Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Φωτισμένος ένας τεράστιος αρκούδος σε μια γωνιά της σκηνής. Χάρτινες κούτες με παιχνίδια τριγύρω. Ακούγεται μια παιδική μελωδία. Μια γυναίκα με μακριά, κόκκινα, κυματιστά μαλλιά είναι δεμένη σε μια καρέκλα. Στο κεφάλι της ένα τσουβάλι. Ξαφνικά εμφανίζεται με χορευτικά βήματα ένας νέος και ψηλός άνδρας. Είναι ντυμένος παράξενα για την ηλικία του και στο πρόσωπό του πέφτει μια μακριά φράντζα από τα κοκκινόξανθα μαλλιά του. Δείχνει να έχει εμμονή με την καθαριότητα και την απολύμανση. Τίποτα ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο. Όταν εμφανίζεται όμως και η μελαχρινή γυναίκα με τη μαθητική στολή, η δράση αρχίζει να παίρνει άλλη τροπή.
Στη σχέση τους υπήρχε αμοιβαία διάθεση ουσιαστικής παρουσίας και από τα τρία μέλη που την αποτελούσαν… Άλλωστε επρόκειτο για οικογένεια και όλοι οι κανόνες είχαν διασαφηνιστεί εξαρχής. Γνώριζαν συνειδητά γιατί επιθυμούν να βρίσκονται μέσα σ’ αυτή τη σχέση και για ποιο λόγο συμβαίνει ό, τι συμβαίνει…
Σημαντικό ρόλο έπαιζε επίσης το να μην υπάρχουν “κρυμμένες ατζέντες”. Οι προθέσεις ήταν απαραίτητο να είναι ξεκάθαρες και τα χαρτιά όλα ανοιγμένα στο τραπέζι εξαρχής. Έτσι ώστε να μην υπάρχουν δυσάρεστες εκπλήξεις στην πορεία που πιθανώς να ξάφνιαζαν ή να απογοήτευαν και ενδεχομένως να έβαζαν σε κίνδυνο τη συνοχή της σχέσης τους… Η συμβατότητα επίσης ήταν πολύτιμη. Δεν έπρεπε να σπάσει. Άλλος ένας απαραίτητος παράγοντας και για πετυχαίνει το παιχνίδι τους.
Μία νεαρή γυναίκα δεμένη και φιμωμένη. Ένας νεαρός άντρας με στολή προσκόπου. Μία νεαρή γυναίκα ντυμένη μαθήτρια. Τρεις ηθοποιοί, οι Ναταλία Δήμου, Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης, Νίκη Μαυροειδή επί σκηνής στο θέατρο «Επί Κολωνώ» και στο πλαίσιο του φεστιβάλ Off Off Athens με το έργο «Είναι Στους Κανόνες». Μέσα από το παιχνίδι τους φανέρωναν τον εσωτερικό τους κόσμο και αναπαριστούσαν το περιβάλλον στο οποίο είχαν ανατραφεί. Τραυματικό, σκληρό, απάνθρωπο. Ένα περιβάλλον όπου εκτυλίσσονταν αφόρητες συγκρούσεις, γι’ αυτό και το παιχνίδι τους ήταν επίσης συγκρουσιακό. Κι όχι μόνο. Επικίνδυνο και ακραίο. Χωρίς στοργή, ενδιαφέρον και ισορροπία. Παιχνίδι που δείχνει άμεσα την εσωτερική πραγματικότητά τους ως παιδιά και τις πραγματικές σχέσεις στις οποίες είχαν με βία υποκύψει. Το παιχνίδι τους μία μορφή αυτισμού. Σχέσεις πνιγηρές και αιμομικτικές. Στην ουσία επρόκειτο για εγκλεισμό και φόβο προς τον άλλον. Η αιμομιξία άλλωστε συναντάται σε κλειστές κοινότητες αλλά και σε ψυχισμούς ανίκανους να ενωθούν με τον άλλο άνθρωπο, ακρωτηριασμένους, όπως αυτοί οι νέοι. Μαρτυρά μία αναπηρία ή μία αρχαϊκή παλινδρόμηση.
