Tην Κυριακή των Βαΐων, 13 Απριλίου 2014, στις 20.00, παρουσιάστηκε στην οικία Κατακουζηνού, η μουσική εκδήλωση J. Haydn: Τα Επτά Τελευταία Λόγια Του Λυτρωτή Μας Στο Σταυρό, Hob. XX/2.
Σε αυτή την κατανυκτική βραδιά, σε μια ατμόσφαιρα ηρεμίας, θρησκευτικότητας και αμεσότητας, πιάνο έπαιξε ο σπουδαίος πιανίστας Νίκος Λαάρης.
Ο Joseph Haydn συνέθεσε “Τα Επτά Τελευταία Λόγια Του Λυτρωτή μας Στο Σταυρό” το 1786 για την Ακολουθία της Μεγάλης Παρασκευής στον Καθεδρικό Ναό του Cadiz της Ισπανίας. Η πιο γνωστή μορφή του έργου είναι το ορατόριο που γράφτηκε δέκα χρόνια αργότερα, το 1796. Η πρώτη γραφή του ήταν για ορχήστρα και παράλληλα εκδόθηκε για κουαρτέτο εγχόρδων και για πιάνο. Παρουσιάστηκε η τελευταία εκδοχή, διορθωμένη και εγκεκριμένη από τον ίδιο τον Haydn.
Introduzione – Εισαγωγή
Σονάτα Ι Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι
Σονάτα ΙΙ μήν, λέγω σοι, σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω
Σονάτα ΙΙΙ Γύναι, ίδε ο υιός σου
Σονάτα ΙV Θεέ μου, Θεέ μου ίνα τι με εγκατέλειπες;
Σονάτα V Διψώ
Σονάτα VΙ Τετέλεσται
Σονάτα VII Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου
Il Terremoto – O Σεισμός
* Ο Νίκος Λαάρης, που έχει χαρακτηριστεί από τον Stephen Pettit των “Times” του Λονδίνου ως “ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης, που δεν μπορεί να παράγει ούτε έναν άσχημο ήχο”, σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών και στο Royal College of Music του Λονδίνου και διεύθυνσης ορχήστρας στο Conservatorium van Amsterdam. Του απoνεμήθηκε ο τίτλος του διδάκτορα από το Manhattan School of Music της Νέας Υόρκης, όπου δίδαξε επί έτη πιάνο, θεωρητικά, παιδαγωγία και διετέλεσε συντονιστής του τμήματος ακουστικών, ενώ δίδαξε και στο Πανεπιστήμιο Columbia.
Έχει δώσει ρεσιτάλ στην Ευρώπη (South Bank Centre, Ελληνικό Φεστιβάλ, Μέγαρο Μουσικής, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών) και στις ΗΠΑ (Carnegie Hall). Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με ορχήστρες στην Ελλάδα (Καμεράτα, ΚΟΑ, ΚΟΘ – και ως διευθυντής ορχήστρας με την ΕΡΤ) και στη Γερμανία (Ars Academica Freiburg). Την περίοδο 1999-2002 συνέπραξε ως σολίστ με το Munich Ballet Theater στην χορογραφία του Philip Taylor Παραλλαγές Goldberg του Bach, για την οποία το περιοδικό Dance Europe τον αποκάλεσε “το αστέρι της βραδιάς”.