H μία μετά την άλλη ξεφεύγουν από το νου μου και εμφανίζονται ζωηρές οι εικόνες της. Σαν τα ασυγκράτητα κύματα της παλίρροιας που σε παρασύρουν σε έναν τόπο μυστηριώδη και ονειρικό, τον κόσμο του θεάτρου. Λένα, Χρυσόθεμις, Μαρτύριο, Κλυταιμνήστρα, Ντάρια Αλεξέγεβνα, τώρα μυθική Ευρυδίκη που επιστρέφει στον κόσμο των σκιών. Έχει κάτι που σε κάνει να ριγείς ως τα μύχια της ψυχής σου. Δύναμη. Μια ήρεμη δύναμη που δονεί το θεατή μέχρι το βαθύτερο είναι του. Παρακολουθώ την Κόρα Καρβούνη χρόνια τώρα, ταυτόχρονα παρακολουθώ και το κοινό γύρω μου. Και αναρωτιέμαι: τι είδους συγκίνηση είναι αυτή που κάνει τις καρδιές μας να τρέμουν; Απάντηση δεν μπόρεσα μέχρι τώρα να βρω. Ίσως στην περίπτωσή της επιβάλλεται η σιωπή του στοχασμού. Η υποκριτική της κυμαίνεται ανάμεσα στην απέριττη καθαρότητα, την εκφραστική εφευρετικότητα και σε μια θεατρική γραφή σοφής και κρυφής ελλειπτικότητας. Στην «Ευρυδίκη» της Sarah Ruhl, σκηνοθετημένη από τον Δημήτρη Τάρλοου, στο θέατρο “Πορεία”, τη βλέπεις και νομίζεις πως ονειρεύεσαι. To ταλέντο της ενεργοποιείται σε σκηνές δύσκολες και επικίνδυνες ερμηνευτικά, αποφεύγοντας όλες τις κρυφές παγίδες που ενεδρεύουν στη σκηνή. Έχει συναισθηματική πειθαρχία και μια ασίγαστη επιθυμία για εξέλιξη. Στο βλέμμα της η εννόηση, η αποδημία, η ανακούφιση, ο πόθος, η νύχτα, η ευτυχία, η οδύνη. Ρομαντική, ερωτική, ερωτευμένη και ερωτεύσιμη, δραματική και κωμική, γεφυροποιός, κόρη αγαπημένη και φιλόστοργη, προσωποποίηση της έμπνευσης, κυρίαρχη. Η Κόρα Κορβούνη έχει κιόλας διασχίσει πολλές θάλασσες επί σκηνής, έχει δει πολλά βουνά, έχει περάσει από πολιτείες υπαρκτές και ανύπαρκτες, έχει βουτήξει σε πολλά ποτάμια κάτω από το ρεμβαστικό βλέμμα των θεών του θεάτρου. Όμως έχει ακόμα να γευτεί πολλές μυστικές χαρές ταξιδεύοντας στις άγνωστες χώρες και στα μεγαλοπρεπή βασίλεια του θεάτρου. Στην υπέροχη ηλικία που βρίσκεται, στην άνοιξή της, είναι πάνοπλη να αφομοιώσει σπουδαίους ρόλους. Είναι σαν ορμητικός χείμαρρος λίγο πριν από το μεγάλο καταρράκτη, όπου θα ανταμωθεί με τοπία θαυμαστά, πανανθρώπινες αλήθειες, θαύματα, θηρία, ήρωες, ιστορίες σπουδαίες. Γιατί όλα είναι αυτή, η Κόρα, όλα ποιημένα από το ίδιο της το ταλέντο, από την ίδια την ευαίσθητη φαντασία της, την προσωπική της ποίηση. Την ποίηση που είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της μεγάλης τέχνης.
Διαβάστε τη συνέντευξη.
Τη φωτογράφηση πραγματοποίησε ο Δημήτρης Πιτσάκης.
Κόρα, ποιους ανθρώπους συμβουλεύεσαι για τη δουλειά σου;
* Συνήθως, συμβουλεύομαι τον εαυτό μου και το ένστικτό μου. Εάν χρειάζομαι κι άλλη γνώμη τότε εμπιστεύομαι κάποιους φίλους που είναι στο χώρο και εκτιμώ την άποψή τους.
Το θέατρο μπορεί να αλλάξει την αισθητική του κοινού;
* Νομίζω πως ναι, χωρίς να σημαίνει πως αυτό γίνεται αυτοσκοπός μιας παράστασης. Επηρεάζει όταν δεν το κάνει εσκεμμένα κι όταν μιλά απλά και συναισθηματικά στην ψυχή του κοινού χωρίς έπαρση και κομπασμό.
Μίλησέ μου για την παράσταση “Ευρυδίκη”, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, στην οποία πρωταγωνιστείς.
* Πρόκειται για μια σύγχρονη ματιά στον αρχαίο μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης με την προσθήκη ενός σημαντικού προσώπου, αυτού του Πατέρα της. Η σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Τάρλοου είναι εμπνευσμένη και καυστική. Η παράσταση διέπεται από μουσική και ο θίασος είναι πολύ δεμένος και δυνατός. Είμαι πολύ ευτυχισμένη που παίζω σε αυτήν την παράσταση και χαίρομαι διπλά για την επιτυχία που γνωρίζει και για το κοινό που την έχει αγκαλιάσει.
Ποιο είναι το πραγματικό νόημα της ζωής, σύμφωνα με το έργο;
* Δεν νομίζω πως το έργο δίνει κάποια σαφή απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Αντιθέτως, το αφήνει ανοιχτό στο θεατή να το απαντήσει. Εγώ, ως θεατής αυτού του έργου, θα έλεγα πως το νόημα της ζωής είναι η ίδια η ζωή και πώς επιλέγουμε να τη ζούμε και βέβαια οι άνθρωποι οι οποίοι μας περιβάλλουν κι έχουμε δίπλα μας.
