23.6 C
Athens
Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Ομάδα «Numina»: Ενωθήκαμε για να μιλήσουμε για τη δύναμη. Τη δύναμη να σπάσεις, να εκτεθείς, να είσαι ατελής, να ζεις!

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Πόσο νόημα έχει να κρατάς τις θύμησες ζωντανές;
Τι κι αν πέρασαν περισσότερα από 200 χρόνια… κάνοντας τη θυσία γιορτή και τις ματωμένες στράτες χοροστάσι, για να χορεύουν οι ζωντανοί και να γλεντούν οι αρματωμένοι, του τότε και του σήμερα.
Το Σάββατο 17 Ιουνίου στις 20:15 και την Κυριακή 18 Ιουνίου στις 22:00 η θεατρική ομάδα «Numina» θα παρουσιάσει στο 13o Off Off Athens Theater Festival το έργο «βάιζα» σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Ματθαίου.

***

«Βάιζα» {ΕΤΥΜ. αρβαν. <κορίτσι} διότι …Ὠς ἄνθος μαραίνεται καί ὡς ὄναρ παρέρχεται καί διαλύεται πᾶς ἄνθρωπος.

Υπάρχει ένα μέρος στην έρημο, όπου μπορείς να ακούσεις το τραγούδι της La Lomba. Της μεγάλης μητέρας που συλλέγοντας οστά, επαναφέρει στη ζωή ό,τι έχει χαθεί βίαια. Αρκεί να ψιθυρίσει το τραγούδι της και ό,τι έχει μείνει για χρόνια θαμμένο πιο βαθιά κι απ’ τις ρίζες των δέντρων ανασταίνεται. Μάνη, μέσα 19ου αιώνα. Η Μηλιά δολοφονείται από την οικογένειά της για να ξεπλυθεί η ντροπή, αφού την πρώτη νύχτα του γάμου της βρέθηκε «χαλασμένη». Θάβεται ζωντανή στην είσοδο του χωριού. Μόνο το κεφάλι της μένει έξω από το χώμα μέχρι να πεθάνει. Τώρα η Μηλιά έχει φωνή. Τώρα η La Lomba της δίνει τη δυνατότητα να πει την ιστορία της. Να αναγεννηθεί.

Για να περιγράψει κάποιος μία κοινωνία πρέπει να δει κατάματα τα εγκλήματα που διαπράττονται σε αυτήν… Βλέπεις μία νεκρή γυναίκα, αλλά κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτό, κάθε κοινωνία ενθαρρύνει συγκεκριμένα εγκλήματα.

Η Ομάδα «Numina» ενώθηκε για να πει την ιστορία της, μια ιστορία για τη θηλυκότητα. «Εμείς ενωθήκαμε για να μιλήσουμε για τη δύναμη. Τη δύναμη να σπάσεις, να εκτεθείς, να είσαι ατελής, να ζεις!», επυσημαίνουν τα μέλη της.

•Το έργο «βάιζα» θα παρουσιαστεί στην κεντρική σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ.

 

Η σκηνοθέτις Χριστίνα Ματθαίου.

Το όνομα της ομάδας σας πώς προέκυψε;

*Η ομάδα μας είναι η NUMINA. Προέρχεται από τα λατινικά και συνδέεται με τις γυναικείες θεότητες συνολικά και ειδικά με τη μεγάλη μητέρα ή τη μεγάλη γυναικεία θεά, την απόλυτη άγρια γυναικεία δύναμη. Επίσης σχετίζεται με τον καθαρό νου και τη συνειδητότητα. Το όνομα το βρήκαμε στο βιβλίο «Γυναίκες που τρέχουν με τους Λύκους» της Clarissa Pincola Estes, που είναι και ένα από τα κείμενα που χρησιμοποιούμε στην παράστασή μας.

Από πού ξεκίνησε η ιδέα της ομάδας;

*Από μια μεγάλη πτώση και κάποιες απώλειες.

