ισπανικά (Mario Dominguez Parra) και στα ιταλικά (Massimo Cazzulo), ενώ ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
www.nataliekatsou.com; www.operaview.org
- Διαβάστε επίσης
Ναταλία Κατσού: “Η Αθήνα είναι σα να καμώνεται ότι όλα είναι βελούδινα ενώ κυκλοφορεί ξυπόλυτη”
Το «Αγαθό» της Ναταλίας Κατσού στο “Αναλόγιο 2017” του Θεάτρου Τέχνης – Φρυνίχου
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες: