30 C
Athens
Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024

“Ojo” από την Compañía Antonio Ruz, χορός, έκφραση, μουσική, φιλοσοφία, άποψη

Σώματα λαξευμένα σε γρανίτη, σώματα που πάσχουν και αναζητούν την επικοινωνία, μάτια κλειστά ανάμεσα σε υδροσταγονίδια. Αγκάλιασμα, επαφή, συμμετρία, με το πούσι να διαλύεται και να εμφανίζεται ξανά. Κοστούμια στα χρώματα της νοτισμένης από ιδρώτα γης. Σκιές, λωρίδες φωτός και καθρέφτες. Μέσα από την αρμονία, η Compañía Antonio Ruz επισημαίνει όλα τα προβλήματα της εποχής, τη βία, την καταπίεση, τις διακρίσεις, την κατάχρηση εξουσίας.
Ο Antonio Ruz, χορευτής και χορογράφος από την Ισπανία, με θητεία πλάι σε σημαντικά ονόματα του σύγχρονου χορού, τολμά να εμβολιάσει γόνιμα το κινητικό του λεξιλόγιο με στοιχεία του φλαμένκο. Το “Ojo” (Μάτι), έργο με το οποίο πρωτοσυστήνεται στο ελληνικό κοινό, μας εισάγει σε έναν κόσμο ώριμο,  αινιγματικό και ομιχλώδη. Οι έξι χορευτές κινούνται εντός και εκτός οπτικού πεδίου, χάνονται και επανέρχονται στη σκηνή δημιουργώντας ρευστά σύνολα ή εκρηκτικά σόλο. Το φλαμένκο δεν λειτουργεί μόνο ως υπόμνηση. Oι ρυθμικοί χτύποι χεριών-ποδιών, ο κοφτός βηματισμός και το τραγούδι ενσωματώνονται σε σύγχρονα συμφραζόμενα αναδεικνύοντας πτυχές της πολυπολιτισμικής του ταυτότητας. Ένα έργο – ύμνος στο σώμα και στο πνεύμα. Mια εντυπωσιακή περφόρμανς για τη συνείδηση της πολυπολιτισμικότητας. 

Η πρόσληψη αντιλήψεων και εμπειριών, οι ουσιαστικές διαστάσεις της ζωής, ο εννοιολογικός προβληματισμός, η φιλοσοφική θεώρηση, δεν αποτελούν πράγματα ξένα για έναν τόσο ανήσυχο θεωρητικά χορογράφο όπως ο Antonio Ruz. Η ιδιότυπη γλώσσα του, που δεν είναι πια ανιχνεύσιμη μόνο στον κόσμο του χορού, υποστηρίζει ότι η χορευτική κίνηση μπορεί να μεταμορφωθεί σε μουσική, φιλοσοφία, κείμενο, άποψη, χρώμα, σε μια υπέρτερη μορφή έκφρασης που θα ενσωματώνει όλες τις άλλες. Στοίχημα του κορυφαίου αυτού Ισπανού χορογράφου, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τα σπουδαιότερα μπαλέτα της Ευρώπης, είναι να μετατρέψει την κίνηση σε μια αυτόνομη αφήγηση που θα ανιχνεύει ένα διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας και ερμηνείας όσων συμβαίνουν στο σύμπαν.
Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η παράστασή του «Μάτι» που είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, η οποία επικαλείται τον ολοκληρωμένο τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι αισθήσεις στην περίπτωση του χορού – εξωτερικές και εσωτερικές. Η αίσθηση της όρασης μπορεί κάλλιστα να ακυρωθεί μπροστά στην αντιληπτική ικανότητα που αποκτά το εσωτερικό βλέμμα μέσω του χορού – αυτό «φωνάζει» με τη γλώσσα του σώματος ο Ρουθ. Έχει ιδρύσει και σχολή, ενώ το όνομά του είναι πια γνωστό όχι μόνο στους θιασώτες του χορού αλλά ακόμα και σε θεωρητικές εργασίες. Τον έχει λατρέψει η Σιλβί Γκιλέμ, με την οποία έχουν χορέψει μαζί στην “Κάρμεν” του Ματς Εκ, ενώ ήταν ένας από τους καλεσμένους της περίφημης παράστασης Sasha Waltz & Guests του Βερολίνου. Στο χορό του ενσωματώνονται οι τεχνικές του σύγχρονου χορού αλλά και οι παραδοσιακές επιρροές της χώρας του, όπως το φλαμένκο. Το «Μάτι» είναι η πρώτη παράσταση του Antonio Ruz που απολαύσαμε στην Ελλάδα.

* Οι πληροφορίες που λαμβάνουμε από το όργανο της όρασής μας αντιπροσωπεύουν το 50% της αντίληψής μας για το περιβάλλον μας, σε σχέση με τις άλλες αισθήσεις. Αυτή η αντίληψη της πραγματικότητας είναι σχετική και μεταβαλλόμενη. Μπορούμε να τη δούμε ως κατευθυντήρια δύναμη, έκφραση και κίνηση. Το μάτι όμως λειτουργεί και με τις άλλες αισθήσεις, βλέπουμε μέσα από το δέρμα, με τα αυτιά μας αγαπάμε τα όρια του χώρου, όπου κυριαρχεί ο ήχος, τα χέρια διαβάζουν το βάρος και τη θερμοκρασία των σωμάτων και τα πόδια μετρούν τη βαρύτητα από το ρυθμό και την αίσθηση των γυμνών πελμάτων πάνω στο έδαφος.
Από την ασάφεια και την αντίθεση, οι έννοιες του φωτός και του σκότους μετατρέπονται σε άξονες έμπνευσης για τη δημιουργία μιας ιδιαίτερης γλώσσας του σώματος. Η ματιά μας καθημερινά γίνεται σουρεαλιστική και εύθραυστη.
Το να βλέπουμε δεν είναι απλώς μια συνήθεια, αλλά είναι μια πράξη που μας φέρνει σε στενή σχέση με το περιβάλλον μας.
Κατά τη διαδικασία της αναδιάρθρωσης των εσωτερικών εικόνων σε πραγματική δράση, συντελείται μια διαδικασία συλλογικής μνήμης η οποία απεικονίζει την πράξη «από μέσα».
Η άσκηση, ο χορός, η καλλιτεχνική ενατένιση, η φαντασία, ο προβληματισμός ή η αναδιάρθρωση, είναι ένας ακριβής τρόπος με τον οποίο ο Antonio Ruz αναλύει και μας παρουσιάζει την πραγματικότητα.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία – Χορογραφία
Antonio Ruz
Ερμηνεία – Συνδημιουργία
Valeriano Paños
Rafael Estévez
Melania Olcina
Lucía Bernardo
Manuel Martín
Antonio Ruz
Σχεδιασμός φωτισμού
Olga García
Μουσική
Artomatico
Σχεδιασμός σκηνικού
Daniela Presta
Κοστούμια
Antonio Ruz
Παραγωγή
Compañía Antonio Ruz

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -