Cat Is Art

Ο Ίβο βαν Χόβε «φέρνει» τη δική του εκδοχή για την Ηλέκτρα και τον Ορέστη, στην Επίδαυρο

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

 

Το μεσημέρι της Τετάρτης 24 Ιουλίου 2019 είχα την ευκαιρία (και την τύχη) να παρακολουθήσω τον Ίβο βαν Χόβε, έναν από τους μεγαλύτερους σύγχρονους σκηνοθέτες, στη συνέντευξη που έδωσε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο πλαίσιο της παρουσίασης του απολογισμού του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου 2019 από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο.

Ο Ίβο βαν Χόβε βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Επίδαυρο για τις τελευταίες πρόβες της παράστασης «Ηλέκτρα/Ορέστης» που ανεβαίνει την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Ιουλίου.

Την Τρίτη 23 Ιουλίου – αργά το απόγευμα – άρχισε την πρόβα στο Αρχαίο Θέατρο. Τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης η πρόβα ολοκληρώθηκε αλλά η κούραση δεν κράτησε τον Βέλγο σκηνοθέτη μακριά από την Αθήνα.

Ο επαγγελματισμός του δεν του επέτρεπε να μην παραστεί στη συνέντευξη Τύπου. Θα μπορούσε να… ανακαλύψει δεκάδες δικαιολογίες. Όμως προτίμησε να μοιραστεί μαζί μας τη χαρά που νιώθει ζώντας μοναδικές γι’ αυτόν στιγμές στο Θέατρο του Πολυκλείτου.

Φρέσκος, ξεκούραστος και δυναμικός μας εξήγησε πώς προσεγγίζει τον Ευριπίδη, και πώς παρουσιάζει τα δύο έργα του, σε μία ενιαία παράσταση.

Η παράσταση «Ηλέκτρα/Ορέστης» έκανε πρεμιέρα στα τέλη Απριλίου στο θέατρο Ρισελιέ στο Παρίσι, αποσπώντας ενθουσιώδεις κριτικές.

Όμως εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ο Ίβο βαν Χόβε είναι ικανός να σε μαγέψει μόνο να τον δεις και να τον ακούσεις να περιγράφει πώς αλλάζει το φως της ημέρας από τη στιγμή που δύει ο ήλιος στις 8.30 μ.μ. μέχρι την ώρα που αρχίζει η παράσταση στις 9.15 μ.μ.

Η εικόνα που βλέπουμε όταν καθόμαστε στις κερκίδες είναι γνωστή: Η ορχήστρα, το προσκήνιο, τα δέντρα, τα βουνά της Αργολίδας στο βάθος, το Κυνόρτιο, το Αραχναίο, το Αγγελόκαστρο…

Ε! λοιπόν! Η περιγραφή του Ίβο βαν Χόβε θα με κάνει να δω με άλλη ματιά αυτό το τοπίο την επόμενη φορά που θα πάω στην Επίδαυρο.

 

***

 

 

Ο Χόβε από τα 16 του έβλεπε κινηματογράφο. Στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 όταν – όπως είπε – ο κινηματογράφος δεν είχε μολυνθεί από την επιδημία των «μπλογκμπάστερ» ταινιών. Από τότε μέχρι και σήμερα έχει την «ένοχη» συνήθεια να βλέπει σινεμά όποτε θέλει να πάρει δυνάμεις.

Παρακολουθώντας ο Ίβο βαν Χόβε σινεμά έμαθε πολύ καλά τα παιχνίδια που κάνει το φως. Διαβάζοντας δε από πολύ μικρός έμαθε να αποδέχεται όλα τα κείμενα – ακόμα και των αρχαίων τραγικών – σαν να γράφτηκαν χτες για να αποδώσουν το σήμερα.

Με αυτά τα βασικά εφόδια αντιμετωπίζει κάθε έργο και το σκηνοθετεί πάντα με τον κλασικό τρόπο.
Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης έγινε μετρ στις μεταφορές ταινιών από τη μεγάλη οθόνη στη θεατρική σκηνή. Στην Ελλάδα παρουσίασε πρώτα την ταινία-ορόσημο του Μπέργκμαν «Σκηνές από ένα γάμο». Στη συνέχεια το δίπτυχο «Μετά την πρόβα – Περσόνα».

