Cat Is Art

Δαβίδ Μαλτέζε, διαμάντι σκληρό και όμορφο

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Εκφραστικός. Ως και οι σιωπές του είναι γεμάτες έκφραση. Ταλαντούχος. Το ταλέντο είναι αποτυπωμένο ακόμα και στα χέρια του, στα λεπτά του δάχτυλα, στην κίνησή του. Ταλέντο διαυγές, φωτεινό, καθάριο, σαν όψη παιδική. Από το αργυρό του γέλιο αναβλύζει αφοπλιστική γοητεία. Γέλιο σαν ξίφος δροσερό. Ο Δαβίδ Μαλτέζε δεν ανήκει στην κατηγορία των ηθοποιών που περνούν απαρατήρητοι. Καλλιεργημένος. H ουσιαστική του καλλιέργεια δεν κρύβεται. Ευγενής. ΄Ενας από τους πιο πηγαία ευγενείς ανθρώπους που γνωρίζω. Χτίζει υπομονετικά τη σταδιοδρομία του ρίχνοντας το βάρος σε σημαντικές παραστάσεις και δουλειές συνόλου χωρίς να κυνηγάει τους ρόλους και τη φήμη. Να λοξοδρομήσει δεν είναι διατεθειμένος. Έχει τις αντοχές να πορεύεται με τους δικούς του όρους. Ένα ακόμη λιθαράκι στο οικοδόμημά του ήταν ο Τορεαντόρ στην «Κάρμεν» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Σαξόφωνο, τραγούδι, ερμηνεία. Σιντριβάνι ανεξάντλητο. Κοίτασμα αστείρευτο. Εφευρετικός, με γρήγορη σκηνική αντίληψη, με πάθος γνώσης. Αισθητός, αξιοσημείωτος, εμφανής. Από παιδί φανταζόταν τον εαυτό του ηθοποιό. Το θέατρο άγγιζε βαθιά την ευαισθησία του. Έφυγε από τη χώρα του, όταν εκεί το μίσος υποκινούσε τη θύελλα και ήρθε στην Ελλάδα ακολουθώντας τον καλπασμό του ονείρου του. Δεν δίστασε στιγμή. Στο λήμμα εύτολμος το λεξικό γράφει «θαρραλέος, τολμηρός, ριψοκίνδυνος». Αυτό θα μπορούσε να είναι και το όνομά του. Το πρόσωπό του ακτινοβόλο, με διάχυτη λεπτότητα και αύρα μυστηρίου. Ματιά στοχαστική, ανεξερεύνητη. Δείχνει τρυφερός κι ευάλωτος, ενώ παράλληλα μαγνητίζει με ώριμη αντρική σαγήνη. Για να αγγίξει κανείς την ομορφιά της τέχνης, τρεις προϋποθέσεις είναι απαραίτητες: ελπίδα, μάχη και κατάκτηση. Και ο Δαβίδ Μαλτέζε, ως γνήσιος καλλιτέχνης, πιστεύει πως η ομορφιά της τέχνης είναι αυτή για την οποία αξίζει κανείς να παλεύει. Συζητώ μαζί του, εν μέσω μιας συντροφιάς ζωντανών ανθρώπων, σε μια μακράς διάρκειας βραδιά με απόψεις, απορίες και ερωτήσεις. Άνθρωπος σεμνός, μιλά όσο πρέπει. Απαντά με ζήλο, θέρμη και προθυμία. Ούτε για μια στιγμή δεν δυσανασχετεί. Θέλω να του πω: Συνέχισε να απλώνεις φτερά, Δαβίδ. Μέσα σου έχεις ένα διαμάντι, σκληρό και όμορφο. Ένα διαμάντι που τίποτα δεν μπορεί να το διαπεράσει, τίποτα να το ραγίσει. Συνέχισε.

Διαβάστε τη συνέντευξη.

Το cat is art ευχαριστεί το Photoshoot Studio, καθώς και τους Έλενα Χαραλαμπάκη, Δημήτρη Κοντό, για τη φωτογράφιση.

 

 

«Εκείνος που δεχόταν χαστούκια»

* Πρόσφατα τελείωσα τη μετάφραση από τα ρωσικά ενός θεατρικού έργου. Ο τίτλος του είναι «Εκείνος που δεχόταν χαστούκια». Γράφτηκε το 1915 από το Ρώσο συγγραφέα Λεονίντ Αντρέγιεφ. Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα τσίρκο. Το οποίο παρομοιάζεται με την κοινωνία της προεπαναστατικής Ρωσίας. Τολμώ να πω ότι πρόκειται για ένα έργο διαχρονικό. Γιατί σε όλες τις εποχές υπάρχουν αυτές οι κοινωνικές αντιθέσεις. Πλούσιοι και φτωχοί. Προνομιούχοι και μη προνομιούχοι. Ένα μεγάλο ζήτημα που θίγει είναι το πώς η εξουσία αντιμετωπίζει τους αδύναμους, τους λιγότερο ευνοημένους. Η φιλολογική επιμέλεια είναι της Παρασκευής Καλογεράκη.

Εκείνος, ένας άγνωστος άνδρας

* Κεντρικός ήρωας του έργου είναι ο Εκείνος. Ένας άγνωστος άνδρας που εμφανίζεται ξαφνικά στο τσίρκο και ζητά εργασία. Κανείς δεν γνωρίζει ποιος είναι, από πού έρχεται, τι έζησε και γιατί έφτασε εκεί. Δεν κατέχει καμιά από τις ειδικότητες του τσίρκο. Εν τούτοις ζητά να του δώσουν δουλειά. Προσφέρεται να κάνει ένα νούμερο κατά τη διάρκεια του οποίου θα δέχεται χαστούκια. Πρόκειται για συμβολισμό που καταγγέλλει τον ατομισμό και την αλαζονεία της εξουσίας. Ταυτόχρονα το έργο θέτει κι άλλα ενδιαφέροντα ζητήματα, όπως είναι ο έρωτας, η τιμή, οι κοινωνικές ανισότητες. Παρόλο που γράφτηκε πριν από έναν αιώνα περίπου, είναι πολύ σύγχρονο και νομίζω πως θα αγγίξει το σημερινό θεατή.

«Κάρμεν»

* Στην «Κάρμεν», που σκηνοθέτησε ο Στάθης Λιβαθινός, έγινε διασκευή της κλασικής όπερας σε τζαζ. Συμβαίνει, εκτός από ηθοποιός, να είμαι και μουσικός. Παίζω σαξόφωνο. Το σαξόφωνο είναι το κατ’ εξοχήν όργανο της τζαζ. Γι’ αυτό λοιπόν το εντάξαμε στην παράσταση και έδεσε απόλυτα με το πνεύμα της. Δηλαδή είμαι ο Τορεαντόρ που παρεμπιπτόντως παίζει και σαξόφωνο.

Τορεαντόρ

* Ο Τορεαντόρ, ο χαρακτήρας που υποδύομαι, είναι ένας σταρ. Ερωτεύεται την Κάρμεν και προσπαθεί να την κατακτήσει. Πλούσιος, φημισμένος και δημοφιλής. Τον επιθυμούν όλες οι γυναίκες. Κι αυτό είναι ένα επιπλέον κίνητρο για την Κάρμεν να τον κάνει δικό της. Γιατί είναι περιζήτητος.

Αρένα

* Αισθάνθηκα σαν να βρίσκομαι σε αρένα όταν έπαιζα στην Επίδαυρο, στη «Μήδεια» σε σκηνοθεσία Ανατόλι Βασίλιεφ. Tο σκηνικό ήταν αντίγραφο αρένας αφενός. Αφετέρου αυτό που συνέβη κατά τη διάρκεια της παράστασης ήταν ό, τι μπορεί να συμβεί σε μια αρένα.

Στάθης Λιβαθινός

* Για μένα ο Στάθης Λιβαθινός είναι πάνω απ’ όλα δάσκαλος. Είναι πολύ σημαντικό για έναν σκηνοθέτη να έχει αυτή την ικανότητα. Να διδάσκει τους ρόλους. Να βοηθάει τους ηθοποιούς να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Με ένα μαγικό τρόπο σε οδηγεί να ψάξεις μέσα σου τον χαρακτήρα που υποδύεσαι.

Επιβράβευση

* Νομίζω πως το να αρέσει ο ηθοποιός είναι βέβαια μια επιβράβευση. Όταν όμως η επιβράβευση γίνεται στόχος, τότε χάνεται η ουσία της δουλειάς του. Γι’ αυτό ένας ηθοποιός δεν πρέπει να έχει στόχο μόνο να αρέσει.

Ανταμοιβή

* Ανταμοιβή για μένα είναι ότι ασχολούμαι με αυτό που αγαπώ. Το θέατρο.

Να δίνω χαρά

* Δεν με ενδιαφέρει να με αναγνωρίζει ο κόσμος και να μου ζητάει αυτόγραφα επειδή είμαι ηθοποιός. Ή να γίνω διάσημος και να κυκλοφορώ σε in στέκια. Θέλω να με μάθει ο κόσμος μέσα από τη χαρά που θα του δίνω, από αυτό που θα αποκομίζει κάθε φορά από την ερμηνεία μου. Σίγουρα η ηθική αναγνώριση είναι κάτι επιθυμητό για τον καλλιτέχνη.

Ετοιμότητα

* Το θέατρο είναι σαν να κάνεις πρωταθλητισμό. Οφείλεις να είσαι πάντα σε ετοιμότητα, σωματική και πνευματική. Το σώμα σου θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε οποιαδήποτε πρόκληση βρεθεί μπροστά σου, ώστε να βγει σωστά η παράσταση.

Οι αγωνίες μας

* Δεν θεωρώ ότι οι αγωνίες οι δικές μου είναι μεγαλύτερες από τις αγωνίες που έχει ένας άλλος εργαζόμενος. Όλοι τις ίδιες ανησυχίες έχουμε σήμερα και τις ίδιες δυσκολίες.

Ψευδαίσθηση

* Υπάρχουν παραστάσεις που δεν αντιλαμβάνεσαι ούτε καν την αναπνοή των θεατών. Ορισμένες φορές έχεις την ψευδαίσθηση ότι δεν αρέσει αυτό που παρουσιάζεις. Στο τέλος όμως το χειροκρότημα είναι πολύ θερμό. Νομίζω πως ένας ηθοποιός δεν ωφελεί κατά τη διάρκεια της παράστασης να μπαίνει σ’ αυτή τη διαδικασία. Δηλαδή να προβληματίζεται αν είναι καλός κι αν γίνεται αποδεκτός.

Γνώμη

* Αν κάποιος μου έλεγε ότι αντιπαθεί το θέατρο, θα σεβόμουν την άποψή του. Δεν θέλω να αλλάξω τη γνώμη κανενός. Απλώς θα του πρότεινα να παρακολουθήσει έστω μία παράσταση, γιατί μπορεί από μόνος του να αλλάξει γνώμη.

Κρίση

* Όταν ήμουν μικρός στην πατρίδα μου τη Γεωργία, λόγω πολέμου, υπήρχε κρίση αλλά διαφορετικού είδους. Υπήρχε εξαθλίωση. Όταν υπάρχει φτώχεια, στη ζωή των ανθρώπων πολλές φορές δεν χωράει η τέχνη. Όταν παλεύεις για την επιβίωση, η τέχνη μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Ας μην παραμυθιαζόμαστε.

Αθήνα

* Τελευταία παρατηρώ ότι στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας έχει ενταθεί η αστυνόμευση. Γίνονται συνεχείς έλεγχοι στους δρόμους. Βέβαια θα υπάρχουν λόγοι που γίνονται αυτά.

Ο καθένας από τον εαυτό του

* Ξεκινώντας ο καθένας από τον εαυτό του, μπορούμε να βελτιώσουμε τα πράγματα. Ακόμα και να τα αλλάξουμε.

Διέξοδος

* Όταν η ζωή φέρνει τον άνθρωπο στα άκρα, είτε πρόκειται για ερωτική απογοήτευση, είτε για οικονομική δυσπραγία, νομίζω ότι η τέχνη μπορεί να του προσφέρει μια διέξοδο.

