ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τετάρτη 30 Αυγούστου
Ψαλτικό Ανθολόγιο
Χορωδία Ψαλτικής «ΚΛΕΙΔΑ»
Χοράρχης ο Δημήτριος Γαλάνης
Η Χορωδία Ψαλτικής «ΚΛΕΙΔΑ» έχει έδρα την Πάτρα του νομού Αχαΐας. Δημιουργήθηκε το 1988 ως «Βυζαντινή Χορωδία Πατρών» με διευθυντή – χοράρχη τον Πρωτοψάλτη και δάσκαλο της ψαλτικής τέχνης Δημήτριο Γαλάνη.
Το 2008 κατόπιν εισηγήσεως στην Ελληνική πολιτεία έγινε επίσημα καλλιτεχνικό σωματείο με την ονομασία «Κέντρο Τέχνης Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής» και κύρια καλλιτεχνική δράση τον ΧΟΡΟ ΨΑΛΤΙΚΗΣ «ΚΛΕΙΔΑ».
Δημήτριος Γαλάνης (Χοράρχης)
Βαμβακάς Παναγιώτης, Δημητρόπουλος Δημήτριος, Κανναβός Κωνσταντίνος, Καρυτινός Σωτήρης, Κοτοπούλης Ανδρέας, Κοτοπούλης Χαράλαμπος, Κουκέσης Χαράλαμπος, Κυδωνιάτης Μιχάλης, Κυδωνιάτης Νίκος, Λάγιος π. Παναγιώτης, Μπιλιανός Σωτήρης, Μυλωνάς Γιάννης, Πλώτας Ευστάθιος, Τζουραμάνης Κυριάκος, Χρυσόπουλος Βασίλης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
-Αργό Κεκραγάριο, σε ήχο Δ΄ Πα, σύνθεση Δημητρίου Γαλάνη
-«Ο Τω Προδρόμου φωτί μεμορφωμένος…». Αργό προσόμοιο εσπερινού Αγ. Ανδρέου, ήχος Δ.
-«Το πυρ το νοερόν…» Λιτής Αγ. Ανδρέου, ήχος Α
-«Φως ιλαρόν…» αργοσύντομο, ήχος Β΄, κυρού Νικοδήμου Βαλληνδρά πρ. Σεβασμιωτάτου Πατρών
-Μέλη από τον Πολυέλεο «Δούλοι Κύριον…» Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, ήχος Γ
-«Ευαγγελιστά Ιωάννη…» Δόξα Αίνων, Ιακώβου Πρωτοψάλτου από την ακολουθία του Αγίου Ιωάννη Θεολόγου, ήχος πλ. Δ΄
-Στίχοι από την αργή Δοξολογία Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, ήχος πλ. Δ΄μαλακός χρωμ/κός
-«Η των Πατρέων…» Καλοφωνικός ειρμός Δ. Γαλάνη
-Σύνθεση Δημ. Γαλάνη, ήχος πλ. Α΄
-Κράτημα Π. Χαλάτζογλου, ήχος πλ. Α΄ πεντάφωνος
-«Σε υμνούμεν…» «Άξιον εστιν…», Μ. Μισαηλίδου Σμύρνης, ήχος Βαρύς φθορικός
-«Είη το όνομα Κυρίου…» μέλος Πατμιακόν, ήχος πλ. Α τριφωνών
***
Πέμπτη 31 Αυγούστου
Το Αιώνιο Παρόν
Βυζαντινά στοιχεία με ηλεκτρονική μουσική
Νίκος Χαριζάνος συνθέτης
Κώστας Μαντζώρος, ηλεκτρονική σύνθεση
Τάνια Σικελιανού βιολί
Αναστάσιος Στέλλας φωνή
Αλεξάνδρα Γιαλίνη, αφηγήτρια
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1. Νίκος Χαριζάνος – Το Αιώνιο Παρόν
Το έργο είναι γραμμένο για Ψάλτη, Αφηγητή (ηχογραφημένο), προηχογραφημένο υλικό και Βίντεο.
Η ψυχή του έργου είναι ο Άγιος Λόγος, ένας Λόγος παγκόσμιος και απόλυτα διαχρονικός και ιδιαίτερα απαραίτητος για τις μέρες που ζούμε, ένας Λόγος ο οποίος ακούγεται από τον Αφηγητή. Το δεύτερο κύριο στοιχείο του έργου, το οποίο αλληλεπιδρά με το πρώτο και είναι σαν ένας κρίκος στην ίδια αλυσίδα, είναι τα μέρη του Ψάλτη. Τα μέρη αυτά είναι γραμμένα σε μια «γλώσσα» στην οποία συνυπάρχουν το βυζαντινό και το δυτικό μέλος.