Φέτος – για πρώτη φορά στην Επίδαυρο – σε μια σχεδόν γυμνή σκηνή, με μινιμαλιστική απλότητα, ο σκηνοθέτης του Toneelgroep Amsterdam, βάζει δύο ιστορίες κάτω από το μικροσκόπιο.

 

***

Σύμφωνα με όσα έγραψε ο ίδιος: «Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι αδέρφια. Νέοι, πληγωμένοι, εύθραυστοι και ευάλωτοι, μετατρέπονται σε άγρια ζώα. Στην πραγματικότητα δεν γνώρισαν ποτέ τον πατέρα τους, που είχε φύγει ως αρχιστράτηγος του στρατού των Αργείων στον πόλεμο της Τροίας. Η απουσία του τον καθιστά ήρωα στα μάτια τους. Η μητέρα τους, η Κλυταιμνήστρα, είναι ο εχθρός. Το σπίτι, το πεδίο της μάχης. Αποδιωγμένοι, η Ηλέκτρα και ο Ορέστης γίνονται, από παιδιά βασιλέων, πρόσφυγες στην ίδια τους την οικογένεια, στην ίδια τους την πατρίδα».

 

 

 

 

***

 

Ταυτότητα παράστασης

«Ηλέκτρα / Ορέστης»
Του Ευριπίδη
Comédie-Française – Ίβο βαν Χόβε
*
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
26-27 Ιουλίου 2019, 21:00
•Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
*
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Ivo van Hove
Σκηνική εκδοχή: Bart Vanden Eynde και Ivo van Hove
Μετάφραση στα γαλλικά: Marie Delcourt – Curvers
Σκηνογραφία και σχεδιασμός φωτισμού: Jan Versweyveld
Κοστούμια: An D’Huys
Πρωτότυπη μουσική – Ηχητική σύλληψη: Eric Sleichim
Χορογραφία: Wim Vandekeybus
Δραματουργία: Bart Vanden Eynde
Βοηθός σκηνοθέτη: Laurent Delvert
Βοηθός σκηνογράφου: Roel Van Berckelaer
Βοηθός ενδυματολόγου: Sylvie Lombart
Βοηθός φωτιστή: François Thouret
Βοηθός ήχου: Pierre Routin
Βοηθός χορογράφου: Laura Aris

*

Με τον θίασο της Κομεντί Φρανσαίζ: Claude Mathieu (Κορυφαία), Cécile Brune, Sylvia Bergé, Julie Sicard (Χορός) , Éric Génovèse (Φρύγας υπηρέτης), Bruno Raffaelli (Γέρος Μυκηναίος), Denis Podalydès (Μενέλαος), Elsa Lepoivre (Κλυταιμνήστρα / Ελένη), Loïc Corbery (Πυλάδης), Suliane Brahim (Ηλέκτρα), Benjamin Lavernhe (Μυκηναίος), Didier Sandre (Τυνδάρεως), Christophe Montenez (Ορέστης), Rebecca Marder (Ερμιόνη), Gaël Kamilindi (Απόλλων).

Και τους ηθοποιούς της Ακαδημίας της Κομεντί Φρανσαίζ:
Peio Berterretche (Αίγισθος), Pauline Chabrol, Olivier Lugo, Noémie Pasteger, Léa Schweitzer (Χορός)
και οι
Adélaïde Ferrière, Emmanuel Jacquet, Rodolphe Théry – Trio Xenakis, Othman Louati, Romain Maisonnasse, Benoît Maurin (κρουστά)

*

Η γαλλική μετάφραση κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Gallimard
Παραγωγή Comédie-Française
Πρεμιέρα Αίθουσα Richelieu 27 Απριλίου 2019

Σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
Για πρώτη φορά, ο πιο παλιός θίασος εν ενεργεία στον κόσμο θα παίξει στο μοναδικό Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας.

 

 

***

 

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ “ΚΛΙΚ”

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΟ Ίβο βαν Χόβε «φέρνει» τη δική του εκδοχή για την Ηλέκτρα και τον Ορέστη, στην Επίδαυρο

Related Posts