Πού είναι οι ήρωές σας, μικροί μου Μαύροι
Είστε ο Ινδιάνος που με τόση περιφρόνηση πυροβολείτε
Όχι ο μεγάλος, κακός σερίφης πάνω στο αδερφίστικο άσπρο του άλογο
Θα έπρεπε να παίζετε τους φυγάδες σκλάβους
ή τους Μάου Μάου
Αυτά αρμόζουν περισσότερο στην ιστορία σας
Ζητήστε απ’ τη μητέρα σας το όπλο του Rap Brown
O Αϊ-Βασίλης μπορεί και να ενδώσει αν το ευχηθείτε με όλη σας την καρδιά
Ζητήστε το ‘ΠΑΚΛΗΣ αντί για τη Μονόπολη
ΜΗΝ ΚΑΘΕΣΤΕ ΑΜΕΤΟΧΟΙ ΜΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΕ ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΑ
ΣΗΚΩΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΒΓΕΙΤΕ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΓΡΗΓΟΡΑ
Είναι ένα παιχνίδι που μπορείτε να κερδίσετε
Καθώς στέκεστε εκεί με τα συμπονετικά σας μάτια
Γνωρίζετε την αλήθεια όσων λέω
Παίξτε Επιστροφή-στο-Μαύρο
Αφήστε την αφρικανική σας κόμη να μεγαλώσει και εξασκηθείτε στον βανδαλισμό
Αυτά είναι χρήσιμα παιχνίδια (ορισμένοι υποστηρίζουν πως κάθε δεξιότητα Καλλιεργείται)
Υπάρχει ένα καινούριο παιχνίδι για το οποίο θέλω να σας πω
Λέγεται Τα Ρούχα του Βασιλιά
(και γνωρίζοντας την αίσθησή σας του παραλόγου
πιστεύω θα το απολαύσετε)
Επίσης μια εταιρία με την επωνυμία Επανάσταση μόλις κυκλοφόρησε
Ένα ειδικό πακέτο για μικρά αγόρια
Λέγεται Λαμπάδιασε Αγαπούλα
Μου είπανε πως έχει λεπτομερείς οδηγίες για το πώς να μεταγγίσεις βενζίνη
Και να γεμίσεις ένα μπουκάλι
Τότε ο παλιός μας φίλος το Κρυφτό αποκτά ισχύ και πάλι
Καθώς έχουμε πολλά να γυρέψουμε και τους εαυτούς μας να κρύψουμε
Από ένα μοχθηρό σκυλί
Και το ποίημα αυτό που σας δίνω αξίζει πολύ περισσότερο
Από την όποια τσάντα με κέρματα
Ή οποιοδήποτε φτηνό παιχνίδι
Και θα καταλάβετε όλοι σας πολύ νωρίς
Πως εσείς, παιδιά της μάχης, είστε οι δικοί σας ήρωες
Πως πρέπει να επινοήσετε τα δικά σας παιχνίδια και να δείξετε σε μας τους
Παλιούς πώς να παίζουμε.
[μτφρ. Δανάη Σιώζιου, K.K.]
-Το ποίημα προέρχεται από τη συλλογή της του 1968 Black Feeling, Black Talk. Η Giovanni (1943 Τενεσί- ), συγγραφέας ποίησης για μεγάλους και παιδιά, πρόζας και δοκιμίων, ως μέλος του λεγόμενου Black Arts Movement, καταπιάνεται σε μεγάλο μέρος του έργου της με το φυλετικό ζήτημα. Αναλαμβάνει να πει τις ιστορίες των χωρίς φωνή, αλλά και απευθύνεται σε αυτούς ψηλαφώντας παράλληλα με τη δική της διαμόρφωση ταυτότητας.
-Στο λύκειο η Giovanni βλέπει με συμπάθεια τον Ρεπουμπλικάνο υποψήφιο για την προεδρία, αλλά η συγκάτοικός της στο Πανεπιστήμιο, που αναρωτιέται συνεχώς «Γιατί να είναι ένας Αφροαμερικανός συντηρητικός; Για να συντηρήσει τι ακριβώς;», την κάνει να δει τα πράγματα αλλιώς και η αυγή του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα, καθώς και των αντιδράσεων για το πόλεμο του Βιετνάμ, τη βρίσκουν στις επάλξεις.
-Το 1970 ιδρύει τη γυναικεία αφροαμερικανική εκδοτική κοοπερατίβα NikTom που εκδίδει έργα της Gwendolyn Brooks μεταξύ άλλων.
-Υπήρξε από τους πρώτους που υπογράμμισε τη σύνδεση του χιπ-χοπ με τα σπιρίτσουαλς και τα μαύρα επαναστατικά καλλιτεχνικά κινήματα (Harlem Rennaisance, BAM) δηλώνοντας συνάμα μεγάλη θαυμάστρια του Tupac, των OutKast, των Arrested Development, της Queen Latifah.
-Το ύφος της είναι απλό, πολύ κοντά στον προφορικό λόγο, με ρίζες στις ιστορίες που της διηγούνταν στην παιδική ηλικία ο λατινομαθής παππούς και η μητέρα της.