Τι είναι αυτό που σας ενώνει;

*Αυτό που με κάποιο τρόπο ενώνει όλες τις γυναίκες σήμερα όσο διαφορετικές και αν πιστεύουμε ότι είμαστε. Υπάρχει μια κοινή ρίζα που μας συνδέει όλες και θρέφει ολόκληρο το σύστημα των ενστίκτων μας. Εμείς συγκεντρωθήκαμε για να πούμε όλες μαζί μια ιστορία. Έχουμε σίγουρα πολλές διαφορές μεταξύ μας αλλά και κάτι πολύ κοινό στον τρόπο που τη δεδομένη στιγμή θέλουμε να εκφραστούμε και να δημιουργήσουμε κάτι. Όλες με έναν τρόπο έχουμε βιώσει την καταπίεση μέσα σε σχέσεις, δουλειές, φιλίες. Φοβόμαστε να ρισκάρουμε, φοβόμαστε να αποκαλύψουμε τα κομμάτια του εαυτού μας, να παρουσιάσουμε την ατελή δουλειά μας, να δείξουμε ευάλωτες, να δείξουμε ότι νοιαζόμαστε, να πούμε τη γνώμη μας, και όλα αυτά γιατί μας μαθαίνουν από πολύ μικρές ότι η θηλυκότητα σημαίνει αδυναμία. Εμείς ενωθήκαμε για να μιλήσουμε για τη δύναμη. Τη δύναμη να σπάσεις, να εκτεθείς, να είσαι ατελής, να ζεις!

Γιατί επιλέξατε να συμμετάσχετε στο φεστιβάλ Off-Off Athens;

*Το γεγονός ότι το φεστιβάλ απευθύνεται σε νέους καλλιτέχνες, είναι ανεξάρτητο και δεν περιορίζει με τους στενούς όρους της παραγωγής και του καλλιτεχνικού πειραματισμού το κάνει ιδανική επιλογή για νέα σχήματα και ομάδες. Επιπλέον, παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια τις παραστάσεις του θεάτρου «Επί Κολωνώ» και γνωρίζοντας ότι οι προτάσεις που θα διακριθούν στο πλαίσιο του φεστιβάλ ενδέχεται να ενταχθούν στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του θεάτρου την ερχόμενη σεζόν, έκανε την επιθυμία συμμετοχής ακόμα μεγαλύτερη.

Η παράστασή σας τι πραγματεύεται;

*Η παράσταση αυτή έρχεται να φωτίσει το θέμα της γυναικείας κακοποίησης και της γυναικοκτονίας, αλλά και να μιλήσει για την άγρια φύση της γυναίκας που μοιάζει πια να έχει εξαφανιστεί. Παρουσιάζουμε την ιστορία της Μηλιάς, μια ιστορία που βασίζεται σε ένα πραγματικό περιστατικό που συνέβη στη Μάνη τον 19ο αιώνα. Την πρώτη νύχτα του αναγκαστικού γάμου της Μηλιάς, ο γαμπρός τη βρίσκει “χαλασμένη”. Η οικογένειά της για να ξεπλύνει την ντροπή αποφασίζει να τη θάψει ζωντανή με το κεφάλι της έξω από το χώμα στην είσοδο του χωριού μέχρι να πεθάνει, επειδή θέλησε απλώς να ζήσει.

Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που θα προτείνατε στο κοινό, ώστε να παρακολουθήσει την παράστασή σας στο Φεστιβάλ;

*Είναι πάνω κάτω οι ίδιοι λόγοι που προτείνουμε να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε από τις παραστάσεις του φεστιβάλ. Το κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει 24 νέες ομάδες και ουσιαστικά να έρθει σε επαφή με ένα μεγάλο κομμάτι της νέας καλλιτεχνικής φωνής της χώρας. Εμείς αυτό που προσπαθούμε να χτίσουμε μέσα από τον τρόπο που έχουμε προσεγγίσει το έργο, είναι μια τελετουργία θρήνου, που πατάει σε γαμήλια και νεκρικά ήθη και έθιμα της Ελλάδας και των Βαλκανίων μέσα από μια φρέσκια ματιά.

Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής μας;

*Ας ανοίξουμε τον κατάλογο… Δεν μπορούμε να ονοματίσουμε μάλλον μόνο ένα γιατί εδώ έρχεται το “ενός κακού μύρια έπονται”. Σίγουρα είναι η αποξένωση και η παθητικότητα ως προς τα πάντα. Έχουμε γεμίσει φιλοσόφους των media που στην πραγματικότητα δεν μπορούν να τοποθετήσουν ουσιαστικά τους εαυτούς τους μέσα στη σύγχρονη πραγματικότητα. Όλα γίνονται για την εικόνα. Ψηφίζω selfie, εμβολιάζομαι selfie, κατεβαίνω σε πορεία selfie, πηγαίνω σε γάμο, κηδεία, θέατρο, επιτάφιο selfie. Και μετά γυρίζουμε στους καναπέδες μας και χαιρόμαστε σκρολάροντας για αυτά που κάναμε. Selfie στον καναπέ! Ναι σίγουρα όλο αυτό σχετίζεται με μια αναπόφευκτη “πρόοδο” αλλά το τρομακτικό είναι ότι μοιάζει να αλλάζει αισθητικά την εικόνα της χώρας. Και σίγουρα αυτό επηρεάζει και τον πολιτισμό.

Έχει επηρεάσει η εποχή την παράστασή σας;

*Απόλυτα. Με τον αριθμό των γυναικοκτονιών να αυξάνεται καθημερινά, ο παραλληλισμός της παράστασης με το σήμερα είναι προφανής. Ωστόσο η βασική σύνδεση που βλέπουμε έχει να κάνει με κάτι βαθύτερο από το προφανές. Ναι σίγουρα οι Έλληνες δεν ξεκίνησαν να σκοτώνουν τις γυναίκες – μητέρες- αδερφές τους το 2023 αλλά τώρα έχει αρχίσει και γίνεται κάπως μια πραγματικότητα που περνάει στα ψιλά γράμματα. Μετά τις πρώτες γυναικοκτονίες που συντάραξαν τη χώρα έχουμε φτάσει στο «ακόμα μια γυναικοκτονία». Συνηθίζουμε. Το βλέπουμε πια ως μέρος της πραγματικότητας και σε λίγο δεν θα το ακούμε καν. Και όσο γράφουμε τις απαντήσεις, το word υπογραμμίζει με κόκκινο τον όρο γυναικοκτονία ως λάθος λέξη που δεν υπάρχει.

Τι θα θέλατε να πείτε για τη συνεργασία σας με το θέατρο Επί Κολωνώ και τους ανθρώπους του;

*Η συνεργασία με το θέατρο είναι ιδανική. Όλοι οι άνθρωποι του «Επί Κολωνώ» λειτουργούν σαν οικογένεια. Είναι τρομερά άμεσοι και διαθέσιμοι να βοηθήσουν όπως μπορούν. Σίγουρα το γεγονός ότι το «Επί Κολωνώ» ξεκίνησε από ομάδα, την ομάδα «Νάμα» έχει δώσει σε όλους τους εργαζόμενους σε αυτό ένα τρομερό feedback ως προς τη διαχείριση ομάδων.

Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν καλλιτέχνη που ξεκινά τώρα το θέατρο;

*Μην απογοητεύεσαι και σίγουρα βρες δεύτερη δουλειά!

Θα θέλατε να δώσετε ένα μήνυμα στους θεατρόφιλους αναγνώστες του www.catisart.gr;

*Το θέατρο είναι η μόνη τέχνη που εξ ορισμού για να υπάρξει χρειάζεται τη φυσική παρουσία του κοινού. Μην απομακρύνεστε από τα θέατρα. Στηρίξτε τις μικρές ομάδες και τους νέους καλλιτέχνες που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν καταπληκτικά δείγματα δουλειάς. Στα μικρά θέατρα οι ομάδες κάνουν θαύματα.

Ποια θα είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας βήματα;

*Σίγουρα θα θέλαμε να παρουσιάσουμε τη «Βάιζα» μας σε όσο περισσότερο κόσμο μπορούμε και ταυτόχρονα έχουμε άλλο ένα έργο σε αναμονή για την επόμενη χρονιά.

Σε ευχαριστώ πολύ Χριστίνα. Επίσης τα παιδιά της ομάδας «Numina».

*Κι εμείς ευχαριστούμε.

***

«βάιζα». Μια σκληρή ιστορία από τη Μάνη και τη θεατρική ομάδα Numina στο 13ο Off Off

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -