15 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Κάθριν Χάντερ (Kathryn Hunter). Η πολυβραβευμένη Ελληνίδα ηθοποιός που δεν έχει κληθεί στην Επίδαυρο

Του Παναγιώτη Μήλα
[email protected]

Η διάσημη και πολυβραβευμένη ηθοποιός Κάθριν Χάντερ, ήρθε στην Ελλάδα πρώτη φορά τον Μάιο του 2009 και ερμήνευσε τον «Πίθηκο του Κάφκα» βασισμένο στο διήγημα του Κάφκα «Αναφορά στην Ακαδημία».
Η Κάθριν Χάντερ είναι και πάλι στη χώρα της για να παρουσιάσει στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, σε σκηνοθεσία του Πίτερ Μπρουκ, την «Κοιλάδα των εκπλήξεων» για έξι παραστάσεις. Από την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014 μέχρι και το Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014. Κάθε μέρα στις 9 μ.μ. ενώ το Σάββατο και στις 5.30 μ.μ.
Εκείνη την εποχή λοιπόν, το 2009, την αναζήτησα για μια συνέντευξη. Την βρήκα στη… Μελβούρνη όπου παρουσίαζε τον «Πίθηκο». Ο «Κόκκινος Πίτερ», ένας χιμπαντζής που μεταλλάχθηκε σε άνθρωπο, είχε κληθεί από την Ακαδημία να διηγηθεί την προηγούμενη ζωή του. Εκείνος όμως έχει χάσει τη μνήμη του ως τίμημα της μετάλλαξής του. Το έργο ανέβηκε σε διασκευή από το βραβευμένο συγγραφέα Κόλιν Τίβαν και σε σκηνοθεσία του Γουόλτερ Μεϊεργιόχαν.
Είχα μιλήσει τότε με την κυρία Κάθριν Χάντερ, τα μεσάνυχτα του Σαββάτου 9 Μαΐου 2009, λίγο μετά την τελευταία της παράσταση στη Μελβούρνη. Την επομένη ολοκληρώθηκε η συνέντευξη όταν εκείνη ήταν στο αεροδρόμιο περιμένοντας την πτήση που θα την έφερνε στην Αθήνα.

Μια πορεία γεμάτη επιτυχίες

Η Ελληνίδα Kάθριν Xάντερ είναι μία από τις πλέον αναγνωρισμένες ηθοποιούς στη Βρετανία. Η οικογένειά της, από τις Οινούσες, εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο φεύγοντας από τη Nέα Yόρκη όταν η Κάθριν ήταν ακόμα μωρό.
Σπούδασε στη Βασιλική Σχολή Δραματικής Tέχνης. Είναι βραβευμένη, μεταξύ άλλων, με το βραβείο «Σερ Λόρενς Ολίβιε» καλύτερης ηθοποιού για την ερμηνεία της στο έργο «H Eπίσκεψη της Γηραιάς Kυρίας» του Φρίντριχ Nτίρενματ, το 1991. Έχει εντυπωσιακή πορεία στο κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο (εκτός των άλλων έχει παίξει Pιχάρδο III, Bασιλιά Ληρ, Mάκμπεθ, Hλέκτρα) και έχει κατακτήσει τόσο το παραδοσιακό, κλασικό θέατρο όσο και την πρωτοποριακή, εναλλακτική σκηνή, κυρίως μέσα από τη δουλειά της με το θέατρο Complicite. Hθοποιός του θεάτρου, όπου έχει συνεργαστεί επίσης και με το Γκλόουμπ, το Bασιλικό Θέατρο του Σαίξπηρ, το Pόγιαλ Kορτ, το Eθνικό Θέατρο ή το Aλμέιντα, έχει επίσης δουλέψει ως σκηνοθέτις (“Όρνιθες” με το Eθνικό Θέατρο ή Η Kωμωδία των Παρεξηγήσεων στο “Γκλόουμπ”) αλλά και ως ηθοποιός στη μεγάλη οθόνη έχει συνεργαστεί με τη Σάλι Πότερ στο «Oρλάντο» καθώς επίσης με τους Πίτερ Γκρίναγουεϊ και τον Mάικ Λι, ενώ έπαιξε και στον θρυλικό «Xάρι Πότερ».

Η Κάθριν Χάντερ από το Α ως το Ω

Mε 24 πινελιές – 24 ερωτήσεις από το Α ως το Ω, επιχείρησα να παρουσιάσω το πορτρέτο της ηθοποιού που έχει εισπράξει διθυραμβικές κριτικές από κριτικούς και κοινό σε όλο τον κόσμο και μέχρι σήμερα δεν έχει παίξει μόνο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Ας αρχίσουμε, λοιπόν. Η ερώτηση είναι μια λέξη και ακολουθεί η απάντηση…

Αυστραλία: Είχα μεγάλη επιτυχία στο Σίδνεϊ και στη Μελβούρνη με τον «Πίθηκο». Οι Έλληνες μετανάστες της δεύτερης και της τρίτης γενιάς ξανάζησαν τη μετάλλαξη που έζησαν μέχρι να αφομοιωθούν στη νέα γη.

Βραβεία: Προσφέρουν θάρρος, πίστη και δίνουν δύναμη για νέες αναζητήσεις, σε νέους δρόμους.

Γιανγκ Βικ: Θέατρο πειραματισμών, αναζητήσεων και πολιτιστικής προσφοράς. Από τον Πίτερ Μπρουκ και από τους Τίβαν και Μεϊεργιόχαν.

Δίδυμος: Θαυμάζω τη δίδυμη αδελφή μου Άντζελα για το έργο πρόνοιας που προσφέρει στην Αφρική και αλλού.

Επίδαυρος: Είναι όνειρο ζωής να παίξω εκεί. Αν είναι να γίνει, θα γίνει.

Ζωγραφική: Παρακολουθώ και εκτιμώ τη δουλειά του ζωγράφου Μαρκ Χατζηπατέρα, όχι επειδή είναι αδελφός μου, αλλά επειδή έχει προσωπικότητα. Σε ένα παραμύθι που έγραψα έκανε την εικονογράφηση. Μακάρι να συνεργαστούμε και στο θέατρο.

Ήθος: Βασικό εργαλείο για τη συλλογική δουλειά.

Θραύσματα (Fragments): Στο έργο αυτό πρωταγωνίστησε στην Αθήνα, ο αγαπημένος μου σύντροφος Μαρτσέλο Μάνι, ένας ταλαντούχος καλλιτέχνης. Είμαστε μαζί 19 χρόνια… Έχει συνεργαστεί, ως χορογράφος, με τον Γιώργο Κιμούλη στην Επίδαυρο, στην «Αντιγόνη».

Ιδανικά: Η αρμονική και δημιουργική συνεργασία μεταξύ των ανθρώπων.

Κομπλισιτέ (Theatre de Complicite): Εδώ διδάχθηκα τα πάντα από την αρχή και γνώρισα μαγικούς κόσμους. Εδώ διδάχθηκα και το σωματικό θέατρο. Πρόκειται για εναλλακτικό, ανανεωτικό θεατρικό σχήμα. Συνεχίζει από το 1983.

Λονδίνο: Για μένα είναι δεύτερο σπίτι. Προσφέρει ευκαιρίες για κάθε είδους δημιουργία.

Μετάλλαξη: Απαραίτητη η αναζήτηση για διαρκείς θετικές αλλαγές.

Νέα Υόρκη: Γεννήθηκα εδώ. Έμεινα μέχρι τα δύο… Γύρισα ως σκηνοθέτης. Είναι πολύ γρήγορη πόλη.

Ξένοι (μετανάστες): Πρέπει να μάθουμε να ζούμε μαζί τους κι εκείνοι μαζί μας.

Οινούσες: Έχω πάει 5-6 φορές. Τα πιο πολλά τα έμαθα από τον πατέρα μου. Είναι η αρχή της οικογενειακής μας ιστορίας.

Πίθηκος Πίτερ: Με τον πίθηκο μοιάζουν οι άνθρωποι που αναγκάζονται να εκπατριστούν. Η αφήγηση του Κόκκινου Πίτερ μπροστά σε μια μυστηριώδη Ακαδημία ξεκινά από τη στιγμή της αιχμαλωσίας του στην αφρικανική Χρυσή Ακτή. Ήταν μαζί με άλλους πιθήκους και έπινε νερό σε μια λίμνη όταν ομάδα κυνηγών τον πυροβόλησε – στο πρόσωπο και κάτω από τους γοφούς. Τον έβαλαν σε ένα στενό κλουβί και τον μετέφεραν με ένα ατμόπλοιο στο Αμβούργο. Τον τρόμο και την απελπισία των πρώτων στιγμών διαδέχεται η συνειδητοποίηση ότι θα πεθάνει αν δεν βγει από το κλουβί. Και ο μόνος «δρόμος είναι να μετατραπεί σε άνθρωπο». «…Φοβάμαι πως δεν είναι απολύτως κατανοητό, αξιότιμα μέλη της Ακαδημίας, τι εννοώ με τη λέξη “διέξοδος”», λέει ο Ρεντ Πίτερ απευθυνόμενος στην Ακαδημία. «Σίγουρα δεν αναφέρομαι στην “ελευθερία”… Ξέρω πως η ελευθερία δεν είναι παρά ψευδαίσθηση, που σαν διαλυθεί, ο άνθρωπος χάνεται στη βαθύτερη απογοήτευση. Και η απογοήτευση είναι εξίσου υψηλό συναίσθημα με την ελευθερία…».

Ρόλος: Στο «Σκράικερ» της Κάριλ Τσέρτσιλ υποδύθηκα 13 ρόλους ανδρών και γυναικών. Το κοινό έβλεπε να αλλάζουν οι ρόλοι, αλλά δεν καταλάβαινε ότι παραμένει η ίδια ηθοποιός.

Σωματικό Θέατρο: Στο θέατρο Complicite μπορείς να παίξεις όποιον ρόλο θέλεις αρκεί να φανταστείς τον εαυτό σου μέσα σ’ αυτόν. Μάλιστα τόλμησα το 2000 στη σκηνή Λίτελτον του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας -που μετατράπηκε σε τσίρκο- να παρουσιάσω τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη.

Τραγούδι: Μια μαμά που είναι σβούρα, ένας μπαμπάς που χορεύει καντρίλιες, τα δίδυμα που δεν σταματούν να φταρνίζονται, το σκυλί που κουβαλάει το σπίτι του και κουνάει την ουρά του. Όλοι μαζί ψάχνουν να βρουν, μάλλον να ακούσουν το τραγούδι των αγγέλων. Κάνουν όμως τόσο θόρυβο, που δεν ακούνε τίποτα. Τα παράξενα αυτά όντα γεννήθηκαν στη φαντασία του αδελφού μου και ζωγράφου Μάρκου Χατζηπατέρα και απέκτησαν ζωή μέσα από το δικό μου κείμενο. Το απρόβλεπτο παραμύθι μας ονομάζεται «Το τραγούδι των αγγέλων» με αποδέκτες παιδιά και όχι μόνο. «Και να, επιτέλους το ανεκδιήγητο, διηγημένο σε εικόνες». Τη φράση αυτή χρησιμοποίησε η ιστορικός τέχνης Μαρία Κοτζαμάνη στην παρουσίαση του παραμυθιού μας. Ο αδελφός μου κι εγώ για τη δημιουργία των ηρώων του παραμυθιού μας, αξιοποιήσαμε τις παιδικές μας μνήμες και χτίσαμε μαγικά συμπλέγματα εικόνων. Φαινομενικά άχρηστα υλικά, παραπεταμένα, μέταλλα, χαρτιά, πλαστικές θήκες συσκευασίας, φθηνά παιχνίδια, απορρίμματα του καταναλωτικού «οργίου» μεταμορφώνονται στον καμβά του εικαστικού ή στο χώρο σε ζωγραφικές ή γλυπτικές φόρμες. Κάποτε αποκτούν ανθρώπινα χαρακτηριστικά και συνήθειες, για να διεγείρουν ελλειπτικά και με χιούμορ τις αισθήσεις των αναγνωστών.

Υποκριτική: Μια εφημερίδα έγραψε: Υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να παίξει η Κάθριν Χάντερ; Αυτή λοιπόν είναι η καλύτερη αναγνώριση για την υποκριτική μου.

Φαντασία: Το να υποκριθώ τον πίθηκο είναι μια πρόκληση. Τόσο φωνητικά και σωματικά, όσο και διανοητικά, είναι άσκηση για τη φαντασία.

Χρήμα: Απαραίτητο για την τέχνη. Κάθε κυβέρνηση πρέπει ενισχύει κάθε πολιτιστική μονάδα. Είναι μύθος το ότι ο καλλιτέχνης που πεινάει δημιουργεί καλύτερα έργα. Κάνουν λάθος όσοι λένε ότι μπορούμε να ζήσουμε και χωρίς τέχνη.

Ψυχή: Υπάρχουν πολλών ειδών «τροφές» και το θέατρο είναι η τροφή της ψυχής.

Ωμέγα. Εδώ μια λέξη που έχει μέσα το γράμμα «ωμέγα». Η λέξη Μάρω: Η μητέρα μας Μάρω είναι αφετηρία έμπνευσης. Είναι λιμάνι στοργής. Είναι φάρος ζωής και ελπίδας.

– Κυρία Χάντερ, σας ευχαριστούμε.
– Κι εγώ σας ευχαριστώ.

* Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε την Παρασκευή 15 Μαΐου 2009 στο ένθετο «Τέχνη και Ζωή», που κυκλοφορούσε τότε με την εφημερίδα «Ναυτεμπορική». Θυμίζω ότι ο «Πίθηκος του Κάφκα» παρουσιάστηκε το 2009 για τρεις μόνο παραστάσεις στο θέατρο «Δημήτρης Χορν».

Πληροφορίες για την «Κοιλάδα των εκπλήξεων»

Από τον ιστότοπο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά παραθέτω τις παρακάτω πληροφορίες:
«Ο σπουδαιότερος σήμερα Ευρωπαίος σκηνοθέτης, Πίτερ Μπρουκ, παρουσιάζει για πέντε μόνο παραστάσεις από τις 2 Δεκεμβρίου, το έργο του «Η Κοιλάδα των εκπλήξεων» σε δική του σκηνοθεσία και της Marie-Hélène Estienne. Πρωταγωνιστούν η ελληνικής καταγωγής βραβευμένη ηθοποιός Κάθριν Χάντερ και οι Μαρτσέλο Μάνι και Jared MacNeill.
Στην «Κοιλάδα των εκπλήξεων»,  ο Μπρουκ εξερευνά τις εντυπωσιακές εμπειρίες ανθρώπων που βλέπουν τον κόσμο κάτω από ένα διαφορετικό φώς. Θέμα του οι  άγνωστες πτυχές του ανθρώπινου εγκεφάλου. Περιδιαβαίνοντας τα όρη και τις πεδιάδες της ύπαρξής μας,  με σταθμό την έκπληξη και τον εντυπωσιασμό, ο σκηνοθέτης συνεχίζει και συμπληρώνει το θέμα με το οποίο ασχολήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο παρελθόν. Το ταξίδι στο θέατρο που αντιγράφει τη ζωή. Φανταστείτε έναν κόσμο όπου ο κάθε ήχος έχει ένα χρώμα. Το κάθε χρώμα έχει μία διαφορετική γεύση και ο αριθμός 8 είναι μια ευτραφής κυρία. Το καινούργιο έργο του Μπρουκ είναι ένα καλειδοσκοπικό ταξίδι στο θαυμαστό κόσμο του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Η «Κοιλάδα των εκπλήξεων» είναι μία συμπαραγωγή της «Αττικής Πολιτιστικής Εταιρείας», Ελλάδα, Bouffes du Nοrd Γαλλία, Holland Festival, Young Vic Λονδίνο, Theatre for a New Audience, New York. Η παρουσίαση θα γίνει στα αγγλικά αλλά με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Ταυτότητα της παράστασης

Κείμενο/Σκηνοθεσία: Peter Brook – Marie-Hélène Estienne
Φωτισμοί: Philippe Vialatte
Σκηνικός χώρος: Arthur Franc
Κοστούμια: Alice François
Με τους ηθοποιούς: Kathryn Hunter, Marcello Magni, Jared McNeill
Ζωντανή μουσική: Raphël Chambouvet και Toshi Tsuchitori
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από την Τρίτη 2 έως και το Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014 το βράδυ στις 9.

Τιμές  Εισιτηρίων

Διακεκριμένη ζώνη: 40 ευρώ
Κανονικό Α’: 30 ευρώ
Κανονικό Β’: 23 ευρώ
Φοιτητικό,  ΑΜΕΑ, Ανέργων 15 ευρώ.

Διατίθενται δωρεάν, κατόπιν σειράς προτεραιότητας, 46 θέσεις μειωμένης θέασης σε ανέργους.

Πώληση εισιτηρίων

Στα ταμεία του Θεάτρου,
Ηρώων Πολυτεχνείου 32
210- 414.33.10 και 210- 414.33.20
Ώρες ταμείου:
Δευτέρα: Αργεί
Τρίτη-Παρασκευή: 10.00-14.00 και 18.00-21.00
Σάββατο-Κυριακή: 13.00-20.00».

– Να σημειώσω ότι οι φωτογραφίες είναι από πρόβες για την «Κοιλάδα των εκπλήξεων».

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -