Μάνος Αντωνίου: Αποκαλύπτονται άγνωστες πτυχές της ζωής του Γεώργιου Καραϊσκάκη

263
Ο σκηνοθέτης Μάνος Αντωνίου.

Η παράσταση «Καραϊσκάκης – Ο παρεξηγημένος ήρωας» συμπράττει και με άλλες τέχνες πέραν της υποκριτικής, η οποία σε πλήρη συμφωνία με τη σκηνοθετική γραμμή του Μάνου Αντωνίου ισορροπεί μεταξύ συμβολισμού και ρεαλισμού.
Η σκηνοθεσία αναλύει τα δεύτερα και τρίτα νοηματικά επίπεδα του έργου, χωρίς να στέκεται σε μια επιφανειακή μορφή του ήρωα, αλλά ταξιδεύοντας τον θεατή από το 1821 έως σήμερα μέσα από σημειολογικές έννοιες και ατμοσφαιρικούς φωτισμούς.
Τη ζωή και το έργο του πρωτεργάτη της Ελληνικής Επανάστασης Γεώργιου Καραϊσκάκη μπορούμε να δούμε, στη σκηνή του θεάτρου.

***

Από αριστερά: Ο συγγραφέας Γιάννης Κωσταράς, ο σκηνοθέτης Μάνος Αντωνίου, στον ρόλο του Καραϊσκάκη και η Φιλίτσα Καλογεράκου, στο ρόλο της Μαριώς.

Για την παράσταση αυτή ο σκηνοθέτης Μάνος Αντωνίου γράφει:

«Το έργο “Καραϊσκάκης- Ο παρεξηγημένος ήρωας” έχει δομηθεί πάνω σε έναν τριπλό άξονα: τον αξιακό, τον ιστορικό και τον κοινωνιολογικό- δραματουργικό.
Αρχικά, υπήρξε η θέληση εκ γραφής να αποτυπωθούν και να μεταδοθούν κάποιες αξίες, όπως και το «άφοβον» του χαρακτήρα του Καραϊσκάκη στους ανθρώπους της σημερινής εποχής, η οποία βασίζεται στο μηδενισμό και την αποχαύνωση.
Έπειτα, λόγω σπουδών και ενδιαφερόντων από πλευράς του δημιουργού, δόθηκε βάρος μέσω και επισταμένης μελέτης πηγών της εποχής εκείνης, στην αναβίωση γεγονότων και ακουσμάτων είτε είναι η γλώσσα, είτε τα τραγούδια που συμπεριλαμβάνονται στην πλοκή, τα οποία έχουν φτάσει να είναι άγνωστα σχεδόν στο σήμερα.
Βέβαια, επειδή κεντρικός στόχος δεν ήταν εξαρχής η ηθικολογία, ο φρονηματισμός ή η «κούφια» εθνεγερσία, αποκαλύπτονται επιπρόσθετα άγνωστες πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά και της ζωής του Καραϊσκάκη ώστε να καταλήξουν μέσω και της φράσης του που στοιχειώνει το έργο όλο «Όποτε θέλω είμαι άγγελος, όποτε θέλω είμαι διάολος» στο δίπολο του χαρακτήρα αυτού, των Ελλήνων σαν έθνος, όπως και του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά θα έλεγε κανείς· για να συμβιβάσουν έτσι εν μέρει τις εθνικοαπελευθερωτικές και μόνο θεωρήσεις της Επανάστασης από κάποιους ιστορικούς με αυτές από την άλλη, και ως επικρατέστερη αυτή του Κορδάτου, που έδωσαν και μια πιο κοινωνική χροιά.

***

ΕΔΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Γεώργιος Καραϊσκάκης: «Όποτε θέλω είμαι άγγελος κι όποτε θέλω διάολος»…