Ο ρόλος σου τι συμβολίζει;
* Δεν πρόκειται για ένα ρόλο – σύμβολο. Είναι μια κοπέλα σύγχρονη που δεν έχει απλά ξεπεράσει τον πατέρα της και δεν μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε αυτόν και τον άντρα της. Έχει το σύνδρομο της Ηλέκτρας.
Οι σχέσεις μεταξύ συντελεστών μπορούν να γίνουν η ουσία για τη δημιουργία μιας καλής παράστασης;
* Οι σχέσεις των συντελεστών αποτελούν την πρωταρχική προϋπόθεση. Δεν μπορώ να φανταστώ διαφορετικά μια καλή συνεργασία που θα οδηγήσει σε ένα καλό αποτέλεσμα.
Η τέχνη του ηθοποιού είναι μια διαισθητική τέχνη;
* Ειλικρινά, δεν το γνωρίζω αυτό ούτε και το καταλαβαίνω. Ίσως ο ηθοποιός να ΣΥΝαισθάνεται, παρά να διαισθάνεται..
Η καλή ερμηνεία είναι συνάρτηση της ικανότητας να παρατηρείς;
* Όλη η υποκριτική τέχνη βασίζεται στην παρατήρηση του ίδιου σου του εαυτού και των άλλων φυσικά… Η καλή ερμηνεία ίσως να είναι συνάρτηση κι άλλων πολλών παραγόντων πέραν της παρατήρησης.
Πόσο σημαντικό είναι για σένα να κάνεις θέατρο;
* Το θέατρο απλώς το λατρεύω.
Κάνεις σχέδια για το μέλλον σου;
* Γενικά, προσπαθώ να βιώνω το παρόν. Δεν κάνω σχέδια γιατί δεν μπορώ να ελέγξω την έκβασή τους, αν θα είναι αίσια κι αυτό είναι απογοητευτικό. Το βρίσκω μάταιο.
Ο έρωτας κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους;
* Ο έρωτας έχει το δίπολο του να νιώθεις από τη μια δυνατός σαν πολεμιστής και από την άλλη φτωχός και εκπεσών. Είναι ο γιος του Πύρρου και της Πενίας.
Τι συμβαίνει με το βιοπορισμό και τους κατ’ ανάγκην συμβιβασμούς που καλείται να κάνει σήμερα ένας νέος καλλιτέχνης;
* Οι περισσότεροι ηθοποιοί είναι άνεργοι και οι ενεργοί έχουν ήδη συμβιβαστεί σε διάφορα επίπεδα. Είναι αναγκαίο κακό. Δυστυχώς, η εποχή είναι δύσκολη και χρειαζόμαστε όλοι κουράγιο για να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που μεν, αγαπάμε και δε, ζούμε από αυτό.
Έχει σημασία πώς προβάλλει ένας καλλιτέχνης τον εαυτό του;
* Ένας ηθοποιός είναι δημόσιο πρόσωπο κι εκτίθεται πολύ. Θεωρώ πως πρέπει να είναι προσεκτικός και να μην προκαλεί.
Πιστεύεις ότι στην Ελλάδα έχουμε υψηλό θεατρικό επίπεδο;
* Ναι, έχουμε υψηλό θεατρικό επίπεδο και υψηλό υποκριτικό επίπεδο. Οι Έλληνες ηθοποιοί είναι πάρα πολύ ταλαντούχοι.
Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν πολιτικό κι έναν καλλιτέχνη, κατά τη γνώμη σου;
* Δεν νομίζω πως συσχετίζονται καθόλου. Εμείς οι ηθοποιοί πάντως τα ψέματα τα λέμε πιστευτά. Οι πολιτικοί χρειάζονται μαθήματα υποκριτικής επειγόντως!
Πρόσεξες τελευταία κάτι ασυνήθιστο στους δρόμους της πόλης που να σου έκανε εντύπωση;
* Ο κόσμος είναι πολύ οργισμένος. Βλέπω συνεχώς τσακωμούς για το τίποτα.
Αν μπορούσες να αλλάξεις με ένα μαγικό ραβδί την κατάσταση, ποιο θα ήταν το πρώτο που θα έκανες;
* Δεν θα άλλαζα τίποτα. Καλώς βιώνουμε ό, τι συμβαίνει. Κρίση είχαμε πριν.
Τι σε τρομάζει;
* Ο θάνατος και να μην έχω την υγεία μου.
Όταν δυσκολεύεσαι, πού βρίσκεις καταφύγιο;
* Σε πολύ κοντινούς ανθρώπους και στον εαυτό μου.
Τι μικρό και αξιαγάπητο υπάρχει για σένα στη ζωή;
* Ο ανιψιός μου!
Ποιο τραγούδι σιγοτραγουδάς συχνά;
* «Sugar man» του Sixto Rodriguez.
Ποια είναι η σχέση σου με τα ζώα;
* Μεγάλωσα δύο σκυλιά αλλά ζώο θα αποκτήσω ξανά μόνο αν ζω σε κτήμα, ούτε καν σε σπίτι με κήπο. Θέλω να τα βλέπω ελεύθερα.
* Το cat is art ευχαριστεί τον Δημήτρη Πιτσάκη για τη φωτογράφηση.
* Η παράσταση “Ευρυδίκη” της Sarah Ruhl, σκηνοθετημένη από τον Δημήτρη Τάρλοου, παρουσιάζεται στο θέατρο “Πορεία”.