27.7 C
Athens
Τετάρτη 21 Μαΐου 2025

Κυριάκος Κατζουράκης. Ανέδειξε τη σχέση της ζωγραφικής με τις άλλες τέχνες

Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «5 Νέοι Έλληνες Ρεαλιστές» (1969-1972) μαζί με τον Γιάννη Βαλαβανίδη, τον Χρόνη Μπότσογλου, τον Γιάννη Ψυχοπαίδη και την Κλεοπάτρα Δίγκα.
Ακόμη ήταν ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Καλλιτεχνών «Europa 24» (1991-1998) και υπήρξε επίσης καλλιτεχνικός διευθυντής του Εικαστικού Εργαστηρίου του Αιγάλεω (1997-2003). Το 2005 εξελέγη τακτικός καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου δίδαξε μέχρι το 2011.
Έχει παρουσιάσει το έργο του σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συμμετείχε στην Biennale του Sao Paulo (1980), στην 11e Biennale de Paris (1980), στα Europalia ’82 (Αμβέρσα), στην έκθεση «Peinture Grecque 1968-1988» (Βρυξέλλες 1988) κ.α. Το 2013 οργανώθηκε αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.
Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2000 ασχολείται ενεργά με τον κινηματογράφο, δημιουργώντας ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους.
Η ταινία του «Ο Δρόμος προς την Δύση» (2003) τιμήθηκε με το 1ο Κρατικό Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και με το Βραβείο FIPRESCI. Βραβεία απέσπασε επίσης η ταινία του «Γλυκιά Μνήμη» (2005).
Τα τελευταία χρόνια δημιούργησαν μαζί με την Κάτια Γέρου, πολυαγαπημένη σύντροφο στην ζωή και στην τέχνη, την ταινία USSAK, μια ιστορία που διαδραματίζεται στο εγγύς μέλλον με φόντο την πολύχρονη κοινωνική κατάρρευση.
***
Ο Κυριάκος Κατζουράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με τον Γιάννη Μόραλη και σκηνογραφία με τον Βασίλη Βασιλειάδη (1963-1968). Το 1966 παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Κεραία (Αθήνα) και το 1969 κέρδισε το Βραβείο Παρθένη για τη ζωγραφική του. Από το 1972 μέχρι το 1986 έζησε στο Λονδίνο και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην χαρακτική (1973-1975: St. Martins School of Art και Croydon College of Art).
Η ζωγραφική του είναι ανθρωποκεντρική, με στοιχεία κριτικού ρεαλισμού που στοχεύουν στην αφύπνιση της συνείδησης του θεατή. Σε μερικές περιόδους του έργου του εντοπίζονται συνειδητές αναφορές σε εικαστικά στοιχεία της «ελληνικότητας», με επιρροές από τον Τσαρούχη, τον Κόντογλου ή τον Θεόφιλο.
Στα πιο πρόσφατα έργα του υιοθετεί ένα προσωπικό ύφος με έντονα εξπρεσιονιστικά στοιχεία και δημιουργεί μεγάλης κλίμακας έργα με σύνθετες εικόνες, ενώ αρχίζει να συνδυάζει τη ζωγραφική με το θέατρο, τη μουσική και τη λογοτεχνία, αναπτύσσοντας παράλληλα σημαντική συγγραφική δραστηριότητα.


Στον κινηματογράφο συμμετείχε το 1968 ως ηθοποιός στην βραβευμένη ταινία του Δήμου Θέου «Κιέριον» που αναφερόταν στην «υπόθεση Πολκ». Έχει φιλοτεχνήσει τα κοστούμια για την ταινία «Μέρες του ‘36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1971) και τα σκηνικά για «Το Προξενιό της Άννας» του Παντελή Βούλγαρη (1972). Σκηνογράφησε επίσης πολλές θεατρικές παραστάσεις.
***
Στα 77 του χρόνια από επιπλοκές λόγω χρόνιου προβλήματος υγείας που αντιμετώπιζε πέρασε στην απέναντι όχθη την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021.
Ο αποχαιρετισμός του θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου, στις 15:00 στο Α’ νεκροταφείο Αθηνών.

Πηγή: ΑΠΕ και in.gr

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Τελευταία άρθρα

- Advertisement -