2. Soghomon Soghomonian – Komitas – Krunk (Crane)
Ο «Γερανός» (Κρουνκ στην αρμενική γλώσσα) είναι ένα από τα μοναδικά ιστορικά παραδείγματα προσκυνηματικών τραγουδιών που ο Κομιτάς έσωσε από τη λήθη. Το Krunk, σύμφωνα με τον Ρόμπερτ Αταγιάν είναι ένα τραγούδι που έχει διαδοθεί ευρέως από την Αρμενική ύστερη μεσαιωνική εποχή.
Ένας προσκυνητής εκφράζει επίσης συναισθήματα, όπως λύπη, αγάπη και λαχτάρα για την πατρίδα, μέσα από έναν συμβολικό διάλογο με τον «Γερανό». Ο γερανός γίνεται, κατά μία έννοια, σύμβολο λύπης και νοσταλγίας,
3 .Idin Samimi Mofakham – Ludus Consonus VI
Το έργο είναι μέρος της σειράς συνθέσεων που έχει ξεκινήσει ο συνθέτης να γράφει από το 2012 και ολοκλήρωσε το 2014.
Η προ – ηχογράφηση εδώ είναι σαν συνοδεία για το σόλο όργανο ( Βιολί ) που κάνει μια drone πολυφωνία σε όλο το κομμάτι. Στο μέρος του βιολιού ο συνθέτης χρησιμοποιεί το τοπικό περσικό σύστημα με φυσικούς μικροτόνους.
Το έργο είναι ειδικά γραμμένο και αφιερωμένο στην Τάνια Σικελιανού.
4. Κώστας Μαντζώρος – Προκείμενο
Κώστας Μαντζώρος: Προκείμενο, για βιολί και ηλεκτρονικά.
Σύνθεση βασισμένη στον μδ’ (με’) ψαλμό στίχοι του οποίου χρησιμοποιούνται στους Παρακλητικούς Κανόνες στην Θεοτόκο. Ο ήχος του βιολιού υφίσταται ζωντανή επεξεργασία ενώ ταυτόχρονα υπάρχει και προ-ηχογραφημένο υλικό. Οι στίχοι από τον ψαλμό διαβάζονται στην μεταγραφή που έκανε ο Ανδρέας Κάλβος (Λονδίνο 1820 και εκδόσεις Νεφέλη 1990).
Συμμετέχουν: Τάνια Σικελιανού, βιολί
Αλεξάνδρα Γιαλίνη, αφηγήτρια
Κώστας Μαντζώρος, ηλεκτρονικά
5. Jeff Manookian – Αρμενικές προσευχές
Η σύνθεση βασίζεται πάνω σε αρμένικες προσευχές, με παραδοσιακά ακούσματα και κλίμακες με στοιχεία βυζαντινά
6.Ρέζα Βαλή – Καλλιγραφία αρ.5
Η δομή της Καλλιγραφίας Νο. 5 βασίζεται στο Dástgâh του Návâ. Návâ (προφέρεται nahVAH) είναι ένας από τους παλαιότερους τρόπους του περσικού τροπικού συστήματος. Η κλίμακα του Návâ για αυτό το κομμάτι είναι: D-Ep-F-G-A-Bb-C-D. Το «Ep» σημαίνει ότι το ύψος είναι κατά ένα μικροτόνο χαμηλότερο από το E.
Ο τρόπος αποτελείται από δύο αλληλένδετα τετράχορδα με τον τόνο G ως το Finalis.
Η φθίνουσα σειρά είναι: G-F-Ep-D, και η αύξουσα σειρά είναι: G-A-Bb-C.
Τα δύο τετράχορδα επεξεργάζονται σε όλο το κομμάτι καθώς υφίστανται μια σειρά από μεταθέσεις και επεκτάσεις.
***
Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου
Α Ceremony Of…. Classics
Γυναικεία Χορωδία «Καλλιτεχνήματα»
• Διδασκαλία/Διεύθυνση Μαρία Μιχαλοπούλου
• Συνοδεία Πιάνου Μαριάννα Σπύρακου
Η γυναικεία χορωδία «Καλλιτεχνήματα» μας καλεί σε μια «τελετή» κλασικών χορωδιακών έργων από τον Vivaldi στον Bach και από τον Händel στον Britten, υπό τη διεύθυνση της Μαρίας Μιχαλοπούλου, στον υπαίθριο χώρο του Ιερού Σπηλαίου της Αποκάλυψης στις 21:00
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
-“If God be for us, who can be against us?”, The Messiah, G.F. Handel, solist soprano Ρέα Βουδούρη
-“Pfingstcantante”, J.S. Bach, solist soprano Μαρία Ιωαννίδη
-“Gloria”, A.Vivalidi, Γυναικεία Χορωδία Καλλιτεχνήματα · Women’s Choir “Kallitechnimata”
-“Lascia ch’io pianga”, G.F. Handel, solist soprano Ρέα Βουδούρη
-“Ave Μaria”, C. Gounod, solist soprano Μαρία Ιωαννίδη
-“A Ceremony Of Carols”, B.Britten
***
Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου
Από το μουσικό στο πνευματικό
Claude Delangle σαξόφωνο
Odile Delangle πιάνο
Ευτυχία Βενιωτά πιάνο
Γιώργος Λυγερίδης σαξόφωνο
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
-J.S. Bach (1685-1750) «Κατά Ιωάννην Πάθη»
-BWV 245 – Herr, Unser Herrscher, μεταγραφή για σοπράνο σαξόφωνο, άλτο σαξόφωνο και πιάνο – 4 χέρια από τον Γ. Λυγερίδη (10΄)
-G.B. Pergolesi (1710-1736) “Stabat mater” – Dolorosa, μεταγραφή για 2 σοπράνο σαξόφωνα και πιάνο από τον M. Rondeau (4΄)
-Α. Caplet (1878-1925) “Legende”, για άλτο σαξόφωνο και πιάνο, προσαρμογή από τον Y. Olivio (10΄)
-J.S. Bach (1685-1750) “Aus tiefer Not schrei ich zu dir”, BWV 687 (4΄)
-“Allein Gott in der Hoh sei Ehr”, BWV 711 (3΄)
-“Gottes zeit ist die allesbesterzeit”, BWV 106 (3΄), Μεταγραφή για πιάνο – 4 χέρια, από τον György Kurtag
-Α. Caplet (1878-1925) “Impressions d` automne”, για άλτο σαξόφωνο και πιάνο, αναθεώρηση από τον F. Chouraki (4΄)
-Messiaen (1908-1992) “Quatuor pour la fin du temps”, Praise to the eternity of Jesus, μεταγραφή για τενόρο σαξόφωνο και πιάνο. (7΄)
-Pӓrt (1935) “Spiegel im Spiegel”, μεταγραφή για σοπράνο σαξόφωνο, άλτο σαξόφωνο και πιάνο, προσαρμογή από τον Γ. Λυγερίδη (10΄)
-Π. Θεοδοσίου (1964) «Ελληνικοί Χοροί» – Πυρρίχιος, για άλτο σαξόφωνο και πιάνο (3΄)
Σ. Δεσπότης (1977) «Εν τη σιωπή κραυγάζω», για αφηγητή, σοπράνο σαξόφωνο, άλτο σαξόφωνο και πιάνο – 4 χέρια (4΄)
***
Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου
Από το μουσικό στο Πνευματικό
4 Εποχές του A. Vivaldi
Για βιολί και κιθάρα
Τάνια Σικελιανού βιολί
Στάθης Σκανδαλίδης κιθάρα
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
-“The Four Seasons (Le Quattro Stagioni)”, Antonio Vivaldi (1678-1741)
-“Concerto No. 1 in E major, Spring (La primavera)”, οp. 8, RV 269
Allegro
Largo
Danza Pastorale
-“Concerto No. 2 in G minor, Summer (L’estate)”, οp. 8, RV 315
Allegro non molto
Adagio e piano – Presto e forte
Presto
-“Concerto No. 3 in F major, Autumn (L’autunno)”, οp. 8, RV 293
Allegro
Adagio molto
Allegro
-“Concerto No. 4 in F minor, Winter (L’inverno)”, οp. 8, RV 297
Allegro non molto
Largo
Allegro
-“Prelude”, BWV 1006a, Johann Sebastian Bach (1685-1750)
-“Le Coucou”, Louis-Claude Daquin (1694-1772)
-«Δωδεκανησιακή Σουΐτα», Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984)
Air de Karpathos
Chant pastoral de Kalymnos
Chant et danse de Rhodes
Danse de Leros
Air d’ Archanguelos (Rhodes)
Chant nuptial et danse (Sousta) de Rhodes