Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Οι φράσεις λειτουργούν σαν καταλύτες. Απελευθερωτικές. Η σχέση, καθαρά ερωτική, συνεχίζεται με συχνότητα και πάθος. Οι επαφές τούς απογειώνουν. Ο δρόμος για τον έρωτα είναι ελεύθερος. Έχει διάρκεια και πάθος. Πάθος ασύνορο. Απόλυτη ταύτιση. Όταν όλα τελειώσουν, ίσως φανούν και κάποιες τύψεις. Αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης. Οι αρχές, τα πιστεύω, η ηθική στη διάθεση του πόθου. Οι κρυφές συνευρέσεις μυσταγωγία. Η ψυχή του ανθρώπου αντέχει στο φόνο; Αντέχει στην απόκρυψη της αληθινής της φύσης;
Στη σκηνή της οδού Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης ριγμένα παντού κατακόκκινα μπαλόνια. Ξεχωρίζεις ανάμεσα κάποια ομοιώματα αρνιών, ενός κόκορα και άλλων παραγωγικών ζώων. Περσικό χαλί απλωμένο στο πάτωμα κι ένα μεγάλο μοναστηριακό τραπέζι κατά μήκος της σκηνής. Παλιές συσκευές, ένας καναπές, οικιακά σκεύη. Χαρακτηριστική είναι η αισθητική του έντονου κόκκινου με τον ξεκάθαρο συμβολισμό του, καθώς και το πάντρεμα του βουκολικού με το αστικό ντεκόρ.
Αρχικά μια σιωπή και μια αναμονή που σου φέρνει αυτοσυγκέντρωση. Κατόπιν οι ηθοποιοί, να διεισδύουν στις πιο εσωτερικές φωνές κάθε προσώπου.
Αναποφασιστικότητα, δειλία, ντροπή, αλλά κι ερεθισμός και ένταση είναι τα παλλόμενα συναισθήματα, όπως μας μεταφέρονται από την πρώτη κιόλας σκηνή. Δύο μονόπρακτα του Παντελή Πρεβελάκη μεταφερμένα στη σκηνή από την Άντζελα Μπρούσκου. Ευτυχώς που αυτή η σκηνοθέτις υπάρχει και ταράζει τα νερά. Στη «Δεύτερη Εντολή» μια γυναίκα πείθει τον εραστή της να σκοτώσει το σύζυγό της ως τελευταία διέξοδο από τα προβλήματά της. Το «Τρελό Αίμα» πραγματεύεται την αιμομικτική σχέση δύο αδελφών με μοιραίο τέλος. Ένας απατημένος σύζυγος αισθάνεται την ανάγκη να ξεπλύνει την κηλιδωμένη τιμή του στο αίμα του πλησιέστερου προς τη σύζυγο άνδρα. Είναι αυτός ο ένοχος; Ποιος μπορεί να επιβεβαιώσει την ενοχή του; Η αιμομιξία πλανάται στην ατμόσφαιρα. Ο θάνατος σκεπάζει τα πάντα.
Άμεσο, σχεδόν προσωπικό, εξομολογητικό, συναισθηματικό, βιωματικό, βέβηλο, το κλίμα της παράστασης δίνει νόημα στην πράξη που ακολουθεί το φόνο, το χτίσιμο της συνείδησης.
Συνενοχή και αλληλοϋποστήριξη, σεξ, οικογένεια, θαλπωρή, κρασί, αλόγιστο σχεδόν κτηνώδες φαγητό, κοινωνικές σχέσεις… Η παράσταση επανασυγκροτεί τον κόσμο μας ολόκληρο. Αντιφάσεις μέσα από flash-back, σχέσεις μέσα από εσωτερικές εξελίξεις, αινιγματική πλοκή μέσα από τραυματικό παρελθόν. Μνήμες που πονούν και απόμακροι μυστηριώδεις χαρακτήρες.
Ένα δράμα που προκύπτει μέσα από μια υποψία, μια δυσπιστία ή μια αμαρτία. Τον τελευταίο λόγο έχει η αυτεπίγνωση.
Σιωπή και μυστικά. Εμμονές και ιδεοληψίες. Απαγορεύσεις. Σώματα που φλέγονται. Αμαρτία κι ενοχή. Ακυρωμένες ζωές. Πρόσωπα που ασφυκτιούν μέσα στην κλειστή ζωή μιας οργανωμένης κοινωνίας που καταδυναστεύει τα μέλη της. Ακραίες ερωτικές φαντασιώσεις, φονικά, μοιχοί, αυτόχειρες. Σύγχυση των ορίων και θολό μεταίχμιο ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα. Στον αντίποδα η αυτοθυσία, η αγάπη για τον Θεό, η συγχώρεση, η σωτηρία της ψυχής, η φιλοπατρία.
Η παράσταση έχει πολλά αφηγηματικά στρώματα που την περιπλέκουν, δίνοντας ποικίλες αναστροφές στη διήγηση. Είναι μια παράσταση για τον Παράδεισο αλλά και για την Κόλαση που ακολουθεί τις ζωές μας. Μας παραπέμπει εκεί που το μελό διασταυρώνεται με τη φάρσα, εκεί που ο πολιτισμός μας συναντιέται με τον φόνο, εκεί που το τρελό αίμα ξεπηδάει για ασήμαντη αφορμή. Ένα μεσογειακό underground με χαρακτηριστικά την εξωστρέφεια, το ροκ, τον ερωτισμό, τη σύγχυση των φύλων, τις ακραίες καταστάσεις και το σύνθημα “Κάνε τέχνη στη ζωή σου”. Τοποθετεί τη γυναίκα στο επίκεντρο των μυθοπλασιών, ως εξιλαστήριο θύμα. Κορμιά που βασανίζονται από θεούς και δαίμονες. Η διαφορετικότητα που διαπομπεύεται.
Με αφετηρία τα δύο δράματα του Παντελή Πρεβελάκη («Το Τρελό Αίμα» και «Δεύτερη Εντολή») σε ελεύθερη απόδοση του Αλέξανδρου Κυπριώτη με γενικό τίτλο “Το Τρελό Αίμα, μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης ή κάπου αλλού”, η σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου προσφέρει στο κοινό μια μελετημένη σε βάθος και εναρμονισμένη θεατρική δουλειά, αντάξια προς την πολύπτυχη και ουσιαστική κληρονομιά του συγγραφέα. «Ζωγραφίζει», στήνει σκηνικά, σκιαγραφεί ανθρώπινους χαρακτήρες, μεταφέρει τον παλμό των κοινωνικών αντιθέσεων και τη μυρωδιά της πολιτικής ατμόσφαιρας στις πόλεις της Κρήτης σε χρόνια αλλοτινά. Η περίπτωση του Πρεβελάκη φέρει ομοιότητες με την περίπτωση του Λόρκα, που τα θέματα των δραμάτων του είναι παρμένα από την καθημερινότητα της Ανδαλουσίας και την ειδησεογραφία αλλά μετουσιώνονται λυρικά έτσι ώστε η ποίηση να συνδέεται με τη ζωή. Κι εδώ έχουμε θέματα εμπνευσμένα από το επαρχιακό περιβάλλον. Ακατανίκητες παρορμήσεις, ένστικτα και κοινωνικοί κανόνες, άγραφοι νόμοι και κοινωνικοί κανόνες, θύτες και θύματα, αξίες, διλήμματα, εξάρσεις βίαιων παθών, σκληρότητα και έντονες ιδιοσυγκρασίες.
Τα κείμενα «Μισοφέγγαρα» του Γιάννη Κοντραφούρη, σκόρπιες φράσεις, αφορισμοί, τραγούδια, στιχάκια, ειδήσεις, ιστότοποι συμπληρώνουν τη γλώσσα μιας κοινωνίας που θέλει να τα «πιει για να παρεκτραπεί».
Ξημερώνει. Τα μοτίβα επαναλαμβάνονται κι ο έρωτας, ο μεγάλος εσταυρωμένος, μαχαιρώνεται μπροστά από ανοιχτές τηλεοράσεις.
Τα πρόσωπα της παράστασης συναντιούνται μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης ή κάπου αλλού, όπως πολύ σωστά λέει ο τίτλος, όπου συνδιαλέγονται με τις πιο σκοτεινές επιθυμίες τους.
Μέσα από μια νέα πραγματικότητα καλούνται να τοποθετήσουν τους εαυτούς τους στη θέση του Άλλου.
Συντελεστές
Η Άντζελα Μπρούσκου δημιούργησε μια παράσταση με διακειμενικότητα λογοτεχνική και θεατρική, πειραματίστηκε με τέχνη και ικανότητα, παρασύροντάς μας σε ένα σύμπαν τρελού αίματος, πάθους και φαντασιώσεων.
Εντυπωσιακή η διαμόρφωση του σκηνικού χώρου από τον Κωνσταντίνο Ζαμάνη, σε πλήρη σύμπνοια με τη σκηνοθετική προσέγγιση. Γοτθική, αιμάτινη, σκοτεινή. Με προοπτική, περιγραφικό βάθος και συμβολικές μυστικιστικές λεπτομέρειες.
Η μουσική της Nalyssa Green για άλλη μια φορά πρωτότυπη και επινοητική.
Θαυμάσιοι οι φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου, έδιναν την αίσθηση παιχνιδιού με αντιμέτωπους καθρέφτες.
Ερμηνείες
Άψογες οι ερμηνείες των εξαίρετων ηθοποιών που πήραν μέρος στην παράσταση. Ο Διαμαντής Καραναστάσης ήταν το τέλειο αρσενικό. Μια φιγούρα αρχετυπική, αδρή, σαρκαστική, σαρκοβόρα και σαγηνευτική. Άνδρας – σκάνδαλο.
Η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, που έχει μια σταθερά ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, σεμνή, εργατική και ηθοποιός με ήθος αξιοθαύμαστο, ήταν υπέροχη. Τρυφερή, ερωτική και κυνική. Έπαιξε με αληθινή ακρίβαια και στυλιστική δεξιοτεχνία.
Ο Βασίλης Παπαγεωργίου και ο Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος στάθηκαν στο ύψος των απαιτήσεων της παράστασης, παίζοντας με τόλμη και αμεσότητα.
Θα έπρεπε όμως ιδιαιτέρως να σταθούμε στην ερμηνεία της Παρθενόπης Μπουζούρη, που είναι μια κατάθεση ψυχής. Έπλασε έναν αδάμαστο χαρακτήρα τονίζοντας τις αντιθέσεις της φλογερής χήρας και της ερωτευμένης γυναίκας. Μιας γυναίκας που φέρει το άρωμα της ίδιας της τής ύπαρξης, μιας γυναίκας που κουβαλά την καταγωγή της. Γυναίκα – καταιγίδα, θηλυκή φλέβα, καρδιά που λαχταρά να ζήσει, μυστηριώδης λαβύρινθος, ανοχύρωτη πόλη.
“Το Τρελό Αίμα, μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης ή κάπου αλλού” της Άντζελας Μπρούσκου είναι ένα δυνατό ψυχογράφημα, γερά σφυρηλατημένο, που αποφεύγει ευφυώς την παγίδα της γραφικότητας, της ηθογραφίας και της κοινοτοπίας. Παρακολουθήστε το με ελεύθερο βλέμμα και ανοιχτή καρδιά.
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενα για το θέατρο – Μισοφέγγαρα: Γιάννης Κοντραφούρης
Σύλληψη – Δραματουργία – Σκηνοθεσία – Κοστούμια – Εικαστική αντίληψη: Άντζελα Μπρούσκου
Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Παπαδοπούλου
Μακιγιάζ: Παναγιώτης Καρακάσης
Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):
Παρθενόπη Μπουζούρη
Διαμαντής Καραναστάσης
Βασίλης Παπαγεωργίου
Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου
Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος
Πληροφορίες
«Το Τρελό Αίμα» και η «Δεύτερη Εντολή» του Παντελή Πρεβελάκη
Σε ελεύθερη απόδοση του Αλέξανδρου Κυπριώτη
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Φρυνίχου 14, Πλάκα
Τηλέφωνα ταμείου: 2103222464 & 2103236732
Προπώληση: www.viva.gr
Παραστάσεις:
Έως 10 Ιουνίου
Ημέρες και Ώρες παραστάσεων
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.15 & Κυριακή 20.00
Διάρκεια 100 λεπτά
Εισιτήρια
Πέμπτη 10 € γενική είσοδος,
Παρασκευή 15 € & 10 € μειωμένο
Σάββατο & Κυριακή 16 € & 12€ μειωμένο
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν 2014 – 2015
site: www.theatro-technis.gr
Facebook: https://www.facebook.com/theatro.technis.official