Στην παράσταση «Είναι Στους Κανόνες» παρακολουθούμε το χρονικό της ενδοοικογενειακής βίας, του συναισθηματικού εκβιασμού και της σεξουαλικής παραβίασης. Η βία κάθε μορφής υφέρπει στις επιθυμίες, εκφράζεται σπασμωδικά, αναζητά μια διέξοδο, συσσωρεύεται, συνταράσσει, βρίσκει ένα εξιλαστήριο θύμα, κατόπιν άλλο, θυσιάζει. Όμως αυτό δεν αρκεί γιατί το πρόβλημα δεν εκτονώνεται. Επιδίωξή της να καταστρέψει, να εκμηδενίσει, να αφανίσει. Η βία προχωρά ασυγκράτητη. Η επιθυμία καλπάζει αχόρταγη. Οι ήρωες μπαίνουν σε μια αδιέξοδη οδό. Η εικόνα της βίας σαγηνεύει, γίνεται εμμονική και ηδονική. Οδηγεί σε καταστροφική μανία. Η καταστροφή ξεπερνά τη βία. Είναι τυφλή. Καταργεί τον πολιτισμό, αντιστρέφει τη δημιουργία. Στόχος της είναι το κενό.
Μια πραγματικότητα. Ένα παιχνίδι. Μια αποκάλυψη.
Όλα… με κανόνες, αυστηρό πρωτόκολλο, λέξεις – κλειδιά. Σε μια συνθήκη εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου, θύματος και θύτη, σε ένα παιχνίδι γοήτρου, εκφοβισμού και απαξίωσης, ποια θέση επιλέγουμε; Η ψυχολογική κακοποίηση ενός παιδιού μπορεί να περιλαμβάνει πράξεις και συμπεριφορές οι οποίες εμπεριέχουν απόρριψη, εκμετάλλευση, υποτίμηση, συναισθηματική απροσφορότητα, όπως και κοινωνικά αποκλίνουσες πράξεις.
Η παράσταση της θεατρικής ομάδας nebula σε κείμενο και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μαυρόγιαννη, εφιαλτικά λιτή και ανατριχιαστικά ατμοσφαιρική, αποκρυπτογραφεί τον τρόμο, την αδυναμία και τον κυνισμό στους κόλπους μιας μάλλον ασυνήθιστης οικογένειας. Σκιαγραφεί τη μοναξιά, την αγριότητα και τη βαρβαρότητα, που διέπουν κάποιες, πιθανόν σύγχρονες και υπαρκτές, σχέσεις. Οι ήρωες ακροβατούν στα συναισθήματά τους, όντας ταυτόχρονα θύτες και θύματα του ίδιου τους του εαυτού.
Τα σκηνικά του Νικόλα Μαρμαρά έδιναν το στίγμα της παράστασης με αφαίρεση και τα κοστούμια του ιδίου ήταν χαρακτηριστικά της πλοκής και των ανθρώπων που τα ενδύονταν. Οι μουσικές συνθέσεις του Χρίστου Θεοδώρου, διανθισμένες με παιδικότητα, αγωνία και δραματικότητα, απόλυτα ταιριαστές με την παράσταση. Η επιμέλεια του φωτισμού και του ήχου από τον Πάνο Κουκουρουβλή αγαστό συμπλήρωμα στην ατμόσφαιρα ψυχολογικού θρίλερ της παράστασης.
Πολύ ωραίες φιγούρες οι τρεις ηθοποιοί Ναταλία Δήμου, Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης και Νίκη Μαυροειδή. Αυθεντικά άμεσοι στις δύσκολες ερμηνείες τους. Πραγματικά αξιέπαινοι.
«Είναι στους κανόνες», μια θεατρική δουλειά δυνατή και ευθύβολη σαν γροθιά στο στομάχι.
* Παρουσιάστηκε το Σάββατο 6 Ιουνίου, στις 20:45 και την Κυριακή 7 Ιουνίου στις 22:00
* Θα επαναληφθεί την Πέμπτη 11/6 και την Παρασκευή 12/6.
Συντελεστές
Θεατρική Ομάδα nebula
Κείμενο/Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης
Βοηθός σκηνοθέτη/Υπεύθυνη παραγωγής: Μαρία Μπαζίμα
Σκηνοθεσία trailer/Art Direction: Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης
Σκηνικά/Κοστούμια: Νικόλας Μαρμαράς
Φωτογραφίες/Video: Oltjon Lipe
Μουσική σύνθεση: Χρίστος Θεοδώρου
Φωτισμός/Ήχος: Πάνος Κουκουρουβλής
Έπαιξαν:
Ναταλία Δήμου, Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης, Νίκη Μαυροειδή
Το trailer της παράστασης: https://www.youtube.com/watch?v=23WfhQ-V73s&feature=youtu.be
• Διάρκεια παράστασης: 45 λεπτά