Cat Is Art

Ο μικρός Μότσαρτ από την Πλατεία Συντάγματος στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά από τις 3 Νοεμβρίου

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

10 Αυγούστου 1788. Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ ολοκληρώνει τη Συμφωνία αρ. 41, γνωστή και ως «Του Διός». Είναι στα 32 του.

Η Μικρή νυχτερινή μουσική (ολοκληρώθηκε στις 10 Αυγούστου 1787), ο Μαγικός αυλός, ο Λεύκιος Σύλλας, η θρυλική Συμφωνία Νο 40, Βαστιανός και Βαστιανή, Απόλλων και Υάκινθος, το Κονσέρτο για φλάουτο, η Σονάτα Νο 12 για πιάνο, ο Δον Τζοβάνι, οι Γάμοι του Φίγκαρο, ο Ιδομενέας, η Απαγωγή από το σεράι.

Αυτά και άλλα τόσα ήταν άγνωστες λέξεις για ένα παιδί που μεγαλώνει στα μέσα της δεκαετίας του ’50, τότε που τα ραδιόφωνα ήταν είδος εν ανεπαρκεία και η κλασική μουσική μόνο για ελάχιστους. Η ψυχαγωγία για τα μικρά παιδιά περιοριζόταν σε κάποιες σπάνιες εξόδους στον κινηματογράφο «Σινεάκ» (στο υπόγειο του σημερινού θεάτρου «Ρεξ») όπου οι «Χονδρός και Λιγνός», το «Τρίο Στούτζες» και ο Μίκι Μάους με την παρέα του είχαν τον πρώτο λόγο.
Για προσιτό ποιοτικό διάβασμα υπήρχε «Η εφημεριδούλα της θείας Λένας», της θρυλικής Αντιγόνης Μεταξά. Έτερον ουδέν. Τότε βρέθηκε, από το πουθενά, μια παράσταση για παιδιά και… οδηγηθήκαμε να την παρακολουθήσουμε ύστερα από πρωτοβουλία του Δήμου της Αθήνας και των υπευθύνων της Παιδικής Χαράς του Νέου Κόσμου που υπάρχει μέχρι και σήμερα στη γωνία Καλλιρρόης και Μεναίχμου.

 

Εδώ το Θέατρο Κυβέλης (πρώην Διονύσια), στην πλατεία Συντάγματος, στη θεατρική περίοδο 1955-1956 παρουσιάζει το έργο «Χωρίς λεφτά», του Αλέκου Σακελλάριου και του Γιώργου Γιαννακόπουλου. Συνθέτης ο Μενέλαος Θεοφανίδης. Σκηνογράφος ο Μελέτης Γκοργκάκης. Χορογράφος η Άννα Καλουτά. Θίασος Άννας και Μαρίας Καλουτά με τον Νίκο Σταυρίδη.

 

Πήγαμε λοιπόν στο Θέατρο Κυβέλης, στην πλατεία Συντάγματος. Στην αρχή της οδού Μητροπόλεως, λίγο πριν από τη γωνία με την οδό Φιλελλήνων. Εκεί είχε ανεβεί το έργο «Τα παιδικά χρόνια του Μότσαρτ» με πρωταγωνιστή το παιδί – θαύμα, όπως έλεγαν τότε, τον Νίκο Πιλάβιο, τον μετέπειτα πολυαγαπημένο τηλεοπτικό «Παραμυθά».

 

Ο Νίκος Πιλάβιος με τη Λήδα Πρωτοψάλτη.

 

Μαζί του μια μικρούλα που έκανε τα πρώτα της βήματα στο θεατρικό σανίδι, η Λήδα. Η γνωστή μας σήμερα Λήδα Πρωτοψάλτη που μας χάρισε ποιοτικές δουλειές στο θέατρο «Στοά» και εξακολουθεί να μας χαρίζει, σε όποια παράσταση κι αν συμμετέχει.

Στα «Παιδικά χρόνια του Μότσαρτ» είχα την ευκαιρία, για πρώτη φορά, να ακούσω μερικά από τα μεγάλα έργα του συνθέτη. Έργα που μέχρι και σήμερα, όταν τα ακούω, μου προσφέρουν γαλήνη ψυχής και πνεύματος. Η παράσταση αυτή άνοιξε νέους ορίζοντες στη μετέπειτα πορεία μου επειδή με έφερε κοντά στον άγνωστο -για μένα- μέχρι τότε κόσμο της κλασικής μουσικής.

 

***

 

Προσωπογραφία του Μότσαρτ σε ηλικία έξι ετών. Πιθανώς έργο του Pietro Antonio Lorenzoni (1721-1782) κατά παραγγελία του Λέοπολντ Μότσαρτ.

 

Και τώρα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

 

Η παράσταση λοιπόν, «Amadeus Mozart – Το παιδί θαύμα – Τα παιδικά χρόνια μιας ιδιοφυΐας», θα παρουσιαστεί τη νέα σεζόν στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, που βρίσκεται στην Πλατεία Κοραή της πόλης.
Τη χρονιά που πέρασε είδαμε εκεί το «Σ’ ένα κουβάρι κόκκινο κρυμμένα παραμύθια» και το «Ο Μεγαλέξανδρος νικάει τον δράκο». Μετά τις επιτυχείς επιλογές από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού, τον Νίκο Διαμαντή, ήρθε η σειρά του Μότσαρτ.
«Για να χτίσεις ένα μέλλον χρειάζεται να καινοτομήσεις. Για να καινοτομήσεις χρειάζεται να πάρεις ρίσκα για να διευρύνεις όρια», αυτό είναι το μότο του Νίκου Διαμαντή. Έτσι λοιπόν «Τα παιδικά χρόνια του Μότσαρτ» θα είναι φέτος ένα πολύτιμο δώρο και για τα παιδιά αλλά και για τους μεγάλους.

 

***

 

Το εξώφυλλο του βιβλίου «Τα παιδικά χρόνια του Μότσαρτ» (που υπάρχει ακόμη στα παλαιοβιβλιοπωλεία).

Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ γεννήθηκε στο Σάλτσμπουργκ, στις 27 Ιανουαρίου 1756 και πέθανε στη Βιέννη, στις 5 Δεκεμβρίου 1791. Ήταν ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες κλασικής μουσικής.
Συνέθεσε περισσότερα από 600 έργα, μουσική δωματίου, συμφωνική και εκκλησιαστική μουσική, καθώς και μικρότερες συνθέσεις: παραλλαγές, φαντασίες, σονάτες, άριες κ.α.
Ήταν γιος του Γιόχαν Γκέοργκ Λέοπολντ Μότσαρτ και της Άννα Μαρία Βαλμπούργκα Περτλ, γεννημένος στην οδό Getreidegasse, στον αριθμό 9, στο Σάλτσμπουργκ, την πρωτεύουσα της Αρχιεπισκοπής του Σάλτσμπουργκ στη σημερινή Αυστρία, τότε Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Το μόνο από τα αδέλφια του που επέζησε της παιδικής του ηλικίας ήταν η μεγαλύτερη αδελφή του, Μαρία Άννα (1751-1829), η οποία είχε το ψευδώνυμο «Ναννέρλ». Υπήρξε και εκείνη μουσικός, ενώ βέβαιη θεωρείται η συμβολή της στο να εμπνεύσει στον αδελφό της το ενδιαφέρον για τη μουσική.

