Πήγα ανύποπτη και εφησυχασμένη, μάλλον βαριεστημένη. Ένα βράδυ σαν όλα τα άλλα θα ήταν κι αυτό. Όμως αυτοί μου έκαναν… βουντού. Με παρέσυραν σε μια δίνη, σε μια ευχάριστη έλλειψη βαρύτητας. Αλλά ας το πάρουμε αλλιώς: Κάποιο βράδυ τα βήματά μου με έφεραν στον… τυχερό πολυχώρο Faust όπου και ανακάλυψα τον Tenorman και τον Voodoo Drummer, κάτι απίθανα παιδιά. Μαζί με μένα, την ίδια νύχτα, και πλείστοι άλλοι θεατές γνώριζαν τους ανατρεπτικής ειρωνείας «Opera Chaotique» και ζήσαμε όλοι μαζί μια γλυκιά και μεθυστική ψευδαίσθηση. Τίποτα στην παράστασή τους δεν είναι λογικό, καθώς και καμιά πλοκή στην όπερα δεν είναι λογική γιατί οι άνθρωποι δεν τραγουδούν όταν αισθάνονται λογικοί. Στο λυρικό τους θέατρο όλα μπορούν να συμβούν. Όπως διάσημοι χαρακτήρες της όπερας να περιδιαβαίνουν ξαφνικά τραγουδώντας στους δρόμους της Νέας Ορλεάνης. Στην παράσταση «A Jazz up Opera show» ο Δον Ζουάν και η Κάρμεν, το Φάντασμα της Όπερας, ο Figaro, o Bukowski με τον Faust και οι κουτσομπόλες της Όπερας μπλέκουν σε περιπέτειες και πρωταγωνιστούν στην πιο σουρεαλιστική κωμικοτραγική ιστορία. Από την Όπερα του 18ου και 19ου μεταφερόμαστε στην εποχή της γέννησης της τζαζ στις απαρχές του 1900, ως τα βερολινέζικα καμπαρέ της δεκαετίας του 1920 και 1930 και στις πρωτότυπες συνθέσεις των Opera Chaotique με αποκορύφωμα τη νέα τους δουλειά, τη μελοποίηση των ποιημάτων του Charles Bukowski «Poems of a Dirty Old Man». Οι κατά κόσμον Γιώργος Τζιουβάρας και Χρήστος Κουτσογιάννης εμπνέονται από την τρέλα και με τις εξαιρετικά ευρηματικές φόρμες τους βάλλουν κατά του καλοβαλμένου καθωσπρεπισμού, της σοβαροφάνειας και κάθε εκκωφαντικής ψευδοκουλτούρας. Γιώργο και Χρήστο δεν έχετε πλέον άλλη επιλογή, με μια φωνή συνεχίστε να μας ταξιδεύετε σ’ αυτό το μαγευτικό χάος που τόσο όμορφα δημιουργείτε. Μας αρκεί για να πλάθουμε ιλιγγιώδη όνειρα έστω και μέσα σε τρεις πράξεις όπερας.
Διαβάστε τη συνέντευξη. Θα εκπλαγείτε.
* Aπό τις 11 έως τις 15 Ιανουαρίου οι «Opera Chaotique» θα εμφανίζονται στο Half Note Jazz Club.
Voodoo Drummer: Γεννήθηκα στην Αίγινα και κατάγομαι από τη Ναύπακτο. Παιδική ανάμνηση που δεν έχει ξεθωριάσει είναι μόνον αυτή της γκουβερνάντας που με παρενοχλούσε από την κούνια.
Tenorman: Γεννήθηκα στη Λεπτοκαρυά Πιερίας. Δεν είχα κουβερνάντα αλλά είχα τον Δία να με προσέχει και να μου λέει να παίζω μπάσκετ για να βγάλω λεφτά. Τελικά άκουσα την Ήρα κι έμαθα μουσική. (Στη φωτογραφία, αριστερά ο Γιώργος Τζιουβάρας – Tenorman και δεξιά ο Χρήστος Κουτσογιάννης – Voodoo Drummer).
* Πότε συνειδητοποιήσατε ότι θα ακολουθήσετε στη ζωή σας πορεία καλλιτεχνική;
Voodoo Drummer: Από την κούνια.
Tenorman: Στην κοιλιά της μαμάς μου, κάποιοι λένε πως άκουγαν μέσα απ’ την κοιλιά της φωνές. Τελικά ήμουν εγώ που τραγουδούσα όπερα.
* Υπήρξαν άνθρωποι που σας παρότρυναν και ποιοι ήταν;
Voodoo Drummer: Η γκουβερνάντα.
Tenorman: Ο Τσαϊκόφσκι και η μαμά μου.
* Η όπερα για τους Έλληνες θεωρείται είδος που απευθύνεται σε μια πνευματική ελίτ. Πώς μπορούμε να πάμε κόντρα σ’ αυτό το στερεότυπο;
Με μια φωνή: Η πνευματική ελίτ έχει χάσει το πνεύμα της εδώ και χρόνια, έτσι αναγκαζόμαστε να την ακούμε εμείς.
* Η κλασική μουσική και το λυρικό τραγούδι πώς μπορούν να γίνουν κομμάτι της καθημερινότητάς μας;
Με μια φωνή: Βάζοντας το Τρίτο Πρόγραμμα.
* Μια όπερα μπορεί να παρουσιαστεί με μινιμαλιστικό τρόπο;
Με μια φωνή: Εννοείται, στο εξωτερικό παρουσιάζεται πια σχεδόν μόνο μινιμαλιστικά. Αν και καμιά φορά μπερδεύεται ο μινιμαλισμός με το κιτς, αλλά ας μη λέμε κακίες, αν και είμεθα κακοί.
* Μια λιτή, διασκεδαστική αλλά και περιεκτική παράσταση, όπως η δική σας, τι δυσκολίες έχει;
Με μια φωνή: Να μην κατέβει από την πρώτη φορά.
* Χρησιμοποιείτε τη λέξη chaotique στο όνομα της μπάντας σας και της παράστασής σας. Εννοείτε με αυτό ότι είστε σε πλήρη σύγχυση, αντιφατικοί, μπερδεμένοι ή κάτι άλλο;
Με μια φωνή: Είμαστε μπερδεμένα αντιφατικοί και αντιφατικά συγχυσμένοι, το χάος μας ενώνει. Μάλλον.
* Στην παράστασή σας έχετε συμπεριλάβει στοιχεία από όπερα, τζαζ, καμπαρέ, μιούζικαλ, χιουμοριστικές αφηγήσεις και άλλα. Υπάρχουν κι άλλα είδη θεάματος ή μουσικής που σκέπτεστε να προσθέσετε;
Με μια φωνή: Λέγαμε να βάλουμε και τσέχικα μαδριγάλια του 16ου αιώνα αλλά δεν θυμόμαστε αυτή τη στιγμή πότε δημιουργήθηκε η Τσεχία. Από τώρα και πέρα πάντως θα ασχοληθούμε με δικές μας συνθέσεις περισσότερο, με τη μελοποίηση Bukowski και ας είμαστε καλά και ιδέες έχουμε αρκετές.
* Ποια είναι η σχέση σας με το χρόνο;
Voodoo Drummer: Τι χρονιά έχουμε φέτος;
Tenorman: 2011 ή 2012 Voodoo, εξαρτάται πότε βγαίνει η συνέντευξη, πριν ή μετά το Πάσχα.
* Ταξιδεύετε μέσα σας;
Tenorman: Έχω κάνει ένα ταξίδι μέσα μου αλλά κόλλησα στο χιόνι.
Voodoo Drummer: Μπαίνω μέσα μου μερικές φορές αλλά προτιμώ να αράζω στο τύμπανο του δεξιού αυτιού (όπως βλέπετε εσείς).
* Όταν κλείνετε τα μάτια σε ποια εποχή βρίσκεστε;
Με μια φωνή: Στα Χριστούγεννα του 2044.
* Αν υποθέσουμε ότι είχατε μπροστά σας τώρα τον Τσαρλς Μπουκόβσκι, τι θα θέλατε να συζητήσετε μαζί του;
Tenorman: Έχει πεθάνει δυστυχώς και αν τον είχα τώρα μπροστά μου θα φοβόμουνα λίγο.
Voodoo Drummer: Αυτή η Maggy από το «Notes of a dirty old man» ήταν όντως τόσο καλή;
* Πιστεύετε ότι οι Έλληνες σήμερα έχουν αλλάξει διάθεση για τη διασκέδαση;
Tenorman: Μια στιγμή να ρωτήσω τον Voodoo…
Voodoo Drummer: Θα συμφωνήσω με τον Tenorman.
* Στην εποχή μας έχουμε ανάγκη την τέχνη;
Με μια φωνή: Η τέχνη είναι έννοια πολύ ιδιαίτερη που χρήζει μεγάλης ανάλυσης από μόνη της, προφανώς όμως για να υπάρχει πάντα και με πολλούς διαφορετικούς τρόπους σημαίνει ότι ο καθένας μας την έχει ανάγκη. (Πάνω, οι «Opera Chaotique» με τη Μαργαρίτα Αμαραντίδη).
* Ποιο είναι -κατά τη γνώμη σας- το πιο δύσκολο είδος θεάτρου;
Tenorman: Η τραγωδία, η κωμωδία, τα σατιρικά δράματα, το ρώσικο θέατρο…
Voodoo Drummer: Το flamengo χωρίς κλακέτες
* Μπορεί ένας καλλιτέχνης σήμερα να αισθανθεί τυχερός ή είναι μουδιασμένος;
Tenorman: Αν είναι μουδιασμένος έχει προβλήματα με τα νεύρα, το έχω πάθει κι εγώ στο στρατό. Τώρα δε μουδιάζω πολύ, άρα αισθάνομαι τυχερός.
Voodoo Drummer: Όταν το πρωί ξυπνάω μουδιασμένος, προφανώς το βράδυ στάθηκα άτυχος!
* Τι σας κάνει να γελάτε και τι μπορεί να σας προξενήσει θλίψη;
Tenorman: O Voodoo Drummer με κάνει να γελάω αλλά ο τρόπος που παίζει μου προκαλεί θλίψη. Και οίκτο.
Voodoo Drummer: Θλίβομαι με τον τρόπο που παίζω και γελάω ταυτόχρονα ξέροντας ότι εκνευρίζω τον Tenorman.
* Είχατε πραγματοποιήσει περιοδεία στην Ευρώπη με την παράστασή σας. Ποιες ήταν οι αντιδράσεις του κοινού γι’ αυτό που τους παρουσιάσατε;
Με μια φωνή: Το κοινό της Ευρώπης όπου παίξαμε ήταν αρκετά θερμό, κατανοώντας πλήρως το νόημα της παράστασης, επίσης ήσυχο, χωρίς να θέλουμε να πούμε ότι εδώ δε σεβόμαστε αυτούς που δημιουργούν στη σκηνή και τους γύρω μας που θέλουν να παρακολουθήσουν, όχι, δεν το λέμε αυτό.
* Ποια είναι τα άμεσα σχέδια για την μπάντα σας;
Με μια φωνή: Ένα μεγάλο πάρτι για τα 10 χρόνια της μπάντας.
* Υπάρχει πολιτισμός στην καθημερινότητά μας;
Με μια φωνή: Ναι! Ή μήπως όχι;
* Τι θα θέλατε να αλλάξετε στη νοοτροπία του γείτονά σας;
Voodoo Drummer: Το ότι κλείνει τις κουρτίνες κάθε φορά που η γυναίκα του πάει στην κρεβατοκάμαρα.
Tenorman: Να μη μου μιλάει, αλλά η γειτόνισσα η από πάνω μπορεί να μου χτυπάει και την πόρτα αν θέλει.
* Ο Τσαρλς Μπουκόβσκι λάτρευε τις γάτες. Εσάς ποια είναι η σχέση σας με τα ζώα; Έχετε κατοικίδιο;
Tenorman: Έχω αλλεργία στις γάτες, αν και οι γυναίκες με λένε γατούλη, μάλιστα τώρα τελευταία παρατήρησα ότι έχω αλλεργία στον εαυτό μου, οπότε έχουν δίκιο οι γυναίκες. Και ο Μπουκόβσκι. Ποιος;
Voodoo Drummer: Έχω έναν αλιγάτορα από τη Νέα Ορλεάνη. Του έχω κάνει voodoo και δεν με δαγκώνει πια.
Ευχαριστώ πολύ.
Με μια φωνή: Κι εμείς ευχαριστούμε!
Οι “Opera Chaotique” είναι οι Tenorman: Vocals / Piano & Mystery (αριστερά) και Voodoo Drummer: Drums & Tricks (δεξιά). Στο μέσον οι καλεσμένοι τους από το χώρο της όπερας, της κλασικής μουσικής και του χορού είναι οι Μαργαρίτα Αμαραντίδη – Χορός, Ελευθερία Ελβανίδου – Χορός, Λητώ Μεσσήνη – Soprano, Ελένη Σωτηρίου – Mezzo Soprano, Σταύρος Παργινός – Cello, Νικόλαος Καραγκιαούρης – Baryton.