23.3 C
Athens
Πέμπτη 23 Μαΐου 2024

«Το θηρίο στη ζούγκλα» του Henry James από την ομάδα “προτσές”

Η ομάδα “προτσές” διασκευάζει για το θέατρο τη νουβέλα του Henry James «Το θηρίο στη ζούγκλα» και διερευνά τι συμβαίνει όταν ο λόγος αντικαθιστά -με παράξενη επιτυχία και, τελικά, με βέβαιη αποτυχία- το σώμα, ως τοποθεσία ερωτικής σύνδεσης.
Μήπως το θηρίο είναι όλα αυτά που χάνονται εν τω μεταξύ;
Ο Μάρτσερ εμπιστεύεται στη Μαίη το μυστικό του: την πεποίθηση πως κάτι πολύ παράξενο θα του συμβεί, κάτι που αναμένει και δεν αποκλείεται να τον συντρίψει. Δέκα χρόνια μετά, την ξανασυναντά. Εκείνη του υπενθυμίζει την παλιά εκμυστήρευση, κι  αυτός της προτείνει να τον συντροφεύσει στην αναμονή του. Οι δυο τους αφιερώνουν τη ζωή τους σε αυτή την αναμονή.
Το «Θηρίο στη ζούγκλα» μιλάει για ένα μυστικό, δημιουργώντας διαρκώς καινούργια. Ο Henry James, έχοντας ως πρώτη ύλη μια ατυχή αισθηματική ιστορία, δημιουργεί ένα σχεδόν μεταφυσικό σασπένς γύρω από μια Αναμονή, ένα Θηρίο και μια Αποκάλυψη.
Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο Τέχνης (Φρυνίχου). Στη Γαλλία τους ρόλους των δύο ηρώων έχουν ερμηνεύσει ο Gerard Depardieu και η Fanny Ardant, ενώ τη διασκευή έχει υπογράψει η Marguerite Duras.

Συντελεστές

Μετάφραση: Παλμύρα Ισμυρίδου
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Σκηνικός χώρος – Μουσική επιμέλεια: Μαρία Μαγκανάρη – Προτσές
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί – Σχεδιασμός ήχου: Μαρία Γοζαδίνου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδριάνα Χαλκίδη
Συνεργάτης: Ρένα Πογιατζόγλου
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Παίζουν (αλφαβητικά):
Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Θέμης Πάνου

* Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Άγρα”.

* Η ομάδα Προτσές δημιουργήθηκε από τους ηθοποιούς Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Θέμη Πάνου, Βασιλική Σκευοφύλαξ, τη φωτίστρια Μαρία Γοζαδίνου και την ηθοποιό και σκηνοθέτη Μαρία Μαγκανάρη την άνοιξη του 2014. Σημείο συνάντησης όλων υπήρξε στο παρελθόν ο Θίασος Κανιγκούντα.

* προτσές: διαδικασία, πορεία ανάπτυξης ενός φαινομένου (κοινωνικοπολιτικού), εξελικτική πορεία/ νομοτελειακά αδιάκοπη κίνηση κάποιου φαινομένου, η ασταμάτητη και αέναη εξέλιξή του σε άλλα φαινόμενα