Παρελθόν

* Χωρίς παρελθόν δεν υπάρχει και μέλλον. Ενδιαφέρομαι να μαθαίνω από την πείρα των προηγούμενων γενιών. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε αν δεν έχουμε γνώση της ιστορίας μας.

Ρόλοι

* Με ενδιαφέρουν όλοι οι ρόλοι. Θέλω να παίξω τα πάντα. Και γνωστούς συγγραφείς και άγνωστους συγγραφείς και πρωτοεμφανιζόμενους. Τα πάντα. Και κωμωδία και δράμα. Αγαπώ το θέατρο χωρίς όρους.

Συγγραφείς

* Αγαπημένοι μου συγγραφείς είναι οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς. Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αισχύλος. Δεν ξέρω πώς θα ήταν η τέχνη του θεάτρου σήμερα αν δεν υπήρχαν αυτοί οι σπουδαίοι συγγραφείς.

Η συγκίνηση της τέχνης

* Φυσικά παρακολουθώ κάθε μορφή τέχνης και όποτε μπορώ πηγαίνω σε συναυλίες, μουσεία, εκθέσεις ζωγραφικής, κινηματογράφο. Πάντα παίρνω κάτι που μπορώ στη συνέχεια να το χρησιμοποιήσω στη ζωή μου. Να αξιοποιήσω αυτό που βλέπω και ακούω, να το αναπτύξω. Οι τέχνες οπωσδήποτε με συγκινούν και με επηρεάζουν.

Ακίνητες εικόνες

* Το 2009 πρωταγωνίστησα στην ταινία του Γιώργου Δρίβα «Empirical Data». Η ταινία ήταν βασισμένη στην εμπειρία μου ως ξένος σ’ έναν καινούργιο τόπο. Ο Γιώργος Δρίβας έφτιαξε από ακίνητες εικόνες μια κινηματογραφική ιστορία. Με ελάχιστα μέσα και με μια πλούσια ιδέα έγινε ένα φιλμ που πρόσφατα τιμήθηκε με το πρώτο Βραβείο Πειραματικής Ταινίας (Best Experiment Film) στο London Greek Film Festival.

Τυχερός

* Αισθάνομαι τυχερός διότι έπεσα σε καλά χέρια. Συνεργάστηκα με σπουδαίους σκηνοθέτες και σημαντικούς συναδέλφους ηθοποιούς. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για έναν ηθοποιό που προσπαθεί να κάνει τα πρώτα του βήματα.

Φιλία

* Έκανα φιλίες στο θέατρο οι οποίες κρατάνε στο χρόνο. Πιστεύω ότι μπορώ να βασιστώ σε φίλους και συναδέλφους. Όπως κι αυτοί σε μένα. Με κάποιους υπάρχει συμπάθεια και χημεία. Αφήνω τα πράγματα να συμβαίνουν.

Ο φίλος μου, ο… Μολιέρος

* Τον τελευταίο χρόνο απέκτησα κι έναν άλλο φίλο. Άρχισε να με επισκέπτεται ένας κοκκινόξανθος γάτος της γειτονιάς. Του έδωσα όνομα θεατρικό, τον λέω Μολιέρο κι έχουμε γίνει σχεδόν αχώριστοι.

* Η φωτογράφιση πραγματοποιήθηκε από την Έλενα Χαραλαμπάκη και τον Δημήτρη Κοντό στο Photoshoot Studio.

* Photoshoot Studio, Αλέκου Παναγούλη 60, Νέα Ιωνία, Αθήνα. Τηλέφωνο 2114085157. www.photoshootstudio.gr   

* Στη συνέντευξη με τον Δαβίδ Μαλτέζε συμμετείχαν φίλες και φίλοι, που ήταν παρόντες στην ανοικτή μας συζήτηση και πλούτισαν με τις ερωτήσεις τους την «εξομολόγησή» του… Ευχαριστώ τη Φανή (γεωπόνο), τη Σταυρούλα (δικηγόρο), την Έλενα (φωτογράφο), τον Παναγιώτη (δημοσιογράφο) και τον Δημήτρη (φωτογράφο).

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΔαβίδ Μαλτέζε, διαμάντι σκληρό και όμορφο

Related Posts