Γράφει η θεατρολόγος Μαρία Μαρή
«Η σεξουαλική σχέση δεν είναι μια προσωπική σχέση. Μπορεί να είναι ασυγκράτητη και παθιασμένη ανάμεσα σε δύο πρόσωπα που δεν θα μπορούσαν να υποφέρουν ο ένας τον άλλο ούτε μια μέρα σε οποιαδήποτε άλλου είδους σχέση».
Ο Τάσος Πυργιέρης στο θέατρο «Σημείο» παρουσίασε μια πιπεράτη, έξυπνη παράσταση, το έργο «Απορρίπτεται» του Τζορτζ Μπέρναρ Σω, αναδεικνύοντας εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς.
Σε αυτή την κωμωδία, η απιστία συχνά εμφανίζεται ως κάτι που προκαλεί παρανόηση, ανατροπές και σάτιρα. Για παράδειγμα, η απιστία μπορεί να δημιουργήσει μια σειρά από απρόβλεπτα περιστατικά και ανατροπές που, εντέλει, καταλήγουν να διασκεδάζουν το κοινό, όπως πολύ όμορφα και ευρηματικά είναι σκηνοθετημένα σε αυτή την παράσταση.
Το έργο συμπυκνώνεται στη ρήση του Μπέρναρ Σω «Ένας άντρας λίγο-πολύ τίμιος, μια γυναίκα λίγο-πολύ πιστή, που και στους δύο αρέσει λίγο-πολύ το πιοτό και ζουν σ’ ένα σπίτι λίγο-πολύ καθαρό, αυτό είναι η εικόνα της αστικής τάξης».
Έτσι σε ένα ξενοδοχείο, μια καλοκαιρινή νύχτα, σ’ ένα φεγγαρόλουστο λιμάνι δυο ζευγάρια συζύγων ερωτευμένα σφόδρα μεταξύ τους, μπλέκονται σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι. Ο Σω συχνά δημιουργεί χαρακτήρες που αντικατοπτρίζουν την κοινωνία στην οποία ζουν και τους χρησιμοποιεί για να εκθέσει τα λάθη και τις αντιφάσεις του κόσμου.
Οι ήρωες του έργου είναι συνήθως υπερβολικοί ή ακραίοι χαρακτήρες, για να αποκαλύπτουν με σαφήνεια τα κοινωνικά και ηθικά ζητήματα, την κοινωνική υποκρισία και την ψευδεπίγραφη ταυτότητα των δήθεν πλουσίων και αριστοκρατών.
Ο κ. Τζούνο (Βασίλης Αθανασόπουλος) πολιορκεί την κ. Λαν (Αντιγόνη Κουλουκάκου), ο κ. Λαν (Θωμάς Βούλγαρης) διεκδικεί την κ. Τζούνο (Αγγελική Καρυστινού), ενώ και οι δύο κυρίες φαίνονται διαθέσιμες για αυτό το ερωτικό παιχνίδι και τους ακκισμούς.
Ερωτοτροπούν λοιπόν, ενώ την ίδια στιγμή όλοι δηλώνουν την αφοσίωση και την εκτίμησή τους στους συντρόφους τους, καθώς όλοι είναι παντρεμένοι και δεν σκοπεύουν να διακινδυνεύσουν τον γάμο τους. Είναι άραγε μεταξύ τους τόσο παγιδευμένοι από τον έρωτα ή γίνεται το παιχνίδι για το παιχνίδι; Ή μήπως, αυτό το παιχνίδι απιστίας και πειραματισμού προς κάθε φύλο μετατρέπεται σε θεμέλιο λίθο αναζωογόνησης της συζυγικής αρμονίας τους;
Μήπως είναι τελικά η φύση του ανθρώπου να είναι «ανοιχτή», ευέλικτη και επικοινωνιακή προς κάθε κατεύθυνση;
Ο ίδιος ο Μπέρναρ Σω πίστευε ότι «Ο έρωτας είναι μια όρεξη που, όπως όλες οι ορέξεις και καταστρέφεται τη στιγμή της ικανοποίησής της».
Η απιστία υπάρχει από τότε που εμφανίσθηκε ο άνθρωπος στη γη και δεν είναι συνυφασμένη αποκλειστικά με την ερωτική πράξη. Είναι απιστία και μόνο η σεξουαλική φαντασίωση με κάποιον άλλον εκτός από τον σύντροφο;
Η απιστία σηματοδοτεί το τέλος μιας σχέσης ή δίνει καινούργια ανάσα ζωής σε γάμους, που έχουν αφεθεί να πεθάνουν; Κάποιος μπορεί να απατά για πολλούς λόγους, από ανασφάλεια, από έλλειψη ικανοποίησης, από κατάθλιψη, από θυμό, από χαμηλή αυτοεκτίμηση, από εμμονή με το σεξ και πολλοί είναι απλά συμβιβασμένοι και αποδέχονται την ερωτική έλξη εφόσον αυτή προκύψει χωρίς να το πολυψάχνουν.
Οι απιστίες στην παράσταση δίνονται με ωραία κίνηση, με σκέρτσο, με πολλά υποσχόμενα βλέμματα προς το κοινό από την κ. Τζούνο, αλλά και από την κυρία Λαν.
Οι εναγκαλισμοί, οι «βουτιές» στον καναπέ, τα αγγίγματα έχουν ένα στοιχείο γκροτέσκο που ελαφραίνει τον πόνο της απιστίας και προκαλεί το μειδίαμα ή το γέλιο.
Η προσέγγιση των παντρεμένων γυναικών, γίνεται με αβρότητα, αλλά και επιθετικά από τους άνδρες γόηδες. Οι γυναίκες δήθεν τους απομακρύνουν: «Φύγετε! Βάλτε το στα πόδια! Run away»!
Ο Λαν γίνεται το σκυλάκι της κ. Τζούνο προκειμένου να τη γοητεύσει. Φαίνεται ότι η «οικογενειακή ευδαιμονία τους αποβλακώνει» και έτσι νιώθουν την ανάγκη να απομακρυνθούν λίγο από τους συντρόφους τους για αποφόρτιση.
Υπάρχουν δήθεν ηθικοί φραγμοί για τον Λαν όσον αφορά τις παντρεμένες γυναίκες και γι’ αυτό εμφανίζει κιόλας τις απαγορευτικές του πινακίδες «Οι καταπατήσεις διώκονται ποινικώς». Σε τέτοιες περιπτώσεις εκείνος πάντα αποχωρεί.
Ο Νομπελίστας Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω υψώνει έναν καθρέφτη απέναντι στην ανθρώπινη φύση και με το δικό του πνευματώδη τρόπο μας δείχνει ότι η αλήθεια της επιθυμίας είναι ευτυχέστερη από το ψέμα της ευπρέπειας. Και γελώντας μας κλείνει το μάτι και δηλώνει κατηγορηματικά «…είμαστε άνθρωποι και τελειώνουμε».
Φρέσκο, γρήγορο, διασκεδαστικό, ένα έργο που ζητά την επιείκεια του θεατή για τα ανθρώπινα σφάλματα. Οι ερμηνείες μοναδικές. Κάθε ηθοποιός έβαλε το δικό του στίγμα.
Η Αγγελική Καρυστινού έδωσε γραφή καταξιωμένων ηθοποιών. Θύμισε τη Μαίρη Αρώνη στη «Χαρτοπαίχτρα», με την τσαχπινιά της και την κωμική βαρύτητα στο παίξιμό της.
Ο Θωμάς Βούλγαρης την πολιορκεί, κάνει τον διστακτικό, αλλά σχεδόν εκλιπαρεί. Κρύβονται και οι δυο και στην ερωτική σκηνή των άλλων δυο συντρόφων τους παρεμβαίνουν με αστείες κινήσεις και σχόλια.
Οι άλλοι δύο ηθοποιοί, η Αντιγόνη Κουλουκάκου και ο Βασίλης Αθανασόπουλος, έχουν το δικό τους στυλ. Εκείνη με λευκό φόρεμα, έχει κίνηση μιας ενζενί, προκλητική αθώα και φρέσκια αποκαλύπτοντας τις ροζ κάλτσες της, ενώ εκείνος και λόγω ύψους και λόγω κίνησης με την κωμική του αδεξιότητα δημιουργεί έναν μοναδικά κωμικό χαρακτήρα.
Μια ευχάριστη κωμωδία, ένα θεατρικό παιχνίδι, με την υπογραφή του Τάσου Πυργιέρη, που αξίζει να απολαύσει κάποιος σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε.
***
Ο Τάσος Πυργιέρης παρουσιάζει το έργο του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω «Απορρίπτεται» στο Θέατρο Σημείο