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Τα δύο πρόσωπα του έργου περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους συνομιλώντας. Άξονας των συζητήσεών τους είναι πάντα το θηρίο που αναπόφευκτα θα χιμήξει. Μοιραία, το παρόν τους αναλώνεται σε θολές περιγραφές του μέλλοντος. Τα λόγια που ανταλλάσσουν, τους κρατούν μαζί, αλλά την ίδια στιγμή τους αποξενώνουν. Ο Μάρτσερ και η Μαίη υπάρχουν (και συνυπάρχουν) μόνο μέσω της λειτουργίας της αναβολής. Και από άποψη δομής, το ίδιο το έργο κατασκευάζεται στην ίδια λογική. Γίνεται, ολόκληρο το έργο, η ίδια η χρονοβόρα αναβολή. Η απάντηση στο αίνιγμα του θηρίου – ένα αίνιγμα που έχει στηθεί εξαρχής με ισχυρό το αίτημα της επίλυσής του,  διαρκώς παρεμποδίζεται. Την ίδια διαδρομή ακολουθεί και το νόημα: δεν εντοπίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο της αφήγησης, δεν προκύπτει μέσα από τις φράσεις. Κατασκευάζεται κυρίως έξω από αυτές, και μπορεί να βιωθεί μόνο ως προς το σύνολο.
Στο “Θηρίο στη ζούγκλα” τα πάντα είναι μπροστά στα μάτια μας, κι όμως μας διαφεύγουν. Και πάντα κάτι λείπει.
Ο Henry James, σ’ αυτή τη νουβέλα του, διερευνά περιοχές που συνομιλούν με τον μοντερνισμό και με άλλα ρεύματα του 20ου αιώνα. Η φαινομενικά ρεαλιστική αφήγηση υπονομεύεται διαρκώς. Η τεχνική της οπτικής γωνίας (point of view), η αμφισβήτηση της ύπαρξης μίας και μοναδικής ορθολογικής αλήθειας,  η έλλειψη εξωτερικής δράσης, και η συχνά ανορθόδοξη χρήση της γλώσσας,  είναι μερικές από τις τεχνικές που ακολουθεί. Μηχανισμοί όπως η ακραία επανάληψη, η αποσιώπηση, η reticentia, μας φέρνουν στο νου τεχνικές του σύγχρονου θεάτρου. Ακόμα και ο τρόπος που το παρελθόν συνυφαίνεται με το παρόν, είναι συχνά παραμορφωτικός. Επιπλέον, όροι που εισάγονται την ίδια εποχή από τον Φρόιντ (ναρκισσισμός, διφορούμενο, απώθηση, καταπιεσμένη λίμπιντο), χαρακτηρίζουν τα πρόσωπα του έργου και τις δράσεις τους.
Η μετατόπισή μας, κατά τη διάρκεια των προβών, από το τι καταλαβαίνω στο τι αντιλαμβάνομαι, ήταν αναγκαστική και διαρκής. Αυτό το συναίσθημα ότι κάτι λείπει μας καθοδήγησε στις βασικές σκηνοθετικές αποφάσεις. Ποιος είναι ο χώρος και ο χρόνος των προσώπων αυτών στη μοναξιά τους; Πού πηγαίνει όλο εκείνο το κομμάτι των λόγων που τελικά δεν λέγονται, των συναισθημάτων που δεν εκφράζονται; Τι “κατασκευάζουν” ο Μάρτσερ και η Μαίη μέσω της “χωλής” επικοινωνίας τους;
Διερευνώντας τα παραπάνω, η διασκευή μας κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι πρωταγωνιστές του έργου είναι τρεις: ο Μάρτσερ, η Μαίη και το «Θηρίο».
Το αρχικό ερώτημα που μου είχε δημιουργηθεί κατά την πρώτη ανάγνωση του έργου ήταν το εξής: Είναι δυνατόν αυτοί οι άνθρωποι να παρακολουθούν έτσι ατάραχοι το ίδιο τους το ναυάγιο; Απλώς μιλώντας; Είναι δυνατόν ν’ αρνούνται να κινηθούν; Το ξανασκέφτηκα. Ναι. Είναι δυνατόν.
Μαρία Μαγκανάρη

Πληροφορίες

Henry James
Το θηρίο στη ζούγκλα
Ομάδα Προτσές
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Φρυνίχου 14, Πλάκα
Tηλέφωνα ταμείου: 2103222464 και 2103236732
Προπώληση: www.viva.gr
Πρεμιέρα 4 Νοεμβρίου
4 Νοεμβρίου – 25 Νοεμβρίου
Μόνο για 3 εβδομάδες – παραστάσεις καθημερινά εκτός Παρασκευής
(Δευτέρα-Τρίτη 9.15 μ.μ., Τετάρτη 8 μ.μ., Πέμπτη-Σάββατο 9.15, Κυριακή 8 μ.μ.)
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν 2014 – 2015
site: www.theatro-technis.gr
Facebook: https://www.facebook.com/theatro.technis.official
Εισιτήρια για όλες τις παραστάσεις:
Δευτέρα έως Παρασκευή:
15 € γενική είσοδος
10 € φοιτητές, άνεργοι με κάρτα ΟΑΕΔ, ΑΜΕΑ, νέοι κάτω των 23 ετών, συνταξιούχοι άνω των 65 ετών και groups 8 ατόμων και άνω
Σάββατο και Κυριακή:
16 € γενική είσοδος / 12 € μειωμένη
Ειδικές ημέρες προσφορών:
Αναζητήστε την ημέρα της εβδομάδας όπου μπορείτε να παρακολουθήσετε μια παράσταση με γενική είσοδο 10€

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -