Η αρχετυπική, σύμβολο του σουρεαλισμού, Kiki του Man Ray γίνεται η πιο ακριβή φωτογραφία όλων των εποχών!
Ναι, και μόλις γκρεμίστηκε από τον θρόνο του ως δημιουργός της πιο ακριβής φωτογραφίας του κόσμου, ο σύγχρονος Γερμανός Andreas Gursky, ο οποίος μέχρι πριν από ελάχιστες ημέρες – με τον γιγάντιο, κατασκευασμένο ποταμό “Ρήνο” του – κρατούσε τα σκήπτρα.
H συναρπαστική είδηση και κάνει ήδη τον γύρο του ψηφιακού κόσμου, αλλά είναι και βασικό να ξέρεις να προβλέπεις κάποια σημαντικά πράγματα στην αγορά της τέχνης.
Στο τεύχος του περιοδικού “ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ” Νο 277, γραφόταν: “… έρχεται ο έγκυρος οίκος δημοπρασιών Christie’s, με σκοπό να φέρει την ανατροπή στην αγορά της διεθνούς φωτογραφίας… Ο οίκος Christie’s έχει ανακοινώσει ως τιμή εκκίνησης τα… 5 εκατομμύρια (!) αλλά πηγές αναφέρουν πως στοχεύει ακόμη πιο ψηλά. Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο του 2022, για να δούμε αν η προσμονή που θα έχει δημιουργηθεί μέχρι τότε από αυτούς που κινούν την αγορά της τέχνης, θα αποδώσει καρπούς και θα φέρει ακόμη περισσότερα… εκατομμύρια στον οίκο δημοπρασιών, τους συλλέκτες και τις τράπεζες… “.
Όταν ο γοητευτικός Man Ray (Emmanuel Radnitzky) φωτογράφιζε την ερωμένη και μούσα του Kiki de Montparnasse, με την υπέροχη πλάτη της να παραπέμπει – με σουρεαλιστικό τρόπο – σε βιολί, πιθανότατα να μη φανταζόταν ότι σχεδόν 100 χρόνια αργότερα θα πωλείτο στο εξωφρενικό ποσό των 12,4 εκατομμυρίων δολαρίων.
Tη δημοπρασία διηύθυνε ο Αdrien Meyer ενώ για την τιμή κονταροχτυπήθηκαν δύο πλειοδότες από τη Νέα Υόρκη μέσω τηλεφώνου και οι ειδικοί φωτογραφίας από το Παρίσι, Darius Himes και Elodie Morel-Bazin. Οι προσφορές σκαρφάλωσαν τελικά σε απρόβλεπτα ύψη και η σπάνια εκτύπωση πωλήθηκε εν μέσω χειροκροτημάτων στην απίστευτη τιμή που αναφέρουμε σήμερα.
Το συγκεκριμένο φωτογραφικό αντίτυπο θεωρείται από τους ειδικούς vintage, παλιά πρωτότυπη εκτύπωση, και θεωρείται ότι εκτυπώθηκε ακριβώς τη χρονική στιγμή που έγινε η λήψη του αρνητικού, κάτι που εκτινάσσει την αξία της ακόμη περισσότερο για τους φιλότεχνους συλλέκτες.
Ας σταθεί η φωτογραφική αυτή “νίκη” ως σύμβολο για ακόμη μεγαλύτερη και ουσιαστική αναγνώριση της φωτογραφίας – σε κάθε χώρα- ως ανεξάρτητης, αισθητικής και μοναδικής μορφής τέχνης.
***
by Ιωάννα Βασδέκη in Blogs, Ιωάννα Βασδέκη, Καλλιτεχνικά Νέα, Νέα