32.5 C
Athens
Τρίτη 9 Αυγούστου 2022
 

Ιάσονας Καστόρης: Πλέον έχει ανοίξει η πόρτα ώστε οι κακοποιητικές συμπεριφορές να καταγγέλλονται

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Όταν είχα την ιδέα να κάνω μια συνέντευξη με τον ηθοποιό Ιάσονα Καστόρη, πλησιάζοντάς τον ανακάλυψα έναν καλλιτέχνη ξεχωριστό και εμπνευσμένο. Έναν άνθρωπο σεμνό εκτός πρόβας αλλά και ταυτόχρονα τρομερά γοητευτικό. Χάρηκα γιατί συνάντησα ένα αυτόνομο άτομο, μια ανεξάρτητη προσωπικότητα.
Στο θέατρο και την υποκριτική έχεις πάντα τη δυνατότητα να αφουγκραστείς την ανθρώπινη ψυχή. Σ’ αυτή τη συνέντευξη με τον Ιάσονα αφουγκραστήκαμε ταυτόχρονα τις μικρές τελετουργίες της καθημερινότητας σε μια πόλη στις βουνοκορφές του Ολύμπου, τελετουργίες που χαρακτηρίζονται από την αθωότητα μιας παρελθούσας εποχής.

Στο άμεσο μέλλον, ωστόσο, και συγκεκριμένα το χειμώνα που μας έρχεται, πρόκειται να πρωταγωνιστήσει, ερμηνεύοντας τον ομώνυμο ρόλο, στην πολυαναμενόμενη παράσταση του «Ρομπέν των Δασών», η οποία θα ανέβει στην Παιδική Σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Αγνής Χιώτη. Μια παράσταση που θα αποτυπώσει τη ροή, την ιστορικότητα, τον μύθο και το παρόν.

Πολυσύνθετος, καλλιεργημένος, με σπουδές μουσικής και χορού, απόφοιτος της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας τροφίμων και διατροφής (Α.Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης), πλήρης ομορφιάς και ζωντάνιας, ο Ιάσονας δηλώνει στο catisart.gr ότι νιώθει πραγματικά ευτυχισμένος που του εμπιστεύτηκαν έναν τόσο γνωστό και αγαπητό ρόλο. Πράγματι ο Ρομπέν των Δασών (Robin Hood) είναι ένας αρχετυπικός Ευρωπαίος λαϊκός ήρωας, ένας ευγενής και ιδεολόγος παράνομος της μεσαιωνικής εποχής, ο οποίος έμεινε θρυλικός για το γεγονός ότι άρπαζε χρήματα από τους πλουσίους και τα μοίραζε στους φτωχούς, πολεμώντας την τυραννία και την αδικία. Έτσι η επόμενη θεατρική περίοδος θα τον βρει ως ένα δεινό τοξοβόλο μαζί με τους ακολούθους του στο Δάσος του Σέργουντ στο Νότιγχαμ να μάχεται την καταπίεση και τον αυταρχισμό.

Ευαισθητοποιημένος όμως και όσον αφορά τον κλάδο του, δηλώνει ότι πλέον «έχει ανοίξει η πόρτα ώστε οι κακοποιητικές συμπεριφορές να καταγγέλλονται». «Παρ’ όλ’ αυτά υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα», προσθέτει. Γι’ αυτό ονειρεύεται για το μέλλον «ένα περιβάλλον χωρίς αστυνομική βία και με υπαρκτή δικαιοσύνη».

Θαυμάζει τους ανθρώπους που «τα τελευταία δύο χρόνια βρήκαν τη δύναμη να μιλήσουν και να καταγγείλουν κακοποιητικές συμπεριφορές» και πριν κλείσουμε αυτή την όμορφη συζήτηση, μας συγκινεί φανερώνοντας την πιο τρυφερή πλευρά του.

«Πριν από χρόνια ήρθε στη ζωή μου και με διάλεξε ένα μικρό γατάκι. Αμέσως κατάλαβα ότι θα είναι η νέα μου συγκάτοικος. Το όνομά της Ρόζα», μας εξομολογείται και μας εμπιστεύεται για δημοσίευση και μια φωτογραφία της Ρόζας.

Ιάσονα, πού γεννήθηκες, πού μεγάλωσες και τι δεν ξεχνάς από τα παιδικά σου χρόνια;

*Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσα στην Κατερίνη, περνώντας το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής μου ηλικίας σε ένα μικρό χωριό του Ολύμπου, τη Ράχη. Αυτό που δεν ξεχνάω είναι οι τεράστιες οικογενειακές συγκεντρώσεις και οι στιγμές που περνούσα με τα ξαδέρφια μου.

Πώς και πότε μπήκαν η υποκριτική και το θέατρο στη ζωή σου;

*Γύρω στο 2000, όταν δηλαδή ήμουν 5 χρονών, έγραφα τις πρώτες μου σκηνές μαζί με τον αδερφό μου αναγκάζοντας τους γονείς μας να πληρώσουν εισιτήριο για να αγοράσουμε το πρώτο μας play station. Μετέπειτα η πρώτη μου πραγματική ενασχόληση ήρθε στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν συμμετείχα είτε ως σκηνοθέτης είτε ως ηθοποιός σε παραστάσεις φοιτητικών θεατρικών ομάδων.

Ποιοι από τους καθηγητές σου άφησαν τη σφραγίδα της διδασκαλίας τους στον τρόπο που προσεγγίζεις το θέατρο και την υποκριτική;

*Η επιλογή να κατέβω στην Αθήνα για να σπουδάσω στη δραματική σχολή Δήλος – Δήμητρα Χατούπη, έγινε αποκλειστικά λόγω των καθηγητριών και των καθηγητών που δίδασκαν εκεί. Κατά τη διάρκεια της δουλειάς μου ανακαλώ συχνά μεθόδους και τεχνικές που μου μετέφεραν σε όλη την τριετή φοίτησή μου.

Ποια θεωρείς την ιδανική σχέση ηθοποιού – σκηνοθέτη;

*Μια σχέση αμοιβαιότητας στην οποία συγκλίνουν τα οράματα και των δύο, όπου μπορεί να αναπτυχθεί μία δυναμική στην οποία ευδοκιμεί η δημιουργία.

Ποιο πιστεύεις ότι πρέπει να είναι το επίκεντρο της προσοχής του ηθοποιού επί σκηνής;

*Να είναι παρών. Να παίζει στο εδώ και το τώρα. Να είναι σε ετοιμότητα για οτιδήποτε συμβεί και το κυριότερο να επικοινωνεί με τους συνεργάτες του πάνω στη σκηνή.

Σήμερα ένας νέος ηθοποιός αισθάνεται αποδοχή, ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο θέατρο, στοιχεία που είναι απαραίτητα για την απελευθέρωση της δημιουργικής του έκφρασης;

*Τα τελευταία δύο χρόνια έγιναν μεγάλες προσπάθειες από το ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) για να διεκδικήσουμε και να κατοχυρώσουμε τα αυτονόητα εργασιακά μας δικαιώματα. Επιπλέον έχει ανοίξει η πόρτα ώστε οι κακοποιητικές συμπεριφορές να καταγγέλλονται. Παρ’ όλ’ αυτά υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα.

Η υποκριτική, κατά την άποψή σου, πόσο αναπόσπαστη είναι από την τεχνική, την έρευνα και τη γνώση;

*Μέσα από τις σπουδές αποκτάς τα εργαλεία που θα εφαρμόσεις στη δουλειά σου. Στη συνέχεια ακολουθείς μια διαδικασία έρευνας που πρέπει να κάνεις για τον ήρωα, την εποχή, τη συνθήκη, την περίσταση κ.α. Μέσα από αυτή τη διαδικασία συναντάς τον ρόλο και μπορείς να μεταφέρεις το συναίσθημά σου με όση περισσότερη αληθοφάνεια γίνεται και με απόλυτο έλεγχο των εκφραστικών σου μέσων.

 

 

Το χειμώνα που μας έρχεται πρόκειται να υποδυθείς τον Ρομπέν των Δασών στη σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου σε μια παράσταση για παιδιά κάθε ηλικίας που σκηνοθετεί η Αγνή Χιώτη. Ποια είναι τα αισθήματά σου που αναλαμβάνεις το ρόλο αυτού του αρχετυπικού ήρωα;

*Νιώθω πραγματικά ευτυχισμένος που μου εμπιστεύονται έναν τόσο γνωστό και αγαπητό ρόλο. Χαίρομαι ιδιαίτερα καθώς η συγκεκριμένη διασκευή του έργου απευθύνεται στο παιδικό κοινό. Θα είναι μια παράσταση γεμάτη μουσική, χορό και διαχρονικά νοήματα.

Γιατί ο ήρωας αυτός θεωρείται προστάτης των φτωχών και των κατατρεγμένων;

*Με βάση τον λαϊκό μύθο, ο Ρομπέν των Δασών έκλεβε από τους πλούσιους για να δώσει στους φτωχούς, υπερασπιζόταν τους αδύναμους από τη σκληρή αντιμετώπιση του παλατιού και προσπαθούσε να διορθώσει κάθε αδικία. Ο θρύλος του συνέχιζε να διαδίδεται μέσα στους αιώνες και αυτό οδήγησε στην αρχετυπική μορφή του ήρωα που γνωρίζουμε σήμερα ως προστάτη των αδύναμων.

Πώς θα χαρακτήριζες τη συνεργασία με την Αγνή Χιώτη;

*Μια πραγματική σχέση εμπιστοσύνης. Από την πρώτη στιγμή των οντισιόν ένιωσα μέρος μιας πάρα πολύ όμορφης ομάδας. Η Αγνή κατά τη διάρκεια των οντισιόν σε έκανε να νιώσεις άνετα και να μη θεωρείς ότι θα σε καθορίσει το αποτέλεσμα. Μέχρι τώρα η διαδικασία των προβών είναι η πιο ευχάριστη από όλες όσες έχω περάσει όλα αυτά τα χρόνια.

Υπάρχει κάποιος δικός σου άνθρωπος, του οποίου εμπιστεύεσαι τη γνώμη, όταν εργάζεσαι πάνω σε ένα νέο ρόλο;

*Τους γονείς μου, που συχνά μου κρατάνε λόγια. Την ξαδέρφη μου που από την Αργεντινή με βοηθάει πάντα στην έρευνα ενός νέου ρόλου. Τέλος, τους στενούς μου φίλους.

Με ποιους χαρακτήρες ανθρώπων δυσκολεύεσαι να συνεργαστείς;

*Με ανθρώπους που φοβούνται να κάνουν λάθη.

Τι αξία έχει για τον καλλιτέχνη – δημιουργό η συνέπεια και η πειθαρχία;

*Η συνέπεια και η πειθαρχία είναι απαραίτητα στοιχεία μιας καλής και ομαλής συνεργασίας. Χωρίς αυτά δε θα μπορείς να λειτουργήσεις σε μια ομάδα ανθρώπων, δε θα βγάλεις το απαραίτητο αποτέλεσμα και το πιθανότερο είναι να κάνεις τη ζωή των άλλων δύσκολη.

Ποια είναι τα όρια της τέχνης; Μέχρι τι αντέχει να βλέπει ο θεατής επί σκηνής; Μέχρι τι μπορούμε να δείχνουμε επί σκηνής;

*Υπάρχει κοινό για το οτιδήποτε αλλά το κοινό δεν καθορίζει το περιεχόμενο της τέχνης. Σκοπός της τέχνης είναι να ανυψώνει τον άνθρωπο, για να το κάνει αυτό πρέπει να σέβεται την αξιοπρέπειά του και σε αυτή τη σχέση πρέπει να αναζητήσουμε τα όριά της.

Ποιους ρόλους ονειρεύεσαι να ερμηνεύσεις;

*Δεν ονειρεύομαι ρόλους αλλά συνεργασίες με όμορφους ανθρώπους.

 

 

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

*Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι σε πρόβες για τον Ρομπέν των Δασών. Μόλις τελείωσα τα γυρίσματα της πρώτης μου ταινίας μικρού μήκους «Δυόσμος», σε σκηνοθεσία Άλεξ Σωτηρόπουλου. Ιδανικά θα ήθελα, μετά τις παραστάσεις, να κάνω ένα πολύ ωραίο ταξίδι.

Πώς σκέπτεσαι το μέλλον σου στην τέχνη;

*Να μπορώ να βιοποριστώ από αυτή.

Αν βρισκόσουν τώρα μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο, τι περιβάλλον θα ήθελες να αντίκριζες;

*Κυριολεκτικά τις βουνοκορφές του Ολύμπου.
Μεταφορικά ένα περιβάλλον χωρίς αστυνομική βία και με υπαρκτή δικαιοσύνη.

Ποιο βιβλίο διαβάζεις αυτό τον καιρό;

*Λίγο Χριστιανόπουλο πριν κοιμηθώ.

Υπάρχουν προσωπικότητες που θαυμάζεις και ποιες είναι αυτές;

*Όλους όσοι τα τελευταία δύο χρόνια βρήκαν τη δύναμη να μιλήσουν και να καταγγείλουν κακοποιητικές συμπεριφορές.

Τι σε κάνει να θυμώνεις και με τι γελάς περισσότερο;

*Θυμώνω με πολλά πράγματα, όταν η Κύπρος δε δίνει 12άρι στην Ελλάδα, όταν οι άνθρωποι μασάνε με το στόμα ανοιχτό, όταν οι άνθρωποι φέρονται στους σερβιτόρους σαν να είναι δούλοι, όταν φέρονται άσχημα στα ζώα και με τον καπιταλισμό. Γελάω συχνά όταν βρίσκομαι σε παρέες ανθρώπων που αγαπώ.

Τι ζηλεύεις και τι λατρεύεις;

Με τη Ρόζα

*Προσπαθώ στη ζωή μου να μη ζηλεύω. Κάτι όμως που θαυμάζω πολύ είναι οι άνθρωποι που μπορούν να μεταμορφωθούν σε οτιδήποτε θελήσουν πάνω στη σκηνή.
Λατρεύω τη γάτα μου και θα σας μιλήσω πιο κάτω για αυτήν.

Ποια είναι η σχέση σου με τα ζώα; Υπάρχει κάποιο κατοικίδιο με το οποίο συμβιώνεις;

*Πριν από χρόνια ήρθε στη ζωή μου και με διάλεξε ένα μικρό γατάκι. Αμέσως κατάλαβα ότι θα είναι η νέα μου συγκάτοικος. Το όνομά της Ρόζα.

Ευχαριστώ πολύ, Ιάσονα.

*Κι εγώ ευχαριστώ πολύ.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
693ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art