Στην ηλικία των πέντε ετών, συνέθετε ήδη μικρά κομμάτια, τα οποία έπαιζε στον πατέρα του, ο οποίος τα κατέγραφε. Αυτά τα πρώτα κομμάτια, καταγράφηκαν στο μουσικό βιβλίο Nannerl Notenbuch. Οι δεξιότητες του νεαρού Μότσαρτ υπήρξαν μοναδικές. Εκτός από την εξαιρετική τεχνική του στο πιάνο, στο όργανο και στο βιολί, είχε την ικανότητα να αποστηθίζει πληθώρα συνθέσεων με φαινομενική ευκολία, ενώ αξιοσημείωτη ήταν επίσης η ικανότητά του να αυτοσχεδιάζει πάνω σε ένα μουσικό θέμα χωρίς προετοιμασία. Ο βιογράφος Μέηναρντ Σόλομον σημειώνει πως ο πατέρας του Μότσαρτ ήταν ένας αφοσιωμένος δάσκαλος για τα παιδιά του και κατά παράδοξο τρόπο η αυταρχική στάση του παρακινούσε τον Μότσαρτ να προχωρά παραπέρα από ό,τι του δίδασκε ο πατέρας του. Η πρώτη σύνθεση, γεμάτη μουντζούρες από μελάνι, και οι πρώτες του προσπάθειες με το βιολί αποτέλεσαν δική του πρωτοβουλία και εξέπληξαν τον πατέρα του.
Ήδη σε ηλικία έξι ετών, κατέγραφε ο ίδιος τις συνθέσεις του. Ο πατέρας του εγκατέλειψε τελικά τη σύνθεση όταν έγινε εμφανές το μουσικό ταλέντο του γιου του ο οποίος παρουσιάστηκε στο κοινό, μαζί με την αδελφή του Μαρία Άννα, σαν ένα «παιδί θαύμα», για πρώτη φορά το Σεπτέμβριο του 1761 στο πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ.
Το πρώτο ταξίδι για συναυλίες του νεαρού Μότσαρτ τον οδήγησε τον Ιανουάριο 1762 στο Μόναχο, ενώ ταξίδεψε από το Σεπτέμβριο μέχρι το Δεκέμβριο του 1762 μέσω Πάσαου και Λιντς στη Βιέννη. Εκεί έπαιξε μπροστά στην αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία, ανακοινώνοντας μάλιστα πως θα παντρευόταν την αρχιδούκισσα Μαρία Αντουανέτα, μετέπειτα βασίλισσα της Γαλλίας. Η αυτοκράτειρα του χάρισε ένα παιδικό κοστούμι. Από εκεί και πέρα συνέχισε το ταξίδι στη δόξα και στην αιωνιότητα.

Την αρχή αυτού του ταξιδιού θα τη δούμε φέτος στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά.

 

***

 

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στην Πλατεία Κοραή, όπως ήταν το 1960.

 

***

 

AMADEUS MOZART

Το παιδί θαύμα – Τα παιδικά χρόνια μιας ιδιοφυΐας

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ρέινα Εσκενάζυ
Ιστορική μελέτη κείμενο & μουσική: Θωμάς Καραχάλιος
Χορογραφία: Μόνικα Κολοκοτρώνη
Κοστούμια σκηνικά: Στέλιος Κουτρούλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανδρομάχη Παπαδοπούλου
Κατασκευές: Τόλιας Τούντας

Παίζουν:

Αντώνης Λουδάρος
Δημήτρης Ραφαήλος
Λία Τσάνα
Ελίνα Γιαννάκη
Μάνος Παπαδάς
Ελευθερία Παρασκευά
Κατερίνα Αντζουλάτου
Βαρβάρα Καρά

***

ΑΠΟ 3 ΝΟΕΜΒΡΙΟY ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

***

Ώρες – ημέρες παραστάσεων:
Έναρξη Σάββατο 3 Νοεμβρίου
Παραστάσεις κάθε Σάββατο 14.30 και Κυριακή 11.30 & 14.30
Γενική είσοδος 12 ευρώ, Ανέργων, Πολυτέκνων, Αμεα, Εκπαιδευτικών 10 ευρώ, τιμές για σχολεία 7 ευρ’ω
Εισιτήρια: viva.gr, artinfo.gr
Για ομαδικές κρατήσεις επικοινωνήστε με τον κ. Μιχάλη Ιακώβου: 210 5767193, 210 5752978, 6974810416

***

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηρώων Πολυτεχνείου 32 και Βασ. Γεωργίου
Τηλέφωνο: 210 4143 356

 

 

 

 

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΟ μικρός Μότσαρτ από την Πλατεία Συντάγματος στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά από τις 3 Νοεμβρίου

Related Posts