29.4 C
Athens
Τρίτη 16 Ιουλίου 2024

Mια ευθύτατη άποψη. Ο Όμηρος Πουλάκης μιλά για τη βράβευση του κ. Ρουβά

Πολλοί ρωτούν, τις τελευταίες ημέρες, την άποψή μου για τη βράβευση του Σάκη Ρουβά. Η άποψή μου είναι μία, κάθετη και σαφής: διαφωνώ με τη βράβευση. Τη θεωρώ ασέβεια και θράσος απέναντι σε όλους αυτούς τους καλλιτέχνες που αγωνίζονται στο σανίδι, στις αρχαίες πέτρες, στις περιοδείες, σε πρόβες ατέλειωτες, που μελετούν, που δοκιμάζουν, που δοκιμάζονται, που μοχθούν με ελάχιστα ή καθόλου χρήματα κάνοντας δύο δουλειές (αν βέβαια βρουν μια θέση σερβιτόρου ή πωλητή) για να επιβιώσουν, που στερούνται, που διάγουν βίο λιτό, που ξεροσταλιάζουν στις ακροάσεις, που περιμένουν το κάλεσμα του σκηνοθέτη, που από τα ελάχιστα έσοδά τους δαπανούν χρήματα για επιπλέον μόρφωση με αγορά βιβλίων, με σεμινάρια, με μαθήματα, που κάνουν τέχνη για την ψυχή τους και την ψυχή μας. Δεν θέλω όμως να επεκταθώ, ούτε να μακρηγορήσω. Ανακάλυψα στα μέσα δικτύωσης το κείμενο ενός ηθοποιού που τον γνωρίζω από τη δουλειά του στη σκηνή και αυτά που ευθαρσώς γράφει με καλύπτουν. Ο Όμηρος Πουλάκης μπορεί να μην έχει το fan club του κ. Ρουβά, εγώ όμως έχω τους λόγους μου να τον εκτιμώ περισσότερο. Πήρα το θάρρος να αναδημοσιεύσω το ειλικρινές και ευθύ κείμενό του. Διαβάστε το! (Ειρήνη Αϊβαλιώτου)

“Το πρόβλημα με τη βράβευση του κ. Ρουβά είναι το εξής απλό:
Προσπαθεί να δικαιωθεί πίσω από ένα επιχείρημα που δεν στέκει.
Το επιχείρημα λέει:
Ο καθένας έχει το δικαίωμα να δοκιμάζεται.
Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει;
Όμως δεν είναι μια πραγματικότητα.
Γιατί μόνο ο κ. Ρουβάς έχει το δικαίωμα να πρωταγωνιστεί στο έργο «Βάκχες» χωρίς να έχει δώσει διαπιστευτήρια στο χώρο του θεάτρου.
Κανένας άλλος.
Νέα παιδιά που βγαίνουν από σχολές, με τα πολλά ζητήματα που αυτές έχουν, παιδιά που έχουν δηλαδή εκπαιδευτεί και μοχθήσει και αγωνιστεί, που βάζουν από την τσέπη τους για να οργανώσουν μια παραγωγή σε κάποιο θέατρο, που κάνουν καθημερινά πρόβες για χρόνια, που μελετούν, που παλεύουν, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΙΔΙΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ.
Οφείλουν να περάσουν από ένα πλήθος ακροάσεων, οφείλουν σταδιακά να πείσουν για την αξία της τέχνης τους την οποία εξασκούν αδιάλειπτα, οφείλουν να διασχίσουν τη μεμβράνη μιας έννοιας που ονομάζεται «ανωνυμία» -ακραία καταχρηστικός όρος-, οφείλουν να πείσουν συναδέλφους και κοινό και κριτικούς ότι υπάρχει λόγος να δοκιμαστούν σε κάτι αντίστοιχο.
Μόνον ο κ. Ρουβάς μπορεί να περάσει από την παρουσίαση του «X-Factor» στον Λόγο του Διονύσου.
Από τα μακαρόνια στον «αμήχανο από μηχανής θεό» του επιλόγου των «Βακχών».
Και ο μόνος λόγος που είναι για εκείνον εφικτό κάτι τέτοιο είναι ο εξής:
Το χρήμα.
Και τίποτε άλλο.
Και όντως κανένας δεν μπορεί να απαγορεύσει -και ευτυχώς- σε οποιονδήποτε να φτιάξει ή να συμμετάσχει σε μια παράσταση.
Όμως μπορεί να στηλιτεύσει, να κατακρίνει, και ακόμα να ζητήσει λόγο ουσιαστικό από μια επιτροπή βραβείων, η οποία με τη συγκεκριμένη της επιλογή σηματοδοτεί, σε νέους ανθρώπους που αγαπούν την τέχνη του θεάτρου, ότι δεν χρειάζεται να μοχθείς, δεν χρειάζεται να παλεύεις, δεν χρειάζεται να αγωνίζεσαι καθημερινά μέσα στα χρόνια γεμάτος από ηδονή και οδύνη δημιουργίας ώστε να καταφέρεις να σταθείς εντός και απέναντι ενός Διονύσου, ενός Πενθέα, ενός Οιδίποδα.
Όχι.
Χρειάζεται απλώς να είσαι δημοφιλής καθ’ οποιονδήποτε τρόπο, να έχεις δουλεμένους κοιλιακούς πρόθυμους να προβληθούν σε κοινή θέα αμέτρητες φορές, να είσαι “φιλάνθρωπος” με την ευγενική χορηγία μεγάλων επιχειρήσεων και άλλα διάφορα τέτοια.
Αλλά και πάλι δεν είναι σίγουρη ούτε η επιτυχία ούτε και η βράβευση.
Γιατί όποιος και αν είσαι δεν είσαι ο κ. Ρουβάς.
Ούτε η Βουγιουκλάκη.
Που ευτυχώς για τη μνήμη της δεν αξίωσε ποτέ να ερμηνεύσει την όπερα “Τριστάνος και Ιζόλδη” (επί παραδείγματι) στη Λυρική (επί παραδείγματι) το 1971 (επί παραδείγματι). Και ο νοών νοείτω.

Υ.Γ.
Στο βάθος δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Το θέατρο είναι τόπος και ιερός και βέβηλος. Και πανάρχαιος και ατέρμονα παροντικός. Ενικός και πληθυντικός.
Άλλωστε καμία ουσιαστική Ιθάκη δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς σειρήνες.
Αγώνας όλα”.

* H φωτογραφία είναι του Αντώνη Ψαρρά από συνέντευξη στο cat is art. https://www.catisart.gr/index.php/2010-05-03-21-16-20/705-2012-01-17-03-34-36.html

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -